Streszczenie decyzji Komisji z dnia 18 marca 2021 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9820 - DANFOSS / EATON HYDRAULICS) (notyfikowana jako dokument C(2021) 1697)

STRESZCZENIE DECYZJI KOMISJI
z dnia 18 marca 2021 r.
uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG
(Sprawa M.9820 - DANFOSS / EATON HYDRAULICS)

(notyfikowana jako dokument C(2021) 1697)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 483/11)

(Dz.U.UE C z dnia 1 grudnia 2021 r.)

Dnia 18 marca 2021 r. Komisja przyjęła decyzję w sprawie połączenia na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności art. 8 ust. 2 tego rozporządzenia. Pełny tekst decyzji w autentycznej wersji językowej sprawy w wersji nieopatrzonej klauzulą poufności znajduje się na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji pod następującym adresem: http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/index.cfm?clear=1&policy_area_id=2

1. STRONY

(1) Danfoss A/S ("Danfoss" lub "strona zgłaszająca", Dania) jest światowym producentem komponentów i technologii w zakresie chłodzenia, klimatyzacji, ogrzewania, sterowania pracą silników i mechanizmów hydraulicznych stosowanych w maszynach pozadrogowych.

(2) Eaton Hydraulics ("Eaton", Irlandia) obejmuje segment branżowy zajmujący się mechanizmami hydraulicznymi przedsiębiorstwa Eaton Corporation plc (z wyłączeniem działalności związanej z uchwytami do kijów golfowych i filtrami). Tworzą go dwa działy produktowe: (i) przenoszenie płynów oraz (ii) układy napędowe i sterowanie ruchem, oba zajmujące się dostarczaniem komponentów i układów hydraulicznych do sprzętu przemysłowego i ruchomego. Eaton jest irlandzką spółką publiczną.

2. TRANSAKCJA

(3) W dniu 17 sierpnia 2020 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, z którego wynika, że przedsiębiorstwo Danfoss przejęłoby, w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, wyłączną kontrolę nad przedsiębiorstwem Eaton w drodze zakupu udziałów i aktywów (dalej zwanej "transakcją"). Danfoss i Eaton są zwane "stronami". Podmiot powstały w wyniku transakcji jest zwany dalej "podmiotem powstałym w wyniku połączenia".

3. WYMIAR UNIJNY

(4) Łączny światowy obrót stron przekracza 5 000 mln EUR. Obrót na terenie Unii każdej z nich przekracza 250 mln EUR, jednak w żadnym z poszczególnych państw członkowskich nie osiągają one więcej niż dwie trzecie swoich łącznych obrotów na terenie Unii.

(5) Transakcja posiada zatem wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

4. PROCEDURA

(6) Decyzją z dnia 21 września 2020 r. Komisja stwierdziła, że planowana transakcja wzbudza poważne wątpliwości co do zgodności z rynkiem wewnętrznym, i wszczęła postępowanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ("decyzja o wszczęciu postępowania").

(7) Szczegółowe dochodzenie nie pozwoliło rozwiać wstępnie wyrażonych obaw dotyczących konkurencji. W dniu 8 grudnia 2020 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, w którym wstępnie stwierdziła, że w odniesieniu do dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych

transakcja prawdopodobnie znacznie zakłóci efektywną konkurencję na rynku wewnętrznym EOG w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, ze względu na stworzenie lub wzmocnienie dominującej pozycji rynkowej na właściwych rynkach.

