Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2022/12)

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 marca 2022 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej

(CON/2022/12) (2022/C 218/02)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2022 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniach 3 i 28 stycznia 2022 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wnioski, odpowiednio, Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 i uchylającego 11 aktów prawnych z zakresu rachunków narodowych 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w związku z art. 127 ust. 2 Traktatu i art. 3 Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), ponieważ projekt rozporządzenia dotyczy wynikającej z art. 5 Statutu ESBC kompetencji EBC w zakresie gromadzenia informacji statystycznych niezbędnych do wykonywania zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) oraz przyczyniania się do harmonizacji, w miarę potrzeb, reguł i praktyk rządzących gromadzeniem, tworzeniem i upowszechnianiem informacji statystycznej w dziedzinach podlegających kompetencji EBC. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1. Uwagi ogólne

1.1. ESBC i Europejski System Statystyczny (ESS) ściśle współpracują w celu zminimalizowania obciążenia sprawozdawczego i zagwarantowania spójności niezbędnej do tworzenia statystyk europejskich 2 . Współpraca między ESBC a ESS jest ponadto regulowana odpowiednimi porozumieniami między tymi podmiotami, takimi jak protokół ustaleń w sprawie współpracy między członkami ESBC i ESS 3 , obejmujący dziedziny wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu, tj. bilans płatniczy, statystykę finansową, statystykę finansową sektora instytucji rządowych i samorządowych, statystykę makroekonomiczną i rachunki narodowe. Mimo że członkowie ESBC i ESS wypełniają swoje obowiązki statystyczne na mocy odrębnych ram prawnych 4 , ze względu na wzajemne zależności między ramami statystycznymi ESBC i ESS, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 5  (zwanego dalej "rozporządzeniem ESA 2010") są istotne dla wymogów ESBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej, zwłaszcza w dziedzinach ich wspólnych kompetencji lub wspólnego interesu 6 . Ponadto rozporządzenie ESA 2010 jest stosowane jako odniesienie w różnych aktach prawnych tworzących ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki. W związku z tym zmiany w rozporządzeniu ESA 2010 mogą mieć wpływ na ramy prawne EBC w dziedzinie statystyki.

1.2. EBC, jako podmiot tworzący i wykorzystujący statystyki europejskich, zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje proponowaną zmianę rozporządzenia w sprawie ESA 2010 jako krok w kierunku dalszej poprawy jakości rachunków narodowych. Ponieważ rozporządzenie ESA 2010 stanowi podstawę europejskich statystyk makroekonomicznych, odgrywa ono kluczową rolę w realizacji różnych zadań EBC i Eurosystemu, takich jak analiza polityki pieniężnej oraz przygotowywanie prognoz gospodarczych i fiskalnych 7 .

1.3. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzone proponowanym rozporządzeniem wzmocnienie spójności danych przekazywanych w różnych tabelach w ramach ESA 2010. Jednocześnie pełne i aktualne dane z zakresu rachunków narodowych, w szczególności w odniesieniu do państw członkowskich strefy euro, mają zasadnicze znaczenie dla EBC. W tym względzie proponowany program przekazywania danych ESA 2010 zapewnia właściwą równowagę między terminowością, kompletnością i spójnością przekazywanych danych krajowych 8 .

1.4. Ponadto EBC z zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie dostosowuje rozporządzenie ESA 2010 do zmienionej klasyfikacji spożycia indywidualnego według celu 9 , ponieważ zapewnia to porównywalność danych między krajami i utrzymuje ich znaczenie dla użytkowników.

2. Uwagi szczegółowe: załącznik 2 do projektu rozporządzenia

2.1. EBC zasadniczo zgadza się z poprawkami do programu przekazywania danych ESA 2010 zawartymi w załączniku 2 do projektu rozporządzenia, z zastrzeżeniem następujących uwag szczegółowych.

2.2. EBC z zadowoleniem przyjmuje włączenie dobrowolnego przekazywania szybkich szacunków kwartalnego produktu krajowego brutto (PKB) i zatrudnienia (tabela 1F), wykorzystywanych do publikacji agregatów strefy euro po zakończeniu kwartału referencyjnego 10 . Te szybkie szacunki mają duże znaczenie dla EBC przy analizowaniu wzrostu gospodarczego w strefie euro i jego dynamiki.

2.3. Jeżeli chodzi o ponowną transmisję kwartalnych najważniejszych zmiennych rachunków narodowych (tabela 1Q) trzy miesiące po kwartale referencyjnym, może to sprzyjać spójności w tabelach i częstotliwościach. W tym zakresie EBC zachęca Komisję (Eurostat) do dokonania przeglądu wpływu takiej ponownej transmisji danych krajowych na częstotliwość i kalendarz publikacji kwartalnych najważniejszych zmiennych PKB strefy euro. W szczególności taki nowy zapis może umożliwić podjęcie kroków w celu poprawy terminowości publikacji ostatecznych danych dla strefy euro nie później niż 100 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego.

