Skarga przeciwko Islandii została wniesiona do Trybunału EFTA w dniu 28 stycznia 2022 r. przez Urząd Nadzoru EFTA, reprezentowany przez Ingibjörg Ólöf Vilhjalmsdóttir, Ewę Gromnicką i Catherine Howdle, działających w charakterze pełnomocników Urzędu Nadzoru EFTA, Avenue de Arts 19H, B-1000 Bruksela, Belgia.Urząd Nadzoru EFTA występuje do Trybunału EFTA o:
Wskutek braku zapobiegania:
a) bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt, odpadów z rzeźni i uboju domowego kategorii 3 na zatwierdzonych składowiskach odpadów w Islandii bez uprzedniego przetwarzania, z naruszeniem art. 12 lit. c), art. 13 lit. c) oraz art. 14 lit. c) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzezna- czonych do spożycia przez ludzi, i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1774/2002, zmienionego i dostosowanego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia;
oraz
b) zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) przy braku spełnienia warunków art. 19 lub 20 rozporządzenia nr 1069/2009, z naruszeniem art. 12, 13 i 14 rozporządzenia nr 1069/2009,
Islandia nie dopełniła ciążących na niej zobowiązań:
a) do utrzymania systemu kontroli urzędowych na podstawie art. 4 ust. 3 rozporządzenia nr 1069/2009 w celu sprawdzania czy odpowiednie podmioty przestrzegają wymogów rozporządzenia nr 1069/2009 dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego;
b) do zapewnienia na podstawie art. 4 ust. 4 lit. b) rozporządzenia nr 1069/2009 odpowiedniego systemu na swoim terytorium gwarantującego, że produkty uboczne pochodzenia zwierzęcego są usuwane zgodnie z rozporządzeniem nr 1069/2009; oraz
c) do zastosowania niezbędnych środków w celu kontroli przestrzegania zobowiązań dotyczących usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego przez odpowiednie podmioty na podstawie art. 32 ust. 1 rozporządzenia Komisji nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy, zmienionego i włączonego do Porozumienia EOG konkretnymi dostosowaniami sektorowymi, wymienionymi w załączniku I do tego porozumienia.
Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:
- W niniejszym wniosku Urząd Nadzoru EFTA (ESA) wnosi o stwierdzenie, że Islandia nie dopełniła swoich zobowiązań wynikających z prawa EOG w zakresie usuwania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w szczególności padłych zwierząt, odpadów z rzeźni oraz odpadów z uboju domowego.
- Naruszenia będące przedmiotem niniejszego wniosku zostały wykryte podczas wizyty wyjaśniającej przeprowadzonej przez ESA we wrześniu 2013 r. Pomimo uznania tych niedociągnięć przez władze Islandii, pomimo kolejnej wizyty wyjaśniającej przeprowadzonej przez ESA w czerwcu 2018 r. oraz obszernej korespondencji dotyczącej zamiaru przestrzegania przepisów przez Islandię w okresie trwającym ponad dziewięć lat, wspomniane niedociągnięcia nie zostały jeszcze usunięte.
- ESA wnosi o stwierdzenie, że z powodu niezapobiegania bezpośredniemu usuwaniu padłych zwierząt, odpadów z rzeźni kategorii 3, a także odpadów z uboju domowego na zatwierdzonych składowiskach odpadów bez uprzedniego przetworzenia oraz zakopywaniu na miejscu padłych zwierząt i odpadów z uboju domowego (w tym materiału szczególnego ryzyka kategorii 1) bez spełnienia ustawowych warunków takiego usuwania Islandia nie dopełniła ciążących na niej zobowiązań wynikających z rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011.