(2022/C 326/27)
(Dz.U.UE C z dnia 29 sierpnia 2022 r.)
Strony
Strona skarżąca: Michael Heßler (Mannebach, Deutschland) (przedstawiciel: adwokat I. Steuer)
Strona pozwana: Komisja Europejska
Żądania
Strona skarżąca wnosi do Sądu o:
- stwierdzenie nieważności wydanej w postępowaniu odwoławczym decyzji organu powołującego z dnia 25 marca 2022 r.;
- zobowiązanie pozwanej do utrzymania ulgi podatkowej na podstawie art. 3 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia (EWG, EURATOM, EWWiS) nr 260/68, zgodnie z wnioskami końcowymi dyrektorów administracji nr 222/04, tak długo, jak spełnione są przesłanki do jej uzyskania, z mocą wsteczną od dnia 1 sierpnia 2021 r.;
- naliczenie odsetek od zaległych zapłat zgodnie z rozporządzeniem finansowym;
- obciążenie pozwanej kosztami postępowania.
Zarzuty i główne argumenty
Zgodnie z decyzją wydaną w postępowaniu odwoławczym skarżący, który na potrzeby dokonywania wykładni rozporządzenia nr 260/68 1 powołuje się na wnioski końcowe dyrektorów administracji nr 222/04, nie bierze pod uwagę nowego orzecznictwa wypływającego z wyroku z dnia 12 marca 2020 r., XB/EBC (T-484/18, niepublikowany, EU: T:2020:90). Ponadto wnioski końcowe nie wywołują skutków wiążących w sprawach indywidualnych. Z tego względu administracja nie jest zobowiązana do ich stosowania, ponieważ ostatecznie wszystkie decyzje zostały wydane w sprawach indywidualnych. Fakt, że sytuacja skarżącego nie jest porównywalna z sytuacją skarżącego w sprawie T-484/18 nie ma znaczenia, ponieważ jedynie otrzymywanie dodatku na dzieci uprawnia do uzyskania ulgi podatkowej.
Na poparcie skargi skarżący podnosi cztery zarzuty.
1. Zarzut pierwszy dotyczący bezczynności administracji
- Skarżący, jak dotychczas, złożył dwa wnioski o utrzymanie ulgi podatkowej z tytułu dwojga swoich dzieci w wieku powyżej 26 lat na podstawie art. 3 ust. 4 akapit drugi rozporządzenia nr 260/68, jak zostało szczegółowo ustalone we wnioskach końcowych dyrektorów administracji nr 222/04. Następnie administracja przesłała mu dwie wiadomości elektroniczne, opisane jako powiadomienie, z informacją, że w związku z wyrokiem T-484/18 ulga podatkowa będzie przyznawana tylko wtedy, gdy wnioskodawca otrzymuje dodatek na dziecko. Skarżący nie mógł wnieść na to powiadomienie zażalenia na podstawie art. 90 regulaminu pracowniczego, ponieważ nie była to decyzja. W związku z tym w jego przekonaniu administracja nie podjęła decyzji w sprawie jego wniosku.
2. Zarzut drugi dotyczący błędnego przedmiotu decyzji wydanej w postępowaniu odwoławczym
- Przedmiot zażalenia i decyzja nie miały ze sobą nic wspólnego. Skarżący złożył zażalenie na podstawie art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego urzędników w związku z brakiem odpowiedzi. Natomiast w dniu 25 marca 2022 r. został natomiast oddalony rzekomy wniosek skarżącego o uchylenie decyzji, które w rzeczywistości nie zostały wydane, ponieważ były one prawidłowe.
3. Zarzut trzeci dotyczący błędnej wykładni pojęcia "dziecka pozostającego na utrzymaniu"
- Administracja stanęła na stanowisku, że dziećmi pozostającymi na utrzymaniu są tylko dzieci uprawniające do dodatku na dziecko. Jej zdaniem, ponieważ dzieci skarżącego przekroczyły granicę wieku 26 lat, skarżący nie ma już dzieci pozostających na utrzymaniu i w związku z tym nie jest uprawniony do ulgi podatkowej. Tym samym administracja pomyliła pojęcie dziecka pozostającego na utrzymaniu z dodatkowymi wymogami dotyczącymi otrzymywania dodatku na dziecko.
4. Zarzut czwarty dotyczący błędnej wykładni warunków przyznania ulgi podatkowej
- Skarżący uważa, że obowiązujące dotychczas wnioski końcowe dyrektorów administracji były częścią reformy regulaminu pracowniczego urzędników z 2004 r. i powinny być rozpatrywane również w tym kontekście. Administracja nie może po prostu wydzielić poszczególnych części z pakietu reform, kiedy jest to dla niej korzystne finansowo.
- W uzasadnieniu przytoczonego wyroku T-484/18 powołano się na wyrok z dnia 27 listopada 1980 r., Sorasio-Allo i in./Komisja (81/79, 82/79 i 146/79, EU:C:1980:270), a zatem nie może być mowy o jakimkolwiek nowym orzecznictwie. W wyroku tym Trybunał nie wziął pod uwagę wszystkich wersji językowych. Jego ówczesny wniosek, że ulga podatkowa stanowi uzupełnienie dodatku na dziecko, nie mógł znaleźć potwierdzenia w innych wersjach językowych rozporządzenia nr 260/68. Dotychczas nie miało to jednak znaczenia, gdyż przyznanie ulgi podatkowej dla starszych dzieci było bezsporne od dziesięcioleci.
- Nawet w drodze wykładni historycznej na podstawie niemal identycznego brzmienia poprzedniego rozporządzenia 32 (EWG), 12 (EWEA) 2 nie można wywieść uzupełnienia dodatku na dziecko o ulgę podatkową na dziecko pozostające na utrzymaniu. Sformułowanie "ponadto" użyte jako łącznik wyraźnie odnosi się do zryczałtowanej kwoty wydatków, o której mowa w poprzednim akapicie rozpatrywanego artykułu, a nie do dodatku na dziecko.
- W ramach wykładni prawnoporównawczej przyznanie ulgi podatkowej z tytułu utrzymywania osób pozostających na utrzymaniu jako obciążenia wyjątkowego stanowi normę, którą Rada powinna była przyjąć za wzór przy przyjmowaniu rozporządzenia nr 260/68.
- Zarówno dodatek na dziecko, jak i ulga podatkowa wymagają istnienia dziecka pozostającego na utrzymaniu, jednakże otrzymywanie dodatku na dziecko nie jest wymagane do uzyskania ulgi podatkowej. Mamy tu do czynienia z błędem formalno-logicznym, który w niedopuszczalny sposób odwraca przyczynę i skutek.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.326.19/2 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Sprawa T-369/22: Skarga wniesiona w dniu 24 czerwca 2022 r. - Heßler/Komisja |
Data aktu: | 29/08/2022 |
Data ogłoszenia: | 29/08/2022 |