(8) W dniu 28 stycznia 2021 r., w celu rozwiania obaw dotyczących konkurencji wskazanych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, strona zgłaszająca przedstawiła zobowiązania zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 15 lutego 2021 r., w celu rozwiania obaw dotyczących konkurencji wskazanych w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń, strona zgłaszająca przedstawiła zmienione zobowiązania ("ostateczne zobowiązania) zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

5. STRESZCZENIE

(9) Komisja zauważyła, że przedsiębiorstwo Danfoss posiada znaczne udziały w rynku w odniesieniu do hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych sprzedawanych na rynku EOG już na etapie poprzedzającym transakcję (hydrauliczne układy sterowania: [60-70] %, elektrohydrauliczne zawory sterujące: [50-60] % i silniki orbitalne: [40-50] %). Po dokonaniu transakcji udział ten zwiększyłby się jeszcze bardziej, osiągając poziom znacznie powyżej 60 % lub nawet zbliżając się do 80 % (hydrauliczne układy sterowania: [70-80] %, elektrohydrauliczne zawory sterujące: [60-70] % i silniki orbitalne: [60-70] %).

(10) Pod względem koncentracji na rynku w przypadku wszystkich trzech przedmiotowych rynków skutkiem transakcji byłaby również wartość indeksu Herfindahla-Hirschmanna znacznie powyżej 2 000 oraz jego wzrost zdecydowanie powyżej 150 lub powyżej jakichkolwiek innych wartości progowych określonych w wytycznych w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw.

(11) Badanie rynku przeprowadzone na etapie drugim wykazało, że (i) strony pozostają w ścisłej konkurencji, (ii) klienci napotykają na poważne przeszkody przy zmianie dostawcy, (iii) konkurenci nie stanowią wystarczającego ograniczenia dla pozycji rynkowej stron, (iv) konkurencja między technologiami jest ograniczona, (v) wyrównawcza siła nabywcza nie zapobiegłaby wzrostowi cen, a (vi) bariery wejścia są wysokie.

(12) Test rynku wykazał, że w ostatecznych zobowiązaniach przedstawionych przez stronę zgłaszającą wzięto pod uwagę obawy Komisji - zobowiązania te mają charakter strukturalny i całkowicie eliminują nakładanie się działalności w przypadku hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących i silników orbitalnych w EOG. Zbywana działalność obejmuje trzy zakłady produkcyjne solidnie zakorzenione w EOG i USA, oferuje pełną gamę produktów hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących i silników orbitalnych, a jej sprzedaż w EOG przed dokonaniem transakcji przekracza sprzedaż przedsiębiorstwa Eaton na wszystkich trzech rynkach. Wyniki testu rynku, w szczególności klienci, którzy udzielili odpowiedzi, potwierdzają to ustalenie.

(13) Zbywana działalność będzie również rentowna i zdolna do skutecznego konkurowania na wszystkich trzech rynkach produktowych. Zbywane produkty są dobrze znane na rynku, a zbywane zakłady produkcyjne są w dużej mierze samowystarczalne i mają potencjał wzrostu. Dzięki dodaniu produktów hydraulicznych układów sterowania i silników orbitalnych przedsiębiorstwa Eaton konkurencyjność zbywanej działalności jeszcze bardziej wzrośnie. Zabezpieczenia przewidziane w zobowiązaniach przedstawionych przez stronę zgłaszającą ograniczają w możliwym zakresie ryzyko związane z przeniesieniem linii produkcyjnych, powieleniem niektórych etapów produkcji oraz przeniesieniem umów z klientami.

(14) W związku z tym przyjęto decyzję o zgodności koncentracji ze wspólnym rynkiem zgodnie z art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

6. UZASADNIENIE

6.1. Właściwe rynki produktowe

(15) Transakcja dotyczy komponentów do układów zasilania hydraulicznego. Układy zasilania hydraulicznego są wykorzystywane w maszynach lub w zakładach przemysłowych do przenoszenia energii mechanicznej z określonego źródła energii mechanicznej (np. z silnika wysokoprężnego) do określonego punktu obioru. Głównymi odbiorcami układów zasilania hydraulicznego i ich komponentów są producenci oryginalnego sprzętu zajmujący się produkcją (i) maszyn rolniczych (np. ciągników i kombajnów) lub (ii) maszyn budowlanych (np. koparek i podnośników) oraz ich odpowiedni dystrybutorzy. Dodatkowe sektory niższego szczebla obejmują leśnictwo, ropę naftową i gaz oraz górnictwo.

