Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business - Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r.
dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business

Sprawozdawca: Węgry

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 434/03)

(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2021 r.)

Jurysdykcja

1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe

3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem następujących właściwych rynków produktowych:

a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB;

b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB;

c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych;

d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo;

e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową;

f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi;

g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne;

h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową;

i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi;

j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych;

k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego;

l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje;

m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego;

n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego;

o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD);

p) usługi desktopowe;

q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE;

r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych;

s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych;

t) licencjonowanie pozostałych indeksów;

u) identyfikatory papierów wartościowych;

v) systemy klasyfikacji sektorowej;

w) historyczne dane tikowe;

x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym;

y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym;

z) analizy rynku wtórnego;

aa) prognozy przychodów;

bb) podstawowe dane finansowe spółek;

cc) rejestry publiczne;

dd) dane dotyczące treści w zakresie własności;

ee) dane dotyczące funduszy;

ff) usługi informacyjne;

gg) dane dotyczące APA;

hh) szeregi czasowe danych gospodarczych;

ii) systemy zarządzania zleceniami;

jj) systemy zarządzania realizacją zleceń;

kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych.

Rynki geograficzne

4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem właściwych rynków geograficznych:

a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo - rynek obejmujący EOG;

e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi - rynek ogólnoświatowy;

g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi - rynek obejmujący co najmniej EOG;

j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;

l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;

n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD) - rynek ogólnoświatowy;

p) usługi desktopowe - rynek ogólnoświatowy;

q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE - rynek ogólnoświatowy;

r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych - rynek ogólnoświatowy;

s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych - rynek ogólnoświatowy;

t) licencjonowanie pozostałych indeksów - rynek ogólnoświatowy;

u) identyfikatory papierów wartościowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

v) systemy klasyfikacji sektorowej - rynek ogólnoświatowy;

w) historyczne dane tikowe - rynek ogólnoświatowy;

x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;

y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;

z) analizy rynku wtórnego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

aa) prognozy przychodów - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

bb) podstawowe dane finansowe spółek - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

cc) rejestry publiczne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

dd) dane dotyczące treści w zakresie własności - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ee) dane dotyczące funduszy - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ff) usługi informacyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

gg) dane dotyczące APA - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

hh) szeregi czasowe danych gospodarczych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

ii) systemy zarządzania zleceniami - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

jj) systemy zarządzania realizacją zleceń - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;

kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG.

Ocena wpływu na konkurencję

5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku świadczenia elektronicznych usług obrotu europejskimi obligacjami skarbowymi.

6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki horyzontalne.

7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku ze skutkami niehoryzontalnymi z następujących względów:

a) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;

b) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz do usług desktopowych (niższy szczebel);

c) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych w odniesieniu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;

d) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania klientom dostępu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz do CRTD (niższy szczebel);

e) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do nadużywania informacji o klientach ze szkodą dla konkurujących dostawców CRTD i usług desktopowych, co tym bardziej nasiliłoby znaczące przeszkody dla efektywnej konkurencji, wskazane powyżej w pkt 7.1-7.4;

f) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania dostępu podmiotów zewnętrznych do licencjonowania walutowych wskaźników referencyjnych WM/R;

g) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania klientom dostępu do świadczenia usług w zakresie pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową (wyższy szczebel) i ich rozliczania (niższy szczebel).

8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków niehoryzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki wertykalne.

9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z efektami konglomeratowymi wynikającymi z powiązania indeksów FTSE Russell i Refinitiv.

Zobowiązania

10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania ostateczne zaproponowane przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. rozwiewają obawy dotyczące konkurencji, wyrażone w projekcie decyzji. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem całkowitego wypełnienia zobowiązań ostatecznych zaproponowanych przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

12. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że wobec powyższego zgłoszoną transakcję należy uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.434.3

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 18 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji sprawie M.9564 - LSEG/Refinitiv Business - Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 13/01/2021
Data ogłoszenia: 27/10/2021