Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 (11352/2021 - C9-0353/2021 - 2021/0227(BUD))

P9_TA(2021)0432
Budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 - wszystkie sekcje

Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 (11352/2021 - C9-0353/2021 - 2021/0227(BUD))

(2022/C 184/17)

(Dz.U.UE C z dnia 5 maja 2022 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),

- uwzględniając art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,

- uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

- uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2  ("rozporządzenie finansowe"),

- uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 ("rozporządzenie w sprawie WRF") 3 , wspólne oświadczenia uzgodnione między Parlamentem, Radą i Komisją w tym kontekście 4 , a także powiązane deklaracje jednostronne 5 ,

- uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 6 ,

- uwzględniając porozumienie przyjęte na 21. Konferencji Stron UNFCCC (COP21) w Paryżu dnia 12 grudnia 2015 r. (porozumienie paryskie),

- uwzględniając rozporządzenie (UE) 2021/1119 ustanawiające ramy na potrzeby osiągnięcia neutralności klimatycznej i zmieniające rozporządzenie (UE) 2018/1999 ("Europejskie prawo o klimacie") 7 ,

- uwzględniając komunikat Komisji z dnia 11 grudnia 2019 r. w sprawie Europejskiego Zielonego Ładu (COM(2019)0640),

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022, sekcja III - Komisja 8 ,

- uwzględniając swoją rezolucję z dnia 29 kwietnia 2021 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2022 9 ,

- uwzględniając projekt budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęty przez Komisję 9 lipca 2021 r. (COM(2021)0300) ("PB"),

- uwzględniając stanowisko w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022, przyjęte przez Radę 6 września 2021 r. i przekazane Parlamentowi 10 września 2021 r. (11352/2021 - C9-0353/2021),

- uwzględniając art. 94 Regulaminu,

- uwzględniając opinie zainteresowanych komisji,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0281/2021),

Sekcja III - Komisja

Uwagi ogólne

1. przypomina, że w wyżej wymienionej rezolucji z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie ogólnych wytycznych dotyczących przygotowania budżetu na rok 2022 Parlament określił jasne priorytety polityczne dla budżetu na rok 2022, aby wesprzeć odbudowę w następstwie kryzysu związanego z COVID-19, stymulować inwestycje, eliminować bezrobocie i stworzyć podstawy bardziej odpornej i zrównoważonej Unii; potwierdza swoje zdecydowane zaangażowanie na rzecz tych priorytetów i określa następujące stanowisko, aby zapewnić odpowiedni poziom finansowania w celu ich realizacji;

2. uważa, że budżet UE musi zawierać narzędzia, które umożliwią jej reakcję na wiele kryzysów jednocześnie; ponownie wyraża pogląd Parlamentu, zgodnie z którym rok 2022 powinien być rokiem pełnego wdrożenia, a budżet na rok 2022 powinien odgrywać kluczową rolę w zapewnianiu pozytywnego i namacalnego wpływu na życie obywateli; w tym kontekście popiera zwiększenie inwestycji, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP, które są podstawą gospodarki Unii i odgrywają kluczową rolę w zapewnianiu wysokiej jakości inwestycji i tworzeniu miejsc pracy we wszystkich państwach członkowskich, wzmożeniu wysiłków na rzecz transformacji ekologicznej i cyfrowej, zapewnieniu młodym ludziom nowych możliwości i zapewnieniu ochrony dzieciom, zbudowaniu silnej europejskiej unii zdrowia i wsparciu programu COVAX; ponadto kładzie nacisk na priorytety w dziedzinie bezpieczeństwa, migracji, azylu, integracji, praw podstawowych i wartości Unii, dostrzega jednocześnie niedawne pogorszenie się sytuacji w polityce zewnętrznej i pomocy humanitarnej oraz potrzebę możliwości szybkiego reagowania na nadchodzące wyzwania w perspektywie średnio- i długoterminowej;

3. odnotowuje stanowisko Rady w sprawie PB, w którym dokonano cięć w wysokości 1,43 mld EUR w środkach na zobowiązania w działach WRF w porównaniu z wnioskiem Komisji; uważa, że cięcia zaproponowane przez Radę są zgodne ze zwyczajowym odgórnym podejściem polegającym na wdrażaniu ogólnego arbitralnego celu redukcji, który nie wynika ani z obiektywnej oceny tendencji w zakresie wdrażania, ani ze zdolności absorpcyjnych oraz nie odzwierciedla wielości wyzwań, przed jakimi stoi Unia, ani podjętych przez nią zobowiązań; wskazuje na sprzeczność z podstawowymi wspólnymi priorytetami politycznymi; stwierdza, że stanowisko Rady jest dalekie od oczekiwań Parlamentu dotyczących budżetu na rzecz naprawy gospodarczej; postanawia zatem, co do zasady, przywrócić środki we wszystkich liniach zmniejszonych przez Radę do poziomu określonego w PB, zarówno w odniesieniu do wydatków operacyjnych, jak i administracyjnych, oraz przyjąć PB jako punkt wyjścia do opracowania swojego stanowiska; zgadza się jednak na zapisanie w 2022 r. kwoty 1 299 mln EUR zarówno w środkach na zobowiązania, jak i w środkach na płatności, z przeznaczeniem na pobrexitową rezerwę dostosowawczą, ponieważ odzwierciedla to porozumienie polityczne dotyczące rozporządzenia w sprawie pobrexitowej rezerwy dostosowawczej 10 ;

4. podkreśla, że nowym priorytetom lub zadaniom politycznym muszą towarzyszyć nowe zasoby, a utworzenie agencji lub rozszerzenie jej mandatu nie powinno odbywać się kosztem istniejących programów ani agencji; dlatego też kompensuje redukcje środków na finansowanie programów zaproponowane przez Komisję w celu wzmocnienia pul środków finansowych dla zdecentralizowanych agencji; podkreśla, że aby zwiększyć skuteczność ich pracy, zwłaszcza w przypadku konwergencji celów określonych polityk, oraz umożliwić uczciwe i efektywne wykorzystywanie funduszy publicznych, niezbędna jest synergia i właściwa koordynacja między agencjami;

5. odnotowuje w tym kontekście niedawną inicjatywę dotyczącą Urzędu ds. Gotowości i Reagowania na Stany Zagrożenia Zdrowia (HERA); wyraża głębokie zaniepokojenie wykluczeniem Parlamentu z procedury podejmowania decyzji w sprawie ustanowienia takiego organu; zwraca ponadto uwagę na istotne skutki budżetowe tej inicjatywy oraz na konieczność umożliwienia Parlamentowi pełnego wykonywania swojej roli jako jednego z organów władzy budżetowej; zdecydowanie sprzeciwia się jakiejkolwiek strukturze finansowania, która polegałaby na przesunięciu środków z kluczowych celów i działań pierwotnie zaplanowanych i uzgodnionych przez współprawodawców w ramach programów "Horyzont Europa", EU4Health i RescEU; podkreśla w tym kontekście potrzebę zapewnienia odpowiedniego finansowania europejskiego planu walki z rakiem jako priorytetowego celu budżetu Unii, który nie powinien być zagrożony w wyniku przesunięć środków na rzecz innych inicjatyw politycznych; podkreśla, że termin przedstawienia takiej inicjatywy nie umożliwił Parlamentowi uwzględnienia jej w czytaniu budżetu na rok 2022; oczekuje, że kwestia ta zostanie rozpatrzona podczas budżetowego postępowania pojednawczego w sprawie budżetu na 2022 r., i apeluje o zbadanie w tym celu innych źródeł finansowania;

6. podkreśla również, że Komisja ogłosiła pakiet na rzecz uchodźców z Syrii i spoza niej po opublikowaniu swojego PB; w związku z tym wzywa do znalezienia kompleksowego porozumienia w sprawie całościowego pakietu w ramach postępowania pojednawczego w sprawie budżetu na rok 2022, które obejmowałoby również projekt budżetu korygującego nr 5/2021; uznaje, że potrzebne będą dalsze środki, aby odpowiednio reagować na ostatnie wydarzenia w Afganistanie, w tym wsparcie dla obywateli, również kobiet i dziewcząt, dzieci, słabszych grup społecznych, a także grup ryzyka znajdujących się pod presją, takich jak badacze, nauczyciele, lekarze i naukowcy, którzy nie mają możliwości kontynuowania życia i pracy w Afganistanie; podkreśla, że zważywszy na zmieniającą się sytuację oraz brak kompleksowej i bardziej długoterminowej oceny potrzeb, kwestie te nie mogły zostać w pełni uwzględnione w czytaniu w Parlamencie i zostaną ponownie ocenione w świetle listu Komisji w sprawie poprawek nr 1/2022 oraz informacji przedstawionych na późniejszym etapie;

