Izba kontroli
(2022/C 173 A/01)
(Dz.U.UE C z dnia 27 kwietnia 2022 r.)
KIM JESTEŚMY
Europejski Trybunał Obrachunkowy został utworzony w 1975 r. i pełni funkcję zewnętrznego kontrolera Unii Europejskiej. Trybunał należy do grona siedmiu instytucji UE. Ma siedzibę w Luksemburgu i zatrudnia około 900 osób - kontrolerów oraz pracowników służb pomocniczych i administracyjnych - ze wszystkich państw UE.
Trybunał działa jako organ kolegialny, w skład którego wchodzi 27 członków, po jednym z każdego państwa członkowskiego UE. Rola kontrolerów Trybunału polega na sprawdzaniu, czy UE prowadzi rzetelną sprawozdawczość finansową i prawidłowo stosuje unijne przepisy finansowe, a także czy unijne strategie i programy pozwalają osiągnąć wyznaczone cele i zapewniają gospodarne wykorzystanie środków.
Dzięki prowadzonym pracom Trybunał przyczynia się do lepszego wykorzystania dostępnych środków przez UE - wnosi wkład w poprawę zarządzania finansami UE oraz propaguje rozliczalność i przejrzystość, a także ostrzega przed zagrożeniami, poświadcza wiarygodność, wskazuje niedociągnięcia i udane rozwiązania oraz formułuje wytyczne dla unijnych decydentów i prawodawców. Trybunał przedstawia uwagi i zalecenia Parlamentowi Europejskiemu, Radzie Unii Europejskiej, rządom i parlamentom państw członkowskich oraz opinii publicznej.
Trybunał jest nowoczesną i dynamiczną organizacją, dążącą do doskonałości zawodowej, profesjonalizmu, przejrzystości i uczciwości oraz promującą te wartości. Jest także instytucją różnorodną, elastyczną i sprawiedliwą, która pozwala każdemu pracownikowi jak najpełniej rozwinąć posiadane talenty.
Ambicją Trybunału jest stworzenie intelektualnie inspirującego miejsca pracy przez zapewnienie możliwości indywidualnego i grupowego udziału w działaniach Trybunału oraz szeroko zakrojony program szkoleniowy. Trybunał pragnie być organizacją opartą na uczeniu się, która w swojej działalności bazuje na wiedzy instytucjonalnej oraz zmotywowanych i dobrze wyszkolonych pracownikach, tak aby służyć UE i jej obywatelom.
Trybunał jest instytucją unijną na ludzką skalę - ułatwia to integrację i interakcje międzyludzkie oraz sprzyja pracy zespołowej. Oferuje on elastyczne godziny pracy i możliwość pracy zdalnej, w tym spoza miejsca zamieszkania. Trybunał szczególną wagę przywiązuje do różnorodności i włączenia społecznego, promuje równe szanse i zapewnia miejsce pracy gwarantujące szacunek wobec pracowników i opierające się na przejrzystej komunikacji, dialogu i wzajemnym zaufaniu.
Istotnymi elementami wewnętrznej polityki Trybunału są zaangażowanie pracowników, dobrostan i ekologia.
PROPONUJEMY
Niniejsza procedura naboru została ogłoszona na podstawie art. 29 ust. 2 Regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej i warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 1 .
Nabór na stanowisko dyrektora nastąpi na poziomie grupy zaszeregowania AD 14. Wynagrodzenie podstawowe w tej grupie zaszeregowania wynosi 15 225,35 euro miesięcznie. Kwota wynagrodzenia podstawowego, która podlega opodatkowaniu podatkiem wspólnotowym i jest zwolniona z podatku krajowego, może zostać zwiększona o określone dodatki zgodnie z warunkami przewidzianymi w regulaminie pracowniczym.
Osoba, która zostanie zatrudniona na stanowisku dyrektora, będzie odpowiadać za swoje działania przed właściwą izbą kontroli, a także wspomagać członków Trybunału w wykonywaniu ich zadań.
