(Pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu)(2021/C 99/08)
(Dz.U.UE C z dnia 23 marca 2021 r.)
W dniu 23 września 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła nowy pakt o migracji i azylu obejmujący pięć wniosków ustawodawczych: (i) zmieniony wniosek dotyczący rozporządzenia Eurodac; (ii) zmieniony wniosek dotyczący procedury azylowej; (iii) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania azylem i migracją; (iv) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie kontroli przesiewowej; (v) wniosek dotyczący rozporządzenia w sprawie zarządzania kryzysem i siłą wyższą. Obejmuje on również szereg inicjatyw o charakterze nieustawodawczym.
EIOD uznaje potrzebę skuteczniejszego zarządzania migracją i azylem. Jednocześnie, jak stwierdzono w strategii EIOD 2020-2024, ochrona danych jest jedną z ostatnich linii obrony osób podatnych na zagrożenia, takich jak migranci i osoby ubiegające się o azyl zbliżające się do granic zewnętrznych UE. Dlatego też EIOD uważa, że proponowane kompleksowe podejście musi być oparte na pełnym poszanowaniu praw podstawowych osób ubiegających się o ochronę międzynarodową oraz innych migrantów, w tym ich prawa do ochrony danych i prywatności.
Ogólnie rzecz biorąc, EIOD uważa, że należy przeprowadzić dogłębną ocenę skutków w zakresie praw podstawowych i ochrony danych. Jest on również zdania, że wnioski ustawodawcze powinny wyraźnie określać zakres odpowiedzialności poszczególnych podmiotów zaangażowanych w przetwarzanie danych osobowych. Ponadto, biorąc pod uwagę fakt, że większość wniosków zawartych w nowym pakcie o migracji i azylu opiera się na wnioskach dotyczących reformy wspólnego europejskiego systemu azylowego z 2016 r., EIOD uważa, że zalecenia zawarte w opinii 07/2016 w sprawie pierwszego pakietu reform wspólnego europejskiego systemu azylowego, zwłaszcza te dotyczące Eurodac, pozostają w pełni aktualne.
W szczególności, w odniesieniu do zmienionego wniosku dotyczącego rozporządzenia Eurodac, EIOD zaleca, aby organy państw członkowskich i organy Unii nadal miały możliwość wglądu jedynie w te dane, które są istotne dla wykonywania ich szczególnych zadań, nawet jeśli zbiory danych są połączone szeregowo. EIOD zaleca również, aby zmieniony wniosek wyraźnie wprowadził jednolity model skoordynowanego nadzoru zgodnie z art. 62 EUDPR. EIOD zaleca również, by przed rozpoczęciem operacyjnego korzystania ze zmodyfikowanego systemu odpowiednio zaktualizować ramy bezpieczeństwa dla środowiska biznesowego i technicznego Eurodac oraz by we wniosku wyjaśniono, jakie dane byłyby przechowywane odpowiednio we wspólnym repozytorium tożsamości i w systemie centralnym Eurodac.
W odniesieniu do wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie kontroli przesiewowej, EIOD podkreśla, że dokładność przetwarzanych informacji ma kluczowe znaczenie i że we wszystkich przypadkach należy zapewnić prawo do poprawiania i/lub uzupełniania danych osobowych obywateli państw trzecich. Ponadto EIOD uważa, że wniosek zachowuje bardzo ogólny charakter, jeśli chodzi o metody, które mogą być stosowane do gromadzenia danych dostarczonych przez obywatela państwa trzeciego lub od niego uzyskanych w celu ich identyfikacji lub weryfikacji, zwłaszcza biorąc pod uwagę szeroki zakres praktyk stosowanych na szczeblu krajowym, o różnym stopniu inwazyjności i skuteczności. EIOD zaleca również wyjaśnienie celu i warunków związanych z przetwarzaniem danych osobowych, aby sprawdzić, czy obywatele państw trzecich nie stanowią zagrożenia dla bezpieczeństwa.
Opinia przewiduje pewne dodatkowe zalecenia związane z ochroną danych, które powinny być również uwzględnione w procesie legislacyjnym.