7. postanawia wzmocnić linie budżetowe, które charakteryzują się doskonałym wskaźnikiem wykonania i zdolnością operacyjną umożliwiającą absorpcję dodatkowych środków w 2022 r.; wskazuje, że w celu odpowiedniego finansowania pilnych priorytetów przedstawionych powyżej należy w pełni uruchomić instrument elastyczności, a ponadto konieczne będzie częściowe wykorzystanie jednolitego marginesu (kwota kompensowana w marginesach z bieżącego roku); domaga się ponadto udostępnienia w 2022 r. całej kwoty umorzeń w 2020 r. zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego;

8. podkreśla potrzebę przywrócenia poziomu PB dla kosztów finansowania Instrumentu Unii Europejskiej na rzecz Odbudowy (EURI), aby uniknąć negatywnego sygnału dla rynków finansowych, w oczekiwaniu na ponowną ocenę prognozowanych potrzeb przez Komisję w ramach postępowania pojednawczego; przypomina swoje jednoznaczne stanowisko, o którym mowa w negocjacjach w sprawie WRF na lata 2021-2027, że koszty odsetek i zwroty NGUE powinny być liczone poza pułapami WRF;

9. podkreśla znaczenie wspierania działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska poprzez zapewnienie dodatkowych zasobów na odpowiednie programy i instrumenty unijne w 2022 r.; ponownie podkreśla, że w duchu uwzględniania kwestii klimatu należy zintensyfikować wysiłki we wszystkich obszarach polityki w celu osiągnięcia ogólnego celu w zakresie wydatków na klimat w całym okresie obowiązywania WRF na lata 2021-2027 wynoszącego co najmniej 30 % całkowitej kwoty budżetu Unii i wydatków z EURI; ponadto zwraca uwagę na potrzebę ciągłych działań na rzecz zapewnienia 7,5 % rocznych wydatków w WRF na cele związane z różnorodnością biologiczną w 2024 r. i 10 % od 2026 r.; podkreśla, że przed przedstawieniem projektu budżetu na 2023 r. Komisja musi określić skuteczną metodykę, w szczególności w zakresie monitorowania, powstrzymywania i odwracania utraty różnorodności biologicznej, aby zapewnić skuteczne osiągnięcie celu na 2024 r., przewidzianego w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; domaga się pełnego zaangażowania Parlamentu w opracowywanie solidniejszych, bardziej przejrzystych i kompleksowych metod realizacji i śledzenia takich wydatków oraz oczekuje corocznych konsultacji i ścisłej współpracy z Komisją i Radą, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym; przypomina, że z myślą o wdrożeniu Zielonego Ładu ważne jest, aby finansowanie było przyznawane wyłącznie na działania, które są zgodne z zasadą "nie czyń poważnych szkód" i z celami porozumienia paryskiego; podkreśla, że wytyczne opublikowane dla Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności powinny być postrzegane jako standard dla wszystkich innych wydatków o tym samym charakterze oraz że w szczególności muszą służyć jako podstawa wdrażania polityki spójności; przypomina, że wdrażanie zasady w odniesieniu do różnorodności biologicznej musi wykraczać poza pełne poszanowanie odnośnego dorobku prawnego Unii;

10. przypomina, że kobiety są nieproporcjonalnie bardziej dotknięte skutkami pandemii COVID-19; podkreśla znaczenie uwzględniania aspektu płci we wszystkich odnośnych programach w budżecie na 2022 r. oraz wdrażania budżetowania uwzględniającego aspekt płci, aby zapewnić kobietom i mężczyznom równe korzyści z wydatków publicznych; w tym kontekście wzywa Komisję do przyspieszenia, w ścisłej współpracy z Parlamentem, wprowadzania skutecznej, przejrzystej i kompleksowej metodyki pomiaru odpowiednich wydatków związanych z płcią, jak określono w porozumieniu międzyinstytucjonalnym, aby pokazać wymierne rezultaty w odniesieniu do budżetu na 2022 r. oraz z myślą o rozszerzeniu metodyki na wszystkie programy WRF, a także wzywa w tym kontekście w szczególności do systematycznego i kompleksowego gromadzenia i analizowania danych w kontekście wszystkich strategii politycznych i programów Unii w celu pomiaru ich wpływu na równość płci we wszystkich aspektach i na wszystkich etapach przygotowania, monitorowania, wykonania i oceny budżetu; apeluje ponadto o szybkie wdrożenie strategii UE na rzecz równouprawnienia płci na lata 2020-2025 oraz o konieczność konkretnych wiążących celów i podjęcia dodatkowych działań, w szczególności szkoleń i inicjatyw na rzecz promowania równouprawnienia płci i zwalczania uprzedzeń ze względu na płeć;

11. zauważa, że wiele dokumentów i komunikatów instytucji, organów i jednostek organizacyjnych Unii jest dostępnych wyłącznie w języku angielskim; zauważa również, że posiedzenia robocze odbywają się bez możliwości tłumaczenia ustnego; wzywa do przestrzegania zasad oraz poszanowania praw i obowiązków zapisanych w Karcie praw podstawowych i rozporządzeniu nr 1/1958 11 , a także w wewnętrznych wytycznych i decyzjach, takich jak kodeks dobrego postępowania administracyjnego; w związku z tym wzywa instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii do zapewnienia niezbędnych zasobów ludzkich w celu zapewnienia poszanowania wielojęzyczności poprzez zwiększenie liczby pracowników zajmujących się tłumaczeniami pisemnymi i ustnymi;

12. w związku z tym ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2022 (wszystkie sekcje) na 171 802 114 290 EUR w środkach na zobowiązania, co stanowi wzrost o 4 008 766 380 EUR w porównaniu z PB; postanawia dodatkowo udostępnić kwotę 486 000 000 EUR w środkach na zobowiązania w związku z umorzeniami na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; ustanawia ogólny poziom środków w budżecie na rok 2022 (wszystkie sekcje) na 172 467 593 189 EUR w środkach na płatności;

Dział 1 - Jednolity rynek, innowacje i gospodarka cyfrowa

13. uważa, że udany program badawczy i innowacyjny ma zasadnicze znaczenie dla przyszłego dobrobytu Unii; zaznacza, że program "Horyzont Europa", który ma bardzo wysoką europejską wartość dodaną, wniesie decydujący wkład w Zielony Ład i wysiłki na rzecz gospodarki neutralnej dla klimatu, w udaną transformację cyfrową oraz w odbudowę gospodarki Unii po pandemii; podkreśla w szczególności potrzebę zwiększenia inwestycji Unii w badania naukowe w dziedzinie zdrowia, w tym finansowania badań nad rakiem; podkreśla doskonały wskaźnik wykonania tego programu, odzwierciedlający jego zdolność do absorpcji dodatkowych środków w przyszłorocznym budżecie; w związku z tym zwiększa środki przeznaczone na program "Horyzont Europa" ponad poziom z PB o 305 mln EUR w środkach na zobowiązania;

14. popiera zawartą w PB propozycję udostępnienia kwoty 77,3 mln EUR w postaci umorzeń dla wszystkich trzech klastrów, o których mowa w odnośnym wspólnym oświadczeniu politycznym załączonym do rozporządzenia w sprawie programu "Horyzont Europa" 12 ; zauważa jednak, że pozostałe umorzenia w dziedzinie badań naukowych na 2020 r. wynoszą 408,7 mln EUR; ponownie wyraża głębokie przekonanie, że ta niespodziewanie wysoka kwota umorzonych środków na badania naukowe, której Komisja nie przewidziała podczas negocjacji w sprawie WRF, powinna zostać w całości udostępniona w ramach programu "Horyzont Europa", w pełnej zgodności z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego; jest głęboko przekonany, że w świetle utrzymującego się kryzysu zdrowotnego połowę pozostałej kwoty należy przeznaczyć na klaster "Zdrowie";

