Projekt rozporządzenia Komisji stanowi załącznik do niniejszego komunikatu. Konsultacje publiczne na temat projektu rozporządzenia rozpoczną się w styczniu 2022 r. pod adresem:
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA KOMISJI (UE) .../...
uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 702/2014
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("Traktat"), w szczególności jego art. 108 ust. 4,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa 1 , w szczególności jego art. 1 ust. 1 lit. a) i b),
po opublikowaniu projektu niniejszego rozporządzenia zgodnie z art. 6 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/1588 2 ,
po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Pomocy Państwa,
a także mając na uwadze, co następuje:
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
SPIS TREŚCI
ROZDZIAŁ I PRZEPISY WSPÓLNE
ROZDZIAŁ II WYMOGI PROCEDURALNE
ROZDZIAŁ III KATEGORIE POMOCY
Sekcja 1 Pomoc na rzecz MŚP zajmujących się produkcją podstawową produktów rolnych, ich przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu
Sekcja 2 Pomoc na inwestycje na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i naturalnego znajdującego się w gospodarstwach rolnych
Sekcja 3 Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe w sektorze rolnym.
Sekcja 4 Pomoc na badania i rozwój w sektorach rolnym i leśnym
Sekcja 5 Pomoc na rzecz leśnictwa
Sekcja 6 Pomoc na rzecz MŚP na obszarach wiejskich
ROZDZIA Ł IV PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
PRZEPISY WSPÓLNE
Zakres stosowania
Komisja może jednak postanowić, że niniejsze rozporządzenie ma nadal zastosowanie do programu pomocy przez okres dłuższy niż sześć miesięcy po dokonaniu ewaluacji stosownego planu oceny zgłoszonego Komisji przez państwo członkowskie, w terminie 20 dni roboczych od wejścia w życie danego programu.
Przy przedkładaniu planów oceny, o których mowa w poprzednim akapicie, państwa członkowskie przekazują również wszelkie informacje potrzebne Komisji do dokonania ewaluacji tych planów oceny i podjęcia decyzji;
Definicje
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:
Warunki wyłączenia
Programy pomocy, pomoc indywidualna przyznana w ramach programów pomocy oraz pomoc ad hoc są zgodne z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 ust. 2 lub 3 Traktatu i wyłączone z wymogu zgłoszenia ustanowionego w art. 108 ust. 3 Traktatu, jeżeli pomoc taka spełnia wszystkie warunki przewidziane w rozdziale I niniejszego rozporządzenia oraz szczególne warunki w odniesieniu do odpowiednich rodzajów pomocy ustanowione w rozdziale III niniejszego rozporządzenia.
Progi powodujące obowiązek zgłoszenia
Przejrzystość pomocy
Efekt zachęty
Intensywność pomocy i koszty kwalifikowalne
Kumulacja
Pomoc, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, można kumulować z inną pomocą państwa, w przypadku której nie można wyodrębnić kosztów kwalifikowalnych, do najwyższego odpowiedniego łącznego progu finansowania ustalonego pod kątem specyficznych uwarunkowań każdego przypadku w niniejszym lub innym rozporządzeniu o wyłączeniach grupowych lub w decyzji Komisji.
Pomocy na rozpoczęcie działalności dla młodych rolników i pomocy dla przedsiębiorstw rolniczych rozpoczynających działalność, o której mowa w art. 17 niniejszego rozporządzenia, nie można kumulować z pomocą na zachęcenie młodych rolników do rozpoczęcia działalności rolniczej ani z pomocą na założenie przedsiębiorstwa rolniczego, o której mowa w art. 75 rozporządzenia (UE) [rozporządzenie w sprawie planów strategicznych], jeżeli w wyniku takiej kumulacji kwota pomocy przekroczyłaby kwoty określone w niniejszym rozporządzeniu.
Publikacja i informacje
WYMOGI PROCEDURALNE
Wycofanie przywileju wyłączenia grupowego
Jeżeli państwo członkowskie przyznaje pomoc na podstawie niniejszego rozporządzenia, nie spełniając przy tym warunków określonych w rozdziałach I-III, Komisja może, po umożliwieniu zainteresowanemu państwu członkowskiemu przedstawienia swojego stanowiska, przyjąć decyzję stwierdzającą, że całość lub część przyszłych środków pomocy przyjętych przez dane państwo członkowskie, które w innych okolicznościach spełniałoby wymogi niniejszego rozporządzenia, podlega obowiązkowi zgłoszenia Komisji zgodnie z art. 108 ust. 3 Traktatu. Pomoc podlegająca zgłoszeniu można ograniczyć do niektórych rodzajów, pomocy na rzecz niektórych beneficjentów lub też do środków pomocy przyjmowanych przez niektóre organy danego państwa członkowskiego.
