Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej

(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)

(2022/C 145/11)

(Dz.U.UE C z dnia 1 kwietnia 2022 r.)

W dniu 25 listopada 2021 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej ("wniosek") w ramach szerszego pakietu ustawodawczego "Demokracja i wiarygodność wyborów europejskich".

Celem wniosku jest wspieranie funkcjonowania jednolitego rynku usług reklamy politycznej, a także promowanie wysokich europejskich standardów przejrzystości kampanii politycznych oraz wolnych i uczciwych wyborów w UE, wzmocnienie odporności procesów demokratycznych w UE oraz zwalczanie dezinformacji, manipulacji informacjami i ingerencji w wybory.

Europejski Inspektor Ochrony Danych uważa, że komunikacja polityczna ma zasadnicze znaczenie dla udziału obywateli, partii politycznych i kandydatów w demokratycznym życiu społecznym oraz dla zagwarantowania podstawowego prawa do wolności wypowiedzi. Przypomina jednocześnie, że te prawa i wolności są nierozerwalnie związane z prawami określonymi w art. 7 Karty do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego, domu i komunikowania się oraz w art. 8 Karty do ochrony danych osobowych.

EIOD z zadowoleniem przyjmuje cel wniosku, jakim jest ustanowienie zharmonizowanych zasad dotyczących obowiązków w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach reklamy politycznej i usług pokrewnych oraz dotyczących stosowania technik targetowania i amplifikacji. Wcześniej wyraził poważne zastrzeżenia co do istotnych zagrożeń związanych z reklamą targetowaną, które przedstawił ostatnio w opinii nr 1/2021 w sprawie wniosku dotyczącego aktu o usługach cyfrowych, a także w swojej opinii nr 3/2018 w sprawie możliwości manipulowania w internecie i danych osobowych.

Europejski Inspektor Ochrony Danych zgadza się, że należy uzupełnić przepisy mające zastosowanie do przetwarzania danych osobowych w kontekście reklamy politycznej zawarte w RODO i DPR. Dlatego też uważa, że wniosek powinien obejmować dalsze działania i wprowadzać dodatkowe ograniczenia w zakresie przetwarzania danych osobowych w kontekście targetowanej reklamy politycznej. Biorąc pod uwagę liczne zagrożenia związane z targetowaną reklamą zamieszczaną w internecie, Europejski Inspektor Ochrony Danych zwraca się do współprawodawców, aby rozważyli zaostrzenie przepisów poprzez:

1) wprowadzenie całkowitego zakazu mikrotargetowania do celów politycznych; oraz

2) wprowadzenie dalszych ograniczeń kategorii danych, które mogą być przetwarzane do celów reklamy politycznej, z uwzględnieniem targetowania i amplifikacji, w szczególności zakazu reklamy targetowanej opartej na powszechnym śledzeniu.

We wspomnianej opinii EIOD przedstawia również inne szczegółowe uwagi i zalecenia dotyczące niektórych aspektów wniosku, takich jak związek z istniejącymi ramami prawnymi w zakresie ochrony danych, role i obowiązki podmiotów zaangażowanych w reklamę polityczną oraz współpraca między organami odpowiedzialnymi za nadzór i egzekwowanie przepisów, w tym organami ochrony danych.

1. WPROWADZENIE I INFORMACJE OGÓLNE

1. Komisja Europejska przyjęła w dniu 25 listopada 2021 r. wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej ("wniosek") 1 . Wprowadzenie wniosku przewidywał już europejski plan działania na rzecz demokracji przedstawiony przez Komisję w grudniu 2020 r 2 .

2. Przedmiotowy wniosek stanowi część szerszego pakietu ustawodawczego pt. "Demokracja i wiarygodność wyborów europejskich", w którym uwzględniono również wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych (wersja przekształcona) 3  oraz dwa wnioski dotyczące dyrektywy w sprawie warunków wykonywania prawa głosowania i kandydowania w wyborach europejskich i lokalnych przez obywateli Unii mających miejsce zamieszkania w państwie członkowskim, którego nie są obywatelami (wersja przekształcona). W sprawie pozostałych trzech wniosków przeprowadzono odrębne konsultacje z EIOD.

3. Celem wniosku, jak stwierdziła Komisja, jest wspieranie funkcjonowania jednolitego rynku usług reklamy politycznej, a także promowanie wysokich europejskich standardów przejrzystości kampanii politycznych oraz wolnych i uczciwych wyborów w UE, wzmocnienie odporności procesów demokratycznych w UE oraz zwalczanie dezinformacji, manipulacji informacjami i ingerencji w wybory poprzez ustanowienie zharmonizowanych przepisów dotyczących:

- obowiązków w zakresie przejrzystości spoczywających na dostawcach reklamy politycznej i powiązanych usług w zakresie przechowywania, ujawniania i publikowania informacji związanych ze świadczeniem takich usług; oraz

- stosowania technik targetowania i amplifikacji w kontekście publikacji, rozpowszechniania lub promowania reklam politycznych, które wiążą się z wykorzystaniem danych osobowych 4 .

