Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33

Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33.
(2022/C 31/11)

Niniejsza informacja zostaje opublikowana zgodnie z art. 17 ust. 5 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33 1 .

INFORMACJA DOTYCZĄCA ZATWIERDZENIA ZMIANY STANDARDOWEJ

"Lacrima di Morro" / "Lacrima di Morro d'Alba"

PDO-IT-A0431-AM03

Data przekazania informacji: 21 października 2021

OPIS I UZASADNIENIE ZATWIERDZONEJ ZMIANY

1.
Obowiązkowe oznakowanie roku produkcji winogron

Opis:

Art. 7. (Opis i prezentacja) - ostatni ustęp:

"Na etykiecie, o której mowa w art. 1 należy wskazać rok produkcji winogron w przypadku pojemników o pojemności nominalnej nieprzekraczającej 3 litrów."

otrzymuje brzmienie:

"Na etykiecie win, o których mowa w art. 1 należy wskazać rok produkcji winogron.".

Uzasadnienie:

Jest to zmiana mająca na celu takie sformułowanie art. 7, z którego jasno wynika, że na etykietach wszystkich rodzajów win objętych ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" należy wskazać rok produkcji winogron, zgodnie z obowiązującymi przepisami unijnymi i krajowymi (ustawa nr 238 z dnia 12 grudnia 2016 r.)

Zmiana dotyczy art. 7 specyfikacji produktu.

Przedmiotowa zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.

2.
Zamknięcia pojemników

Opis:

Art. 8. (Opakowanie) - ostatni ustęp:

"Do celów wprowadzenia do obrotu win »Lacrima di Morro« superiore lub »Lacrima di Morro d'Alba« superiore oraz »Lacrima di Morro« passito lub »Lacrima di Morro d'Alba« passito zezwala się na stosowanie wyłącznie pojemników szklanych o pojemności nieprzekraczającej 3 litrów; w przypadku win tego rodzaju zabrania się stosowania nakrętek, kapsli zdzieranych i kapsli koronowych."

otrzymuje brzmienie:

"Do celów wprowadzenia do obrotu win »Lacrima di Morro« superiore lub »Lacrima di Morro d'Alba« superiore oraz »Lacrima di Morro« passito lub »Lacrima di Morro d'Alba« passito zezwala się na stosowanie wyłącznie pojemników szklanych o pojemności nieprzekraczającej 3 litrów; w przypadku win tego rodzaju zabrania się stosowania kapsli zdzieranych i kapsli koronowych.".

Uzasadnienie:

Jest to zmiana polegająca na zniesieniu zakazu stosowania nakrętek, której nie należy rozumieć jako liberalizacji przepisów dotyczących ChNP, lecz raczej jako dostosowanie ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" do wymagań rynku.

Zmiana dotyczy art. 8 specyfikacji produktu.

Przedmiotowa zmiana nie ma wpływu na jednolity dokument.

3.
Organ kontrolny - aktualizacja adresu

Opis:

Aktualizacja adresu siedziby statutowej organu kontrolnego.

Uzasadnienie:

Jest to zmiana o charakterze wyłącznie redakcyjnym, w ramach której podano nowy adres siedziby statutowej organu kontrolnego (Valoritalia S.r.l.)

Zmiana dotyczy art. 10 specyfikacji produktu.

W jednolitym dokumencie wprowadzono zmianę: w sekcji 2. DANE KONTAKTOWE - podsekcja 2.5 Dane dotyczące organów kontrolnych

JEDNOLITY DOKUMENT

1.
Nazwa lub nazwy

Lacrima di Morro

Lacrima di Morro d'Alba

2.
Rodzaj oznaczenia geograficznego

ChNP - chroniona nazwa pochodzenia

3.
Kategorie produktów sektora wina

1. Wino

4.
Opis wina lub win

1. Lacrima di Morro lub Lacrima di Morro d'Alba

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Wina objęte ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" charakteryzują się rubinową barwą, przyjemnym i intensywnym zapachem, mają przyjemny, delikatny i charakterystyczny smak. Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 11,00 % obj.; Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 20,0 g/l. Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne cechy analityczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,50 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

2. Lacrima di Morro superiore lub Lacrima di Morro d'Alba superiore

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Wina objęte ChNP "Lacrima di Morro" superiore lub "Lacrima di Morro d'Alba" superiore charakteryzują się intensywną rubinową barwą oraz przyjemnym i intensywnym zapachem, mają przyjemny, delikatny i charakterystyczny smak.

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 12,00 % obj.;

Minimalna kwasowość ogólna: 4,5 g/l;

Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 22,0 g/l.

Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne cechy analityczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,50 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr)
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)

3. Lacrima di Morro passito lub Lacrima di Morro d'Alba passito

ZWIĘZŁY OPIS SŁOWNY

Wina objęte ChNP "Lacrima di Morro" passito lub "Lacrima di Morro d'Alba" passito mają czerwoną barwę o zróżnicowanej intensywności, czasami przechodzącą w barwę owocu granatu, charakterystyczny intensywny zapach i harmonijny, aksamitny smak.

Minimalna całkowita objętościowa zawartość alkoholu: 15,00 % obj., przy czym rzeczywista objętościowa zawartość alkoholu co najmniej 13,00 % obj.;

Minimalna kwasowość ogólna: 4,0 g/l;

Minimalna zawartość ekstraktu bezcukrowego: 25,0 g/l.

Wszelkie parametry analityczne nieprzedstawione w poniższej tabeli są zgodne z ograniczeniami określonymi w przepisach krajowych i unijnych.

Ogólne cechy analityczne
Maksymalna całkowita zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna rzeczywista zawartość alkoholu (w % objętości)
Minimalna kwasowość ogólna 4,0 grama na litr, wyrażona jako kwas winowy
Maksymalna kwasowość lotna (w miliekwiwalentach na litr) 25
Maksymalna całkowita zawartość dwutlenku siarki (w miligramach na litr)
5.
Praktyki winiarskie

Szczególne praktyki enologiczne

-

Maksymalna wydajność:

1. Lacrima di Morro o Lacrima di Morro d'Alba 13 000 kg winogron z hektara

2. Lacrima di Morro superiore lub Lacrima di Morro d'Alba superiore

10 000 kg winogron z hektara

3. Lacrima di Morro passito lub Lacrima di Morro d'Alba passito

13 000 kg winogron z hektara

6.
Wyznaczony obszar geograficzny

Obszar produkcji winogron wykorzystywanych do produkcji win objętych ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" znajduje się w prowincji Ankona i obejmuje całe terytorium gmin Morro d'Alba, Monte S.Vito, S. Marcello, Belvedere Ostrense, Ostra i Senigallia, z wyjątkiem dolin i zboczy wzgórz w gminie Senigallia położonych nad morzem w pasie pomiędzy wybrzeżem a autostradą.

7.
Główne odmiany winorośli

Lacrima N.

8.
Opis związku lub związków

Lacrima di Morro o Lacrima di Morro d'Alba

Obszar produkcji win objętych ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" ma tysiącletnią historię uprawy winorośli, o której świadczą liczne stare dokumenty i znaleziska archeologiczne. Opis odmiany winorośli Lacrima można znaleźć w licznych dokumentach z XVIII wieku. Człowiek odegrał podstawową rolę zarówno przy wyborze odmiany winorośli do uprawy jak i w rozwoju technik agronomicznych i praktyk enologicznych. Unikalne i wyjątkowe właściwości organoleptyczne win objętych ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba" są wynikiem interakcji między czynnikiem ludzkim i czynnikami naturalnymi na przedmiotowym obszarze.

9.
Dodatkowe wymogi zasadnicze (pakowanie, etykietowanie i inne wymogi)

Rok produkcji winogron

Ramy prawne:

przepisy unijne

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Na etykietach win objętych ChNP "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba", "Lacrima di Morro" superiore lub "Lacrima di Morro d'Alba" superiore oraz "Lacrima di Morro" passito lub "Lacrima di Morro d'Alba" passito należy wskazać rok produkcji winogron.

Opakowanie, pojemniki i zakaz stosowania niektórych rodzajów zamknięć

Ramy prawne:

przepisy unijne

Rodzaj wymogów dodatkowych:

przepisy dodatkowe dotyczące etykietowania

Opis wymogu:

Wina rodzaju "Lacrima di Morro" lub "Lacrima di Morro d'Alba", o których mowa w art. 1 mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w szklanych pojemnikach o pojemności nieprzekraczającej 5 litrów.

Wina rodzaju "Lacrima di Morro" superiore lub "Lacrima di Morro d'Alba" superiore oraz "Lacrima di Morro" passito lub "Lacrima di Morro d'Alba" passito mogą być wprowadzane do obrotu wyłącznie w szklanych pojemnikach o pojemności nieprzekraczającej 3 litrów; w przypadku win tego rodzaju zabrania się stosowania kapsli zdzieranych i kapsli koronowych.

Link do specyfikacji produktu

https://www.politicheagricole.it/flex/cm/pages/ServeBLOB.php/L/IT/IDPagina/17456

1 Dz.U. L 9 z 11.1.2019, s. 2.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.31.20

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Publikacja informacji dotyczącej zatwierdzenia zmiany standardowej w specyfikacji produktu objętego nazwą pochodzenia w sektorze wina, o której to zmianie mowa w art. 17 ust. 2 i 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/33
Data aktu: 21/01/2022
Data ogłoszenia: 21/01/2022