Sprawozdawczość
Monitorowanie
Państwa członkowskie prowadzą szczegółową ewidencję z informacjami i dokumentacją uzupełniającą niezbędnymi do ustalenia, czy wszystkie warunki określone w niniejszym rozporządzeniu zostały spełnione. Dokumentacja ta jest przechowywana przez okres 10 lat od dnia, w którym przyznana została pomoc ad hoc, lub w którym przyznano ostatni środek pomocy w ramach danego programu pomocy. W terminie 20 dni roboczych lub takim dłuższym terminie, jaki podano w wezwaniu, zainteresowane państwo członkowskie przekazuje Komisji wszelkie informacje i dokumenty uzupełniające, które Komisja uzna za niezbędne do monitorowania stosowania niniejszego rozporządzenia.
KATEGORIE POMOCY
Pomoc na rzecz MŚP zajmujących się produkcją podstawową produktów rolnych, ich przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu
Pomoc na inwestycje w gospodarstwach rolnych powiązane z produkcją podstawową produktów rolnych
W przypadku inwestycji w produkcję biopaliw - zdolności produkcyjne instalacji nie przekraczają ekwiwalentu średniego rocznego zużycia paliw transportowych w danym gospodarstwie rolnym, a wytwarzane biopaliwo nie jest sprzedawane na rynku.
Koszty kwalifikowalne
Kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Intensywność pomocy
Pomoc na scalanie gruntów rolnych
Pomoc na scalanie gruntów rolnych jest zgodna z rynkiem wewnętrznym w rozumieniu art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu i jest wyłączona z wymogu zgłoszenia ustanowionego w jego art. 108 ust. 3, jeśli spełnia warunki określone w rozdziale I i jest przyznawana na pokrycie kosztów prawnych i administracyjnych (w tym kosztów badań) i ograniczona do tych kosztów w wysokości nieprzekraczającej 100 % faktycznie poniesionych kosztów.
Pomoc na inwestycje związane z przenoszeniem budynków rolniczych
Interes publiczny wskazany jako uzasadnienie przyznania pomocy na mocy niniejszego artykułu jest określony we właściwych przepisach danego państwa członkowskiego.
Do celów niniejszego ustępu zwykłego zastąpienia istniejącego budynku czy instalacji nowym odtworzonym budynkiem lub instalacją bez gruntownej zmiany produkcji czy stosowanej technologii nie uznaje się za związane z modernizacją.
Pomoc na inwestycje związane z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych
Kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Pomoc na rozpoczynanie działalności przez młodych rolników i pomoc dla przedsiębiorstw rolniczych rozpoczynających działalność
Pomoc na rozpoczynanie działalności dla grup i organizacji producentów w sektorze rolnym
W przypadku zakupu pomieszczeń, koszty kwalifikowane ograniczone są do kosztów najmu po stawkach rynkowych.
Państwa członkowskie wypłacają ostatnią ratę dopiero po zweryfikowaniu prawidłowej realizacji przedmiotowego biznes planu.
Pomoc na uczestnictwo producentów produktów rolnych w systemach jakości
Wypłaca się ją jednostce odpowiedzialnej za środki kontroli lub podmiotom świadczącym usługi w zakresie badań lub doradztwa.
Pomoc na wymianę wiedzy i działania informacyjne
Pomoc może też obejmować krótkoterminowe wymiany osób zarządzających gospodarstwami rolnymi i wizyty w gospodarstwach.
Pomoc na działania pokazowe może obejmować odpowiednie koszty inwestycyjne.
Za koszty kwalifikowalne uznaje się tylko koszty amortyzacji odpowiadające okresowi realizacji projektu pokazowego obliczone na podstawie powszechnie przyjętych zasad rachunkowości.
Pomoc na pokrycie kosztów świadczenia usług, o których mowa w ust. 3 lit. c), polegających na zastępowaniu uczestników na czas nieobecności, może być wypłacana bezpośrednio dostawcom takich usług.
Grupy producentów lub inne organizacje mogą świadczyć usługi, o których mowa w ust. 2, bez względu na swoją wielkość.
Jeżeli świadczenia usług, o których mowa w ust. 2, podejmują się grupy i organizacje producentów, członkostwo w takich grupach lub organizacjach nie może być warunkiem dostępu do tych usług.
Każdy wkład podmiotów niebędących członkami w koszty administracyjne danej grupy lub organizacji producentów musi być ograniczony do kosztów realizacji działań, o których mowa w ust. 2.
W przypadku projektów pokazowych, o których mowa w ust. 3 lit. d), maksymalna kwota pomocy ograniczona jest do 100 000 EUR w ciągu 3 lat podatkowych.
Pomoc na usługi doradcze
Usługi doradcze mogą być świadczone przez grupy producentów lub inne organizacje, bez względu na ich wielkość.
Państwa członkowskie zapewniają bezstronność usługodawcy i dbają o to, by nie znajdował się on w sytuacji konfliktu interesów.
Jeżeli świadczenia usług doradczych podejmują się grupy i organizacje producentów, członkostwo w takich grupach lub organizacjach nie może być warunkiem dostępu do usług.
Każdy wkład podmiotów niebędących członkami w koszty administracyjne danej grupy lub organizacji jest ograniczony do kosztów świadczenia usług doradczych.
Pomoc na usługi zastępowania rolników
Grupy i organizacje producentów mogą świadczyć usługi zastępowania rolników bez względu na swoją wielkość. W takich przypadkach członkostwo w takich grupach lub organizacjach nie może być warunkiem dostępu do usług.