Do głównych zadań na tym stanowisku należy:
- zarządzanie zasobami kadrowymi i finansowymi,
- planowanie, monitorowanie i sprawozdawczość,
- udział w realizacji zadań horyzontalnych Trybunału i dążenie do osiągnięcia celów strategicznych w organizacji działającej zadaniowo,
- zapewnienie wysokiej jakości wsparcia oraz wiedzy,
- nadzór i piecza nad pracami kontrolnymi,
- zapewnienie właściwego wykonania wszystkich zadań zgodnie z normami jakości oraz ze strategią i standardami kontroli Trybunału.
POSZUKUJEMY
I. KRYTERIA KWALIFIKOWALNOŚCI
1. Warunki rekrutacji
Zgodnie z art. 28 regulaminu pracowniczego w dniu złożenia zgłoszenia kandydaci muszą spełniać następujące warunki:
- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
- korzystać z pełni praw cywilnych i obywatelskich,
- mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej,
- posiadać cechy charakteru odpowiednie do wykonywania odnośnych obowiązków służbowych.
2. Kwalifikacje
Zgodnie z art. 5 regulaminu pracowniczego:
(i) poziom wykształcenia, który odpowiada ukończeniu studiów wyższych potwierdzonych dyplomem, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi co najmniej cztery lata; lub
(ii) poziom wykształcenia, który odpowiada ukończeniu studiów wyższych potwierdzonych dyplomem, oraz przynajmniej roczne, właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny czas trwania wspomnianych studiów wynosi przynajmniej trzy lata; lub
(iii) w przypadku gdy jest to uzasadnione interesem służby - szkolenie zawodowe na równoważnym poziomie.
3. Doświadczenie zawodowe
Udokumentowane, co najmniej 18-letnie doświadczenie zawodowe liczone od momentu uzyskania wyżej wymienionych kwalifikacji, w tym co najmniej czteroletnie doświadczenie na stanowisku kierowniczym obejmującym zarządzanie zasobami ludzkimi i budżetowymi. W szczególności wymagane jest udokumentowane, co najmniej 10-letnie gruntowne doświadczenie w dziedzinie kontroli (w tym w zakresie planowania kontroli, sprawowania nadzoru, kontroli jakości i prowadzenia sprawozdawczości).
4. Znajomość języków
Jako że języki angielski i francuski to oficjalne języki robocze Trybunału, wymagana jest biegła znajomość jednego z tych języków (umiejętności w zakresie rozumienia oraz komunikowania się w mowie i w piśmie co najmniej na poziomie C1) oraz dobra znajomość drugiego z tych języków (umiejętności w wyżej opisanym zakresie co najmniej na poziomie B2).
Aby określić poziom znajomości języków obcych, proszę skorzystać z informacji na następującej stronie internetowej: https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/table-2-cefr-3.3-common-reference-levels-self-assessment-grid.
II. KRYTERIA WYBORU
1) Doskonała znajomość standardów i metodyki kontroli w zakresie kontroli finansowej, kontroli wykonania zadań i kontroli zgodności oraz należytego zarządzania finansami.
2) Bardzo dobra znajomość finansów publicznych UE i kontroli w sektorze publicznym.
3) Doskonała umiejętność planowania i realizacji strategii organizacyjnych lub związanych z określonym obszarem kontroli.
4) Doskonała znajomość metod zarządzania.
5) Doskonałe zdolności w zakresie kierowania zespołami wielojęzycznymi i wielokulturowymi oraz ich motywowania, określania i pełnego wykorzystania potencjału pracowników oraz postępowania w razie wystąpienia konfliktów.
6) Bardzo silna motywacja, aby przynależeć do kadry kierowniczej administracji w instytucji Unii Europejskiej, która stawia sobie za cel stałą poprawę jakości świadczonych usług.
7) Doskonałe umiejętności komunikacyjne.
8) Bardzo dobre wyczucie taktu i dyplomacji zarówno w relacjach z partnerami instytucjonalnymi i zainteresowanymi stronami, jak i z innymi pracownikami.
9) Znajomość regulaminu pracowniczego i rozporządzenia finansowego Unii Europejskiej 2 będzie uznana za atut.
PROCEDURA WYBORU
I. KWALIFIKOWALNOŚĆ
Zgodnie z decyzją Trybunału nr 31-2015 w sprawie procedur wyboru kierowników i dyrektorów powołana zostanie komisja rekrutacyjna, której zadaniem będzie dokonanie oceny kwalifikujących się kandydatów na podstawie czterech kryteriów kwalifikowalności określonych w sekcji "Poszukujemy".
