A. Wprowadzenie i ramy prawne
B. Cel zaproszenia do składania wniosków
C. Cel, kategoria i forma finansowania
D. Dostępny budżet
E. Wymogi dotyczące dopuszczalności wniosków o finansowanie
F. Kryteria oceny wniosków o finansowanie
F.1 Kryteria wykluczenia
F.2 Kryteria kwalifikowalności
F.3 Kryteria przyznawania i podział finansowania
G. Wspólna kontrola ze strony Parlamentu Europejskiego i Urzędu
H. Warunki
I. Harmonogram
J. Ujawnianie i przetwarzanie danych osobowych
K. Inne informacje
A. WPROWADZENIE I RAMY PRAWNE
1. Zgodnie z art. 10 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej partie polityczne na poziomie europejskim przyczyniają się do kształtowania europejskiej świadomości politycznej i wyrażania woli obywateli Unii.
2. Na podstawie art. 224 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej Parlament Europejski i Rada ustanawiają przepisy regulujące partie polityczne na poziomie europejskim, w szczególności zasady dotyczące ich finansowania. Zasady te określono w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , z późniejszymi zmianami.
3. Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 europejska partia polityczna zarejestrowana zgodnie z warunkami i procedurami przedmiotowego rozporządzenia, reprezentowana w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego ze swych członków i nieznajdująca się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 rozporządzenia finansowego, może ubiegać się o finansowanie z budżetu ogólnego Unii Europejskiej, zgodnie z warunkami określonymi przez urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego w zaproszeniu do składania wniosków o przyznanie wkładu.
4. W związku z tym Parlament Europejski ogłasza niniejsze zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu w celu przyznania wkładów europejskim partiom politycznym ("zaproszenie").
5. Podstawowe ramy prawne określono w następujących aktach prawnych:
a) rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b) decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego z 1 lipca 2019 r. ustanawiająca zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 2 (zwana poniżej "decyzją Prezydium z 1 lipca 2019 r.");
c) rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 ("rozporządzenie finansowe");
d) rozporządzenie delegowane Komisji (UE, Euratom) 2015/2401 z dnia 2 października 2015 r. w sprawie zawartości i funkcjonowania rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 4 ;
e) rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2246 z dnia 3 grudnia 2015 r. w sprawie szczegółowych przepisów dotyczących systemu nadawania numerów rejestrowych, mającego zastosowanie do rejestru europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych oraz informacji zawartych w standardowych odpisach z rejestru 5 ;
f) Regulamin Parlamentu Europejskiego 6 .
W dniu 25 listopada 2021 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek 7 (wersja przekształcona) dotyczący zmiany rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014. Rada i Parlament Europejski mogą zatwierdzić zmiany w rozporządzeniu przed rokiem budżetowym 2023 lub w jego trakcie. Wejście w życie nowego rozporządzenia przed rokiem 2023 lub w jego trakcie może spowodować istotne zmiany w podstawowych ramach prawnych dotyczących finansowania na rok 2023, co może wymagać technicznego sprostowania do niniejszego zaproszenia.
B. CEL ZAPROSZENIA DO SKŁADANIA WNIOSKÓW
6. Celem niniejszego zaproszenia do składania wniosków jest zaproszenie zarejestrowanych europejskich partii politycznych do składania wniosków o finansowanie z budżetu Unii ("wnioski o finansowanie").
C. CEL, KATEGORIA I FORMA FINANSOWANIA
7. Celem finansowania jest wsparcie statutowej działalności i celów europejskich partii politycznych w roku budżetowym obejmującym okres od 1 stycznia 2023 r. do 31 grudnia 2023 r., zgodnie z warunkami określonymi w umowie o przyznanie wkładu, zawieranej między europejską partią polityczną jako beneficjentem a Parlamentem Europejskim.
8. Kategorią finansowania jest wkład na rzecz europejskich partii politycznych zgodnie z tytułem XI rozporządzenia finansowego ("wkład"). Wkład przybiera formę zwrotu odsetka faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.
9. Maksymalna kwota wypłacona beneficjentowi przez Parlament Europejski nie może przekraczać 90 % wydatków podlegających zwrotowi, wyszczególnionych w szacunkowym budżecie, ani 90 % faktycznie poniesionych wydatków podlegających zwrotowi.