Pomoc na działania promocyjne dotyczące produktów rolnych
Przepisy akapitu pierwszego nie mają jednak zastosowania do odniesień do miejsc pochodzenia produktów rolnych objętych:
Pomoc w naturze udzielana jest w formie usług dotowanych.
Grupy producentów lub inne organizacje mogą podejmować się realizacji działań promocyjnych bez względu na swoją wielkość.
Pomoc na symboliczne nagrody, o której mowa w ust. 4 lit. e), jest wypłacana podmiotowi realizującemu działania promocyjne wyłącznie w przypadku, gdy nagroda została faktycznie przyznana i po przedstawieniu dowodu jej przyznania.
Jeżeli działania promocyjne są podejmowane przez grupy i organizacje producentów, członkostwo w takich grupach lub organizacjach nie może być warunkiem udziału w takich działaniach. Wszelkie wkłady podmiotów niebędących członkami na poczet pokrycia opłat administracyjnych ponoszonych przez daną grupę lub organizację producentów podlegają ograniczeniu do wysokości kosztów realizacji działań promocyjnych.
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne z klęską żywiołową
W przypadku gdy pomoc wypłacana jest grupie lub organizacji producentów, kwota pomocy nie przekracza kwoty pomocy, do jakiej kwalifikuje się dane przedsiębiorstwo.
od
Utratę dochodu można obliczać albo na poziomie rocznej produkcji rolnej gospodarstwa, na poziomie upraw albo zwierząt gospodarskich.
Kwota utraty dochodu może zostać zwiększona o inne koszty poniesione przez beneficjenta z powodu niekorzystnego zjawiska klimatycznego porównywalnego z klęską żywiołową.
Kwota utraty dochodu może zostać zmniejszona o wszelkie koszty nieponiesione ze względu na niekorzystne zjawisko klimatyczne porównywalne z klęską żywiołową.
Do obliczenia produkcji rolnej beneficjenta można stosować wskaźniki, pod warunkiem że zastosowana metoda obliczeń umożliwia oznaczenie realnych strat beneficjenta w danym roku.
Nie mogą one przekroczyć kosztów napraw lub zmniejszenia godziwej wartości rynkowej spowodowanych przez klęskę żywiołową, tj. różnicy pomiędzy wartością aktywów bezpośrednio przed wystąpieniem niekorzystnego zjawiska klimatycznego porównywalnego z klęską żywiołową i bezpośrednio po jego wystąpieniu.
W przypadku, gdy utratę dochodu beneficjenta, o której mowa w ust. 7, oblicza się na podstawie poziomu upraw lub zwierząt gospodarskich, należy wziąć pod uwagę jedynie szkody materialne związane z tymi uprawami lub zwierzętami gospodarskimi.
Intensywność pomocy może zostać zwiększona o 90 % na obszarach z ograniczeniami naturalnymi.
Pomoc na pokrycie kosztów zapobiegania chorobom zwierząt i agrofagom roślin, ich kontroli i zwalczania oraz pomoc na wyrównanie strat spowodowanych chorobami zwierząt lub inwazjami agrofagów roślin
Programy i środki, o których mowa w lit. b), zawierają opis odnośnych środków zapobiegania, kontroli lub zwalczania.
W przypadku gdy pomoc wypłacana jest grupie lub organizacji producentów, kwota pomocy nie przekracza kwoty pomocy, do jakiej kwalifikuje się dane przedsiębiorstwo.
Do celów akapitu pierwszego lit. a) wartość rynkową ustala się w oparciu o wartość zwierząt, produktów i roślin bezpośrednio przed pojawieniem się podejrzenia wystąpienia choroby zwierząt lub inwazji agrofaga roślin lub jego potwierdzeniem.
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego niniejszego ustępu pomoc w odniesieniu do kosztów kwalifikowalnych, o których mowa w poniższych przepisach, może zostać przyznana beneficjentowi bezpośrednio, w formie zwrotu faktycznie poniesionych przez niego kosztów:
Pomoc dla sektora produkcji zwierzęcej i pomoc dotycząca padłych zwierząt gospodarskich
Pomoc na pokrycie kosztów składek ubezpieczeniowych płaconych przez rolników na pokrycie kosztów usunięcia i zniszczenia padłych zwierząt gospodarskich, o którym mowa w ust. 2 lit. e), jest zgodna z warunkami określonymi w art. 27 ust. 2.
W celu ułatwienia zarządzania pomocą, o której mowa w ust. 2 lit. c), d), e), f) oraz g) może ona być wypłacana podmiotom gospodarczym lub jednostkom, które:
Pomoc na opłacenie składek ubezpieczeniowych
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez zwierzęta chronione
Szkody mogą obejmować:
Kwotę tę pomniejsza się o wszelkie koszty nieponiesione z powodu wydarzenia powodującego szkodę, które w innym przypadku zostałyby poniesione przez beneficjenta.