2.4. EBC z zadowoleniem przyjmuje wprowadzenie wymogu przekazywania nowych danych dotyczących transakcji z instytucjami i organami Unii Europejskiej (tabela 2 dotycząca rocznych najważniejszych zmiennych sektora instytucji rządowych i samorządowych i jego podsektorów) oraz zachęca Komisję Europejską (Eurostat) do sporządzania rachunków instytucji europejskich klasyfikowanych w sektorze instytucji rządowych i samorządowych, z zachowaniem pełnej zgodności pomiędzy procedurą dotyczącą nadmiernego deficytu a statystyką rachunków narodowych. Uruchomienie NextGenerationEU także przemawia za ponownym przeglądem i sporządzaniem rachunków instytucji europejskich w celu zapewnienia solidnych ram statystycznych i analitycznych.

2.5. Załącznik 2 do proponowanego rozporządzenia wprowadza nowy wymóg, zgodnie z którym państwa członkowskie muszą przekazywać Komisji (Eurostatowi) roczne rachunki finansowe według sektorów (tabela 6) oraz roczne bilanse aktywów finansowych i zobowiązań (tabela 7) już cztery miesiące po zakończeniu roku. Powyższe pozycje, które zgodnie z proponowanym rozporządzeniem będą przekazywane Komisji (Eurostatowi) z częstotliwością roczną, są również zawarte w wytycznych Europejskiego Banku Centralnego 2014/3/UE (EBC/2013/24) 11 , zgodnie z którymi banki centralne Eurosystemu są zobowiązane do przekazywania EBC kwartalnych sprawozdań finansowych. Te aktualne dane kwartalne są przekazywane co kwartał przez EBC Komisji (Eurostatowi) i, z kilkoma wyjątkami, są zgodne z danymi rocznymi wymaganymi na mocy proponowanego rozporządzenia.

2.6. Co kwartał EBC i Komisja (Eurostat) wspólnie opracowują i udostępniają zintegrowane rachunki strefy euro obejmujące rachunki finansowe i niefinansowe dla sektorów instytucjonalnych strefy euro. Program przekazywania danych ESA 2010 jest podstawowym źródłem statystycznym dla realizacji tego zadania. W związku z tym EBC ze szczególnym zadowoleniem przyjmuje fakt, że proponowane rozporządzenie zachowuje dostępność kwartalnych niefinanso- wych rachunków według sektorów (tabela 801) oraz kwartalnych rachunków finansowych i bilansów sektora instytucji rządowych i samorządowych (tabela 27) dla państw członkowskich strefy euro przez 85 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego. Dostarczanie tych aktualnych i wiarygodnych danych kwartalnych jest dla EBC priorytetem.

2.7. EBC uznaje, że ważne jest dostosowanie statystyki europejskiego systemu rachunków do zmian gospodarczych i pojawiających się potrzeb użytkowników. W związku z tym do celów analiz polityki EBC zachęca do wprowadzenia pełniejszego i bardziej obowiązkowego przekazywania statystyk dotyczących inwestycji i środków trwałych technologii informatycznych i telekomunikacyjnych, w stosownych przypadkach w podziale na rodzaje działalności gospodarczej. Dotyczy to rocznych (tabela 1A) i kwartalnych (tabela 1Q) najważniejszych zmiennych rachunków narodowych, klasyfikacji krzyżowej środków trwałych według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 20) oraz klasyfikacji krzyżowej nakładów brutto na środki trwałe według rodzajów działalności gospodarczej i aktywów (tabela 22). Ponadto EBC sugeruje wprowadzenie obowiązku sprawozdawczości w zakresie dóbr półtrwałego użytku i dóbr nietrwałych oraz usług w tabeli 1Q, a także co najmniej dobrowolnej sprawozdawczości w zakresie gruntów pod budynkami i budowlami w bilansach dla aktywów niefinansowych w tabeli 26.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 marca 2022 r.
Prezes EBC
Christine LAGARDE
1 COM(2021) 776 final.
2 Zob. art. 2a rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny (Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8).
3 Protokół ustaleń w sprawie współpracy między członkami Europejskiego Systemu Statystycznego a członkami Europejskiego Systemu Banków Centralnych z dnia 24 kwietnia 2013 r., dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
4 Zob. pkt 3 opinii Europejskiego Banku Centralnego z dnia 19 maja 2011 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2011/44) (Dz.U. C 203 z 9.7.2011, s. 3).. Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EUR-Lex.
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 549/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (Dz.U. L 174 z 26.6.2013, s. 1).
6 Zob. punkt 7. opinii CON/2011/44.
7 Zob. punkt 1. opinii CON/2011/44.
8 Załącznik 2 do proponowanego rozporządzenia zmieniający załącznik B do rozporządzenia ESA 2010.
9 Załącznik 1 do proponowanego rozporządzenia zmieniający załącznik A do rozporządzenia ESA 2010.
10 Szybkie szacunki PKB są publikowane 30 i 45 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego. Szybkie szacunki zatrudnienia są publikowane 45 dni po zakończeniu kwartału referencyjnego.
11 Wytyczne Europejskiego Banku Centralnego 2014/3/UE z dnia 25 lipca 2013 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego w dziedzinie kwartalnych rachunków finansowych (EBC/2013/24) (Dz.U. L 2 z 7.1.2014, s. 34).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.218.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 marca 2022 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 549/2013 w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych w Unii Europejskiej (CON/2022/12)
Data aktu: 25/03/2022
Data ogłoszenia: 02/06/2022