Sprawozdawca: Węgry(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2022/C 298/05)
Transakcja
1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Wymiar unijny
2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Rynki produktowe
3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych w tej sprawie, w szczególności z tym, że:
3.1. suwnice bramowe na gumowych oponach i automatyczne żurawie do stertowania stanowią odrębne rynki produktowe;
3.2. wozy okraczające podsiębierne, transportery wahadłowe, ciągniki terminalowe i automatycznie sterowane pojazdy stanowią odrębne rynki produktowe;
3.3. wózki kontenerowe, wózki do kontenerów pustych i ciężkie wózki widłowe (pojemność >10 ton) stanowią odrębne rynki produktowe;
3.4. rozrzutniki do sprzętu mobilnego oraz rozrzutniki do innego sprzętu (w tym rozrzutniki do dźwigów) stanowią odrębne rynki produktowe.
Rynki geograficzne
4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionymi przez Komisję definicjami właściwych rynków geograficznych w tej sprawie, w szczególności z tym, że:
4.1. rynki dla suwnic bramowych na gumowych oponach i automatycznych żurawi do stertowania mają zasięg EOG;
4.2. dokładna definicja rynku geograficznego dla wozów okraczających podsiębiernych oraz transporterów wahadłowych może pozostać otwarta;
4.3. rynki dla wózków kontenerowych, wózków do kontenerów pustych i ciężkich wózków widłowych (pojemność >10 ton) mają zasięg EOG;
4.4. rynki dla rozrzutników do sprzętu mobilnego mają zasięg EOG.
Ocena konkurencji
5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji wskutek powstania pozycji dominującej w odniesieniu do produkcji i dostaw:
5.1. suwnic bramowych na gumowych oponach;
5.2. wozów okraczających podsiębiernych oraz transporterów wahadłowych; oraz
5.3. wózków kontenerowych i ciężkich wózków widłowych (pojemność > 10 ton).
6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja znacząco zakłóciłaby skuteczną konkurencję poprzez wyeliminowanie istotnych ograniczeń konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw wózków do kontenerów pustych oraz ciężkich wózków widłowych (pojemność > 10 ton).
7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku powstania skutków wertykalnych (utrudnianie klientom dostępu do rynku) na rynku rozrzutników do sprzętu mobilnego.
8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw:
8.1. automatycznych żurawi do stertowania;
8.2. ciągników terminalowych i automatycznie sterowanych pojazdów; oraz
8.3. rozrzutników do dźwigów.
Środki na zobowiązania
9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w zobowiązaniach związanych z działalnością Kalmar w obszarze rozwiązań w zakresie automatyki (KAS) z 6 stycznia 2022 r. i w addendum z 20 stycznia 2022 r. uwzględniono problemy w zakresie konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw:
9.1. suwnic bramowych na gumowych oponach; oraz
9.2. wozów okraczających podsiębiernych oraz transporterów wahadłowych.
10. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w zobowiązaniach związanych z działalnością w obszarze sprzętu mobilnego (MEQ) z 6 stycznia 2022 r. uwzględniono problemy w zakresie konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw:
10.1. wózków kontenerowych;
10.2. wózków do kontenerów pustych;
10.3. ciężkich wózków widłowych (pojemność > 10 ton); oraz
10.4. rozrzutników do sprzętu mobilnego.
11. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że pod warunkiem wypełnienia wszystkich zobowiązań KAS i MEQ transakcja nie zakłóci w znaczący sposób skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na znacznej jego części.
Zgodność z rynkiem wewnętrznym
12. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że należy zatem uznać transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG w myśl art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.