Pomoc na niwelowanie niedogodności związanych z obszarami Natura 2000
Pomoc na inwestycje na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i naturalnego znajdującego się w gospodarstwach rolnych
Pomoc na inwestycje na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i naturalnego znajdującego się w gospodarstwach rolnych
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe w sektorze rolnym
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe w sektorze rolnym
W przypadku gdy pomoc wypłacana jest grupie lub organizacji producentów, kwota pomocy nie przekracza kwoty pomocy, do jakiej kwalifikuje się dane przedsiębiorstwo.
od
Kwota ta może zostać zwiększona o inne koszty poniesione przez beneficjenta bezpośrednio związane z klęską żywiołową.
Kwota ta zmniejszana jest o wszelkie koszty, których poniesieniu klęska żywiołowa zapobiegła.
Do obliczenia rocznej produkcji rolnej beneficjenta można stosować wskaźniki, pod warunkiem że zastosowana metoda obliczeń umożliwia oznaczenie realnych strat beneficjenta w danym roku.
Nie mogą one przekroczyć kosztów napraw lub spadku godziwej wartości rynkowej spowodowanego przez klęskę żywiołową, tj. różnicy między wartością składnika aktywów bezpośrednio przed przedmiotową klęską i bezpośrednio po niej.
Pomoc na badania i rozwój w sektorach rolnym i leśnym
Pomoc na badania i rozwój w sektorach rolnym i leśnym
Pomoc na rzecz leśnictwa
Pomoc na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych
Pomoc na zalesianie lub tworzenie terenów zalesionych może obejmować operacje inwestycyjne.
Pomoc przyznawana w ramach planu strategicznego WPR i udzielana w formie instrumentów finansowych może pokryć koszty kwalifikowalne inne niż te, o których mowa w akapicie pierwszym, pod warunkiem że koszty te są w pełni kwalifi- kowalne na podstawie odpowiedniego planu strategicznego WPR oraz że pomoc zostaje wdrożona po zatwierdzeniu przez Komisję odpowiedniego planu strategicznego.
Z zastrzeżeniem, że wsparcie udzielane jest w ramach planu strategicznego WPR w formie instrumentów finansowych, kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Pomoc na systemy rolno-leśne
Z zastrzeżeniem, że wsparcie udzielane jest w ramach planu strategicznego WPR w formie instrumentów finansowych, kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Akapitu pierwszego nie stosuje się do pomocy udzielanej w formie instrumentów finansowych.
Kwalifikowalne koszty utrzymania mogą dotyczyć sadzenia rzędów drzew, odchwaszczania, przerzedzania i przycinania, działań ochronnych i inwestycji np. w ogrodzenia lub osłony indywidualne;
Pomoc na zapobieganie zniszczeniom lasów oraz na naprawę szkód
Program pomocy lub pomocy ad hoc przedstawiony przez dane państwo członkowskie zawiera wykaz gatunków organizmów szkodliwych, które mogą powodować inwazje agrofagów roślin.
Pomoc dla dużych przedsiębiorstw jest uzależniona od przedstawienia stosownych informacji z planu urządzenia lasu lub równoważnego instrumentu zgodnie ze zrównoważoną gospodarką leśną, jak określono w ogólnych wytycznych trwale zrównoważonego zagospodarowania lasów w Europie, przyjętych podczas drugiej ministerialnej konferencji na temat ochrony lasów w Europie, która odbyła się w Helsinkach w dniach 16-17 czerwca 1993 r.
Pomoc przyznana na koszty kwalifikowalne, a których mowa w ust. 2 lit. d), oraz wszelkie inne płatności otrzymane przez beneficjenta, w tym płatności w ramach innych środków krajowych lub unijnych lub też polis ubezpieczeniowych w odniesieniu do tych samych kosztów kwalifikowalnych, ogranicza się do 100 % kosztów kwalifikowalnych.
Pomoc na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość środowiskową
Z zastrzeżeniem, że wsparcie udzielane jest w ramach planu strategicznego WPR w formie instrumentów finansowych, kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Pomoc na niedogodności szczególne dla danego obszaru wynikające z niektórych obowiązkowych wymogów
Pomoc na usługi leśnośrodowiskowe i klimatyczne oraz ochronę lasów
Zobowiązania podejmuje się na okres od pięciu do siedmiu lat. Jeśli jednak jest to konieczne i należycie uzasadnione, w odniesieniu do konkretnych rodzajów zobowiązań państwa członkowskie mogą przewidzieć dłuższy okres.
W razie potrzeby pomoc może pokrywać koszty transakcyjne do 20 % wartości pomocy.
Pomoc z tytułu zobowiązań dotyczących rezygnacji z komercyjnego użytkowania drzew i lasów może - w należycie uzasadnionych przypadkach, takich jak operacje dotyczące ochrony środowiska - być przyznana jako zryczałtowana lub jednorazowa płatność na jednostkę, obliczona na podstawie dodatkowych kosztów i utraconych dochodów.
Pomoc na wymianę wiedzy i działania informacyjne w sektorze leśnym
Pomoc może też obejmować krótkoterminowe wymiany osób zarządzających lasami i wizyty w lasach, w ramach których nacisk kładzie się głównie na metody lub technologie zrównoważonego leśnictwa, rozwój nowych możliwości biznesowych i nowych technologii oraz na poprawę odporności lasów.
