Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 25 stycznia 2021 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 25 stycznia 2021 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie płatności transgranicznych w Unii (CON/2021/3)

(2021/C 65/04)

(Dz.U.UE C z dnia 25 lutego 2021 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 15 października 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie płatności transgranicznych w Unii (tekst jednolity) 1  (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").

Właściwość EBC do wydawania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w związku z art. 127 ust. 2 tiret czwarte TFUE i art. 3 ust. 1 tiret czwarte Protokołu (nr 4) w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, ponieważ projekt rozporządzenia zawiera przepisy dotyczące sprawnego funkcjonowania systemów płatniczych. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

Uwagi ogólne

Projekt rozporządzenia ma na celu sporządzenie tekstu jednolitego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 2  w brzmieniu ostatnio zmienionym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 3 . EBC zasadniczo z zadowoleniem przyjmuje ujednolicenie rozporządzenia, zauważa jednak, że - jak wskazano w uzasadnieniu projektu rozporządzenia - akty objęte ujednoliceniem nie zawierają zmian co do treści, a jedynie formalne zmiany wymagane w ramach samego ujednolicenia. EBC przyjął również opinię 4  w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia (UE) 2019/518 5 . Niektóre przepisy rozporządzenia (UE) 2019/518 zostały jednak wprowadzone do unijnej procedury ustawodawczej po przedłożeniu EBC wniosku Komisji, a zatem nie były częścią wniosku Rady o wydanie opinii przez EBC. W związku z tym, biorąc pod uwagę brak możliwości uprzedniego wydania opinii oraz biorąc pod uwagę fakt, że projekt rozporządzenia zostanie przyjęty zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą, EBC korzysta z okazji, by przekazać swoją opinię na temat jednego z przepisów projektu rozporządzenia, które wprowadzono rozporządzeniem (UE) 2019/518.

1.
Uwagi szczegółowe
1.1
Odniesienie do referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC

Art. 4. ust. 1 projektu rozporządzenia, którego celem jest uzupełnienie wymogów w zakresie przejrzystości i informacji określonych w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 6  (zwanej dalej "dyrektywą w sprawie usług płatniczych") w odniesieniu do usług przeliczania walut 7 , nakłada na dostawców usług płatniczych i strony świadczące usługi przeliczania waluty w bankomacie lub w punkcie sprzedaży obowiązek podawania kwoty łącznych opłat za przeliczenie waluty jako wartości procentowej marży w stosunku do najbardziej aktualnego referencyjnego kursu wymiany euro ogłoszonego przez EBC.

Od 1998 r. EBC publikuje referencyjne kursy walut obcych do euro (zwane dalej "referencyjnymi kursami euro") na podstawie zasad zatwierdzonych przez Radę Prezesów EBC w 1998 r., a następnie zmienionych w 2015 r. 8  (zwanych dalej "zasadami w zakresie referencyjnych kursów euro"). Referencyjne kursy euro są publikowane jako dobro publiczne dla indywidualnych obywateli i instytucji 9  i wykorzystywane przez wiele różnych instytucji. Celem zasad w zakresie referencyjnych kursów euro jest zachowanie integralności referencyjnych kursów euro poprzez: (i) zniechęcenie do stosowania referencyjnych kursów euro jako kursów transakcyjnych; oraz (ii) ograniczenie stosowania tych kursów wyłącznie do celów referencyjnych. Zdecydowanie nie zaleca się korzystania z referencyjnych kursów euro do celów transakcyjnych; kursy te są publikowane wyłącznie w celach informacyjnych 10 . W tym względzie zasady w zakresie referencyjnych kursów euro mają na celu wzmocnienie rozróżnienia między referencyjnymi kursami euro a wskaźnikami kursów walutowych (benchmarkami), które są przeznaczone do celów transakcyjnych.

Odniesienie do referencyjnych kursów euro w projekcie rozporządzenia mogłoby - wbrew celom, do jakich powinny być stosowane te kursy - stworzyć zachęty dla niektórych uczestników rynku do zawierania transakcji na ich podstawie. W związku z tym EBC zaleca usunięcie odniesienia w art. 4 projektu rozporządzenia do referencyjnych kursów euro i zastąpienie go odpowiednim odniesieniem do wskaźnika kursu walutowego (benchmarku), który wchodzi w zakres unijnego rozporządzenia w sprawie wskaźników referencyjnych 11  i który może być stosowany w kontekście opłat za przeliczenie waluty. Dokładność i rzetelność takich wskaźników, które zapewnia system administratorów wskaźników referencyjnych wprowadzony tym rozporządzeniem, chroni interesy klientów dostawców usług płatniczych i stron świadczących usługi przeliczania walut.

W przypadku gdy EBC zaleca zmianę projektu rozporządzenia, szczegółowe propozycje zmian wraz z ich uzasadnieniem zostały zawarte w odrębnym roboczym dokumencie o charakterze technicznym. Dokument roboczy o charakterze technicznym jest dostępny w języku angielskim na stronie EUR-Lex.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 25 stycznia 2021 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 COM(2020) 323 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 924/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie płatności transgranicznych we Wspólnocie oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2560/2001 (Dz.U. L 266 z 9.10.2009, s. 11).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/518 z dnia 19 marca 2019 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (Dz.U. L 91 z 29.3.2019, s. 36).
4 Zob. opinię Europejskiego Banku Centralnego z dnia 31 sierpnia 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty (CON/2018/38) (Dz.U. C 382 z 23.10.2018, s. 7). Opinie EBC są publikowane na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
5 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 924/2009 w odniesieniu do niektórych opłat za płatności transgraniczne w Unii i opłat za przeliczenie waluty, COM(2018) 163 final.
6 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35).
7 Zob. motyw 8 projektu rozporządzenia.
8 Zob. dokument "Zasady dotyczące referencyjnych kursów walut obcych do euro", dostępny na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
9 Zob. komunikat prasowy EBC z dnia 7 grudnia 2015 r. w sprawie wprowadzenia przez EBC zmian referencyjnych kursów walut obcych do euro.
10 Zasady w zakresie referencyjnych kursów euro wyraźnie stanowią, że "termin »kurs referencyjny« należy rozumieć jako taki kurs, który nie powinien być stosowany do żadnych transakcji rynkowych, ani w sposób bezpośredni, ani pośredni (jako benchmark). Kursy te mają służyć jedynie do celów informacyjnych.".
11 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024