15. podkreśla, że instrument "Łącząc Europę" (CEF) odgrywa absolutnie kluczową rolę w budowaniu wysokiej jakości zrównoważonych, przystępnych, wzajemnie połączonych transeuropejskich sieci transportowych, energetycznych i cyfrowych, a zatem znajduje się w centrum wysiłków na rzecz wzmocnienia gospodarki Unii i udanej transformacji cyfrowej i ekologicznej; przypomina, że instrument "Łącząc Europę" wnosi nader istotny wkład w realizację ogólnego celu, jakim jest przeznaczenie co najmniej 30 % wydatków na rzecz klimatu z WRF i Next Generation EU (NGEU); zauważa, że instrument "Łącząc Europę" odgrywa zasadniczą rolę w zwiększaniu spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej oraz w promowaniu wzajemnych połączeń na całym terytorium Unii; proponuje zatem zwiększenie finansowania trzech komponentów instrumentu "Łącząc Europę" o łączną kwotę 207,3 mln EUR w środkach na zobowiązania powyżej poziomu z PB;

16. podkreśla potrzebę zlikwidowania przepaści cyfrowej oraz wzmocnienia odporności i suwerenności cyfrowej Unii; uważa, że program "Cyfrowa Europa" jest istotnym narzędziem zwiększania stopnia cyfryzacji w Unii, co prowadzi do znacznego wzrostu wydajności, oraz przyczynia się do zwiększenia inwestycji w cyberbezpieczeństwo i sztuczną inteligencję; przypomina o potrzebie wspierania przedsiębiorstw, zwłaszcza innowacyjnych cyfrowych MŚP i przedsiębiorstw typu startup; uważa ponadto, że potrzebne są dodatkowe środki na promowanie włączenia cyfrowego oraz kultury informatycznej i umiejętności cyfrowych w całej Europie, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności cyfrowych kobiet; proponuje w związku z tym zwiększenie kwoty przeznaczonej na program o nieco ponad 71 mln EUR;

17. popiera zwiększenie środków na różne aspekty klastra "Jednolity rynek" o łączną kwotę nieco ponad 37 mln EUR w postaci środków na zobowiązania powyżej poziomu z PB; podkreśla znaczenie odpowiednio finansowanego programu na rzecz jednolitego rynku w celu pobudzenia konkurencyjności, promowania przedsiębiorczości i skutecznego wspierania małych przedsiębiorstw, w tym przedsiębiorstw typu startup, w obliczu istotnego podwójnego wyzwania, jakim jest transformacja ekologiczna i cyfrowa; wobec tego zwraca szczególną uwagę na potrzebę znacznego zwiększenia linii budżetowej poświęconej poprawie konkurencyjności przedsiębiorstw i ich dostępu do rynków, w szczególności z uwagi na poważne i długotrwałe skutki kryzysu zdrowotnego dla MŚP;

18. podkreśla swój wyrażany od dawna postulat dotyczący specjalnej linii budżetowej i przydziału środków na turystykę, szczególnie zważywszy na poważne skurczenie się tego sektora, który obejmuje wiele MŚP, w wyniku pandemii COVID-19; przyznaje, że kilka programów unijnych przyczynia się do długoterminowej konkurencyjności i zrównoważonego rozwoju sektora, ale jest głęboko przekonany, że program Unii w dziedzinie turystyki zapewniłby bardziej skoordynowane, widoczne i przejrzyste działania, które stanowiłyby skuteczne wsparcie dla odbudowy tego sektora i umożliwiłyby mu zrównoważoną przyszłość;

19. uważa, że InvestEU jest podstawą strategii ożywienia gospodarczego, i podkreśla potrzebę udostępnienia wystarczających środków w budżecie na 2022 r., tak aby program ten mógł niezwłocznie zrealizować swoje cele i odbudować długoterminową konkurencyjność Europy; podkreśla ponadto znaczenie Centrum Doradztwa InvestEU i portalu InvestEU we wzmacnianiu otoczenia inwestycyjnego i biznesowego w całej Unii; odrzuca w związku z tym wszystkie cięcia w tym programie zaproponowane przez Radę i postanawia, jako wymóg minimalny, przywrócić wszystkie odpowiednie linie budżetowe do poziomu określonego w PB;

20. postanawia utworzyć rezerwę pod warunkiem dalszej poprawy zarządzania Radą Międzynarodowych Standardów Rachunkowości działającą w ramach Fundacji Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej zgodnie z wymogami zawartymi w swojej rezolucji z dnia 7 czerwca 2016 r. 13 ; postanawia utworzyć rezerwę dla Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB) w świetle poważnych niedociągnięć i braków stwierdzonych przez Europejski Trybunał Obrachunkowy (ETO) w sprawozdaniu specjalnym nr 13/2021 w odniesieniu do braku wystarczających działań w obszarze przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu do czasu pełnego zastosowania się do zaleceń ETO;

21. wzmacnia Agencję Kolejową Unii Europejskiej (ERA), zgodnie z określonymi potrzebami tej agencji, aby mogła ona odpowiednio wypełniać swoją rolę we wspieraniu przejścia na zdekarbonizowane rodzaje transportu, również w odniesieniu do segmentów, w których bezpośrednia elektryfikacja jest złożona, oraz aby zapewnić ogólne równe warunki działania w stosunku do innych rodzajów transportu, m.in. ukończenie brakujących połączeń kolejowych, w szczególności transgranicznych; podkreśla, że większa liczba pracowników jest niezbędna, aby Agencja mogła sprostać wysokiemu zapotrzebowaniu na wydawanie zezwoleń dla pojazdów, jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa i zatwierdzeń urządzeń przytorowych ERTMS oraz aby poradziła sobie z wdrożeniem czwartego pakietu kolejowego;

22. zwiększa zatem poziom środków na zobowiązania w dziale 1 o 668 593 067 EUR powyżej PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych; ponadto udostępnia na potrzeby działu ogólną kwotę 486 000 000 EUR w postaci środków na zobowiązania odpowiadającą umorzeniom dokonanym na podstawie art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego;

Poddział 2a - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

23. postanawia utworzyć odrębną linię budżetową w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+), aby zapewnić specjalną dodatkową alokację na wspieranie wdrażania europejskiej gwarancji dla dzieci, przyczynić się do wyeliminowania ubóstwa dzieci i osiągnąć cele planu działania w ramach Europejskiego filaru praw socjalnych, a jednocześnie złagodzić negatywne skutki pandemii dla dzieci; wzmacnia w tym celu poddział 2a kwotą 700 000 000 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

24. przypomina, że pomoc w ramach wsparcia na rzecz odbudowy służącej spójności oraz terytoriom Europy (REACT-EU) dla EFS+ i Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (FEAD) powinno przyczynić się w szczególności do tworzenia miejsc pracy i wysokiej jakości zatrudnienia, w szczególności dla osób znajdujących się w trudnej sytuacji, oraz do włączenia społecznego i środków na rzecz eliminacji ubóstwa, zwłaszcza w odniesieniu do ubóstwa dzieci;

Poddział 2b - Odporność i wartości

25. podkreśla, w kontekście kryzysu związanego z COVID-19, potrzebę stworzenia silnej Europejskiej Unii Zdrowotnej i wzmocnienia odporności systemów opieki zdrowotnej; w związku z tym postanawia zwiększyć środki na Program UE dla zdrowia o 80 mln EUR;

26. podkreśla, że dodatkowe zasoby należy przeznaczyć głównie na usługi w zakresie zdrowia seksualnego i reprodukcyjnego oraz praw w tym zakresie, w szczególności w celu zapewnienia swobodnego i terminowego dostępu do takich usług oraz ich jakości;