Pomoc na działania pokazowe może obejmować odpowiednie koszty inwestycyjne.
Kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny.
Pomoc na usługi doradcze w sektorze leśnym
Podmioty wybrane do świadczenia usług doradczych dysponują odpowiednimi zasobami w postaci regularnie szkolonego i wykwalifikowanego personelu oraz doświadczeniem w zakresie doradztwa i są wiarygodne w odniesieniu do dziedzin, których dotyczą świadczone przez nich usługi doradcze.
Pomoc na inwestycje w infrastrukturę związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem sektora leśnego
Akapitu pierwszego nie stosuje się do pomocy udzielanej w formie instrumentów finansowych.
Można zwiększyć ją do maksymalnie 80 % w przypadku inwestycji w regionach najbardziej oddalonych lub na mniejszych wyspach Morza Egejskiego.
Można zwiększyć ją do 100 % w przypadku inwestycji nieprodukcyjnych, scalania i poprawy stanu gruntów oraz inwestycji dotyczących dróg leśnych, które są udostępniane publicznie bezpłatnie i służą wielofunkcyjnym aspektom lasu.
Pomoc na inwestycje w nowe technologie w dziedzinie leśnictwa oraz w pozyskiwanie, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów leśnych
Pomoc na zachowanie zasobów genetycznych w leśnictwie
Pomoc na rozpoczynanie działalności dla grup i organizacji producentów w sektorze leśnym
Pomoc na scalanie gruntów leśnych
Pomoc na rzecz MŚP na obszarach wiejskich
Pomoc na podstawowe usługi i odnowę wsi na obszarach wiejskich
Koszty prac remontowo-budowlanych mogą również kwalifikować się do pomocy, o której mowa w ust. 3 lit. d).
Kapitału obrotowego nie uznaje się za koszt kwalifikowalny. Pomocy nie przyznaje się jako pomocy operacyjnej.
Aby nie przekroczyć maksymalnej intensywności pomocy, w przypadku działań, o których mowa w ust. 3 lit. b), c) i d), przychody netto odlicza się od kosztów kwalifikowalnych ex ante na podstawie uzasadnionych prognoz lub za pomocą mechanizmu wycofania. Alternatywnym rozwiązaniem jest to, aby w przypadku pomocy nieprzekraczającej 1 mln EUR maksymalna intensywność pomocy mogła być ustalana na poziomie 80 % kosztów kwalifikowalnych.
W przypadku gdy w wyniku przeniesienia działalności lub przebudowy budynków lub innych obiektów następuje modernizacja takich obiektów lub wzrost zdolności produkcyjnych, oprócz rozbiórki, przemieszczenia i ponownej budowy istniejących obiektów, o których mowa w akapicie pierwszym, intensywność pomocy nie przekracza maksymalnej intensywności pomocy określonej w mapie pomocy regionalnej obowiązującej w momencie przyznawania pomocy na danym obszarze w odniesieniu do kosztów związanych z modernizacją obiektów lub zwiększeniem zdolności produkcyjnych. Zwykłego zastąpienia istniejącego budynku czy instalacji nowym odtworzonym budynkiem lub instalacją bez gruntownej zmiany produkcji czy stosowanej technologii nie uznaje się za związane z modernizacją.
Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich
Biznes plan zawiera:
Plan biznesowy obejmuje maksymalnie pięć lat.
Raty mogą mieć charakter degresywny.
Pomoc na przystępowanie rolników do systemów jakości bawełny lub środków spożywczych
Pomoc na działania informacyjne i promocyjne dotyczące bawełny i środków spożywczych objętych systemami jakości
Pomoc na koszty ponoszone przez MŚP uczestniczące w RLKS lub projektach grupy operacyjnej EPI
Ograniczone kwoty pomocy dla MŚP korzystających z projektów RLKS lub projektów grupy operacyjnej EPI
PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE
Uchylenie
Przepisy przejściowe
Na zasadzie odstępstwa od akapitu pierwszego z końcem okresu obowiązywania niniejszego rozporządzenia programy pomocy objęte zakresem rozporządzenia (UE) [rozporządzenie w sprawie planów strategicznych] oraz albo współfinansowane z EFRROW albo przyznane jako dodatkowe finansowanie krajowe dla takich współfinansowanych środków pozostają wyłączone przez okres programowania zgodnie z rozporządzeniem (UE) [rozporządzenie w sprawie planów strategicznych].
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie [...] dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 31 grudnia 2027 r.
Sporządzono w Brukseli dnia [.] r.
W imieniu Komisji | |
Przewodnicząca | |
Ursula VON DER LEYEN |
DEFINICJA MŚP
Przedsiębiorstwo
Za przedsiębiorstwo uważa się podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną. Obejmuje to w szczególności osoby prowadzące działalność na własny rachunek oraz firmy rodzinne zajmujące się rzemiosłem lub inną działalnością, a także spółki lub organizacje prowadzące regularną działalność gospodarczą.