II. WSTĘPNY ETAP PROCEDURY WYBORU
Komisja rekrutacyjna oceni i porówna kwalifikacje, doświadczenie zawodowe i umiejętności wszystkich spełniających kryteria kwalifikowalności kandydatów na podstawie informacji zawartych w złożonych przez nich zgłoszeniach.
Na tym etapie procedury komisja rekrutacyjna oceni kandydatów wyłącznie na podstawie kryteriów wyboru od 1 do 7.
Ponieważ pierwszy etap procedury wyboru opiera się na ocenie porównawczej osiągnięć poszczególnych kandydatów, spełnienie ogólnych warunków określonych w niniejszym ogłoszeniu o naborze i branych pod uwagę przy ocenie kandydatur przez komisję nie gwarantuje przejścia do kolejnego etapu procedury.
Na podstawie wyników oceny porównawczej komisja wyłoni 8 (ośmioro) najbardziej odpowiednich kandydatów 3 .
III. PROCEDURA WYBORU
Komisja rekrutacyjna oceni następnie kwalifikacje wstępnie wyłonionych kandydatów na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej i oceny pisemnej (zob. kryteria wyboru powyżej).
Na potrzeby oceny pisemnej komisja rekrutacyjna nie będzie brała pod uwagę kryteriów wyboru 6 oraz 9.
W toku rozmowy kwalifikacyjnej komisja uwzględni wszystkie kryteria wyboru.
Wyniki oceny pisemnej i rozmowy kwalifikacyjnej posłużą komisji rekrutacyjnej za podstawę do wskazania osoby, która najlepiej odpowiada wymogom stanowiska.
Trybunał podejmie decyzję o powołaniu konkretnej osoby na stanowisko podczas jednego ze swoich posiedzeń, na podstawie sprawozdania komisji rekrutacyjnej.
ZGŁOSZENIA
Termin składania zgłoszeń upływa dnia 20 maja 2022 r. o godz. 12.00 (w południe) czasu środkowoeuropejskiego.
Kandydatury, sporządzone obowiązkowo w języku angielskim lub francuskim, należy zgłaszać wyłącznie za pośrednictwem formularza elektronicznego (w wersji EN lub FR) dostępnego po kliknięciu na link znajdujący się na końcu ogłoszenia o naborze, które jest dostępne na stronie Trybunału z ofertami pracy (w sekcji "Open positions"): https://www.eca.europa.eu/pl/Pages/JobOpportunities.aspx.
Do kandydatury należy obowiązkowo dołączyć następujące dokumenty (sporządzone w języku angielskim lub francuskim):
- list motywacyjny (maks. 4 strony),
- aktualne CV (maks. 7 stron) sporządzone według modelu "Europass" (zob. https://europa.eu/europass/pl).
Kandydatury niesporządzone ściśle według powyższych instrukcji zostaną odrzucone.
Komisja rekrutacyjna dokona oceny zgłoszonych kandydatur wyłącznie w oparciu o informacje podane w wymienionych dokumentach. Komisja może zwrócić się do kandydatów o przedstawienie dowodów potwierdzających informacje zawarte w zgłoszeniach. Jeśli kandydaci nie przedstawią takich dowodów na wniosek komisji, zgłoszone przez nich kandydatury zostaną odrzucone.
Trybunał zdecydowanie zachęca kandydatów, aby nie czekali ze złożeniem dokumentów do ostatniej chwili, jeśli chcą mieć pewność, że zdążą uzupełnić zgłoszenie. Może się bowiem zdarzyć, że tuż przed upływem terminu system będzie przeciążony. Takie sytuacje miały już miejsce w przeszłości.
POLITYKA REKRUTACJI
Zgodnie z polityką Trybunału w zakresie różnorodności i włączenia społecznego oraz na mocy art. 1d regulaminu pracowniczego Trybunał działa z poszanowaniem różnorodności i wspiera równość szans. Trybunał przyjmuje zgłoszenia bez dyskryminacji z jakiegokolwiek względu oraz podejmuje działania w celu zapewnienia, by w ramach rekrutacji kobiety i mężczyźni byli reprezentowani w równym stopniu, jak wymaga tego art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej. Trybunał podejmuje również działania, by umożliwić pogodzenie życia zawodowego z życiem rodzinnym.
