uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 249,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komisja posiada w imieniu Unii prawa własności intelektualnej, w tym prawa autorskie, do szerokiego wachlarza programów komputerowych.
(2) W dniu 21 października 2020 r. Komisja przyjęła nową strategię w zakresie otwartego oprogramowania 1 , zachęcającą Komisję do korzystania z otwartego oprogramowania, angażowania się w projekty z zakresu otwartego oprogramowania prowadzone przez strony trzecie oraz udostępniania oprogramowania Komisji na zasadach otwartego oprogramowania. W komunikacie tym stwierdzono, że w miarę możliwości i potrzeby Komisja będzie udostępniać kod źródłowy wszystkich programów komputerowych, do których posiada w imieniu Unii prawa własności intelektualnej.
(3) Udzielanie licencji otwartego oprogramowania stało się integralną częścią modeli biznesowych w branży oprogramowania i jest stosowane na dużą skalę przez instytucje publiczne w UE i poza nią. Komisja podjęła już szereg inicjatyw w tej dziedzinie, takich jak przyjęcie w 2007 r. licencji publicznej Unii Europejskiej (EUPL), której aktualna wersja została opublikowana w maju 2017 r. 2
(4) Niniejsza decyzja powinna określać warunki udostępniania oprogramowania Komisji na zasadach otwartego oprogramowania w celu ułatwienia szerszego ponownego wykorzystywania oprogramowania, promowania innowacji w zakresie oprogramowania oraz idei otwartego oprogramowania, w oparciu o politykę Komisji w zakresie otwartości oraz unikając powodowania niepotrzebnych obciążeń administracyjnych zarówno dla podmiotów ponownie wykorzystujących oprogramowanie, jak i dla służb Komisji.
(5) Niniejsza decyzja nie powinna nakładać na służby Komisji obowiązku udostępniania oprogramowania Komisji na podstawie licencji otwartego oprogramowania ani ustanawiać żadnego prawa stron trzecich do wymagania, by oprogramowanie Komisji zostało udostępnione na podstawie licencji otwartego oprogramowania. Komisja powinna zachować swobodę decydowania o tym, czy udostępni oprogramowanie Komisji, czy też udzieli na nie licencji na zasadach zamkniętego oprogramowania.
(6) Niniejsza decyzja powinna dopuszczać wyjątki od możliwości udostępniania oprogramowania na zasadach otwartego oprogramowania, na przykład w sytuacjach, w których publikacja oprogramowania lub udostępnienie jego kodu źródłowego mogłyby stanowić zagrożenie dla bezpieczeństwa, lub w przypadku oprogramowania, które należy uznać za poufne.
(7) Decyzja Komisji 2011/833/UE 3 dotyczy ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji i nie ma zastosowania do oprogramowania.
(8) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 wprowadzono system minimalnej harmonizacji w odniesieniu do otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego. W motywie 30 tej dyrektywy wyjaśniono, że choć definicja terminu "dokument" w dyrektywie (UE) 2019/1024 nie ma obejmować programów komputerowych, państwa członkowskie mogą rozszerzyć zakres stosowania tej dyrektywy na programy komputerowe.
(9) W związku z dążeniem do zwiększenia przejrzystości i otwartości działań Komisji niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie, w pierwszej kolejności, do a) oprogramowania, które jest istotne z punktu widzenia określonej inicjatywy Komisji w zakresie polityki publicznej, takiej jak inicjatywa legislacyjna lub projekt badawczy Wspólnego Centrum Badawczego, lub które było wykorzystywane na etapie przygotowania takiej inicjatywy, oraz b) oprogramowania, które było wykorzystywane przy realizacji lub do monitorowania takiej inicjatywy. Ponadto niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do oprogramowania opracowanego na wewnętrzne potrzeby Komisji w każdym przypadku, w którym udostępnienie takiego oprogramowania uznaje się za właściwe.
(10) Niniejsza decyzja powinna mieć również zastosowanie do oprogramowania, które w dniu jej przyjęcia znajduje się w fazie rozwoju. W zależności od dostępnych zasobów służby Komisji powinny mieć również możliwość postanowienia, że będą stosować niniejszą decyzję do oprogramowania, którego rozwój w dniu przyjęcia niniejszej decyzji został już zakończony.
(11) Komisja powinna korzystać z zaufanego repozytorium stanowiącego pojedynczy punkt dostępu, by ułatwić dostęp do oprogramowania Komisji i jego ponowne wykorzystywanie.
(12) W przypadku gdy modele lub komponenty sztucznej inteligencji opracowane przez służby Komisji zawierają elementy oprogramowania, niniejsza decyzja powinna mieć zastosowanie do tych elementów, bez uszczerbku dla ewentualnego zastosowania decyzji 2011/833/UE do innych elementów, takich jak dane towarzyszące. Wyboru odpowiedniej licencji otwartej w takich przypadkach należy dokonać zgodnie z charakterem i funkcją tych elementów.
(13) Należy powołać grupę skupiającą przedstawicieli różnych służb Komisji w celu omawiania kwestii będących przedmiotem wspólnego zainteresowania oraz monitorowania wdrażania niniejszej decyzji,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
| W imieniu Komisji | |
| Mariya GABRIEL | |
| Członek Komisji |
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.495I.1 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja Komisji z dnia 8 grudnia 2021 r. w sprawie udzielania licencji otwartego oprogramowania na oprogramowanie Komisji i ponownego wykorzystywania tego oprogramowania |
| Data aktu: | 08/12/2021 |
| Data ogłoszenia: | 09/12/2021 |
| Data wejścia w życie: | 08/12/2021 |