27. podkreśla, że młodzież pozostaje nadrzędnym priorytetem budżetu Unii; w związku z tym zwiększa finansowanie w celu zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na program Erasmus+ o łączną kwotę nieco ponad 137 mln EUR, ponieważ wzrost o 5 % oznacza dodatkowe 40 000 wymian studentów i jest ważny, aby zrekompensować utratę możliwości w roku ubiegłym; przypomina, że program Erasmus+ jest jednym ze sztandarowych i cieszących się największym powodzeniem programów unijnych, który strategicznie inwestuje w przyszłość i obywateli Unii; przypomina, że niewystarczające finansowanie programu Erasmus+ zagroziłoby dalszemu tworzeniu nowych możliwości dla młodych ludzi i zwiększaniu ich szans na zatrudnienie; ponadto zwiększa środki na Europejski Korpus Solidarności o 5 mln EUR, ponieważ kryzys gospodarczy wywołany pandemią COVID-19 nie powinien negatywnie wpływać na wsparcie dla młodzieży;

28. podkreśla, że w sytuacjach nadzwyczajnych, w tym w sytuacjach związanych z coraz poważniejszym wpływem zmiany klimatu, w budżecie Unii należy uruchomić wystarczające środki; w tym kontekście podkreśla znaczenie zwiększenia Unijnego Mechanizmu Ochrony Ludności (rescEU) o 10 mln EUR, w szczególności w związku z klęskami żywiołowymi w Europie, aby wzmocnić ochronę obywateli Unii i gotowość na wypadek przyszłych klęsk żywiołowych spowodowanych zmianą klimatu; podkreśla w związku z tym potrzebę inwestowania w łagodzenie zmiany klimatu i przystosowywanie się do niej w regionach szczególnie podatnych na zagrożenia oraz potrzebę odbudowy tych regionów w bardziej zrównoważony sposób;

29. proponuje ponadto wzmocnienie komponentu "Kultura" programu "Kreatywna Europa" o 10 mln EUR, aby wesprzeć - w procesie wychodzenia z kryzysu - europejski sektor kultury i sektor kreatywny oraz branżę twórczą, szczególnie dotknięte kryzysem związanym z COVID-19; podkreśla, że żadne finansowanie z dowolnego z trzech komponentów programu "Kreatywna Europa" nie powinno być wykorzystywane do finansowania projektów w ramach inicjatywy nowy europejski Bauhaus;

30. zaznacza kluczową rolę programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" w umacnianiu europejskiego obywatelstwa, demokracji, równości, równości płci i praworządności w Unii, a także we wspomaganiu ofiar przemocy ze względu na płeć, oraz podkreśla, że do wspierania tych celów potrzebne są dodatkowe środki; zwiększa środki w programie "Sprawiedliwość", aby skompensować zaproponowane cięcia na finansowanie rozszerzonych zadań Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA) w ramach wniosku w sprawie systemu e-CODEX;

31. postanawia zwiększyć budżet na "Działania multimedialne" i utworzyć rezerwę, aby zachęcić Komisję do zapewnienia większej stabilności i przewidywalności sieciom radiowym zajmującym się sprawami UE dzięki finansowaniu obejmującemu co najmniej dwa lata oraz aby wyodrębnić różne cele finansowane w ramach tej linii budżetowej; zwiększa również środki na dialog społeczny w celu wzmocnienia tego dialogu i wspierania w szczególności krajowych partnerów społecznych w reagowaniu na kryzys związany z COVID-19 i jego długofalowe skutki;

32. uważa, że należy zwiększyć środki w linii budżetowej przeznaczonej na społeczność Turków cypryjskich, aby istotnie przyczynić się do kontynuowania i zintensyfikowania działań Komitetu ds. Osób Zaginionych na Cyprze, a także wesprzeć Komisję Techniczną ds. Dziedzictwa Kulturowego złożoną z przedstawicieli obydwu społeczności, w ten sposób budując zaufanie i pojednanie między tymi społecznościami;

33. wzmacnia komponent EFS+ "Zatrudnienie i innowacje społeczne", skupiając się na zwiększaniu udziału kobiet w rynku pracy;

34. przypomina o istotnej roli, jaką odgrywają zdecentralizowane agencje działające w ramach tego poddziału; postanawia zwiększyć finansowanie Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA), Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) oraz Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) zgodnie z określonymi potrzebami tych agencji; ponadto zwiększa poziom zatrudnienia w Europejskiej Agencji Leków (EMA), Agencji Praw Podstawowych Unii Europejskiej (FRA) i Eurojuście; podkreśla również znaczenie dalszej oceny i ewentualnego zwiększenia finansowania zgodnie z potrzebami agencji Unii zajmujących się skutkami kryzysu zdrowotnego związanego z COVID-19 w przyszłości, w szczególności Europejskiego Centrum ds. Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) w świetle zmienionego rozporządzenia ustanawiającego;

35. podkreśla, że trzeba lepiej chronić budżet Unii przed nadużyciami finansowymi i nieprawidłowościami; przypomina w tym kontekście o fundamentalnej roli, jaką odgrywa Prokuratura Europejska w ochronie interesów finansowych Unii, w tym w wykorzystywaniu funduszy Next Generation EU, a także w zapewnianiu poszanowania praworządności; postanawia wobec tego zastosować ukierunkowane wzmocnienie Prokuratury Europejskiej i zwiększyć liczbę jej pracowników, aby umożliwić temu organowi wypełnianie jego obowiązków zgodnie z wymogami sprawowania mandatu; wzywa Komisję, aby w świetle trudności napotykanych przez Prokuraturę Europejską w związku z rekrutacją personelu niezbędnego do wypełnienia jej mandatu w 2021 r. wykazała się niezbędną elastycznością, aby zapewnić możliwość pełnego wykorzystania w przyszłości środków uzgodnionych przez władzę budżetową; zwraca uwagę na znaczne zaległości w rozpatrywaniu spraw oraz na fakt, że po kilku zaledwie tygodniach działalności Prokuratura Europejska odnotowała ponad 1000 zgłoszeń nadużyć finansowych naruszających interesy finansowe Unii, co podkreśla pilny charakter wniosku;

36. wzmacnia poddział 2b ogółem kwotą 296 065 210 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 3 - Zasoby naturalne i środowisko

37. zauważa, że pandemia COVID-19 uwypukliła strategiczną rolę rolnictwa w zapobieganiu kryzysowi żywnościowemu przez dostarczanie bezpiecznej, wysokojakościowej żywności po przystępnych cenach w całej Europie; podkreśla, że w 2022 r. należy sfinansować dodatkowe środki wsparcia w ramach niektórych linii budżetowych dla wybranych sektorów rolnictwa, mianowicie wsparcie dla programu szkolnego, dla młodych rolników i dla pszczelarstwa, aby złagodzić skutki pandemii COVID-19;

38. podkreśla pilną potrzebę podjęcia działań w sprawie zmiany klimatu, co podkreślono w ostatnim sprawozdaniu IPPC opublikowanym 9 sierpnia 2021 r.; przypomina o znaczeniu programu LIFE dla wspierania i promowania działań w dziedzinie klimatu i ochrony środowiska w Unii; z uwagi na znakomite zdolności absorpcyjne programu LIFE wzmacnia wsparcie budżetowe dla tego programu o 171 mln EUR (25 % powyżej PB) w odniesieniu do różnych komponentów programu;

39. podkreśla potrzebę znacznego zwiększenia budżetu Europejskiej Agencji Środowiska, aby zapewnić wystarczające zasoby finansowe i kadrowe, umożliwiające pełne wdrożenie Europejskiego Zielonego Ładu i związanych z nim strategii politycznych, a także osiągnąć cel neutralności klimatycznej najpóźniej do 2050 r.; podkreśla, że wzmocnienie Europejskiej Agencji Środowiska nie powinno być finansowane z programu LIFE, który nie był przeznaczony przez współprawodawców do takich celów;

40. wzywa do zwiększenia wsparcia dla regionów najbardziej oddalonych, w tym programu szczególnych opcji na rzecz regionów oddalonych i wyspiarskich (POSEI) oraz wzywa do utworzenia programu transportowego POSEI;

41. wzywa zatem do zwiększenia przydziałów w dziale 3 o kwotę 212 750 473 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana poprzez wykorzystanie części dostępnego marginesu;

42. przypomina, że tradycyjnie list w sprawie poprawek nadal będzie uzupełnieniem obrazu sytuacji w zakresie dostępności środków z EFRG oraz że podejście do poprawek w dziale 3 może zostać odpowiednio dostosowane w trakcie postępowania pojednawczego;

