1. w rezolucji Rady w sprawie ram europejskiej współpracy na rzecz młodzieży: strategia Unii Europejskiej na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 zwrócono się do Komisji, by co trzy lata składała sprawozdanie z realizacji strategii UE na rzecz młodzieży;
BIORĄC POD UWAGĘ, ŻE:
2. pierwsze sprawozdanie Komisji z realizacji strategii UE na rzecz młodzieży (2019-2021) ("sprawozdanie") wraz z towarzyszącymi mu dokumentami roboczymi służb Komisji obejmuje pierwszy trzyletni plan prac UE na rzecz młodzieży w ramach obecnej strategii UE na rzecz młodzieży, co z kolei obejmuje dwa okresy trzech prezydencji w Radzie (RO-FI-HR oraz DE-PT-SI);
3. sprawozdanie opiera się m.in. na informacjach przekazanych przez państwa członkowskie, Komisję Europejską i platformę internetową Youth Wiki, co daje kompleksowy przegląd krajowych polityk w dziedzinie młodzieży w 32 państwach europejskich;
4. w celu przedstawienia ogólnej sytuacji młodych ludzi w UE zastosowano wskaźniki młodzieżowe UE obejmujące zmieniony zestaw wskaźników oraz nowe ilościowe i jakościowe wskaźniki dotyczące polityki;
5. instrumenty planowania przyszłych działań na szczeblu krajowym stanowiły dodatkowe źródło informacji na temat krajowych polityk na rzecz młodzieży, w tym na temat realizacji europejskich celów młodzieżowych i potrzeb w zakresie współpracy zgodnie ze strategią UE na rzecz młodzieży;
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJĄ:
6. sprawozdanie, które - wraz z towarzyszącymi mu dokumentami roboczymi służb Komisji - ocenia postępy na drodze do realizacji celów i priorytetów strategii UE na rzecz młodzieży w odniesieniu do okresu 2019-2021 i obejmuje pierwszy trzyletni plan prac UE na rzecz młodzieży w ramach obecnej strategii UE na rzecz młodzieży, a także prezentuje m.in. bardzo kompleksowy obraz sytuacji młodych ludzi w UE;
PODKREŚLAJĄ, ŻE:
7. lata 2020 i 2021 były nietypowe z uwagi na to, że pandemia miała poważny wpływ na realizację polityk w dziedzinie młodzieży, w szczególności projekty związane z mobilnością młodzieży. Niwelowanie wpływu pandemii na dzieci i ludzi młodych stanowi zatem jeden z priorytetów dla Komisji Europejskiej i państw członkowskich od czasu jej wybuchu. W ciągu ostatniego roku programy takie jak Erasmus+ i Europejski Korpus Solidarności zostały dostosowane w celu zareagowania na te zakłócenia, proponując alternatywne - w szczególności cyfrowe - rozwiązania na potrzeby działań związanych z tymi programami;
8. w latach 2020-2021 pandemia wywarła silny wpływ na realizację strategii UE na rzecz młodzieży. Konieczne były modyfikacje, zmiany terminów, a nawet anulowanie niektórych działań ujętych w planie prac UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2021. Mimo tego, że sektor młodzieżowy mógłby korzystać z instrumentów opracowanych w ostatnich latach, skutki pandemii uwypukliły potrzebę dostosowania się do nieprzewidzianych okoliczności, wzmocnienia takich narzędzi i zacieśnienia istniejącej współpracy. Pandemia silnie zakłóciła projekty związane z mobilnością młodzieży;
9. wydaje się, że, jeśli chodzi o kształtowanie polityk, programów i inicjatyw na rzecz osób młodych, UE jest źródłem inspiracji dla innych regionów świata, zwłaszcza w naszym własnym sąsiedztwie;
UZNAJĄ, ŻE:
10. zapewnienie wszystkim młodym Europejczykom równego dostępu do możliwości oraz udzielenie im niezbędnego wsparcia, aby mogli żyć, pracować, uczyć się i rozwijać, pozostaje centralnym elementem unijnej współpracy i polityki na rzecz młodzieży. Strategia UE na rzecz młodzieży na lata 2019-2027 i jej europejski cel młodzieżowy stanowią solidny i skuteczny plan działania promujący współpracę między państwami członkowskimi UE i wspierający polityki w dziedzinie młodzieży zarówno na szczeblu UE, jak i na szczeblu krajowym, w związku z czym mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia tych celów.
