(Dz.U.UE C z dnia 8 stycznia 2021 r.)
Pismem z dnia 11 sierpnia 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Polskę o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy na rzecz LG Chem, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Competition Directorate-General
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIE
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Polsce. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
Opis środka i projektu inwestycyjnego
W dniu 4 lipca 2019 r. Polska zgłosiła, że zamierza przyznać/przyznała regionalną pomoc inwestycyjną w wysokości około 95 mln EUR dla LG Chem Wrocław Energy Sp. z o.o. ("LG Chem") na inwestycję mającą na celu zwiększenie przepustowości istniejącego zakładu produkującego ogniwa akumulatorowe do pojazdów elektrycznych. Zgłoszona inwestycja znajduje się w województwie dolnośląskim, na obszarze kwalifikującym się do pomocy regionalnej na mocy art. 107 ust. 3 lit. a) TFUE, przy standardowym pułapie pomocy regionalnej wynoszącym 25 % na podstawie polskiej mapy pomocy regionalnej na okres od lipca 2017 r. do 2020 r. 1 . Beneficjent pomocy jest spółką zależną należącą w całości do LG Chem Ltd z siedzibą w Korei Południowej i należy do kategorii dużych przedsiębiorstw.
Pomoc udzielana jest w ramach pakietu pomocy opartego na czterech różnych instrumentach: bezzwrotnej dotacji pieniężnej, pomocy ad hoc w formie sprzedaży gruntów i powiązanej infrastruktury po preferencyjnej cenie, zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do dochodów uzyskanych ze zgłoszonej inwestycji oraz zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Ocena zgodności środków pomocy
Wspólne zasady oceny określone w pkt 3.1 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stanowią, że pomoc regionalna może zostać zatwierdzona jedynie wtedy, gdy 1) spełnione są pewne minimalne wymogi obejmujące wpływ projektu na rozwój regionalny, odpowiedniość środka pomocy oraz wybranego rodzaju środka pomocy, formalny i materialny efekt zachęty środka pomocy oraz jego proporcjonalność; 2) pomoc nie prowadzi do wyraźnego negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową; a 3) pozytywne skutki środka pomocy wyraźnie przewyższają jego skutki negatywne.
W pkt 61 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stwierdzono, że istnienie (istotnego) efektu zachęty można dowieść, gdy zachodzi jedna z dwóch możliwych sytuacji, tj. gdy bez pomocy inwestycja nie byłaby wystarczająco rentowna w żadnej lokalizacji (scenariusz 1) albo bez pomocy inwestycja zostałaby zrealizowana w innej lokalizacji. Polska powołuje się na scenariusz 2 i twierdzi, że bez pomocy inwestycja zostałaby przeprowadzona w [...] * Chinach, gdzie grupa LG Chem kontroluje za pośrednictwem spółki joint venture inny zakład produkujący akumulatory do pojazdów elektrycznych. Według Polski inwestycja byłaby w Chinach bardziej opłacalna o 77,3 mln EUR.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy proponowana pomoc mogłaby mieć wymagany efekt zachęty. W szczególności Komisja zauważa, że domniemana luka w rentowności wynosząca 77,3 mln EUR (tj. różnica między bieżącą wartością netto projektu w dwóch rzekomo konkurujących lokalizacjach) wynika z dotacji w wysokości około 106 mln EUR, którą grupa LG Chem, jak twierdzi, miałaby otrzymać w Chinach, i którą zawarła ona w swoich obliczeniach porównawczych obecnej wartości netto dla [.] jako dochody.
Na obecnym etapie Komisja uważa, że przedstawione przez Polskę dowody na to, jaka pomoc była dostępna dla LG Chem w Chinach w momencie podjęcia decyzji o lokalizacji, są niewystarczające, aby stwierdzić, że przewidywane chińskie subsydium ma realne podstawy i w związku z tym można je uwzględnić w obliczeniach luki w rentowności. W oparciu o przekazane przez władze polskie informacje Komisja zauważa, że w momencie podjęcia decyzji o lokalizacji na korzyść Polski (tj. w dniu 16 sierpnia 2017 r.) LG Chem nie dysponowała pisemną ofertą od władz chińskich dotyczącą pomocy na rzecz swojej alternatywnej inwestycji w Chinach. W rzeczywistości dowody dostępne w tym dniu to oczekiwanie LD, że otrzyma od władz chińskich pomoc w wysokości podobnej do tej, jaką otrzymywała ona w przeszłości na poprzedni projekt inwestycyjny, oraz na rzekomej obietnicy wyrażonej ustnie przez wyższego rangą urzędnika chińskiego reprezentującego potencjalny podmiot mający przyznać pomoc, podczas spotkania, które odbyło się w dniu 9 sierpnia 2017 r. Komisja zauważa, że jeżeli chińska zachęta zostanie wyłączona z obliczeń luki w rentowności, ta rzekoma luka w rentowności znika, a projekt jest bardziej opłacalny w Polsce niż w Chinach o znaczną kwotę, w związku z czym zgłoszona pomoc nie miałaby efektu zachęty.