Dział 4 - Migracja i zarządzanie granicami

43. podkreśla znaczenie zwiększenia środków na Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, w szczególności w świetle ostatnich wydarzeń w Afganistanie; ponadto odwraca zmniejszenie środków na Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej, zaplanowane przez Komisję w celu sfinansowania nowych zadań Europolu w ramach jego rozszerzonego mandatu, ponieważ niezbędne środki dla Europolu powinny pochodzić wyłącznie z nieprzydzielonych marginesów w ramach odpowiednich pułapów działów WRF lub z uruchomienia odpowiednich instrumentów szczególnych WRF; w tym kontekście kompensuje także przesunięcie środków z Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej na eu-LISA;

44. przypomina o znaczeniu zapewnienia budżetowi Unii wystarczająco szczegółowej nomenklatury, aby umożliwić władzy budżetowej skuteczne wypełnianie roli decyzyjnej, a Parlamentowi, w szczególności, wypełnianie jego zadań w zakresie nadzoru i kontroli demokratycznej we wszystkich działach budżetu; ubolewa w związku z tym, że Fundusz Azylu, Migracji i Integracji nie korzysta z bardziej szczegółowej nomenklatury odzwierciedlającej szczegółowe cele Funduszu;

45. podkreśla potrzebę zwiększenia finansowania i poziomu zatrudnienia w Europejskim Urzędzie Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) zgodnie z zadaniami wynikającymi z porozumienia politycznego w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu; podkreśla potrzebę dalszego zwiększenia liczby pracowników eu-LISA zgodnie ze stwierdzonymi potrzebami agencji, co pomoże agencji w realizacji szeregu bardzo krytycznych projektów Unii w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego i zarządzania granicami w 2022 r., takich jak EES, ETIAS, interoperacyjność, zmienione rozporządzenia w sprawie VIS i systemu Eurodac;

46. cofa dokonane przez Radę cięcia środków na rzecz Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex), ponieważ agencja ta musi być odpowiednio wyposażona, a jej pracownicy zmotywowani, aby mogła realizować zadania we wszystkich obszarach odpowiedzialności objętych jej nowym mandatem; postanawia jednak umieścić 90 000 000 EUR w rezerwie pod warunkiem zatrudnienia pozostałych 20 obserwatorów praw podstawowych w grupie zaszeregowania AD, zatrudnienia trzech zastępców dyrektora wykonawczego oraz przyjęcia procedury wdrożenia art. 46 rozporządzenia (UE) 2019/1896 14 ;

47. wzmacnia zatem dział 4 kwotą 106 231 750 EUR w środkach na zobowiązania, powyżej poziomów z PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 5 - Bezpieczeństwo i obrona

48. podkreśla wagę stopniowego określania ram wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony Unii przy jednoczesnym poszanowaniu neutralności niektórych państw członkowskich; kładzie nacisk na znaczenie pogłębienia europejskiej współpracy w dziedzinie obrony, ponieważ służy to nie tylko zwiększeniu bezpieczeństwa Europy i jej obywateli, lecz także prowadzi do obniżenia kosztów; zauważa, że celem europejskiej współpracy w dziedzinie obronności jest tworzenie synergii i unikanie podwójnych wydatków w państwach członkowskich; wzywa do zwiększenia finansowania Europejskiego Funduszu Obronnego oraz finansowania mobilności wojskowej, aby w pełni wspierać innowacyjną i konkurencyjną bazę przemysłową sektora obronnego, która przyczyni się do osiągnięcia niezbędnej strategicznej autonomii Unii;

49. przypomina o istotnej roli, jaką odgrywają zdecentralizowane agencje działające w dziedzinie bezpieczeństwa i ścigania przestępstw, w szczególności w odniesieniu do Agencji Unii Europejskiej ds. Szkolenia w Dziedzinie Ścigania (CEPOL), Europejskiego Centrum Monitorowania Narkotyków i Narkomanii (EMCDDA) oraz Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), oraz proponuje ukierunkowane podwyżki lub zmiany kadrowe, aby umożliwić im właściwe wykonywanie zadań; podkreśla, że wobec nieprzyjęcia zmienionej podstawy prawnej dla Europolu do końca 2021 r. rezerwa utrzymywana w budżecie agencji może prowadzić do opóźnionej rekrutacji personelu, który jest konieczny do przygotowania skutecznego wdrożenia zmienionej podstawy prawnej i mandatu Europolu oraz do wzmocnienia działań Europolu w odpowiedzi na terroryzm i cyberprzestępczość oraz w zakresie innowacji, wspierania dochodzeń na dużą skalę, współpracy z EPPO i przeciwdziałania praniu pieniędzy;

50. wzmacnia dział 5 ogółem kwotą 82 621 461 EUR powyżej poziomów z PB, która to kwota zostanie pozyskana poprzez wykorzystanie części dostępnego marginesu;

Dział 6 - Sąsiedztwo i świat

51. zwraca uwagę, że Unia musi zapewnić odpowiednie środki na wymiar zewnętrzny swojego budżetu oraz przygotować go, aby umożliwić natychmiastowe reagowanie na aktualne, nowe, przyszłe i długofalowe wyzwania, w chwili, kiedy wyzwania zewnętrzne i kwestie strategii międzynarodowych nabierają coraz większego znaczenia i dominują w polityce międzynarodowej; nalega na wspieranie uzgodnionych priorytetów w ramach Instrumentu Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy") oraz Instrumentu Pomocy Przedakcesyjnej (IPA III);

52. podkreśla potrzebę zwiększenia finansowania UNRWA w uznaniu jej zasadniczej roli w przyczynianiu się do stabilności w regionie oraz jako jedynego w swoim rodzaju dostawcy podstawowych usług dla milionów uchodźców palestyńskich; podkreśla, że proponowane zwiększenie środków jest przeznaczone na zapewnienie przewidywalnego finansowania UNRWA; podkreśla znaczenie edukacji dzieci w duchu tolerancji, pokoju i wzajemnego szacunku; wzywa Komisję do dalszej współpracy z Palestyńską Władzą Narodową i UNRWA, aby promować wysokiej jakości edukację dla palestyńskich dzieci, oraz do dalszego zapewniania pełnego przestrzegania norm UNESCO;

53. podkreśla potrzebę zwiększenia finansowania dla krajów Bałkanów Zachodnich oraz krajów wschodniego i południowego sąsiedztwa w celu wsparcia kompleksowych reform i wyjścia z kryzysu związanego z COVID-19 i jego długofalowych skutków społecznych, środowiskowych i gospodarczych, a także zwiększenia finansowania dla społeczeństwa obywatelskiego i podmiotów niepaństwowych w krajach przystępujących; zwraca w tym kontekście uwagę, że należy zapewnić odpowiednie finansowanie kluczowych obszarów, takich jak wspieranie demokracji, społeczeństwo obywatelskie i praworządność; wzywa w szczególności do dalszego wspierania działaczy na rzecz praw człowieka i demokracji oraz organizacji społeczeństwa obywatelskiego na Białorusi i w krajach sąsiadujących;

54. wyraża głębokie zaniepokojenie obecną sytuacją w Afganistanie; uważa, że należy znacznie zwiększyć budżet na pomoc humanitarną dla Afganistanu i krajów sąsiadujących, aby wspierać i chronić Afgańczyków znajdujących się w trudnej sytuacji, zwłaszcza kobiety, dzieci i zagrożone prześladowaniami grupy i ich rodziny; ponadto nalega, aby wszystkie środki finansowe dla niezależnych organizacji rozwojowych i humanitarnych w Afganistanie były przyznawane bezpośrednio tym organizacjom bez korzystania z pośrednictwa rządu talibów; biorąc pod uwagę przewidywane potrzeby wynikające z aktualnej sytuacji w Afganistanie i innych częściach świata, które to potrzeby mają być finansowane z rezerwy na rzecz solidarności i pomocy nadzwyczajnej, zarówno w wymiarze wewnętrznym, jak i zewnętrznym, co może prowadzić do niedoborów finansowych, postanawia zwiększyć finansowanie pomocy humanitarnej o 20 %;

