uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
(1) Art. 17 ust. 1 Traktatu o Unii Europejskiej wymienia uprawnienia Komisji i stanowi w szczególności, że Komisja wspiera ogólny interes Unii i podejmuje w tym celu odpowiednie inicjatywy, pełni funkcje koordynacyjne, wykonawcze i zarządzające, zgodnie z warunkami przewidzianymi w Traktatach, oraz zapewnia reprezentację Unii na zewnątrz, z wyjątkiem wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa oraz innych przypadków przewidzianych w Traktatach.
(2) Zgodnie z art. 35 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1971 1 Rada Organów Regulacyjnych i grupy robocze Organu Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej (BEREC), jak również Zarząd Urzędu BEREC są otwarte na udział organów regulacyjnych państw trzecich, które ponoszą główną odpowiedzialność za kwestie łączności elektronicznej, o ile te państwa trzecie zawarły w tym celu odpowiednie umowy z Unią. Przepis ten stanowi również, że na podstawie odpowiednich postanowień tych umów opracowane zostaną porozumienia robocze dotyczące w szczególności charakteru, zakresu i sposobu, w jaki te organy regulacyjne państw trzecich będą uczestniczyć - bez prawa głosu - w pracach BEREC i Urzędu BEREC, zawierające postanowienia dotyczące udziału w inicjatywach BEREC oraz wkładów finansowych i personelu Urzędu BEREC.
(3) Zgodnie z art. 124 Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą, z drugiej strony (zwanego dalej "układem o stowarzyszeniu") 2 , Ukraina zobowiązała się do zapewnienia, aby jej obecne i przyszłe przepisy dotyczące łączności elektronicznej stopniowo stawały się zgodne z unijnym dorobkiem prawnym zawartym w załączniku XVII do układu o stowarzyszeniu, który to załącznik został zaktualizowany 3 .
(4) Zgodnie z art. 392 układu o stowarzyszeniu strony współpracują "w celu opracowania kompleksowych ram regulacyjnych i zapewnienia efektywnego funkcjonowania rynku łączności elektronicznej", a zgodnie z art. 394 ust. 1 układu o stowarzyszeniu "promują stopniowe zbliżenie do prawa i ram regulacyjnych UE" w tej dziedzinie. Ponadto art. 393 układu o stowarzyszeniu stanowi, że "Strony promują współpracę między krajowym regulatorem w dziedzinie komunikacji na Ukrainie a krajowymi regulatorami w UE".
(5) Z przedmiotu i celu postanowień układu o stowarzyszeniu i dodatku XVII-3 do tego układu jasno wynika, że Unia i Ukraina zobowiązują się do współpracy regulacyjnej w celu zbliżenia ukraińskich przepisów dotyczących łączności elektronicznej do dorobku prawnego Unii, w przypadku której to współpracy BEREC odgrywa ważną rolę. Oczywiste jest również, że udział ukraińskiego krajowego organu regulacyjnego w pracach BEREC i Urzędu BEREC jeszcze bardziej ułatwiłby ten proces.
(6) W związku z tym Unia i Ukraina zawarły umowę w rozumieniu art. 35 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1971.
(7) Ze względu na interes, jaki Unia ma we wzmacnianiu współpracy z Ukrainą oraz we wspieraniu przyjęcia przez Ukrainę unijnego dorobku prawnego w dziedzinie łączności elektronicznej, należy zezwolić na udział krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Radzie Organów Regulacyjnych i grupach roboczych BEREC i Zarządzie Urzędu BEREC oraz przyjąć porozumienia robocze w tym zakresie,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Komisji | |
| Thierry BRETON | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.236.98 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 7 czerwca 2022 r. w sprawie udziału krajowego organu regulacyjnego Ukrainy w Organie Europejskich Regulatorów Łączności Elektronicznej |
| Data aktu: | 07/06/2022 |
| Data ogłoszenia: | 20/06/2022 |