(16) Na podstawie dowodów zgromadzonych podczas postępowania przygotowawczego oraz zgodnie z argumentami strony zgłaszającej Komisja stwierdza, że każdy pojedynczy komponent układów zasilania hydraulicznego stanowi oddzielny rynek produktowy.

(17) Prowadzona przez strony działalność pokrywa się w odniesieniu do szeregu rynków komponentów układów zasilania hydraulicznego, w tym: (i) rynku hydraulicznych układów sterowania dla maszyn pozadrogowych, (ii) rynku elektrohydraulicznych zaworów sterujących dla pojazdów terenowych; rynku silników orbitalnych oraz rynku pomp hydraulicznych.

(18) Postępowanie wyjaśniające Komisji wykazało, że rynki hydraulicznych układów sterujących, elektrohydraulicznych zaworów sterowania i silników orbitalnych stanowią pojedyncze, aczkolwiek zróżnicowane rynki produktowe. Na tych rynkach produktowych można dokonać rozróżnienia- między innymi w zależności od końcowego przeznaczenia, kanałów sprzedaży, jakości lub "poziomu" produktów.

(19) W odniesieniu do rynku pomp Komisja uznała, że jest to również rynek zróżnicowany i pozostawiła kwestię możliwej dalszej segmentacji rynku otwartą, biorąc pod uwagę fakt, że transakcja nie budzi obaw dotyczących konkurencji przy jakimkolwiek możliwym podziale.

(20) Po przeprowadzeniu badania rynku Komisja stwierdziła występowanie wyraźnych przesłanek świadczących o występowaniu na poziomie EOG konkurencji w zakresie produkcji i dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących, silników orbitalnych i pomp hydraulicznych do zastosowań ruchomych oraz ich wszelkich możliwych podsegmentów.

(21) Wyniki tego badania wskazują na obecność istotnych przeszkód dla klientów z siedzibą w EOG w zaopatrywaniu się poza EOG, a także ograniczeń dotyczących dostaw międzykontynentalnych, co sprawia, że dostawca z siedzibą w EOG ma znaczną przewagę. Biorąc pod uwagę wszystkie dostępne dowody, Komisja stwierdza, że rynki produkcji i dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących, silników orbitalnych i pomp hydraulicznych do zastosowań ruchomych oraz ich wszelkich możliwych podsegmentów obejmują cały obszar EOG.

6.2. Ocena konkurencji

(22) Komisja wyraziła obawy dotyczące konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych w EOG. Obawy Komisji opierają się na szeregu rozważań i ustaleń, między innymi tych przedstawionych w kolejnych akapitach.

(23) Komisja nie wyraziła obaw dotyczących konkurencji w odniesieniu do pomp hydraulicznych w świetle ograniczonej działalności przedsiębiorstwa Eaton oraz jego udziału w rynku EOG.

6.2.1. Transakcja prowadzi do bardzo wysokiej łącznej sprzedaży na trzech wymienionych rynkach, co sugeruje powstanie lub umocnienie pozycji dominującej oraz wzrost koncentracji na tych rynkach, które już teraz są skoncentrowane

(24) Komisja zauważa, że Danfoss posiada znaczne udziały w rynku w odniesieniu do hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych sprzedawanych na rynku EOG już na etapie poprzedzającym transakcję (hydrauliczne układy sterowania: [60-70] %, elektrohydrauliczne zawory sterujące: [50-60] % i silniki orbitalne: [40-50] %). Po dokonaniu transakcji udział ten zwiększyłby się jeszcze bardziej, osiągając poziom znacznie powyżej 60 % lub nawet zbliżając się do 80 % (hydrauliczne układy sterowania: [70-80] %, elektrohydrauliczne zawory sterujące: [60-70] % i silniki orbitalne: [60-70] %).