55. ubolewa nad nierównością w zakresie wyszczepienia na świecie; w związku z tym podkreśla potrzebę umożliwienia dostępu do szczepionek przeciwko COVID-19 w krajach rozwijających się, w szczególności za pośrednictwem inicjatywy COVAX, a także wspierania poprawy ich systemów opieki zdrowotnej; postanawia zatem przeznaczyć na ten cel kwotę 1 mld EUR w ramach rezerwy ISWMR - "Globalny wymiar Europy" na nowe wyzwania i priorytety pod odjęciu od tej kwoty środków ISWMR przeniesionych z 2021 r., a także dalsze 100 mln EUR w ramach linii "Ludzie - wyzwania globalne" dodatkowo do wszystkich innych zobowiązań podjętych już przez Komisję; zwraca się do państw członkowskich, aby pilnie wywiązały się z już złożonych zobowiązań dotyczących COVAX, i zachęca je, aby przeznaczyły dodatkowe 2 mld EUR na COVAX lub na dawki szczepionek w pierwszym półroczu 2022 r.; przypomina, że linia "Ludzie - wyzwania globalne" ma również na celu finansowanie natychmiastowych, średnio- i długoterminowych wyzwań;

56. podkreśla globalne wysiłki Unii na rzecz wsparcia uchodźców i przypomina o ważnej roli, jaką Turcja i inne państwa przyjmujące, w tym również w południowej części Morza Śródziemnego, odgrywają w przyjmowaniu uchodźców, zwłaszcza z Syrii; potwierdza, że Unia i jej państwa członkowskie muszą nadal udzielać skutecznej i monitorowanej pomocy uchodźcom syryjskim w państwach przyjmujących; podkreśla, że przyszłe finansowanie potrzeb uchodźców syryjskich nie zostało uwzględnione w WRF ani w negocjacjach ISWMR - "Globalny wymiar Europy", a zatem nie powinno być pokrywane z zaprogramowanych instrumentów, w tym z rezerwy ISWMR - "Globalny wymiar Europy", ponieważ pakiet na rzecz uchodźców z Syrii, Iraku czy innych krajów nie jest odpowiedzią na nowy kryzys ani nieprzewidziane potrzeby; domaga się, by jakikolwiek instrument będący następcą Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji był finansowany z nowych środków i z dodatkowych wkładów państw członkowskich oraz by towarzyszył mu odpowiedni przegląd rozporządzenia w sprawie WRF w celu podniesienia pułapu w dziale 6, tak aby odzwierciedlał on rzeczywiste potrzeby finansowe w zakresie działań zewnętrznych Unii; zwraca się do Komisji o zadbanie o to, by rząd turecki nie był bezpośrednio zaangażowany w zarządzanie środkami i ich przydział w ramach następcy Instrumentu Pomocy dla Uchodźców w Turcji oraz aby środki te były przekazywane przede wszystkim bezpośrednio uchodźcom i społecznościom przyjmującym oraz by były zarządzane przez organizacje gwarantujące rozliczalność i przejrzystość;

57. podkreśla kluczową rolę pomocy makrofinansowej UE dla Mołdawii, Albanii, Bośni i Hercegowiny, Gruzji, Jordanii, Kosowa, Czarnogóry, Macedonii Północnej, Tunezji i Ukrainy w promowaniu inwestycji i wspieraniu wyjścia z kryzysu związanego z COVID-19;

58. podkreśla, że ochrona i propagowanie praw człowieka i demokracji na świecie, a także wzmacnianie pozycji kobiet i ochrona słabszych grup, takich jak dzieci, nadal mają kluczowe znaczenie dla działań zewnętrznych Unii Europejskiej; postanawia zatem zwiększyć finansowanie tych linii;

59. postanawia zwiększyć wsparcie dla komunikacji strategicznej, zwłaszcza środków nakierowanych na przeciwdziałanie globalnej dezinformacji przy pomocy systematycznego śledzenia i ujawniania dezinformacji szerzonej przez władze państwowe i inne podmioty;

60. zwiększa zatem poziom środków na zobowiązania w dziale 6 o 563 429 451 EUR powyżej PB (z wyłączeniem projektów pilotażowych i działań przygotowawczych), która to kwota zostanie pozyskana dzięki wykorzystaniu dostępnego marginesu i uruchomieniu instrumentów szczególnych;

Dział 7 - Europejska administracja publiczna

61. uważa, że cięcia dokonane przez Radę są nieuzasadnione i nie pozwoliłyby Komisji na wypełnianie jej zadań; przywraca zatem PB w odniesieniu do wydatków administracyjnych Komisji, w tym wydatków na jej biura;

62. podkreśla, że z uwagi na nowe wnioski ustawodawcze i strategiczne inicjatywy wynikające z Europejskiego Zielonego Ładu, takie jak pakiet "Gotowi na 55", strategia na rzecz bioróżnorodności i strategia w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności, oraz z uwagi na zwiększone wydatki Unii związane z NGEU i Instrumentem na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności niektóre służby, w szczególności Dyrekcja Generalna ds. Środowiska Komisji i Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF), będą potrzebowały wzmocnienia kadrowego; zwraca się do Komisji, jako do bezstronnego mediatora, by ponownie szybko oceniła te potrzeby i zaproponowała odpowiednie wzmocnienia kadr w liście w sprawie poprawek lub podczas postępowania pojednawczego, bez uszczerbku dla rzeczywistego poziomu zasobów ludzkich w innych służbach czy agencjach Komisji; podkreśla, że obecny poziom budżetu i personelu ogranicza zdolność OLAF-u do prowadzenia prac we wszystkich państwach członkowskich; podkreśla również zwiększone obciążenie pracą OLAF-u w odniesieniu do wdrażania unijnego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz współpracy z EPPO;

Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze

63. przypomina, jak ważne są projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, ponieważ są to narzędzia formułowania priorytetów politycznych i wprowadzania nowych inicjatyw mogących przekształcić się w stałe działania i programy UE; po przeprowadzeniu starannej analizy wszystkich przedłożonych wniosków i uwzględniając w pełni ocenę Komisji dotyczącą tego, czy są one zgodne z wymogami prawnymi i możliwe do wdrożenia, przyjmuje wyważony pakiet projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, który odzwierciedla priorytety polityczne Parlamentu; wzywa Komisję do szybkiego wdrożenia projektów pilotażowych i działań przygotowawczych oraz do przekazywania informacji zwrotnych na temat ich wyników i rezultatów osiąganych w terenie;

Płatności

64. podkreśla, że w budżecie na rok 2022 trzeba zapewnić wystarczający poziom środków na płatności, i w związku z tym postanawia cofnąć cięcia dokonane przez Radę i zwiększyć środki na płatności w tych liniach, w których wprowadzono zmiany w środkach na zobowiązania;

Inne sekcje

Sekcja I - Parlament Europejski

65. utrzymuje ogólny poziom budżetu na 2022 r. na niezmienionym poziomie (zgodnie z preliminarzem dochodów i wydatków przyjętym na posiedzeniu plenarnym 29 kwietnia 2021 r.) wynoszącym 2 112 904 198 EUR; wprowadza dostosowania techniczne neutralne pod względem budżetowym, aby uwzględnić zaktualizowane informacje, które na początku bieżącego roku nie były dostępne;