Pułapy zatrudnienia oraz pułapy finansowe określające kategorię przedsiębiorstwa
Rodzaje przedsiębiorstw brane pod uwagę przy obliczaniu pułapu zatrudnienia i pułapu finansowego
Przedsiębiorstwo można jednak zakwalifikować jako samodzielne i w związku z tym niemające żadnych przedsiębiorstw partnerskich, nawet jeśli niżej wymienieni inwestorzy osiągnęli lub przekroczyli pułap 25 %, pod warunkiem że nie są oni powiązani, w rozumieniu ust. 3, indywidualnie ani wspólnie, z danym przedsiębiorstwem:
Zakłada się, że nie ma dominującego wpływu, jeżeli inwestorzy wymienieni w ust. 2 akapit drugi nie angażują się bezpośrednio lub pośrednio w zarządzanie danym przedsiębiorstwem, bez uszczerbku dla ich praw jako udziałowców.
Przedsiębiorstwa, które pozostają w jednym ze związków opisanych w akapicie pierwszym z co najmniej jednym przedsiębiorstwem lub dowolnym z inwestorów wymienionych w ust. 2, również uznaje się za powiązane.
Przedsiębiorstwa pozostające w jednym z takich związków z osobą fizyczną lub grupą osób fizycznych działających wspólnie również uznaje się za przedsiębiorstwa powiązane, jeżeli prowadzą swoją działalność lub część działalności na tym samym właściwym rynku lub rynkach pokrewnych.
Za "rynek pokrewny" uważa się rynek dla danego produktu lub usługi znajdujący się bezpośrednio na rynku wyższego lub niższego szczebla w stosunku do właściwego rynku.
Dane wykorzystywane do określania liczby pracowników i kwot finansowych oraz okresy referencyjne
Staff headcount
Liczba zatrudnionych osób odpowiada liczbie rocznych jednostek roboczych (RJR), tj. liczbie pracowników zatrudnionych na pełny etat w obrębie danego przedsiębiorstwa lub w jego imieniu w ciągu całego uwzględnianego roku odniesienia. Praca osób, które nie przepracowały pełnego roku, osób, które pracowały w niepełnym wymiarze godzin, bez względu na długość okresu zatrudnienia, oraz pracowników sezonowych jest obliczana jako procent RJR. W skład personelu wchodzą:
Praktykanci lub studenci odbywający szkolenia zawodowe na podstawie umowy o praktykę lub szkoleniu zawodowym nie wchodzą w skład personelu. Nie wlicza się okresu trwania urlopu macierzyńskiego ani wychowawczego.
Establishing the data of an enterprise
Dane, o których mowa w pierwszym akapicie, uzupełnia się danymi dotyczącymi każdego przedsiębiorstwa partnerskiego znajdującego się bezpośrednio na rynku wyższego lub niższego szczebla rynku w stosunku do odnośnego przedsiębiorstwa. Uzupełnienie danych jest proporcjonalne do procentowego udziału w kapitale lub praw głosu (zależnie od tego, która z tych wartości jest większa). W przypadku holdingów typu cross-holding stosuje się większy udział procentowy.
Dane, o których mowa w pierwszym i drugim akapicie, uzupełnia się pełnymi danymi każdego przedsiębiorstwa, które jest bezpośrednio lub pośrednio powiązane z odnośnym przedsiębiorstwem, jeśli dane te nie zostały podane wcześniej w ramach skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
Do celów stosowania tego samego ust. 2 dane przedsiębiorstw powiązanych z odnośnym przedsiębiorstwem pochodzą z ich ksiąg rachunkowych i innych danych, w tym ze skonsolidowanego sprawozdania finansowego, jeżeli takie istnieje. Dane te uzupełnia się proporcjonalnie danymi każdego ewentualnego przedsiębiorstwa partnerskiego takiego przedsiębiorstwa powiązanego, znajdującego się na rynku bezpośrednio wyższego lub niższego szczebla, chyba że zostały one już ujęte w skonsolidowanym sprawozdaniu finansowym w stosunku co najmniej proporcjonalnym do udziału określonego w ust. 2 akapit drugi.
INFORMACJE DOTYCZĄCE POMOCY PAŃSTWA WYŁĄCZONEJ NA WARUNKACH NINIEJSZEGO ROZPORZĄDZENIA
(Tekst mający znaczenie dla EOG(1))
CZĘŚĆ I
Oznaczenie środka pomocy | (Wypełnia Komisja) | |
Państwo członkowskie | .............................................................................................................................................................. | |
.............................................................................................................................................................. | ||
Numer referencyjny państwa członkowskiego | ||
Region | Nazwa regionu (NUTS(1)) | Status pomocy regionalnej (2) |
Organ przyznający pomoc | Nazwa | .................................................................................. |
.................................................................................. | ||
Adres pocztowy Internet: | ||
Nazwa środka pomocy | ........................................................................................................................................................... | |
Krajowa podstawa prawna (odesłanie do właściwego promulgatora krajowego) | ||
Adres internetowy pełnego tekstu środka pomocy | ||
Rodzaj środka pomocy | program pomocy | |
pomoc ad hoc | Nazwa beneficjenta i grupy (3), do której należy | |
Zmiana istniejącego programu pomocy lub pomocy ad hoc | Oznaczenie środka pomocy nadawane przez Komisję | |
przedłużenie | .................................................................................... | |
zmiana | .................................................................................... | |
Okres trwania (4) | program pomocy | od dd/mm/rrrr do dd/mm/rrrr |
Data przyznania pomocy | pomoc ad hoc. | dd/mm/rrrr |
Sektory) gospodarki | Należy wskazać sektor NACE na poziomie grupy (5) | .................................................................................... |
(1) Stosowane jedynie do pomocy dotyczącej sektora leśnego oraz produktów niewymienionych w załączniku I do Traktatu.
