Stałe izby.

Decyzja w sprawie stałych izb
(2021/C 59/07)

KOLEGIUM PROKURATURY EUROPEJSKIEJ (EPPO),

Uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2017/1939 z dnia 12 października 2017 r. wdrażające wzmocnioną współpracę w zakresie ustanowienia Prokuratury Europejskiej ("EPPO") 1 , zwane dalej "rozporządzeniem w sprawie EPPO", w szczególności jego art. 10 ust. 1,

uwzględniając regulamin wewnętrzny przyjęty przez kolegium EPPO 2  w dniu 12 października 2020 r., w szczególności jego art. 15 i 16,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Prokuratura Europejska powinna ustanowić stałe izby w celu monitorowania i ukierunkowania prowadzonych przez nią postępowań przygotowawczych oraz wnoszonych i popieranych przez nią oskarżeń, a także w celu zapewnienia koordynacji postępowań przygotowawczych i oskarżeń w sprawach transgranicznych oraz wykonywania decyzji kolegium.

(2) Regulamin wewnętrzny EPPO wymaga, aby kolegium przyjęło decyzję określającą liczbę i skład stałych izb oraz podział kompetencji pomiędzy nimi, a także szczegółowe zasady organizacji ich posiedzeń.

(3) Ponadto konieczne jest przyjęcie szczegółowych przepisów wdrażających zasady przydziału spraw stałym izbom, określone w rozporządzeniu w sprawie EPPO i w regulaminie wewnętrznym. Przepisy te powinny opierać się na zasadach losowego przydziału spraw i zrównoważonego podziału obciążenia pracą między stałe izby.

(4) Biorąc pod uwagę potrzebę uwzględnienia rozwoju sytuacji w zakresie praktycznego stosowania niniejszej decyzji po rozpoczęciu działalności EPPO, kolegium powinno ściśle monitorować funkcjonowanie decyzji i oceniać jej skutki z myślą o ewentualnych przyszłych zmianach,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres

Niniejsza decyzja wdraża art. 15 regulaminu wewnętrznego. Ustanawia się w niej stałe izby EPPO, określa się ich liczbę oraz ustanawia się zasady podziału kompetencji między nimi i przydziału spraw.

Artykuł  2

Ustanowienie stałych izb

1. 
Ustanawia się piętnaście stałych izb. Oznacza się je kolejnymi numerami od 1 do 15.
2. 
W zastosowaniu art. 16 ust. 3 regulaminu wewnętrznego każdemu prokuratorowi europejskiemu przydziela się stałe członkostwo w jednej, dwóch lub trzech stałych izbach. Przy przydziale do jednej lub kilku stałych izb uwzględnia się szacowane obciążenie pracą danego prokuratora europejskiego, a przydział ustala się na podstawie:
a)
liczby spraw podlegających nadzorowi danego prokuratora europejskiego i powiązanych zadań, przewidzianych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EPPO. Przy pierwszym przydziale bierze się pod uwagę przewidywane obciążenie sprawami w pierwszym roku funkcjonowania EPPO;
b)
liczbę delegowanych prokuratorów europejskich podlegających koordynacji danego prokuratora europejskiego zgodnie z art. 34 regulaminu wewnętrznego;
c)
inne szczególne zadania wchodzące w zakres odpowiedzialności danego prokuratora europejskiego i przydzielone mu zgodnie z rozporządzeniem w sprawie EPPO lub regulaminem wewnętrznym.
3. 
Ponadto przy przydziale zastępców Europejskiego Prokuratora Generalnego do więcej niż jednej stałej izby uwzględnia się obciążenie pracą wynikające z ich obowiązków na mocy art. 11 ust. 2 i 3 rozporządzenia w sprawie EPPO.
4. 
Europejski Prokurator Generalny i każdy z jego zastępców przewodniczą stałym izbom, których są stałymi członkami.
Artykuł  3

Posiedzenia stałych izb

1. 
Każda stała izba odbywa co do zasady przynajmniej 2 posiedzenia w każdym miesiącu kalendarzowym. Przewodniczący stałej izby ustala daty tych posiedzeń z wyprzedzeniem co najmniej 15 dni.
2. 
Przewodniczący stałej izby może w razie potrzeby zwoływać dodatkowe posiedzenia. Dodatkowe posiedzenia zwołuje się z wyprzedzeniem co najmniej pięciu dni. W pilnych przypadkach posiedzenia mogą być zwoływane, gdy tylko dostępni są stali członkowie i właściwy nadzorujący prokurator europejski, nie później jednak niż w terminie trzech dni.
3. 
Posiedzenia stałych izb nie mogą odbywać się w tym samym czasie co posiedzenia kolegium. Wyjątki dopuszcza się jedynie w pilnych przypadkach, po konsultacji z Europejskim Prokuratorem Generalnym. Przewodniczący stałej izby zmienia termin zwołanego posiedzenia zbieżny z terminem posiedzenia kolegium.
4. 
Ustalając terminy posiedzeń stałej izby, przewodniczący zapewnia koordynację ze stałymi członkami tej izby, odpowiednimi nadzorującymi prokuratorami europejskimi oraz pracownikami Prokuratury Centralnej, o których mowa w art. 7.
Artykuł  4

