(2022/C 277/06)
(Dz.U.UE C z dnia 19 lipca 2022 r.)
27 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska opublikowała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie cyfryzacji procedury wizowej. Wniosek ma na celu wprowadzenie możliwości składania wniosków wizowych online za pośrednictwem europejskiej cyfrowej platformy do składania wniosków wizowych oraz zastąpienie naklejki wizowej wizą cyfrową. Dzięki temu procedury ubiegania się o wizę w strefie Schengen powinny zostać uproszczone i zharmonizowane, a ryzyko dla bezpieczeństwa związane z fizycznymi naklejkami wizowymi zostałoby ograniczone.
EIOD uznaje, że cyfryzacja procesu rozpatrywania wniosków wizowych może potencjalnie rozwiązać wiele problemów, z którymi borykają się osoby ubiegające się o wizę i konsulaty. Obowiązkowy charakter nowej procedury może również jednak stworzyć dodatkowe przeszkody dla osób ubiegających się o wizę, na przykład z powodu braku umiejętności korzystania z internetu lub braku odpowiedniego sprzętu. EIOD zaleca włączenie do wniosku wyraźnego przepisu, który zwalniałby osoby mające problemy z dostępnością z korzystania z europejskiej cyfrowej platformy do składania wniosków wizowych.
EIOD odnotowuje, że we wniosku dodano oprócz danych osobowych, które mają być zawarte we wniosku wizowym, adresy IP, za pośrednictwem których składane są formularze wniosków wizowych. W tym względzie EIOD przypomina o zasadzie minimalizacji danych, która powinna skłonić Komisję do oceny, czy gromadzenie adresów IP jest konieczne do celów wniosku.
EIOD przypomina również o znaczeniu przekazywania osobom, których dane dotyczą, informacji o przetwarzaniu ich danych osobowych, aby zapewnić rzetelne przetwarzanie danych. W związku z tym, ponieważ dane osobowe na potrzeby VIS są najpierw gromadzone w europejskiej internetowej platformie wizowej, EIOD uważa, że informacje o przetwarzaniu danych osobowych w kontekście VIS, zgodnie z art. 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie VIS, powinny być również przekazywane przez platformę. Ponadto, w związku z uruchomieniem interoperacyjności i wynikającym z niej przetwarzaniem danych osobowych do wielu celów, prawo do informacji nie powinno być ograniczone do udzielenia informacji o celach, dla których dane będą przetwarzane w ramach VIS. Powinna ona również dostarczać informacji o przetwarzaniu, które odbywa się we wszystkich innych systemach wielkoskalowych baz danych WSiSW oraz komponentach interoperacyjnych wchodzących w zakres ram interoperacyjności.
1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE
1. 27 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008 1 , (WE) nr 810/2009 2 i (UE)
2017/2226 3 , rozporządzenia Rady (WE) nr 1683/95 4 , (WE) nr 333/2002 5 , (WE) nr 693/2003 6 i (WE) 694/2003 7 oraz konwencję wykonawczą do układu z Schengen 8 w zakresie cyfryzacji procedury wizowej ("wniosek").
2. Wniosek ma na celu usprawnienie i zharmonizowanie procedur w kontekście wspólnej polityki wizowej oraz ujednolicenie wymogów dotyczących podróży, warunków wjazdu na terytorium i odpraw granicznych w strefie Schengen poprzez cyfryzację i ramy interoperacyjności na granicach 9 . W tym celu wniosek zapewniłby zastąpienie papierowej naklejki wizowej wizą cyfrową i wprowadzenie obowiązkowego internetowego, cyfrowego, europejskiego formularza wniosku wizowego.
3. Estońska prezydencja Rady rozpoczęła dyskusję na temat wprowadzenia internetowego wniosku wizowego 10 oraz wizy cyfrowej 11 już w 2017 r. W 2018 r. Komisja Europejska rozpoczęła debatę na temat cyfryzacji procesu rozpatrywania wniosków wizowych i w swoim komunikacie dotyczącym wspólnej polityki wizowej zapowiedziała rozpoczęcie studiów wykonalności i projektów pilotażowych, które miałyby stworzyć podstawy przyszłych wniosków 12 . W nowym pakcie o migracji i azylu wyznaczono cel polegający na całkowitej cyfryzacji procedury wizowej do 2025 r., wraz z wprowadzeniem wizy cyfrowej i możliwości składania wniosków wizowych przez Internet: 13 .
4. Niniejszą opinię EIOD wydano w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską 28 kwietnia 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 47 wniosku.
12. WNIOSKI
24. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:
(1) doprecyzowanie motywu 14 w celu zapewnienia, by osoby mające problemy z e-dostępnością były uprawnione do osobistego składania wniosków, oraz odzwierciedlenie tej zasady w części normatywnej wniosku;
(2) usunięcie odniesienia w art. 2 pkt 3 wniosku do adresów IP jako części danych zawartych we wniosku wizowym zgodnie z art. 7b ust. 5;
(3) określenie wspólnej procedury gwarantującej, że kontrole jakości danych osobowych wprowadzonych do formularza wniosku wizowego za pośrednictwem europejskiej cyfrowej platformy do składania wniosków wizowych są jednolite i możliwe do skontrolowania przez różne zainteresowane strony;
(4) wyjaśnienie ról i obowiązków eu-LISA, organów państw członkowskich oraz, w stosownych przypadkach, zewnętrznych usługodawców zaangażowanych w przetwarzanie danych osobowych za pośrednictwem europejskiej cyfrowej platformy do składania wniosków wizowych;
(5) usunięcie odstępstwa od art. 44 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 810/2009, o którym mowa w art. 1 pkt 29 wniosku, w celu zapewnienia szyfrowania danych osobowych, do których dostęp mają usługodawcy zewnętrzni za pośrednictwem unijnej platformy do składania wniosków wizowych, poprzez portal dla usługodawców zewnętrznych oraz, bardziej ogólnie, w celu zapewnienia mechanizmów bezpieczeństwa przy korzystaniu z tego portalu;
(6) określenie solidnych mechanizmów uwierzytelniania w ramach usługi bezpiecznego konta;
(7) włączenie do europejskiej cyfrowej platformy do składania wniosków wizowych informacji o przetwarzaniu danych osobowych do celów VIS i dodatkowych celów wynikających z uruchomienia ram interoperacyjności.
Bruksela, 21 czerwca 2022 r.
Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.277.7 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie cyfryzacji procedury wizowej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji Angielskiej, Francuskiej i Niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu) |
| Data aktu: | 21/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 19/07/2022 |