4. Wniosek uzupełnia wniosek dotyczący aktu o usługach cyfrowych 5 , który zawiera pewne ogólne obowiązki pośredników internetowych w zakresie przejrzystości w odniesieniu do reklamy internetowej. W porównaniu z aktem o usługach cyfrowych rozszerza on kategorie informacji, które należy ujawnić w kontekście działalności w zakresie reklamy politycznej, jak również zakres dostawców usług, których te wymogi dotyczą. O ile akt o usługach cyfrowych nakłada wymogi przejrzystości na platformy internetowe, wniosek obejmuje całe spektrum wydawców reklamy politycznej, jak również innych odpowiednich dostawców usług zaangażowanych w przygotowanie, zamieszczanie, promocję, publikację i rozpowszechnianie reklamy politycznej 6 . Ponadto istnieje komplementarność i synergia z wymogiem określonym w akcie o usługach cyfrowych dotyczącym posiadania przez bardzo duże platformy internetowe ocen ryzyka systemowego wynikającego z funkcjonowania i wykorzystywania systemów selekcji i wyświetlania reklam, których rzeczywiste lub przewidywalne skutki są związane z procesami wyborczymi 7 .

5. W dniu 25 listopada 2021 r. Komisja zwróciła się do Europejskiego Inspektora Ochrony Danych o wydanie opinii w sprawie wniosku, zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725. W trakcie sporządzania wniosku przeprowadzono również nieformalne konsultacje z EIOD, który przekazał swoje wstępne uwagi w dniu 10 listopada 2021 r. EIOD z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zasięgnięto jego opinii na wczesnym etapie procedury, i zachęca Komisję do dalszego stosowania tej dobrej praktyki. Uwagi i zalecenia zawarte w przedmiotowej opinii ograniczają się do tych przepisów wniosku, które są najistotniejsze z punktu widzenia ochrony danych.

4. WNIOSKI

51. W świetle powyższego EIOD wydaje następujące główne zalecenia:

- uściślenie, że wniosek uzupełnia i pozostaje bez uszczerbku dla stosowania zarówno RODO, jak i DPR w odniesieniu do przetwarzania danych osobowych w kontekście reklamy politycznej;

- wprowadzenie całkowitego zakazu mikrotargetowania do celów politycznych oraz dalszego ograniczenia kategorii danych, które mogą być przetwarzane do celów reklamy politycznej, w szczególności zakazu reklamy targetowa- nej opartej na powszechnym śledzeniu;

- doprecyzowanie ról i obowiązków podmiotów zaangażowanych w reklamę polityczną, z którą wiąże się przetwarzanie danych osobowych oraz stosowanie technik targetowania i amplifikacji;

- doprecyzowanie, które z podmiotów są odpowiedzialne za przekazywanie informacji innym zainteresowanym stronom;

- wyraźne odniesienie do "właściwych organów" i "organów nadzorczych" w art. 15 ust. 6 wniosku.

Bruksela, dnia 20 stycznia 2022 r.

Wojciech Rafał WIEWIÓROWSKI

1 COM(2021) 731 final.
3 COM(2021) 734 final.
4 Uzasadnienie, s. 6 i motyw 6 wniosku (Niniejsze rozporządzenie powinno również odnosić się do kwestii stosowania technik targetowania i ampli- fikacji w kontekście publikacji, rozpowszechniania lub promocji reklamy politycznej, które wiążą się z przetwarzaniem danych osobowych. Przepisy niniejszego rozporządzenia, które odnoszą się do targetowania i amplifikacji, opierają się na art. 16 TFUE.).
5 COM (2020) 825 final, https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/12418-Digital-Services-Act-package- ex-ante-regulatory-instrument-of-very-large-online-platforms-acting-as-gatekeepers oraz https://ec.europa.eu/info/law/better-regula tion/have-your-say/initiatives/12417-Digital-Services-Act-deepening-the-Internal-Market-and-clarifying-responsibilities-for-digital-ser vices
6 Zob. uzasadnienie wniosku, s. 3 i 4.
7 Tamże.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2022.145.12

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych na temat wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie przejrzystości i targetowania reklamy politycznej (Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)
Data aktu: 01/04/2022
Data ogłoszenia: 01/04/2022