Jeśli wymagają Państwo szczególnych udogodnień (ze względu na określoną niepełnosprawność), aby uczestniczyć w procedurze wyboru, prosimy o przesłanie z wyprzedzeniem wiadomości elektronicznej w tej sprawie na adres: ECA-Selection@eca.europa.eu.
OCHRONA DANYCH
Trybunał stawia sobie za cel zapewnienie, by dane osobowe kandydatów były przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 .
Szczegółowe informacje na ten temat można znaleźć w oświadczeniu Trybunału o ochronie prywatności dotyczącym procedur naboru, dostępnym pod adresem: https://www.eca.europa.eu/Lists/ECADocuments/Specific_Privacy_Statement_vacancies/Specific_Privacy_Statement_vacancies_PL.PDF.
WNIOSKI O PONOWNE ROZPATRZENIE DECYZJI - ZAŻALENIA I PROCEDURY ODWOŁAWCZE - SKARGI DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
Kandydat, który na dowolnym etapie procedury wyboru stwierdzi, że powzięta wobec niego decyzja jest niesłuszna, ma do dyspozycji następujące środki:
I. WNIOSEK DO KOMISJI REKRUTACYJNEJ O PONOWNE PRZEANALIZOWANIE PODJĘTEJ DECYZJI
Kandydat może złożyć pisemny wniosek o ponowne przeanalizowanie decyzji komisji rekrutacyjnej, podając w nim uzasadnienie swojej prośby. Wniosek taki należy przesłać na adres ECA-Recours@eca.europa.eu w ciągu 10 dni od daty powiadomienia kandydata o decyzji podjętej przez komisję rekrutacyjną.
II. ZAŻALENIE
Zgodnie z art. 90 ust. 2 regulaminu pracowniczego kandydat, w ciągu trzech miesięcy od powiadomienia go o decyzji Trybunału o odrzuceniu jego kandydatury, może złożyć pisemne zażalenie na tę decyzję, wysyłając je na następujący adres:
The Secretary General
European Court of Auditors
12, rue Alcide De Gasperi
L-1615 Luxembourg
LUKSEMBURG
fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
III. PROCEDURA ODWOŁAWCZA
Zgodnie z art. 91 regulaminu pracowniczego kandydat, dla którego decyzja o odrzuceniu zażalenia wiąże się z niekorzystnymi skutkami, ma prawo wnieść od niej odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Odwołanie musi zostać wniesione przez prawnika w terminie trzech miesięcy od otrzymania przez kandydata powiadomienia o decyzji o odrzuceniu zażalenia.
IV. SKARGA DO EUROPEJSKIEGO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
Jeżeli kandydat jest zdania, że podczas rozpatrywania jego kandydatury doszło ze strony Europejskiego Trybunału Obrachunkowego do niewłaściwego administrowania, może złożyć skargę do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich po uprzednim skontaktowaniu się z Trybunałem w celu rozstrzygnięcia sporu. Skargę należy złożyć na piśmie w ciągu dwóch lat od momentu powzięcia wiedzy o faktach istotnych dla sprawy. Stosowny formularz elektroniczny jest dostępny na stronie internetowej Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Złożenie skargi do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich nie wstrzymuje biegu terminów wniesienia odwołania wspomnianych powyżej.
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej nie zgodziło się na usunięcie z ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców przepisu podnoszącego w kodeksie pracy kary dla pracodawców. Senacka Komisja Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej zaakceptowała we wtorek jedynie poprawki Biura Legislacyjnego Senatu do tej ustawy. Nie można jednak wykluczyć, że na posiedzeniu Senatu inni senatorowie przejmą poprawki zgłaszane przez stronę pracodawców.
11.03.2025Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.
27.02.2025Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.
25.02.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
20.01.20251 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.
02.01.2025W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.
31.12.2024Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2022.173A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Ogłoszenie o naborze ECA/2022/6 - Dyrektor - jedno stanowisko (k/m) (grupa funkcyjna AD, grupa zaszeregowania 14) - Izba kontroli |
Data aktu: | 27/04/2022 |
Data ogłoszenia: | 27/04/2022 |