(25) Pod względem koncentracji na rynku w przypadku wszystkich trzech przedmiotowych rynków transakcja doprowadziłaby również do wartości indeksu Herfindahla-Hirschmanna znacznie powyżej 2 000 oraz jego wzrostu zdecydowanie powyżej 150 lub powyżej jakichkolwiek innych wartości progowych określonych w wytycznych w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw.

6.2.2. W przypadku trzech przedmiotowych rynków istnieje prawdopodobieństwo, że transakcja spowoduje wzrost cen

(26) W odniesieniu do wszystkich trzech rynków Komisja stwierdziła, że (i) strony pozostają w ścisłej konkurencji, (ii) klienci napotykają na poważne przeszkody przy zmianie dostawcy, (iii) konkurenci nie stanowią wystarczającego ograniczenia dla pozycji rynkowej stron, (iv) konkurencja między technologiami jest ograniczona, (v) wyrównawcza siła nabywcza nie zapobiegłaby wzrostowi cen, a (vi) bariery wejścia są wysokie.

(a) Strony pozostają w ścisłej konkurencji. W przeprowadzonym przez Komisję badaniu zasugerowano, że strony są bliskimi, o ile nie najbliższymi, konkurentami w sektorze hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych. Ilościowa analiza ekonomiczna wykazała, że strony często konkurują o pozyskanie tych samych możliwości na wspomnianych rynkach. Ponadto badanie rynku potwierdziło, że konkurenci i klienci postrzegają ofertę produktową stron jako w dużej mierze podobną i substytucyjną. Można wskazać również czynniki odróżniające przedsiębiorstwa Danfoss i Eaton od innych uczestników rynku, między innymi szeroki zakres ich oferty oraz jakość ich produktów, co również pozwala stwierdzić, że ściśle ze sobą konkurują.

(b) Klienci napotykają na poważne przeszkody przy zmianie dostawcy. Występują techniczne i praktyczne ograniczenia utrudniające zmianę, szczególnie na etapie produkcji maszyny. Ponadto producenci oryginalnego sprzętu mają zwykle tylko jednego homologowanego dostawcę dla każdego komponentu danej produkowanej maszyny. Czasami istnieją również bariery uniemożliwiające zmianę na etapie projektowania maszyny ze względu na czynniki kosztowe i czas wymagany do uzyskania homologacji, dlatego też w przypadku nowych maszyn producenci oryginalnego sprzętu zazwyczaj stosują hydrauliczne układy sterowania, elektrohydrauliczne zawory sterujące lub silniki orbitalne, które uzyskały już homologację dla innych maszyn.

(c) Konkurenci nie stanowią wystarczającego ograniczenia dla pozycji rynkowej stron. Na wszystkich trzech rynkach istnieje niewielka liczba wiarygodnych konkurentów dla stron. Z badania rynku wynika, że mało prawdopodobne jest, aby ci istniejący konkurenci mogli wywierać wystarczającą presję na podmiot powstały w wyniku połączenia po przeprowadzeniu transakcji, biorąc pod uwagę (i) ich ograniczone udziały w rynku oraz (ii) różnice między ofertami stron a ofertami konkurentów, np. na podstawie asortymentu produktów lub jakości. Takie rozróżnienie produktów pozwala na wyciągnięcie wniosku, iż w przypadku podniesienia cen przez podmiot powstały w wyniku połączenia popyt nie zostałby eksponowany na konkurencję w całości.

(d) Konkurencja między technologiami jest ograniczona. Alternatywne rozwiązania wykorzystujące różne technologie (w przypadku hydraulicznych układów sterowania są to elektryczne i elektrohydrauliczne rozwiązania dotyczące sterowania, w przypadku elektrohydraulicznych zaworów sterujących - konkretne rozwiązanie dotyczące sterowania opracowane przez Ognibene, a w przypadku silników orbitalnych - silniki elektryczne i silniki tłokowe z wałkiem krzywkowym) wywierają ograniczoną presję konkurencyjną na strony głównie dlatego, że (i) producenci oryginalnego sprzętu napotykają trudności lub są niechętni do zmiany technologii lub (ii) konkurencja z innymi technologiami dotyczy jedynie ograniczonej części rynku.