66. zgodnie z rezolucją z 29 kwietnia 2021 r. w sprawie preliminarza dochodów i wydatków Parlamentu Europejskiego na rok budżetowy 2022:

a) odnotowuje zbliżający się śródokresowy przegląd śródterminowej strategii systemu zarządzania środowiskowego (EMAS); ponawia wezwanie do zmiany obecnego planu redukcji CO2 w celu osiągnięcia neutralności węglowej do 2030 r. przy zastosowaniu wewnętrznej opłaty za emisję gazów cieplarnianych;

b) odnotowuje, że jednym z głównych obszarów zainteresowania EMAS w perspektywie średnioterminowej będzie ograniczenie emisji wynikających z transportu osób; ponownie wzywa do rozsądnego ograniczenia liczby podróży na posiedzenia, które można skutecznie odbyć zdalnie lub w trybie hybrydowym, oraz do promowania przejścia na niskoemisyjne alternatywy w przypadku wszystkich pozostałych podróży, o ile nie ma to wpływu na jakość działalności legislacyjnej i politycznej;

c) z zadowoleniem przyjmuje rozszerzenie dobrowolnej telepracy dla pracowników Parlamentu; ponownie apeluje o preferowanie posiedzeń hybrydowych lub posiedzeń całkowicie zdalnych, jeżeli nie są na nich podejmowane decyzje polityczne, na przykład jeśli chodzi o wysłuchania i wymianę poglądów lub posiedzenia wewnętrzne i przygotowawcze; ponawia wezwanie, by warunkiem udzielenia zezwolenia na wszystkie oficjalne wizyty delegacji były w pełni zdalne spotkania przygotowawcze i podsumowania po zakończeniu misji, a także by od 2022 r. ograniczyć udzielanie zezwoleń na delegacje wyłącznie do tych, które mieszczą się w ramach uprawnień; ponownie wzywa Prezydium do dopilnowania, aby nadzwyczajne posiedzenia komisji w Strasburgu ograniczały się ściśle do wyjątkowych okoliczności oraz aby wymagały należytego uzasadnienia przed ich zatwierdzeniem w każdym indywidualnym przypadku;

d) z zadowoleniem przyjmuje trwający proces przeglądu przepisów dotyczących podróży służbowych; ponawia swój apel o odpowiednie zatwierdzanie podróży na podstawie potrzeb oraz o korzystanie w miarę możliwości z niskoemisyjnych środków transportu; ponownie wzywa do zmiany przepisów dotyczących podróży służbowych w odniesieniu do akredytowanych asystentów zgodnie z tymi samymi zasadami;

e) zachęca posłów do korzystania z alternatywnych rozwiązań w zakresie transportu niskoemisyjnego; ponawia swój apel o zmianę przepisów wykonawczych do Statutu posła do Parlamentu Europejskiego z myślą o zwrocie kosztów biletów lotniczych w klasie ekonomicznej, zakupionych na elastycznych warunkach, w przypadku podróży na terenie Unii, z wyłączeniem należycie uzasadnionych wyjątków;

f) ponownie wzywa Parlament do ścisłej współpracy z odpowiednimi władzami lokalnymi, zwłaszcza z Regionem Stołecznym Brukseli, w jego wysiłkach na rzecz osiągnięcia pozycji lidera w dziedzinie zrównoważonej mobilności miejskiej poprzez przyjęcie aktywnej roli we wdrażaniu planu GoodMove, w szczególności w odniesieniu do miejsc parkingowych; ponownie apeluje o rozszerzenie systemu rowerów służbowych w Parlamencie oraz o wykorzystywanie samochodów służbowych do przewożenia posłów, pracowników i akredytowanych asystentów posiadających polecenia wyjazdu służbowego między Brukselą a Strasburgiem; ponawia swój apel o odpowiednie zwiększenie liczby miejsc parkingowych przeznaczonych wyłącznie dla pojazdów elektrycznych;

g) odnotowuje działania podjęte przez właściwe służby w zakresie informowania grup odwiedzających o wpływie ich transportu na środowisko; zwraca się do Prezydium o rozpoczęcie procesu przeglądu przepisów dotyczących grup odwiedzających zgodnie z komunikatem Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności - europejski transport na drodze ku przyszłości" (COM(2020)0789), w szczególności z jego pkt 9 dotyczącym transportu zbiorowego, jak również o dostosowanie kosztów podróży grup odwiedzających do zmieniających się cen rynkowych i umożliwienie zmian w celu uniknięcia wahań rynkowych w odniesieniu do kosztów podróży, które prowadzą do pośredniej dyskryminacji geograficznej odwiedzających;

h) zauważa, że trwają analizy wykonalności mające na celu ocenę opłacalności instalacji nowych paneli fotowoltaicznych w kilku budynkach w Brukseli, i jednocześnie ponawia swój apel o zainstalowanie do 2023 r. w Brukseli najnowocześniejszych dachowych ogniw fotowoltaicznych o maksymalnym potencjale; ponownie apeluje, by zaprzestać modernizowania instalacji grzewczych zasilanych paliwami kopalnymi oraz by przyjąć w 2022 r. plan stopniowego wycofania paliw kopalnych z konkretnymi celami pośrednimi, aby uniknąć osieroconych aktywów, a także wzywa do przeprowadzenia analizy skuteczności i efektywności stosowania systemów pomp ciepła i innych odpowiednich technologii zgodnie z celami EMAS; jednocześnie ponownie wzywa, aby stopniowo zastępować zamówienia w ramach gwarancji pochodzenia lokalnymi odnawialnymi źródłami energii;

i) przypomina, że zdecydowana większość posłów do PE popiera ideę jednej siedziby, aby zapewnić efektywne wydatkowanie pieniędzy unijnych podatników i przejęcie przez Parlament instytucjonalnej odpowiedzialności za zmniejszenie śladu węglowego; przypomina, że zgodnie z Traktatem o Unii Europejskiej siedziba Parlamentu Europejskiego ma znajdować się w Strasburgu; zauważa, że trwałe zmiany wymagałyby zmiany Traktatu, do czego potrzebna jest jednomyślność;

j) z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w planie działania EMAS na rok 2021 przewidziano obowiązkowe konsultacje z "punktem informacji o zielonych zamówieniach publicznych" w przypadku wszystkich procedur udzielania zamówień dotyczących priorytetowych kategorii produktów, jeżeli zostanie to uznane za stosowne; ponawia jednak swój apel o wprowadzenie obowiązku konsultacji z punktem informacji o zielonych zamówieniach publicznych w przypadku zamówień o wartości powyżej 15 000 EUR;

k) przypomina, że po decyzji Prezydium z 2018 r. w sprawie dodatku z tytułu kosztów ogólnych podjęto kolejne decyzje plenarne, i w związku z tym ponawia swoje żądania wobec Prezydium dotyczące wprowadzenia do końca 2021 r. zmian w przepisach regulujących dodatek z tytułu kosztów ogólnych;

l) zwraca się do Prezydium o określenie i opublikowanie jasnych i pewnych pod względem prawnym norm określających, kiedy można przyznać ochronę sygnalistom, w tym akredytowanym asystentom parlamentarnym;

m) podkreśla, że należy dokonać przeglądu polityki kadrowej Parlamentu, aby umożliwić instytucji korzystanie z wiedzy fachowej nabytej przez cały personel Parlamentu; uważa, że w związku z tym trzeba zmienić przepisy, aby umożliwić wszystkim kategoriom pracowników, w tym akredytowanym asystentom parlamentarnym, udział w konkursach wewnętrznych, oraz ustanowić programy rozwoju zasobów ludzkich, umożliwiające Parlamentowi utrzymanie wiedzy fachowej tych kategorii pracowników w służbie instytucji;

n) ubolewa, że Prezydium odmawia wykonania wyrażanej wielokrotnie na posiedzeniach plenarnych woli podjęcia działań na rzecz pełnego ujednolicenia stawek dodatków dla urzędników, innych pracowników służby cywilnej i akredytowanych asystentów parlamentarnych z tytułu podróży służbowych między trzema miejscami pracy Parlamentu; wzywa Prezydium, by zajęło się tą kwestią w celu niezwłocznego zlikwidowania tych nierówności oraz by podjęło natychmiastowe działania w odniesieniu do przeglądu obowiązujących przepisów, który jest niezbędny do zmiany ram prawnych;

o) ponownie zwraca się do Konferencji Przewodniczących o przegląd przepisów wykonawczych regulujących prace delegacji i misji poza granicami Unii Europejskiej; podkreśla, że w ramach takiego przeglądu należy rozważyć, czy możliwe jest, aby akredytowani asystenci parlamentarni - po spełnieniu pewnych warunków - towarzyszyli posłom w oficjalnych delegacjach i misjach Parlamentu;

p) przyjmuje do wiadomości decyzję Prezydium z 8 lutego 2021 r. dotyczącą głosowania w systemie zdalnego uczestnictwa; zauważa, że głosowanie zdalne w przypadku braku decyzji przewodniczącego stwierdzającej nadzwyczajne okoliczności nie jest obecnie możliwe; ponawia swój apel do Prezydium o umożliwienie posłom wykonywania prawa do głosowania podczas korzystania z urlopu macierzyńskiego lub ojcowskiego, podczas długotrwałej choroby lub w przypadku siły wyższej;