Rodzaj beneficjenta | MŚP | ||
duże przedsiębiorstwo | |||
Budżet | |||
program pomocy: całkowita kwota (6) | w walucie krajowej ........... (kwoty bez ułamków) | ||
pomoc ad hoc. całkowita kwota (7) | w walucie krajowej ........... (kwoty bez ułamków) | ||
Z przeznaczeniem na gwarancje (8) | w walucie krajowej .............. (kwoty bez ułamków) | ||
Instrument pomocy | dotacja bezpośrednia / dotacja na spłatę odsetek | ||
usługi dotowane | |||
pożyczka / zaliczki zwrotne | |||
gwarancja (w stosownych przypadkach z odesłaniem do decyzji Komisji (9)) | |||
korzyść podatkowa lub zwolnienie podatkowe | |||
inne (proszę określić) | |||
Proszę wskazać, jaka szersza kategoria poniżej najlepiej odpowiada jego oddziaływaniu / funkcji. dotacja pożyczka gwarancja korzyść podatkowa | |||
W przypadku współfinansowania z funduszu (funduszy) UE | Nazwa funduszu (funduszy) UE: | Kwota finansowania (z poszczególnych funduszy UE) | w walucie krajowej ... (kwoty bez ułamków) |
Inne informacje | |||
(1) NUTS - nomenklatura jednostek terytorialnych do celów statystycznych. Zazwyczaj region określa się na poziomie 2. (2) Art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (status "A"), art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (status "C"), obszary nieobjęte pomocą tj. obszary niekwalifikujące się do pomocy regionalnej (status "N"). (3) W rozumieniu reguł konkurencji określonych w Traktacie o funkcjonowaniu Unii Europejskiej oraz w rozumieniu niniejszego rozporządzenia przedsiębiorstwem jest każda jednostka wykonująca działalność gospodarczą niezależnie od jej formy prawnej i sposobu finansowania. Trybunał Sprawiedliwości orzekł, że podmioty kontrolowane (z mocy prawa lub faktycznie) przez ten sam podmiot należy uznać za jedno przedsiębiorstwo. (4) Okres, w którym organ przyznający pomoc może się zobowiązać do przyznania pomocy. (5) NACE Rev. 2 jest statystyczną klasyfikacją działalności gospodarczej w Unii Europejskiej. Sektor określa się zwykle na poziomie grupy. (6) W przypadku programu pomocy: proszę wskazać całkowitą kwotę budżetu planowanego na podstawie programu lub szacowaną stratę podatkową w odniesieniu do wszystkich instrumentów pomocy objętych programem dla całego czasu jego realizacji. (7) W przypadku przyznania pomocy ad hoc: należy podać całkowitą kwotę pomocy lub stratę podatkową. (8) W przypadku gwarancji należy wskazać maksymalną kwotę gwarantowanych pożyczek. (9) W stosownych przypadkach odesłanie do decyzji Komisji zatwierdzającej sposób obliczania ekwiwalentu dotacji brutto zgodnie z art. 5 ust. 2. lit. c) ppkt (ii) niniejszego rozporządzenia. |
CZĘŚĆ II
Należy wskazać, na podstawie którego przepisu niniejszego rozporządzenia wdrażana jest pomoc.