Ponadto Komisja uważa, że dalsze elementy budzą wątpliwości co do wiarygodności Chin jako alternatywy dla lokalizacji projektu inwestycyjnego. Po pierwsze, nie można wykluczyć, że względy strategiczne, takie jak bliskość geograficzna z klientami i łatwość logistyki, skłoniłyby przedsiębiorstwo do zainwestowania w Polsce nawet w przypadku rzekomej luki w rentowności. Po drugie, wydaje się, że w momencie podejmowania decyzji inwestycyjnej w sierpniu 2017 r. południowokoreańscy producenci akumulatorów do pojazdów elektrycznych w Chinach znajdowali się w szczególnie nieprzyjaznym środowisku politycznym: władze chińskie wyłączyły pojazdy elektryczne wyposażone w akumulatory dostarczane przez producentów z Korei Południowej z programu premii dla nabywców pojazdów elektrycznych; w związku z tym południowokoreańskim producentom akumulatorów do pojazdów elektrycznych uniemożliwiono w praktyce sprzedaż na chińskim rynku.
Ocenę proporcjonalności kwoty pomocy, wymaganą zgodnie z częścią 3.6 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej, można przeprowadzić dopiero po potwierdzeniu istotnego efektu zachęty przedmiotowego środka pomocy. Ponieważ na obecnym etapie wydaje się, że żadna pomoc nie byłaby konieczna do zlokalizowania inwestycji w Polsce, zgłoszona pomoc nie ogranicza się do kwoty niezbędnej do osiągnięcia tego celu, a zatem nie jest proporcjonalna.
Ponieważ wydaje się, że inwestycja, nawet bez pomocy, zostałaby tak czy inaczej zrealizowana w Polsce, Komisja wyraża również wątpliwości co do tego, czy zgłoszona pomoc inwestycyjna przyczynia się do rozwoju regionalnego w danym województwie, i nie może stwierdzić, czy pomoc jest odpowiednia do zaradzenia specyficznym utrudnieniom regionalnym w danym województwie.
W części 3.7.2 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej jednoznacznie wymieniono sytuacje, w których wyraźne negatywne skutki dla wymiany handlowej lub konkurencji wyraźnie przeważają nad wszelkimi pozytywnymi skutkami, i w których pomoc regionalna jest zakazana. Przeprowadzenie analizy wyraźnych negatywnych skutków i sporządzenie ostatecznego bilansu pozytywnych i negatywnych skutków pomocy jest jednak celowe tylko wtedy, gdy Komisja stwierdzi, że spełnione są opisane powyżej minimalne wymagania. Jeżeli te minimalne wymagania nie są spełnione, negatywne skutki dla konkurencji i wymiany handlowej przewyższają pozytywne skutki pomocy (które nie wydają się istnieć, ponieważ pomoc nie wydaje się na tym etapie konieczna).
W każdym razie na obecnym etapie Komisja nie może wykluczyć, że całkowita pomoc ze wszystkich źródeł nie przekracza maksymalnej dopuszczalnej intensywności pomocy na projekt, co zgodnie z pkt 119 wytycznych w sprawie pomocy regionalnej stanowi negatywny skutek, który prawdopodobnie nie zostanie skompensowany żadnymi pozytywnymi elementami.
W związku ze wszystkimi powyższymi argumentami Komisja ma wątpliwości odnośnie do zgodności przedmiotowej pomocy.
Zainteresowane strony proszone są o przedstawienie uwag na temat pomocy, a zwłaszcza na temat kwestii wskazanych bardziej szczegółowo w załączonym piśmie do Polski.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 2 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
The Commission wishes to inform Poland that, having examined the information supplied by your authorities on the aid/measure referred to above, it has decided to initiate the procedure laid down in Article 108(2) of the Treaty on the Functioning of the European Union.
ANNEX 1
Information requested from Poland
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.7.23 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Polska - Pomoc państwa SA.53903 (2020/C) (ex 2019/NN) - Regionalna pomoc inwestycyjna dla LG Chem 2 - LIP - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 08/01/2021 |
Data ogłoszenia: | 08/01/2021 |