D. DOSTĘPNY BUDŻET
10. Przewidywane środki finansowe na rok budżetowy 2023, zgodnie z art. 402 budżetu Parlamentu Europejskiego "Finansowanie europejskich partii politycznych", wynoszą 46 000 000 EUR i zostały przyjęte przez Parlament Europejski w projekcie preliminarza budżetowego. Dostępne środki do rozdzielenia zostaną określone przez władzę budżetową w ostatecznym zatwierdzonym budżecie na rok 2023.
E. WYMOGI DOTYCZĄCE DOPUSZCZALNOŚCI WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
11. Aby wniosek o finansowanie został dopuszczony, musi on:
a) zostać złożony w formie pisemnej na formularzu wniosku załączonym do niniejszego zaproszenia i zawierać wszelkie wymagane dokumenty potwierdzające;
b) zawierać pisemne zobowiązanie (podpisany formularz oświadczenia dołączony do niniejszego zaproszenia), że wnioskodawca zgadza się na warunki, a także kryteria wykluczenia określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.;
c) zawierać pismo przedstawiciela prawnego, potwierdzające upoważnienie do podejmowania zobowiązań prawnych w imieniu wnioskodawcy;
d) zostać wysłany do przewodniczącego Parlamentu Europejskiego do 30 września 2022 r., najlepiej w formacie PDF, jako kopia elektroniczna lub oryginał elektroniczny (zawierający kwalifikowany podpis elektroniczny1) na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu.
Dokumenty wniosku muszą być opatrzone podpisem odręcznym lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym, przy czym ten ostatni musi być zgodny z rozporządzeniem w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania (eIDAS) 8 .
Jeżeli wnioski składane są elektronicznie, a niektóre dokumenty opatrzone są podpisami odręcznymi, wnioskodawca przechowuje i udostępnia wszelkie oryginały, w całości lub w części, na wniosek służb Parlamentu Europejskiego, przesyłając je na następujący adres:
Przewodniczący Parlamentu Europejskiego |
na ręce: Didier Klethi, dyrektor generalny DG ds. Finansów |
ADENAUER 04T003 |
L-2929 Luksemburg |
LUKSEMBURG |
12. Jeżeli zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r. delegowany urzędnik zatwierdzający zwraca się do wnioskodawcy o przedłożenie oryginałów dokumentów potwierdzających lub wyjaśnień w formie papierowej w odniesieniu do wniosku, wnioskodawca przesyła je w tym celu na adres fizyczny wskazany w ust. 11. Akceptowane są również dokumenty elektroniczne podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym i przesyłane na adres funkcyjnej skrzynki pocztowej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu.
Wszelką inną korespondencję dotyczącą wniosku prowadzi się za pośrednictwem funkcyjnej skrzynki poczty elektronicznej, wskazanej powyżej.
13. Wnioski uznane za niekompletne mogą zostać odrzucone.
F. KRYTERIA OCENY WNIOSKÓW O FINANSOWANIE
F.1 Kryteria wykluczenia
14. Wnioskodawcy zostaną wykluczeni z procedury finansowania, jeżeli:
a) znajdują się w jednej z sytuacji wykluczenia, o których mowa w art. 136 ust. 1 i 2 lub art. 141 rozporządzenia finansowego;
b) podlegają jakimkolwiek karom przewidzianym w art. 27 ust. 1 oraz w art. 27 ust. 2 lit. a) ppkt (v), (vi) i (vii) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
F.2 Kryteria kwalifikowalności
15. Aby kwalifikować się do finansowania przez Unię, wnioskodawcy muszą spełniać warunki określone w art. 17 i 18 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, tj. wnioskodawca:
a) musi być zarejestrowany przez Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych 9 ("Urząd") zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014;
b) musi być reprezentowany w Parlamencie Europejskim przez co najmniej jednego posła do Parlamentu Europejskiego;
c) musi przestrzegać obowiązków wymienionych w art. 23 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przekazać roczne sprawozdania finansowe 10 , sprawozdanie z audytu zewnętrznego oraz wykaz darczyńców i ofiarodawców, jak określono w tym artykule;
d) musi wypełnić zobowiązania wymienione w art. 18 ust. 2a rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014, czyli musi uprzednio przedstawić dowody na to, że w okresie od 1 października 2021 r. do 30 września 2022 r. jego unijne partie członkowskie zasadniczo publikowały na swoich stronach internetowych, w sposób wyraźnie widoczny i przyjazny dla użytkownika, program polityczny i logo europejskiej partii politycznej.