11. Ustanowienie tych solidnych ram polityki, umożliwienie wymiany wiedzy i wzajemne uczenie się między państwami członkowskimi, a także skierowanie środków z programu Erasmus+, Europejskiego Korpusu Solidarności i innych programów UE na trzy strategiczne filary "Angażowanie. Łączenie. Wzmacnianie pozycji" umożliwi wielu młodym ludziom w Europie wykorzystanie ich pełnego potencjału na potrzeby ich własnego rozwoju osobistego i zyskania autonomii, zbuduje ich odporność i wyposaży ich w umiejętności niezbędne, by poradzić sobie w zmieniającym się świecie, by przygotować się na zieloną transformację i transformację cyfrową oraz by kształtować lepszą i sprawiedliwszą przyszłość.
ZWRACAJĄ SIĘ DO PAŃSTW CZŁONKOWSKICH I KOMISJI, ZGODNIE Z ZASADĄ POMOCNICZOŚCI I W RAMACH SWOICH ODNOŚNYCH DZIEDZIN KOMPETENCJI, O:
12. dalsze włączanie kwestii związanych z młodzieżą w główny nurt działań, zapewnianie, by w procesie kształtowania polityki na szczeblu unijnym i krajowym lepiej wsłuchiwano się w obawy młodych ludzi i by je uwzględniano, a także dążenie do lepszej synergii i wymiany wiedzy pomiędzy różnymi obszarami polityki na wszystkich szczeblach, mającymi wpływ na młodzież;
13. dalsze udoskonalanie działań informacyjnych kierowanych do młodych ludzi z różnych środowisk, w szczególności młodych ludzi o mniejszych szansach, młodych ludzi z niepełnosprawnościami oraz młodych ludzi z obszarów wiejskich i oddalonych, oraz zwiększenie uczestnictwa młodych ludzi spoza tradycyjnych modeli młodzieżowej reprezentacji;
14. dalsze wzmacnianie procesów uczestnictwa młodzieży oraz wdrażanie europejskiego programu pracy z młodzieżą i planu prac służących realizacji strategii UE na rzecz młodzieży w latach 2022-2024, w tym unijnego dialogu młodzieżowego;
15. dalsze wspieranie inspirowanych unijnym dialogiem młodzieżowym procesów i inicjatyw poza Unią Europejską, np. w ramach Partnerstwa Wschodniego czy Bałkanów Zachodnich, z myślą o angażowaniu i łączeniu młodych ludzi oraz wzmacnianiu ich pozycji;
16. umożliwianie skutecznego wykorzystywania programów i funduszy UE, takich jak Erasmus+, Europejski Korpus Solidarności, program "Horyzont Europa", Europejski Fundusz Społeczny Plus, Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności, Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji itp., po to by wspierać wiele obszarów polityki mających wpływ na młodych ludzi, z naciskiem na zwiększenie odporności młodzieży i sektora młodzieżowego oraz poprawie ich sytuacji w okresie po pandemii COVID-19;
17. realizację - w sposób skuteczny i pozostawiający trwałą spuściznę - Europejskiego Roku Młodzieży 2022 w celu dalszego zachęcania młodych ludzi do zgłaszania uwag i spostrzeżeń, które mogą nadać kształt rozwojowi Unii i całemu społeczeństwu;
18. zwiększanie wysiłków na rzecz zaangażowania młodzieży w kluczowe europejskie inicjatywy, takie jak Konferencja w sprawie przyszłości Europy oraz inicjatywa nowy europejski Bauhaus, które dotykają kwestii istotnych dla młodych ludzi i ich przyszłości.
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.504I.10 |
| Rodzaj: | Informacja |
| Tytuł: | Konkluzje Rady w sprawie realizacji strategii UE na rzecz młodzieży (2019-2021) |
| Data aktu: | 29/11/2021 |
| Data ogłoszenia: | 14/12/2021 |