q) odnotowuje trwające prace mające na celu wymiany infrastruktury Wi-Fi w trzech miejscach pracy; wzywa do szybkiej instalacji nowej infrastruktury;

r) przypomina o nieodłącznych zagrożeniach dla bezpieczeństwa informacji i dla prywatności związanych z korzystaniem z rozwiązań zależnych od stron trzecich oraz o pozytywnym wpływie korzystania z otwartego oprogramowania; nalega, aby umożliwić użytkownikom korzystanie z otwartego oprogramowania na urządzeniach Parlamentu, oraz podkreśla potrzebę zdecentralizowanych i otwartych rozwiązań w zakresie wirtualnych spotkań i komunikacji natychmiastowej; kładzie nacisk na potrzebę odpowiedniego szkolenia użytkowników ze szczególnym uwzględnieniem cyberbezpieczeństwa; podkreśla zapotrzebowanie na oprogramowanie do automatycznej transkrypcji i automatycznego tłumaczenia, aby wspierać równe rozpowszechnianie informacji we wszystkich językach urzędowych;

s) odnotowuje strategiczne wytyczne dotyczące chmury przyjęte przez Prezydium w czerwcu 2020 r.; ponawia swój apel o podjęcie środków, dzięki którym Parlament w zamówieniach publicznych na oprogramowanie i infrastrukturę cyfrową, w tym na rozwiązania w chmurze, uniknie uzależnienia od jednego dostawcy dzięki wymogom dotyczącym możliwości przenoszenia i pełnej interoperacyjności, a także będzie stosował otwarte oprogramowanie i przeznaczał zamówienia dla MŚP i przedsiębiorstwo typu startup;

t) odnotowuje usługi świadczone przez niektóre biura kontaktowe PE w językach niebędących językami urzędowymi Unii; zwraca się do Prezydium o przeanalizowanie wykonalności i oszacowanie kosztów finansowych zapewniania materiałów informacyjnych, na przykład dla centrów Europa Experience, w językach mniejszości językowych, regionów i społeczności w różnych państwach członkowskich;

u) odnotowuje przybliżone koszty outsourcingu tłumaczenia kluczowych rezolucji dotyczących polityki zagranicznej na język urzędowy kraju, którego rezolucja dotyczy; ponawia swój apel o zapewnienie tłumaczenia takich dokumentów, z myślą o zwiększeniu wpływu i zasięgu działań Parlamentu w dziedzinie spraw zagranicznych, a także o zapewnienie wystarczających środków na ten cel;

v) przyjmuje do wiadomości projekt "Immersive Online Experience" (doświadczenie immersyjne online) oraz inne działania online dostępne dla zwiedzających; wzywa, by rozwijać i promować oferowane obywatelom i mieszkańcom państw członkowskich i krajów partnerskich możliwości wirtualnego zwiedzania Parlamentu z przewodnikiem i tym samym zapewnić lepsze zrozumienie pracy i wartości instytucji wśród szerszego grona odbiorców;

w) ponownie zwraca się do Prezydium o upublicznienie decyzji w sprawie budynku im. Paula Henriego Spaaka wraz ze szczegółowym podziałem kosztów i dokumentami uzupełniającymi;

x) przypomina art. 27 ust. 1 i 2 Statutu posła do Parlamentu Europejskiego dotyczący dobrowolnego funduszu emerytalnego ustanowionego przez Parlament;

y) odnotowuje działania podjęte przez Parlament w celu złagodzenia skutków pandemii COVID-19 dla dostawców usług zapewniania czystości i usług gastronomicznych; ponawia apel do Prezydium o ponowne rozważenie polityki Parlamentu w zakresie eksternalizacji usług zapewniania czystości i usług gastronomicznych;

Inne sekcje (sekcje IV-X)

67. zauważa, że PB odzwierciedla w głównej mierze preliminarze poszczególnych instytucji wchodzących w zakres pozostałych sekcji budżetu i w związku z tym odpowiada, z pewnymi wyjątkami, ich wymogom finansowym; uważa, że systematyczne cięcia zaproponowane przez Radę miałyby w związku z tym szkodliwy wpływ na pracę tych instytucji, a co za tym idzie na ich istotny wkład w funkcjonowanie Unii; w związku z tym proponuje przywrócenie poziomu PB w niemal wszystkich przypadkach, w tym w odniesieniu do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych i Komitetu Regionów, także jego planu zatrudnienia, aby umożliwić im wykonywanie wszystkich powierzonych im zadań i nowych funkcji; zgodnie z dżentelmeńską umową nie zmienia czytania Rady dotyczącego Rady i Rady Europejskiej;

68. uważa, że w niektórych przypadkach, i biorąc pod uwagę preliminarze instytucji, konieczne jest zwiększenie środków lub liczby personelu w stosunku do PB, aby zaspokoić nowe potrzeby i zrealizować nowe cele polityczne; proponuje zatem:

a) w odniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego - zwiększenie środków powyżej PB w liniach dotyczących wynagrodzeń i świadczeń dla pracowników, w tym w odniesieniu do planów zatrudnienia, tak aby utrzymać poziom środków zgodny z ich preliminarzem;

b) w odniesieniu do Europejskiego Trybunału Obrachunkowego - zwiększenie środków powyżej PB w linii 1200 "Wynagrodzenia i świadczenia", w tym w odniesieniu do jego planu zatrudnienia, tak aby utrzymać poziom środków uznany przez Europejski Trybunał Obrachunkowy za niezbędny, w szczególności w celu wykonywania dodatkowych zadań kontrolnych związanych ze zwiększonymi środkami unijnymi (Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności oraz NGEU);

c) w odniesieniu do Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych - zwiększenie środków powyżej PB dla linii 2214 "Zespół ds. strategicznej komunikacji" i linii 1200 "Personel kontraktowy" w celu dalszego intensyfikowania walki z dezinformacją, w szczególności w regionie Dalekiego Wschodu; ponadto wzmocnienie linii 1100 "Wynagrodzenie podstawowe", kilku dodatkowych powiązanych linii i jej planu zatrudnienia, aby umożliwić Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych zastąpienie oddelegowanych ekspertów krajowych personelem statutowym oraz pełnienie funkcji w ramach globalnego systemu sankcji za naruszenia praw człowieka;

o

o o

69. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji wraz z poprawkami do projektu budżetu ogólnego Radzie, Komisji, innym zainteresowanym instytucjom i organom oraz parlamentom narodowym.

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. C 444 I z 22.12.2020.
5 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady określającego wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027, załącznik 2: Oświadczenia (Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0357).
6 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
7 Dz.U. L 243 z 9.7.2021, s. 1.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0106.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2021)0158.
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1755 z dnia 6 października 2021 r. ustanawiające pobrexitową rezerwę dostosowawczą (Dz.U. L 357 z 8.10.2021, s. 1).
11 Rozporządzenie nr 1 w sprawie określenia systemu językowego Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (Dz.U. P 017 z 6.10.1958, s. 385).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/695 z dnia 28 kwietnia 2021 r. ustanawiające program ramowy w zakresie badań naukowych i innowacji "Horyzont Europa" oraz zasady uczestnictwa i upowszechniania obowiązujące w tym programie oraz uchylające rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 i (UE) nr 1291/2013 (Dz.U. L 170 z 12.5.2021, s. 1).
13 Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 7 czerwca 2016 r. w sprawie oceny międzynarodowych standardów rachunkowości (MSR) oraz działalności Fundacji ds. Międzynarodowych Standardów Sprawozdawczości Finansowej (MSSF), Europejskiej Grupy Doradczej ds. Sprawozdawczości Finansowej (EFRAG) i Rady Nadzoru nad Interesem Publicznym (PIOB) (Dz.U. C 86 z 6.3.2018, s. 24).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.184.179

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 21 października 2021 r. dotyczące stanowiska Rady w sprawie projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2022 (11352/2021 - C9-0353/2021 - 2021/0227(BUD))
Data aktu: 21/10/2021
Data ogłoszenia: 05/05/2022