Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 stycznia 2021 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3)

(2021/C 65/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2021 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 15 października 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie płatności transgranicznych w Unii (tekst jednolity) 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydawania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w związku z art. 127 ust. 2 tiret czwarte TFUE i art. 3 ust. 1 tiret czwarte Protokołu (nr 4) w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, ponieważ projekt rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

Projekt rozporządzenia ma na celu sporządzenie tekstu jednolitego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 2  w brzmieniu ostatnio zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 3 . EBC zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje ujednolicenie rozporządzenia, zauważa jednak, że - jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia - akty objęte ujednoliceniem nie zawierają zmian co do treści, a jedynie formalne zmiany wymagane w ramach samego ujednolicenia. EBC przyjął również opinię 4  w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) 2019/518 5 . Niektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/518 zostały jednak wprowadzone do unijnej procedury ustawodawczej po przedłożeniu EBC wniosku Komisji, a zatem nie były częścią wniosku Rady o wydanie opinii przez EBC. W związku z tym, biorąc pod uwagę brak możliwości uprzedniego wydania opinii oraz biorąc pod uwagę fakt, że projekt rozporządzenia zostanie przyjęty zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, EBC korzysta z okazji, by przekazać swoją opinię na temat jednego z przepisów projektu rozporządzenia, które wprowadzono rozporządzeniem (UE) 2019/518.

1.
Uwagi szczegółowe
1.1
Odniesienie do referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC

Art. 4. ust. 1 projektu rozporządzenia, którego celem jest uzupełnienie wymogów w zakresie przejrzystości i informacji określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 6  (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie usług płatniczych") w odniesieniu do usług przeliczania walut 7 , nakłada na dostawców usług płatniczych i strony świadczące usługi przeliczania waluty w bankomacie lub w punkcie sprzedaży obowiązek podawania kwoty łącznych opłat za przeliczenie waluty jako wartości procentowej marży w stosunku do najbardziej aktualnego referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC.

Od 1998 r. EBC publikuje referencyjne kursy walut obcych do euro (zwane dalej "referencyjnymi kursami euro") na podstawie zasad zatwierdzonych przez Radę Prezesów EBC w 1998 r., a następnie zmienionych w 2015 r. 8  (zwanych dalej "zasadami w zakresie referencyjnych kursów euro"). Referencyjne kursy euro są publikowane jako dobro publiczne dla indywidualnych obywateli i instytucji 9  i wykorzystywane przez wiele różnych instytucji. Celem zasad w zakresie referencyjnych kursów euro jest zachowanie integralności referencyjnych kursów euro poprzez: (i) zniechęcenie do stosowania referencyjnych kursów euro jako kursów transakcyjnych; oraz (ii) ograniczenie stosowania tych kursów wyłącznie do celów referencyjnych. Zdecydowanie nie zaleca się korzystania z referencyjnych kursów euro do celów transakcyjnych; kursy te są publikowane wyłącznie w celach informacyjnych 10 . W tym względzie zasady w zakresie referencyjnych kursów euro mają na celu wzmocnienie rozróżnienia między referencyjnymi kursami euro a wskaźnikami kursów walutowych (benchmarkami), które są przeznaczone do celów transakcyjnych.

Odniesienie do referencyjnych kursów euro w projekcie rozporządzenia mogłoby - wbrew celom, do jakich powinny być stosowane te kursy - stworzyć zachęty dla niektórych uczestników rynku do zawierania transakcji na ich podstawie. W związku z tym EBC zaleca usunięcie odniesienia w art. 4 projektu rozporządzenia do referencyjnych kursów euro i zastąpienie go odpowiednim odniesieniem do wskaźnika kursu walutowego (benchmarku), który wchodzi w zakres unijnego rozporządzenia w sprawie wskaźników referencyjnych 11  i który może być stosowany w kontekście opłat za przeliczenie waluty. Dokładność i rzetelność takich wskaźników, które zapewnia system administratorów wskaźników referencyjnych wprowadzony tym rozporządzeniem, chroni interesy klientów dostawców usług płatniczych i stron świadczących usługi przeliczania walut.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 stycznia 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 COM(2020) 323 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 (Dz.U. L 266 z 9.10.2009, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 z dnia 19 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 36).
4 Zob. opinię Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (CON/2018/38) (Dz.U. C 382 z 23.10.2018, s. 7). Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
5 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty, COM(2018) 163 final.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
7 Zob. motyw 8 projektu rozporządzenia.
8 Zob. dokument "Zasady dotyczące referencyjnych kursów walut obcych do euro", dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
9 Zob. komunikat prasowy EBC z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia przez EBC zmian referencyjnych kursów walut obcych do euro.
10 Zasady w zakresie referencyjnych kursów euro wyraźnie stanowią, że "termin »kurs referencyjny« należy rozumieć jako taki kurs, który nie powinien być stosowany do żadnych transakcji rynkowych, ani w sposób bezpośredni, ani pośredni (jako benchmark). Kursy te mają służyć jedynie do celów informacyjnych.".
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.65.4

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3).
Data aktu: 25/01/2021
Data ogłoszenia: 25/02/2021