16. Ponadto zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 członkostwo posła do Parlamentu Europejskiego w kilku europejskich partiach politycznych będzie skutkować uznaniem danego posła za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, mianowicie tej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.
17. Partie członkowskie europejskich partii politycznych zachęca się do podawania na swoich stronach internetowych informacji na temat równowagi płci.
F.3 Kryteria przyznawania i podział finansowania
18. Zgodnie z art. 19 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 odnośne dostępne środki rozdziela się co roku. Środki rozdziela się pomiędzy europejskie partie polityczne, których wnioski o finansowanie zostały zatwierdzone w świetle kryteriów kwalifikowalności i wykluczenia, według następującego klucza:
a) 10 % rozdziela się w równych częściach między europejskie partie polityczne będące beneficjentami;
b) 90 % rozdziela się między europejskie partie polityczne będące beneficjentami proporcjonalnie do liczby ich członków wybranych do Parlamentu Europejskiego; zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia 1141/2014 posła do Parlamentu Europejskiego uważa się za członka tylko jednej europejskiej partii politycznej, która - jeśli ma to zastosowanie - jest partią, z którą jego krajowa lub regionalna partia polityczna jest powiązana w dniu, w którym upływa ostateczny termin składania wniosków o finansowanie.
G. WSPÓLNA KONTROLA ZE STRONY PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I URZĘDU
19. W art. 24 ust. 1 i 2 11 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 przewiduje się wspólną kontrolę ze strony Parlamentu Europejskiego i Urzędu.
20. Jeżeli zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 do kompetencji Urzędu należy kontrola przestrzegania postanowień przedmiotowego rozporządzenia, Parlament Europejski przekazuje wnioski o finansowanie Urzędowi.
21. Na wszystkich etapach procedury [przyznania] wnioskodawcy są nadal zobowiązani na mocy art. 24 ust. 4 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 do dostarczenia, na wniosek Urzędu, wszelkich informacji niezbędnych do przeprowadzenia kontroli, za które jest on odpowiedzialny. Może to obejmować w szczególności dokumentację lub wyjaśnienia dodatkowe w stosunku do wniosków o finansowanie, które należy złożyć w formacie określonym przez Urząd.
22. Urząd poinformuje Parlament Europejski o wynikach kontroli i weryfikacji.
H. WARUNKI
23. Wnioskodawcy są zobowiązani do zgłaszania Parlamentowi Europejskiemu wszelkich zmian odnośnie do przedłożonych dokumentów oraz wszelkich innych informacji zawartych we wniosku w terminie dwóch tygodni od takiej zmiany. W przypadku braku takiego powiadomienia urzędnik zatwierdzający może podjąć decyzję na podstawie dostępnych informacji, niezależnie od wszelkich informacji przedstawionych na późniejszym etapie lub opublikowanych w innych źródłach.
24. Ciężar dowodu, że wnioskodawca w dalszym ciągu spełnia kryteria finansowania, spoczywa na nim samym.
25. Warunki dotyczące finansowania unijnego, które ma zostać przyznane w ramach niniejszego zaproszenia, są określone w załączniku 1a do decyzji Prezydium z 1 lipca 2019 r.
26. Każdy wnioskodawca akceptuje warunki, o których mowa w ust. 25 niniejszego zaproszenia, podpisując formularz oświadczenia dołączonego do niniejszego zaproszenia. Warunki są wiążące dla beneficjenta, któremu przyznano finansowanie, i są określone w umowie o przyznanie wkładu.
I. HARMONOGRAM
27. Termin składania wniosków o finansowanie upływa 30 września 2022 r.
"1. Kontrola nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, jest sprawowana we współpracy przez Urząd, urzędnika zatwierdzającego Parlamentu Europejskiego i właściwe państwa członkowskie.
