Konkluzje Rady w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych

Konkluzje Rady w sprawie rozwoju zrównoważonych zamówień publicznych 1
(2022/C 236/02)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 2 , w których Rada podkreśla ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - zielonej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji, w szczególności w celu osiągnięcia zrównoważonej odbudowy gospodarki zwiększającej odporność, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów Unii Europejskiej;

PODKREŚLAJĄC, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wspierania przedsiębiorstw najbardziej dotkniętych kryzysem zdrowotnym, ale również w celu dokonywania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność, zrównoważoność, innowacje i europejską niezależność w strategicznych sektorach;

KŁADĄC NACISK NA kluczową rolę, jaką zamówienia publiczne mogą odegrać we właściwej realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz w uwzględnianiu tych celów tak, by służyły interesowi publicznemu;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady z 17 grudnia 2020 r. pt. "Ku ekologicznej odbudowie opartej na obiegu zamkniętym" 3 , w których Rada wyraziła poparcie dla wytycznych zaproponowanych w komunikacie Komisji w sprawie zielonych zamówień publicznych pt. "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" 4 ;

PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie inwestycji publicznych z wykorzystaniem zamówień publicznych 5 , w których Rada popiera ambitne aspekty środowiskowe w obszarze zamówień publicznych, np. poprzez wprowadzenie kryteriów lub celów, i opodatkowania, gdyż przyczynia się to do zrównoważoności;

PRZYWOŁUJĄC program prac Komisji na 2019 r. pt. "Spełnienie obietnic i przygotowanie się na przyszłość" 6 ;

PRZYWOŁUJĄC komunikaty Komisji pt. "Czysta planeta dla wszystkich" 7  oraz "Europejski Zielony Ład" 8 ;

ZWRACAJĄC UWAGĘ NA wiążące cele przyjęte na szczeblu UE w zakresie znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., co znalazło niedawno potwierdzenie we wszystkich wnioskach Komisji wchodzących w skład pakietu "Gotowi na 55";

WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów i w związku z tym do prowadzenia działań w szczególności na rzecz:

Wprowadzenia aspektów zrównoważonego rozwoju do zamówień publicznych

1. ZWRACA UWAGĘ NA koncepcję zrównoważonego rozwoju jako sposób osiągnięcia rozwoju gospodarczego i społecznego oraz ochrony środowiska przy jednoczesnym poszanowaniu praw człowieka;

2. JEST ZDANIA, że nabywcy publiczni powinni mieć możliwość strategicznego wykorzystania swoich zasobów w celu jak najlepszego wspierania przejścia na zieloną, innowacyjną, odpowiedzialną społecznie gospodarkę o obiegu zamkniętym, w szczególności poprzez inwestowanie w zrównoważoną infrastrukturę, produkty zrównoważonej gospodarki lub produkty gospodarki o obiegu zamkniętym, a także poprzez stosowanie procesów i technologii, które same w sobie są ambitne w odniesieniu do realizowanych celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania jak najlepszego stosunku wartości do ceny i promowaniu szerokiej konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych;

3. WZYWA Komisję do rozważenia - zgodnie z jej zobowiązaniem ujętym w Planie inwestycyjnym na rzecz zrównoważonej Europy 9  i w Planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym - w kontekście przyszłych wniosków ustawodawczych, w tym wniosków zmieniających obowiązujące prawodawstwo UE odnoszące się do rozmaitych sektorów działalności, możliwości wprowadzenia w procedurach udzielania zamówień publicznych na towary lub usługi sektorowe aspektów zrównoważonego rozwoju; PODKREŚLA, że w zależności od sektora zakres tych aspektów może obejmować cele zrównoważonego rozwoju, umiejętności zawodowych lub specyfikacji technicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem w zamówieniach aż po kryteria zrównoważonego rozwoju, w szczególności w odniesieniu do wykonania lub udzielania zamówień; PODKREŚLA, jak ważne jest umożliwienie nabywcom publicznym określenia najwłaściwszego sposobu ujęcia takich aspektów w ich procedurach; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI prace już podjęte w tym zakresie przez instytucje UE i państwa członkowskie oraz PODKREŚLA potrzebę przyspieszenia i intensyfikacji tych prac;

4. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do współpracy w celu wskazania, w odniesieniu do zamówień publicznych, sektorów istotnych z uwagi na ich wrażliwość na aspekty zrównoważonego rozwoju oraz do oceny dojrzałości tych sektorów, z uwzględnieniem np. zdolności wykonawców do wzięcia tych nowych aspektów pod uwagę;

5. ZWRACA UWAGĘ NA ukończone, trwające i przygotowywane prace na szczeblu państw członkowskich służące ustaleniu priorytetowego charakteru niektórych sektorów; PODKREŚLA potrzebę koordynacji tych prac na szczeblu UE;

6. KŁADZIE NACISK NA znaczenie roli, jaką w tym względzie mogą odegrać grupy ekspertów Komisji, angażując i zapraszając różne zainteresowane strony w celu stwierdzenia, czy poszczególne wskazane sektory mają być traktowane priorytetowo, czy nie; JEST ZDANIA, że Rada również powinna być zaangażowana w te prace;

7. PODKREŚLA, jak ważne jest określenie ogólnej metodyki umożliwiającej tym organom stwierdzenie, czy dany sektor działalności powinien zostać uznany - w wyniku dogłębnej analizy jego dojrzałości - za priorytetowy;

8. UWAŻA, że spójne prace pozwolą wskazać zarówno sektorowe teksty UE, które mogą zostać zmienione w nadchodzących latach, jak i zakres zmian, które należy wprowadzić w odniesieniu do zawartych w tych tekstach przepisów dotyczących zamówień publicznych, aby pomóc osiągnąć cele środowiskowe i klimatyczne wyznaczone na szczeblu UE;

9. UWAŻA, że trzeba osiągnąć te cele zgodnie z terminami wyznaczonymi na 2030 r. i 2050 r., o których mowa powyżej, i PODKREŚLA znaczenie stopniowego i zharmonizowanego podejścia; JEST w związku z tym ZDANIA, że teksty obejmujące wszystkie sektory wskazane jako sektory priorytetowe powinny zostać poddane przeglądowi nie później niż do 2030 r.; UWAŻA ponadto za konieczne wprowadzenie zmian do tekstów dotyczących pozostałych sektorów nie później niż do 2050 r., który jest rokiem odniesienia dla osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej;

10. UWAŻA, że zasadnicze znaczenie ma uwzględnienie tych prac w ramach kompleksowego podejścia; JEST ZDANIA, że - w zakresie, w jakim jest to stosowne i wykonalne - Komisja i państwa członkowskie powinny w związku z tym rozważyć ogólne ramy służące ujęciu - w zamówieniach publicznych, niezależnie od danego sektora - aspektów zrównoważonego i odpornego rozwoju;

11. PODKREŚLA, że przy podejmowaniu środków ważne jest, aby nie nakładać nadmiernych obciążeń administracyjnych na nabywców publicznych, zwłaszcza na jednostki zakupujące poniżej szczebla centralnego;

12. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do bezzwłocznego rozpoczęcia wszystkich tych prac.

1 Tytuł aktu zmieniony przez sprostowanie z dnia 24 czerwca 2022 r. (Dz.U.UE.C.2022.241.34) zmieniającego nin. akt przygotowawczy z dniem 9 czerwca 2022 r.
2 Dok. ST 10698/20: "Pogłębiony jednolity rynek na rzecz silnej odbudowy i konkurencyjnej, zrównoważonej Europy".
3 Dok. ST 13852/20.
4 Dok. ST 6766/20 + ADD 1: Komunikat Komisji COM(2020) 98 final.
5 Dok. ST 13352/20: "Inwestycje publiczne z wykorzystaniem zamówień publicznych: zrównoważona odbudowa i nowy impuls dla odpornej gospodarki UE".
6 Komunikat Komisji COM(2018) 800 final.
7 Komunikat Komisji COM(2018) 773 final.
8 Dok. ST 15051/19 + ADD 1: Komunikat Komisji COM(2019) 640 final.
9 Dok. ST 5269/20: Komunikat Komisji COM(2020) 21 final.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024