Poprawka 1
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 1
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów. |
1. Chociaż rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 (11) stanowi solidną i stabilną podstawę mechanizmu finansowania Unii, należy doprecyzować niektóre przepisy dotyczące udostępniania zasobów własnych w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich. |
(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39. |
(11) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych, Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 7
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
7. W celu zapewnienia proporcjonalności systemu przy jednoczesnym utrzymaniu efektu odstraszającego w rozporządzeniu (UE, Euratom) nr 609/2014 ograniczono podwyższenie odsetek powyżej stopy referencyjnej do 16 punktów procentowych. To ograniczenie do 16 punktów procentowych ma zastosowanie wyłącznie do wszystkich przypadków, o których dowiedziano się po wejściu w życie rozporządzenia Rady (UE, Euratom) 2016/804 (12). W związku z tym w odniesieniu do przypadków, o których dowiedziano się jeszcze przed wejściem w życie rozporządzenia 2016/804 dotyczących szczególnie wysokich kwot odsetek, nie można skorzystać z tego limitu niezależnie od tego, czy państwa członkowskie zostały już powiadomione o kwocie odsetek. W takich przypadkach państwa członkowskie nadal są zobowiązane do zapłaty kwot odsetek, które nie są proporcjonalne w stosunku do wysokości należnej kwoty głównej. Aby doprecyzować i uprościć stosowne przepisy rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych należy stosować do każdej kwoty odsetek, o której państwo członkowskie nie zostało powiadomione przed wejściem w życie niniejszego rozporządzenia. (12) Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2016/804 z dnia 17 maja 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych (Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 85). |
skreśla się |
Poprawka 3
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Motyw 10
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka | |
10. | W przypadku braku porozumienia między państwami członkowskimi a Komisją co do udostępnienia tradycyjnych zasobów własnych należy nadać formalny charakter procedurze przeglądu i wprowadzić ją do rozporządzenia (UE, Euratom) nr 609/2014, aby zwiększyć jej przejrzystość i doprecyzować prawa państw członkowskich do obrony. Należy również wprowadzić przepisy odzwierciedlające obecną praktykę w zakresie płatności objętych zastrzeżeniami, co stwarza możliwość wszczęcia przeciwko Komisji postępowania w sprawie bezpodstawnego wzbogacenia zgodnie z art. 268 TFUE i art. 340 akapit drugi TFUE. | skreśla się |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 4 - litera b
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 10b - ustęp 7
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
b) dodaje się ust. 7 w brzmieniu: | skreśla się |
"7. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie konkretnych dostosowań zasobów własnych opartych na VAT, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy lit. c) niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b."; |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 5 - litera b
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 12 - ustęp 5 - akapit 3
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
b) ust. 5 akapit trzeci otrzymuje brzmienie: | skreśla się |
"Łączne podwyższenie na mocy akapitów pierwszego i drugiego nie może przekroczyć 16 punktów procentowych. Ograniczenie podwyższenia do 16 punktów procentowych stosuje się do każdego przypadku, w którym państwo członkowskie nie zostało powiadomione o kwocie odsetek przed dniem [wprowadzić datę wejścia w życie niniejszego rozporządzenia (zmieniającego)]. Podwyższoną stopę procentową stosuje się do całego okresu opóźnienia."; |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 6 - litera c
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 13 - ustęp 5
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
c) dodaje się ust. 5 w brzmieniu: | skreśla się |
"5. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie mogą dojść do porozumienia w sprawie względów, o których mowa w ust. 2 akapit pierwszy niniejszego artykułu, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu jej oceny zgodnie z art. 13b."; |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący rozporządzenia
Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 7
Rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014
Artykuł 13b
Tekst proponowany przez Komisję | Poprawka |
Artykuł 13b | skreśla się |
Procedura przeglądu | |
1. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 13 ust. 5, lub dotyczącego innych kwot tradycyjnych zasobów własnych należnych budżetowi Unii, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie trzech miesięcy od jej otrzymania. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji o przeprowadzenie przeglądu oceny w terminie dwóch miesięcy od jej otrzymania. Z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 10b ust. 7, wniosek taki zawiera uzasadnienie przeglądu, którego dotyczy, oraz dokumenty potwierdzające. Wniosek i następująca po nim procedura nie zmieniają obowiązku udostępniania przez państwa członkowskie zasobów własnych, jeżeli są one należne budżetowi Unii. | |
2. W ciągu sześciu miesięcy od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 1, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku. W przypadku gdy Komisja uzna za konieczne wezwanie do przedstawienia dodatkowych informacji, sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania żądanych informacji dodatkowych. Dane państwo członkowskie dostarcza dodatkowe informacje w ciągu trzech miesięcy. W przypadku braku porozumienia między państwem członkowskim a Komisją, o którym mowa w art. 10b ust. 7, Komisja przekazuje państwu członkowskiemu swoje uwagi na temat uzasadnienia przedstawionego we wniosku w ciągu trzech miesięcy od dnia otrzymania wniosku. | |
3. Jeżeli państwo członkowskie nie może dostarczyć dalszych informacji mających znaczenie dla procedury przeglądu, może wystąpić do Komisji z wnioskiem o udzielenie odpowiedzi na podstawie dostępnych informacji. W takim przypadku sześciomiesięczny termin rozpoczyna bieg w dniu otrzymania tego wniosku. | |
4. W przypadku gdy państwo członkowskie złoży skargę o stwierdzenie nieważności decyzji przyjętej przez Komisję zgodnie z art. 9 ust. 1a rozporządzenia nr 1553/89 i jeżeli Komisja nie udzieliła jeszcze odpowiedzi w ramach procedury przeglądu dotyczącej tej samej korekty VAT, Komisja zawiesza procedurę przeglądu do czasu wydania prawomocnego wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej. |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.251.175 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 14 grudnia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 609/2014 w celu zwiększenia przewidywalności dla państw członkowskich oraz uściślenia procedur rozstrzygania sporów przy udostępnianiu tradycyjnych zasobów własnych oraz zasobów własnych opartych na VAT i na DNB (COM(2021)0327 - C9-0257/2021 - 2021/0161(NLE)) |
Data aktu: | 14/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 30/06/2022 |