(e) Wyrównawcza siła nabywcza nie zapobiegałby wzrostowi cen. Mali i średni producenci oryginalnego sprzętu zwykle dokonują zakupu hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych za pośrednictwem dystrybutorów. Wydaje się, że ani ci producenci oryginalnego sprzętu ani dystrybutorzy nie dysponują dostateczną wyrównawczą siłą nabywczą, aby zapobiec wzrostowi cen. Więksi producenci oryginalnego sprzętu, którzy dokonują zakupów bezpośrednio u stron, posiadają - do pewnego stopnia - stosunkowo wyższą siłę nabywczą. Bariery utrudniające zmianę dostawców, brak wiarygodnych alternatyw dla stron oraz mające miejsce w przeszłości przypadki, w których stronom udało się ponieść ceny dla dużych producentów oryginalnego sprzętu, wskazują jednak, że również więksi producenci oryginalnego sprzętu nie byliby w stanie zapobiec wzrostowi cen.

(f) Bariery wejścia są wysokie. Wejście na którykolwiek z rynków hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących lub silników orbitalnych zajmuje dużo czasu i jest bardzo trudne ze względu na wymaganą wiedzę fachową, doświadczenie, badania i rozwój, jak również wdrażane przez producentów oryginalnego sprzętu procesy certyfikacji, walidacji i testowania. Bardzo trudne do spełnienia dla nowych podmiotów wchodzących na rynek są inne wymagania, takie jak korzyści skali, szeroki asortyment, systemy sprzedaży i wsparcia oraz reputacja. Komisja nie stwierdziła ani wejścia na rynek w ostatnim okresie, ani przewidywalnego wejścia na rynek w najbliższej przyszłości (w tym przez producentów mających siedzibę poza EOG).

(27) Wobec powyższego Komisja uznaje, że w przypadku hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących i silników orbitalnych zgłoszona koncentracja budzi poważne wątpliwości w kwestii jej zgodności z rynkiem wewnętrznym.

6.3. Zobowiązania

(28) W celu rozwiania wspomnianych wyżej obaw dotyczących konkurencji w odniesieniu do produkcji i dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych w EOG strony przedstawiły opisane niżej zobowiązania.

(29) Strona zgłaszająca zobowiązuje się zbyć lub zapewnić zbycie części działu Business Unit Motors w Danfoss oraz części działalności Danfoss w zakresie hydraulicznych układów sterowania i elektrohydraulicznych zaworów sterowniczych (zwanych razem "zbywaną działalnością"). Oznacza to zbycie wszystkich zakładów produkcyjnych Danfoss we Wrocławiu (Polska), Parchim (Niemcy) i Hopkinsville (USA), w tym wszystkich rzeczowych aktywów trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (produktów, umów z klientami, dokumentacji kredytowej i innej, funkcji i personelu, patentów i innego know-how).

(30) Uzupełnieniem zbywanej działalności są niektóre produkty Eaton, a mianowicie (i) wszystkie rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne (w tym linie produkcyjne) niezbędne do produkcji i sprzedaży hydraulicznych układów sterowania Eaton serii 10 i S70 oraz silników orbitalnych średniej mocy HP i VIS marki Eaton; (ii) technologia związana z hydraulicznymi układami sterowania seria 20 Eaton oraz (iii) rzeczowe aktywa trwałe oraz wartości niematerialne i prawne niezbędne do produkcji niektórych elektrohydraulicznych zaworów sterowniczych marki Eaton.

