Sprawozdawca: Węgry(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2021/C 434/03)
(Dz.U.UE C z dnia 26 października 2021 r.)
Jurysdykcja
1. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
Rynki produktowe
3. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem następujących właściwych rynków produktowych:
a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB;
b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB;
c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych;
d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo;
e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową;
f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi;
g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne;
h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową;
i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi;
j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych;
k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego;
l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje;
m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego;
n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego;
o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD);
p) usługi desktopowe;
q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE;
r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych;
s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych;
t) licencjonowanie pozostałych indeksów;
u) identyfikatory papierów wartościowych;
v) systemy klasyfikacji sektorowej;
w) historyczne dane tikowe;
x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym;
y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym;
z) analizy rynku wtórnego;
aa) prognozy przychodów;
bb) podstawowe dane finansowe spółek;
cc) rejestry publiczne;
dd) dane dotyczące treści w zakresie własności;
ee) dane dotyczące funduszy;
ff) usługi informacyjne;
gg) dane dotyczące APA;
hh) szeregi czasowe danych gospodarczych;
ii) systemy zarządzania zleceniami;
jj) systemy zarządzania realizacją zleceń;
kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych.
Rynki geograficzne
4. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z przedstawionym przez Komisję określeniem właściwych rynków geograficznych:
a) świadczenie elektronicznych usług obrotu EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
b) świadczenie usług obrotu obligacjami innymi niż EGB - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
c) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do obligacji gotówkowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
d) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do transakcji repo - rynek obejmujący EOG;
e) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
f) świadczenie usług pozagiełdowego obrotu produktami walutowymi - rynek ogólnoświatowy;
g) świadczenie usług obrotu instrumentami pochodnymi na indeksy akcyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
h) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
i) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do pozagiełdowych transakcji produktami walutowymi - rynek obejmujący co najmniej EOG;
j) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do towarowych instrumentów pochodnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
k) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do swapów ryzyka kredytowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;
l) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów pochodnych na akcje - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
m) świadczenie usług obrotu instrumentami rynku kasowego - rynek obejmujący co najmniej EOG;
n) świadczenie usług rozliczeniowych w odniesieniu do instrumentów rynku kasowego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
o) skonsolidowane zasilanie danymi w czasie rzeczywistym (CRTD) - rynek ogólnoświatowy;
p) usługi desktopowe - rynek ogólnoświatowy;
q) dostarczanie danych z systemu obrotu LSE - rynek ogólnoświatowy;
r) licencjonowanie brytyjskich indeksów akcyjnych - rynek ogólnoświatowy;
s) licencjonowanie walutowych wskaźników referencyjnych - rynek ogólnoświatowy;
t) licencjonowanie pozostałych indeksów - rynek ogólnoświatowy;
u) identyfikatory papierów wartościowych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
v) systemy klasyfikacji sektorowej - rynek ogólnoświatowy;
w) historyczne dane tikowe - rynek ogólnoświatowy;
x) skonsolidowane dane cenowe i referencyjne, udostępniane w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;
y) zasilanie danymi w czasie nierzeczywistym - rynek ogólnoświatowy;
z) analizy rynku wtórnego - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
aa) prognozy przychodów - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
bb) podstawowe dane finansowe spółek - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
cc) rejestry publiczne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
dd) dane dotyczące treści w zakresie własności - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
ee) dane dotyczące funduszy - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
ff) usługi informacyjne - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
gg) dane dotyczące APA - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
hh) szeregi czasowe danych gospodarczych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
ii) systemy zarządzania zleceniami - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
jj) systemy zarządzania realizacją zleceń - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG;
kk) usługi w zakresie informacji regulacyjnych - rynek ogólnoświatowy lub obejmujący co najmniej EOG.
Ocena wpływu na konkurencję
5. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku świadczenia elektronicznych usług obrotu europejskimi obligacjami skarbowymi.
6. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w odniesieniu do nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki horyzontalne.
7. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku ze skutkami niehoryzontalnymi z następujących względów:
a) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;
b) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych z systemu obrotu LSE (wyższy szczebel) oraz do usług desktopowych (niższy szczebel);
c) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania lub utrudniania dostępu do danych wejściowych w odniesieniu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz CRTD (niższy szczebel) w wyniku wzmocnienia swojej pozycji dominującej;
d) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do całkowitego zamykania klientom dostępu do brytyjskich wskaźników akcyjnych (wyższy szczebel) oraz do CRTD (niższy szczebel);
e) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do nadużywania informacji o klientach ze szkodą dla konkurujących dostawców CRTD i usług desktopowych, co tym bardziej nasiliłoby znaczące przeszkody dla efektywnej konkurencji, wskazane powyżej w pkt 7.1-7.4;
f) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania dostępu podmiotów zewnętrznych do licencjonowania walutowych wskaźników referencyjnych WM/R;
g) połączony podmiot miałby możliwość i motywację do utrudniania klientom dostępu do świadczenia usług w zakresie pozagiełdowych transakcji instrumentami pochodnymi na stopę procentową (wyższy szczebel) i ich rozliczania (niższy szczebel).
8. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w wyniku skutków niehoryzontalnych na wszystkich pozostałych rynkach, na których występują skutki wertykalne.
9. Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja w zgłoszonej postaci nie doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji w związku z efektami konglomeratowymi wynikającymi z powiązania indeksów FTSE Russell i Refinitiv.
Zobowiązania
10. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że zobowiązania ostateczne zaproponowane przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. rozwiewają obawy dotyczące konkurencji, wyrażone w projekcie decyzji. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.
11. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że - pod warunkiem całkowitego wypełnienia zobowiązań ostatecznych zaproponowanych przez strony w dniu 26 listopada 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.
Zgodność z rynkiem wewnętrznym
12. Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że wobec powyższego zgłoszoną transakcję należy uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz z funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. 10 państw członkowskich głosowało za. Jedno państwo członkowskie wstrzymało się od głosu.