Główne cele Celów może być więcej - w takim przypadku należy wymienić wszystkie. |
Maksymalna intensywność pomocy w % | Maksymalna kwota pomocy w walucie krajowej (kwoty bez ułamków) |
Pomoc na inwestycje w gospodarstwie rolnym powiązane z produkcją podstawową produktów rolnych (art. 13) | ||
Pomoc na scalanie gruntów rolnych (art. 14) | ||
Pomoc na inwestycje związane z przenoszeniem budynków rolniczych (art. 15) | ||
Pomoc na inwestycje związane z przetwarzaniem i wprowadzaniem do obrotu produktów rolnych (art. 16) | ||
Pomoc na rozpoczęcie działalności dla młodych rolników i na rozwój małych gospodarstw rolnych (art. 17) | ||
Pomoc na rozpoczęcie działalności dla grup i organizacji producentów w sektorze rolnym (art. 18) | ||
Pomoc na uczestnictwo producentów produktów rolnych w systemach jakości (art. 19) | ||
Pomoc na przekazywanie wiedzy i działania informacyjne w sektorze rolnym (art. 20) | ||
Pomoc na usługi doradcze w sektorze rolnym (art. 21) | ||
Pomoc na usługi zastępowania rolników (art. 22) | ||
Pomoc na środki promocyjne dotyczące produktów rolnych (art. 23) | ||
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez niekorzystne zjawiska klimatyczne porównywalne z klęską żywiołową (art. 24) | ||
Pomoc na pokrycie kosztów zapobiegania chorobom zwierząt i inwazjom szkodników roślin, ich kontroli i zwalczania oraz pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez choroby zwierząt lub inwazje agrofagów roślin (art. 25) | ||
Pomoc dla sektora produkcji zwierzęcej [art. 26 ust. 1 lit. a) lub b)] | ||
Pomoc dotycząca padłych zwierząt gospodarskich (art. 26 ust. 1 lit. c), d), e), f) i g)) | ||
Pomoc na opłacenie składek ubezpieczeniowych (art. 27) | ||
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez zwierzęta chronione (art. 28) | ||
Pomoc na niwelowanie niedogodności związanych z obszarami Natura 2000 (art. 29) | ||
Pomoc na inwestycje na rzecz zachowania dziedzictwa kulturowego i naturalnego znajdującego się w gospodarstwach rolnych (art. 30) | ||
Pomoc na wyrównanie szkód spowodowanych przez klęski żywiołowe w sektorze rolnym (art. 31) | ||
Główne cele Celów może być więcej - w takim przypadku należy wymienić wszystkie. |
Maksymalna intensywność pomocy w % | Maksymalna kwota pomocy w walucie krajowej (kwoty bez ułamków) |
Rodzaj klęski żywiołowej |
trzęsienie ziemi lawina osuwisko powódź trąba powietrzna huragan erupcja wulkaniczna pożar pochodzenia naturalnego |
|
Data wystąpienia klęski żywiołowej | Od dd/mm/rrrr do dd/mm/rrrr | |
Pomoc na badania i rozwój w sektorze rolnym (art. 32) | ||
Pomoc na badania i rozwój w sektorze leśnym (art. 32) | ||
Pomoc na zalesianie i tworzenie terenów zalesionych (art. 33) | ||
Pomoc na systemy rolno-leśne (art. 34) | ||
Pomoc na zapobieganie zniszczeniom lasów oraz na naprawę szkód (art. 35) | ||
Pomoc na inwestycje zwiększające odporność ekosystemów leśnych i ich wartość środowiskową (art. 36) | ||
Pomoc na niedogodności szczególne dla danego obszaru wynikające z niektórych obowiązkowych wymogów (art. 37) | ||
Pomoc na usługi leśnośrodowiskowe i klimatyczne oraz ochronę lasów (art. 38) | ||
Pomoc na przekazywanie wiedzy i działania informacyjne w sektorze leśnym (art. 39) | ||
Pomoc na usługi doradcze w sektorze leśnym (art. 40) | ||
Pomoc na inwestycje w infrastrukturę związane z rozwojem, modernizacją i dostosowywaniem sektora leśnego (art. 41) | ||
Pomoc na inwestycje w technologie leśne oraz w pozyskiwanie, przetwarzanie i wprowadzanie do obrotu produktów leśnych (art. 42) | ||
Pomoc na rzecz zachowania zasobów genetycznych w leśnictwie (art. 43) | ||
Pomoc na rozpoczęcie działalności dla grup i organizacji producentów w sektorze leśnym (art. 44) | ||
Pomoc na scalanie gruntów leśnych (art. 45) | ||
Pomoc na podstawowe usługi i odnowę wsi na obszarach wiejskich (art. 46) | ||
Pomoc na rozpoczęcie pozarolniczej działalności gospodarczej na obszarach wiejskich (art. 47) | ||
Pomoc na przystępowanie rolników aktywnych zawodowo do systemów jakości bawełny lub środków spożywczych (art. 48) | ||
Główne cele Celów może być więcej - w takim przypadku należy wymienić wszystkie. |
Maksymalna intensywność pomocy w % | Maksymalna kwota pomocy w walucie krajowej (kwoty bez ułamków) |
Pomoc na działania informacyjne i promocyjne dotyczące bawełny i środków spożywczych objętych systemami jakości (art. 49) | ||
Pomoc na koszty ponoszone przez MŚP biorące udział w operacjach w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS) lub w operacjach grupy operacyjnej EPI (art. 50) | ||
Ograniczone kwoty pomocy dla MŚP biorących udział w operacjach w zakresie rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (RLKS) lub w operacjach grupy operacyjnej EPI (art. 51) |
Przepisy dotyczące publikowania informacji określonych w art. 9 ust. 2
W odniesieniu do każdego przypadku przyznania pomocy indywidualnej publikuje się następujące informacje zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. c):
Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
Grażyna J. Leśniak 27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
Grażyna J. Leśniak 25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
Monika Pogroszewska 02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.20241 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.
Tomasz Ciechoński 31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.189.1 |
Rodzaj: | Komunikat |
Tytuł: | Komunikat Komisji - Zatwierdzenie treści projektu rozporządzenia Komisji uznającego niektóre kategorie pomocy w sektorach rolnym i leśnym oraz na obszarach wiejskich za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i uchylającego rozporządzenie Komisji (UE) nr 702/2014 |
Data aktu: | 17/12/2021 |
Data ogłoszenia: | 10/05/2022 |