Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 w odniesieniu do gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych w Eurojuście (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 w odniesieniu do gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych w Eurojuście

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 214/08)

(Dz.U.UE C z dnia 31 maja 2022 r.)

W dniu 25 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie Eurojustu w odniesieniu do gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych w Eurojuście.

EIOD dostrzega pilną potrzebę wyeliminowania ograniczeń obecnego zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami (CMS) Eurojustu, które wywierają niekorzystny wpływ na zdolność Eurojustu do wspierania i wzmacniania koordynacji i współpracy między krajowymi organami śledczymi i organami ścigania w odniesieniu do głównych przestępstw międzynarodowych, w tym takich, które mogą zostać popełnione w następstwie napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. W związku z tym EIOD zwraca uwagę, że Komisja zaproponowała już udoskonalenie obecnej struktury CMS Eurojustu w odniesieniu do działań Eurojustu w zakresie postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń w sprawach dotyczących przestępstw terrorystycznych. W ramach tego wniosku przewidziano też modernizację CMS i cyfryzację wymiany informacji między właściwymi organami krajowymi a Eurojustem.

EIOD zaznacza, że przewidywane we wniosku odstępstwo od zasady przechowywania danych dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości i zbrodni wojennych poza CMS Eurojustu miałoby charakter tymczasowy, a zautomatyzowane zarządzanie danymi i ich przechowywanie zostałyby włączone do nowego CMS, który ma powstać na mocy wcześniejszego wniosku. Ze względu na wyjątkowy charakter obecnej sytuacji i nowatorskie podejście proponowanego rozwiązania EIOD zwróci na nie szczególną uwagę w toku czynności związanych z prowadzeniem nadzoru nad Eurojustem.

Celem niniejszej opinii jest udzielenie prawodawcy Unii konstruktywnego doradztwa, aby zapewnić, że poziom ochrony danych zagwarantowany w rozporządzeniu w sprawie Eurojustu nie zostanie naruszony. W związku z tym EIOD przedstawia kilka zaleceń dotyczących:

- gromadzenia i wymiany dowodów przez Eurojust;

- bezpieczeństwa zautomatyzowanego systemu zarządzania danymi i ich przechowywania;

- ograniczeń czasowych w odniesieniu do danych przechowywanych w zautomatyzowanym systemie zarządzania danymi i ich przechowywania;

- związku z art. 90 EUDPR.

1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE

1. Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) wspiera krajowe organy śledcze i organy ścigania w związku z poważną przestępczością, która zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1727 1  ("rozporządzenie w sprawie Eurojustu") wchodzi w zakres właściwości Eurojustu. Przestępstwa te obejmują między innymi ludobójstwo, zbrodnie przeciwko ludzkości i zbrodnie wojenne.

2. W dniu 25 kwietnia 2022 r. Komisja Europejska wydała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie w sprawie Eurojustu w odniesieniu do gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych w Eurojuście ("wniosek").

3. Komisja zaproponowała już, by udoskonalić obecną strukturę zautomatyzowanego systemu zarządzania sprawami ("CMS") Eurojustu w odniesieniu do działań Eurojustu w zakresie postępowań przygotowawczych oraz wnoszenia i popierania oskarżeń w sprawach dotyczących przestępstw terrorystycznych oraz usprawnienia funkcjonowania europejskiego sądowego rejestru antyterrorystycznego Eurojustu 2 . W tym kontekście przewiduje się również modernizację CMS i cyfryzację wymiany informacji między właściwymi organami krajowymi a Eurojustem 3 .

4. Wniosek ma na celu umożliwienie Eurojustowi gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości, zbrodni wojennych i powiązanych z nimi przestępstw oraz, w razie potrzeby i w stosownych przypadkach, umożliwienie ich wymiany lub udostępnienie ich w inny sposób właściwym organom sądowym, krajowym lub międzynarodowym, w szczególności po bezprecedensowej napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. 4

5. Niniejsza opinia EIOD została wydana w odpowiedzi na konsultacje przeprowadzone przez Komisję Europejską w dniu 6 maja 2022 r. zgodnie z art. 42 ust. 1 EUDPR. EIOD z zadowoleniem przyjmuje odniesienie się do tych konsultacji w motywie 18 wniosku.

7. WNIOSKI

17. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące zalecenia:

(1) W preambule należy dodać stwierdzenie, że celem wniosku nie jest nałożenie na organy krajowe obowiązku udostępniania Eurojustowi informacji i dowodów.

(2) We wniosku należy zawrzeć wytyczne dotyczące interpretacji sformułowania "w razie potrzeby i w stosownych przypadkach".

(3) W motywie 13 wniosku należy zawrzeć odniesienie do przepisów bezpieczeństwa zawartych w art. 91 rozdziału IX EUDPR.

(4) Należy powiązać ograniczenia czasowe przechowywania danych z ograniczeniami w zakresie przechowywania danych przewidzianymi uprzednio w art. 29 rozporządzenia w sprawie Eurojustu.

(5) Należy wyjaśnić związek między wprowadzonym ostatnio art. 80 ust. 8 rozporządzenia w sprawie Eurojustu a art. 90 EUDPR.

Bruksela, dnia 13 maja 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) oraz zastąpienia i uchylenia decyzji Rady 2002/187/WsiSW (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 138).
2 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 oraz decyzję Rady 2005/671/WSiSW w odniesieniu do wymiany informacji cyfrowych w sprawach związanych z terroryzmem, COM(2021) 757 final z 1 grudnia 2021.
3 W odniesieniu do tego wniosku w dniu 26 stycznia 2022 r. EIOD przedstawił uwagi formalne.
4 Zobacz uzasadnienie wniosku, COM(2022) 187 final, s. 2.

Zmiany w prawie

Wyższe kary dla pracodawców zostaną – rząd przeciwny ich usuwaniu z ustawy o cudzoziemcach

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.

Grażyna J. Leśniak 11.03.2025
Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.214.43

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1727 w odniesieniu do gromadzenia, przechowywania i analizowania dowodów dotyczących ludobójstwa, zbrodni przeciwko ludzkości oraz zbrodni wojennych w Eurojuście (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 31/05/2022
Data ogłoszenia: 31/05/2022