Przydzielanie spraw stałym izbom

Przydzielanie spraw stałym izbom w przypadkach określonych w art. 32 ust. 5, art. 41 ust. 3, art. 42 ust. 1, art. 47 ust. 2, art. 50 ust. 2 akapit drugi, art. 51 ust. 3 i art. 59 ust. 4 regulaminu wewnętrznego odbywa się zgodnie z następującymi zasadami:

a) 3
 Po rejestracji sprawy zautomatyzowany system zarządzania sprawami EPPO przydziela ją losowo stałej izbie, której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski. W celu przejęcia sprawę niezwłocznie przydziela się losowo stałej izbie, która ma wyznaczone posiedzenie między trzecim a piątym dniem od zarejestrowania sprawy i której stałym członkiem nie jest nadzorujący prokurator europejski.
b)
Aby umożliwić Europejskiemu Prokuratorowi Generalnemu rozważenie podjęcia środków zgodnie z art. 19 ust. 3 regulaminu wewnętrznego, informuje się go, gdy liczba spraw przydzielonych stałej izbie przekracza o 10 % średnią liczbę spraw przydzielonych poszczególnym stałym izbom.
Artykuł  5

Czasowe wyłączenie z przydzielania nowych spraw

W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania EPPO i równego podziału obciążenia pracą między stałe izby, zgodnie z art. 19 ust. 3 regulaminu wewnętrznego, Europejski Prokurator Generalny może wstrzymać na określony czas przydzielanie nowych spraw jednej lub kilku stałym izbom.

Artykuł  6

Zmiana przydziału spraw

Do celów art. 32 ust. 5 regulaminu wewnętrznego, w przypadku gdy Europejski Prokurator Generalny postanowi powierzyć nadzór nad daną sprawą prokuratorowi europejskiemu z państwa członkowskiego innego niż państwo, w którym działa dany delegowany prokurator europejski, a ten prokurator europejski jest stałym członkiem stałej izby monitorującej, sprawę niezwłocznie przydziela się innej stałej izbie.

Artykuł  7

Wsparcie stałych izb

1. 
Na podstawie rozporządzenia w sprawie Prokuratury Europejskiej w celu wsparcia prac stałych izb przydziela się odpowiednie zasoby spośród pracowników Prokuratury Europejskiej.
2. 
Przydzieleni pracownicy pomagają przewodniczącemu stałej izby m.in. w organizowaniu porządku obrad, przygotowywaniu protokołów posiedzeń, redagowaniu dokumentów na potrzeby posiedzeń oraz rejestrowaniu decyzji przyjętych przez stałą izbę w zautomatyzowanym systemie zarządzania sprawami.
3. 
Z zastrzeżeniem dostępności zasobów przydział pracowników w celu wsparcia danej stałej izby odbywa się w sposób zapewniający stabilność i ciągłość tego wsparcia.
Artykuł  8

Obecność na posiedzeniu stałej izby osób niebędących jej członkami

1. 
Oprócz osób wskazanych w art. 10 ust. 9 rozporządzenia w sprawie EPPO przewodniczący stałej izby, po konsultacji ze stałymi członkami i odpowiednim nadzorującym prokuratorem europejskim, może zaprosić każdego członka Prokuratury Centralnej, delegowanego prokuratora europejskiego lub pracownika EPPO o udział w posiedzeniu stałej izby w odniesieniu do konkretnych punktów porządku obrad, jeżeli jest to konieczne do umożliwienia stałej izbie podjęcia decyzji.
2. 
W tym samym celu, w wyjątkowych sytuacjach, gdy nie jest to sprzeczne z mającymi zastosowanie przepisami prawa Unii lub prawa krajowego, przewodniczący stałej izby, po konsultacji ze stałymi członkami, odpowiednim nadzorującym prokuratorem europejskim i, w razie potrzeby, delegowanym prokuratorem europejskim prowadzącym sprawę, może zaprosić każdą inną osobę do udziału w posiedzeniu stałej izby.
3. 
Osoby zaproszone zgodnie z ust. 1 i 2 w żadnym wypadku nie mogą być obecne na posiedzeniu stałej izby w czasie narady dotyczącej decyzji.
4. 
Koszty administracyjne związane z zaproszeniami na podstawie niniejszego artykułu pokrywa się z budżetu EPPO. W przypadku gdy zaproszenie pociąga za sobą koszty, o zaproszeniach na mocy niniejszego artykułu powiadamia się dyrektora administracyjnego.
Artykuł  9

Ocena

Kolegium ocenia wpływ niniejszej decyzji na efektywność prac EPPO sześć miesięcy po dacie określonej zgodnie z art. 120 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EPPO.

Artykuł  10

Wejście w życie

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia przez kolegium.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 listopada 2020 r.
W imieniu Kolegium
Laura Codruț a KÖVESI
Europejska Prokurator Generalna
1 Dz.U. L 283 z 31.10.2017, s. 1.
2 Dz.U. C 22 z 21.1.2021, s. 3.
3 Art. 4 lit. a) zmieniona przez art. 2 decyzji z dnia 29 października 2021 r. (Dz.U.UE.C.2021.439.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 28 listopada 2021 r.

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024