(31) W zobowiązaniach przedstawionych przez stronę zgłaszającą określono szereg dalszych zabezpieczeń w celu zapewnienia rentowności i konkurencyjności zbywanej działalności, w szczególności:

(32) Strona zgłaszająca zobowiązuje się, że zbywana działalność nie będzie uzależniona od żadnego zakładu, który pozostanie w rękach przedsiębiorstwa Danfoss. W szczególności prowadzona w każdym z zakładów w Hopkinsville, Parchim i Wrocławiu produkcja powinna być po dokonaniu transakcji w pełni samowystarczalna.- W celu utrzymania rentowności zbywanego przedsiębiorstwa w perspektywie krótkoterminowej (tj. do czasu, gdy zbywana działalność będzie w stanie nabyć lub wytworzyć samodzielnie podobne produkty lub usługi) przedsiębiorstwo Danfoss będzie świadczyło usługi przejściowe według ceny nabycia lub kosztu wytworzenia. Aby wesprzeć nabywcę w zastępowaniu niektórych przejściowych umów o świadczenie usług, przedsiębiorstwo Danfoss zobowiązuje się do ustanowienia rachunku powierniczego z określoną kwotą finansowania.

(33) Strona zgłaszająca zobowiązuje się również do zapewnienia przeniesienia umów z klientami i dystrybutorami do zbywanej działalności poprzez między innymi zobowiązanie do powstrzymania się od zatrudniania pracowników, zniesienie postanowień o wyłączności oraz zobowiązanie do nabywania produktów od zbywanej działalności i przekazywania ich klientom, którzy nie chcą przenieść się do zbywanej działalności.

Ocena zaproponowanych zobowiązań

(34) W przedstawionych przez strony zobowiązaniach uwzględniono obawy Komisji - zobowiązania te mają charakter strukturalny, a wielkość strukturalnego zbycia byłaby równa wielkości zbycia przedsiębiorstwa Eaton, a nawet większa na trzech rynkach uznanych za budzące obawy.

(35) Zbywana działalność obejmuje trzy zakłady solidnie zakorzenione w EOG i USA" oferuje pełną gamę produktów hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących i silników orbitalnych, a jej sprzedaż w EOG przed dokonaniem transakcji przekracza sprzedaż przedsiębiorstwa Eaton na wszystkich trzech rynkach. Wyniki testu rynku, w szczególności klienci, którzy udzielili odpowiedzi, potwierdzają to ustalenie.

(36) Zbywana działalność będzie również rentowna i zdolna do skutecznego konkurowania na wszystkich trzech rynkach produktowych. Zbywane produkty są dobrze znane na rynku, a zbywane zakłady produkcyjne są w dużej mierze samowystarczalne i mają potencjał wzrostu. Dzięki dodaniu produktów hydraulicznych układów sterowania i silników orbitalnych przedsiębiorstwa Eaton konkurencyjność zbywanej działalności jeszcze bardziej wzrośnie. Zabezpieczenia przewidziane w zobowiązaniach przedstawionych przez stronę zgłaszającą ograniczają w możliwym zakresie ryzyko związane z przeniesieniem linii produkcyjnych, powieleniem niektórych etapów produkcji oraz przeniesieniem umów z klientami.

7. WNIOSEK

(37) Komisja stwierdza, że - pod warunkiem pełnego dopełnienia warunków i obowiązków przedstawionych w zobowiązaniach przyjętych przez stronę zgłaszającą - planowana koncentracja nie doprowadzi do istotnego utrudnienia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym w odniesieniu do rynku dostaw hydraulicznych układów sterowania, elektrohydraulicznych zaworów sterujących oraz silników orbitalnych lub innych rynków, na których strony prowadzą działalność.

(38) W związku z powyższym koncentrację uznaje się za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.483.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Streszczenie decyzji Komisji z dnia 18 marca 2021 r. uznającej koncentrację za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG (Sprawa M.9820 - DANFOSS / EATON HYDRAULICS) (notyfikowana jako dokument C(2021) 1697)
Data aktu: 18/03/2021
Data ogłoszenia: 01/12/2021