RADA UNII EUROPEJSKIEJ,PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 2 , w których Rada podkreśla ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - zielonej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji, w szczególności w celu osiągnięcia zrównoważonej odbudowy gospodarki zwiększającej odporność, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów Unii Europejskiej;
PODKREŚLAJĄC, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wspierania przedsiębiorstw najbardziej dotkniętych kryzysem zdrowotnym, ale również w celu dokonywania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność, zrównoważoność, innowacje i europejską niezależność w strategicznych sektorach;
KŁADĄC NACISK NA kluczową rolę, jaką zamówienia publiczne mogą odegrać we właściwej realizacji celów zrównoważonego rozwoju oraz w uwzględnianiu tych celów tak, by służyły interesowi publicznemu;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady z 17 grudnia 2020 r. pt. "Ku ekologicznej odbudowie opartej na obiegu zamkniętym" 3 , w których Rada wyraziła poparcie dla wytycznych zaproponowanych w komunikacie Komisji w sprawie zielonych zamówień publicznych pt. "Nowy plan działania UE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy" 4 ;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie inwestycji publicznych z wykorzystaniem zamówień publicznych 5 , w których Rada popiera ambitne aspekty środowiskowe w obszarze zamówień publicznych, np. poprzez wprowadzenie kryteriów lub celów, i opodatkowania, gdyż przyczynia się to do zrównoważoności;
PRZYWOŁUJĄC program prac Komisji na 2019 r. pt. "Spełnienie obietnic i przygotowanie się na przyszłość" 6 ;
PRZYWOŁUJĄC komunikaty Komisji pt. "Czysta planeta dla wszystkich" 7 oraz "Europejski Zielony Ład" 8 ;
ZWRACAJĄC UWAGĘ NA wiążące cele przyjęte na szczeblu UE w zakresie znacznej redukcji emisji gazów cieplarnianych do 2030 r. i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r., co znalazło niedawno potwierdzenie we wszystkich wnioskach Komisji wchodzących w skład pakietu "Gotowi na 55";
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów i w związku z tym do prowadzenia działań w szczególności na rzecz:
Wprowadzenia aspektów zrównoważonego rozwoju do zamówień publicznych
1. ZWRACA UWAGĘ NA koncepcję zrównoważonego rozwoju jako sposób osiągnięcia rozwoju gospodarczego i społecznego oraz ochrony środowiska przy jednoczesnym poszanowaniu praw człowieka;
2. JEST ZDANIA, że nabywcy publiczni powinni mieć możliwość strategicznego wykorzystania swoich zasobów w celu jak najlepszego wspierania przejścia na zieloną, innowacyjną, odpowiedzialną społecznie gospodarkę o obiegu zamkniętym, w szczególności poprzez inwestowanie w zrównoważoną infrastrukturę, produkty zrównoważonej gospodarki lub produkty gospodarki o obiegu zamkniętym, a także poprzez stosowanie procesów i technologii, które same w sobie są ambitne w odniesieniu do realizowanych celów zrównoważonego rozwoju, przy jednoczesnym dążeniu do uzyskania jak najlepszego stosunku wartości do ceny i promowaniu szerokiej konkurencji w procedurach udzielania zamówień publicznych;
3. WZYWA Komisję do rozważenia - zgodnie z jej zobowiązaniem ujętym w Planie inwestycyjnym na rzecz zrównoważonej Europy 9 i w Planie działania dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym - w kontekście przyszłych wniosków ustawodawczych, w tym wniosków zmieniających obowiązujące prawodawstwo UE odnoszące się do rozmaitych sektorów działalności, możliwości wprowadzenia w procedurach udzielania zamówień publicznych na towary lub usługi sektorowe aspektów zrównoważonego rozwoju; PODKREŚLA, że w zależności od sektora zakres tych aspektów może obejmować cele zrównoważonego rozwoju, umiejętności zawodowych lub specyfikacji technicznych związanych ze zrównoważonym rozwojem w zamówieniach aż po kryteria zrównoważonego rozwoju, w szczególności w odniesieniu do wykonania lub udzielania zamówień; PODKREŚLA, jak ważne jest umożliwienie nabywcom publicznym określenia najwłaściwszego sposobu ujęcia takich aspektów w ich procedurach; PRZYJMUJE DO WIADOMOŚCI prace już podjęte w tym zakresie przez instytucje UE i państwa członkowskie oraz PODKREŚLA potrzebę przyspieszenia i intensyfikacji tych prac;
4. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do współpracy w celu wskazania, w odniesieniu do zamówień publicznych, sektorów istotnych z uwagi na ich wrażliwość na aspekty zrównoważonego rozwoju oraz do oceny dojrzałości tych sektorów, z uwzględnieniem np. zdolności wykonawców do wzięcia tych nowych aspektów pod uwagę;
5. ZWRACA UWAGĘ NA ukończone, trwające i przygotowywane prace na szczeblu państw członkowskich służące ustaleniu priorytetowego charakteru niektórych sektorów; PODKREŚLA potrzebę koordynacji tych prac na szczeblu UE;
6. KŁADZIE NACISK NA znaczenie roli, jaką w tym względzie mogą odegrać grupy ekspertów Komisji, angażując i zapraszając różne zainteresowane strony w celu stwierdzenia, czy poszczególne wskazane sektory mają być traktowane priorytetowo, czy nie; JEST ZDANIA, że Rada również powinna być zaangażowana w te prace;
7. PODKREŚLA, jak ważne jest określenie ogólnej metodyki umożliwiającej tym organom stwierdzenie, czy dany sektor działalności powinien zostać uznany - w wyniku dogłębnej analizy jego dojrzałości - za priorytetowy;
8. UWAŻA, że spójne prace pozwolą wskazać zarówno sektorowe teksty UE, które mogą zostać zmienione w nadchodzących latach, jak i zakres zmian, które należy wprowadzić w odniesieniu do zawartych w tych tekstach przepisów dotyczących zamówień publicznych, aby pomóc osiągnąć cele środowiskowe i klimatyczne wyznaczone na szczeblu UE;
9. UWAŻA, że trzeba osiągnąć te cele zgodnie z terminami wyznaczonymi na 2030 r. i 2050 r., o których mowa powyżej, i PODKREŚLA znaczenie stopniowego i zharmonizowanego podejścia; JEST w związku z tym ZDANIA, że teksty obejmujące wszystkie sektory wskazane jako sektory priorytetowe powinny zostać poddane przeglądowi nie później niż do 2030 r.; UWAŻA ponadto za konieczne wprowadzenie zmian do tekstów dotyczących pozostałych sektorów nie później niż do 2050 r., który jest rokiem odniesienia dla osiągnięcia przez UE neutralności klimatycznej;
10. UWAŻA, że zasadnicze znaczenie ma uwzględnienie tych prac w ramach kompleksowego podejścia; JEST ZDANIA, że - w zakresie, w jakim jest to stosowne i wykonalne - Komisja i państwa członkowskie powinny w związku z tym rozważyć ogólne ramy służące ujęciu - w zamówieniach publicznych, niezależnie od danego sektora - aspektów zrównoważonego i odpornego rozwoju;
11. PODKREŚLA, że przy podejmowaniu środków ważne jest, aby nie nakładać nadmiernych obciążeń administracyjnych na nabywców publicznych, zwłaszcza na jednostki zakupujące poniżej szczebla centralnego;
12. WZYWA Komisję i państwa członkowskie do bezzwłocznego rozpoczęcia wszystkich tych prac.