2. Urząd sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne ich obowiązków, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, w szczególności w związku z art. 3, art. 4 ust. 1 lit. a), b) i d)-f), art. 5 ust. 1 lit. a)-e) i g), art. 9 ust. 5 i 6 oraz art. 20, 21 i 22.
Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego sprawuje kontrolę nad wypełnianiem przez europejskie partie polityczne i europejskie fundacje polityczne obowiązków związanych z finansowaniem unijnym, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, zgodnie z rozporządzeniem finansowym. Przy sprawowaniu takiej kontroli Parlament Europejski podejmuje niezbędne środki w zakresie zwalczania nadużyć finansowych mających skutki dla interesów finansowych Unii i zapobiegania im".
28. Urzędnik zatwierdzający Parlamentu Europejskiego podejmuje decyzję w ciągu trzech miesięcy od dnia zamknięcia zaproszenia do składania wniosków o przyznanie wkładu. W następstwie tej decyzji wnioskodawców powiadamia się o indywidualnych decyzjach podpisanych przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego.
29. Przewiduje się, że w styczniu 2023 r. wnioskodawcy, których wnioski rozpatrzono pozytywnie, otrzymają do podpisu projekt umowy o przyznanie wkładu, a wnioskodawcy, których wnioski odrzucono, zostaną powiadomieni w tym samym czasie. Umowę o udzielenie wkładu można podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym (QES). Wypłata zaliczek nastąpi w ciągu 30 dni od dnia podpisania umowy o przyznanie wkładu przez przedstawiciela Parlamentu Europejskiego.
J. UJAWNIANIE I PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
30. Parlament Europejski i Urząd publikują, w tym również na stronach internetowych, informacje wymagane na mocy art. 32 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
31. Wszelkie dane osobowe zgromadzone w związku z niniejszym zaproszeniem przetwarza się zgodnie z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE 12 oraz zgodnie z art. 33 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.
32. Dane te przetwarza się do celów oceny wniosków o finansowanie oraz ochrony interesów finansowych Unii. Nie wpływa to na ewentualne przekazanie tych danych organom odpowiedzialnym za kontrolę i audyt zgodnie z prawodawstwem Unii, takim jak służby audytu wewnętrznego Parlamentu Europejskiego, Urząd, Prokuratura Europejska, Europejski Trybunał Obrachunkowy lub Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF).
33. Na pisemny wniosek każda osoba fizyczna powiązana z beneficjentem może uzyskać dostęp do swoich danych osobowych w celu poprawienia wszelkich błędnych lub niekompletnych informacji. Wniosek dotyczący przetwarzania danych osobowych można złożyć w Dyrekcji Generalnej ds. Finansów Parlamentu Europejskiego lub u inspektora ochrony danych Parlamentu Europejskiego. Osoba zainteresowana może w każdej chwili wnieść skargę do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w związku z przetwarzaniem jej danych osobowych.
34. Dane osobowe mogą być rejestrowane przez Parlament Europejski w bazie danych systemu wczesnego wykrywania i wykluczania, jeśli beneficjent znajduje się w jednej z sytuacji, o których mowa w art. 136 ust. 1 i art. 141 rozporządzenia finansowego.
K. INNE INFORMACJE
35. Wszelkie pytania dotyczące niniejszego zaproszenia należy kierować pocztą elektroniczną, z podaniem numeru referencyjnego zaproszenia, na adres skrzynki funkcyjnej: fin.part.fond.pol@europarl.europa.eu
36. Podstawowe akty prawne określone w ust. 5 lit. b) niniejszego zaproszenia oraz załączony do tego zaproszenia formularz wniosku o finansowanie są dostępne na stronie internetowej Parlamentu Europejskiego (http://www.europarl. europa.eu/tenders/invitations.htm).
Załącznik: Formularz wniosku o finansowanie, w tym również formularz informacji finansowych, oświadczenie w sprawie warunków i kryteriów wykluczenia oraz wzór szacunkowego budżetu
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.203.17 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania wniosków o przyznanie wkładu (nr IX-2023/01) "WKŁADY NA RZECZ EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH" |
Data aktu: | 20/05/2022 |
Data ogłoszenia: | 20/05/2022 |