Sprawa C-450/21: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale ordinario di Vercelli (Włochy) w dniu 20 lipca 2021 r. - UC / Ministero dell'istruzione.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale ordinario di Vercelli (Włochy) w dniu 20 lipca 2021 r. - UC / Ministero dell'istruzione
(Sprawa C-450/21)

Język postępowania: włoski

(2021/C 422/09)

(Dz.U.UE C z dnia 18 października 2021 r.)

Sąd odsyłający

Tribunale ordinario di Vercelli

Strony w postępowaniu głównym

Strona powodowa: UC

Strona pozwana: Ministero dell'istruzione

Pytania prejudycjalne

1) Czy klauzulę 4 pkt 1 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego w dniu 18 marca 1999 r., stanowiącego załącznik do dyrektywy Rady 99/70/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. 1 , należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak art. 1 ust. 121 ustawy nr 107/2015, który wyraźnie wyklucza uznanie i wypłatę określonego dodatkowego wynagrodzenia w wysokości 500 EUR na rzecz nauczycieli Ministero dell'istruzione (ministerstwa edukacji) zatrudnionych na podstawie umowy na czas określony, ponieważ to dodatkowe wynagrodzenie stanowi wynagrodzenie za kształcenie i doskonalenie zawodowe pracowników zatrudnionych jedynie na podstawie umowy na czas nieokreślony?

2) Czy dodatkowe wynagrodzenie w wysokości 500 EUR rocznie, takie jak przewidziane w art. 1 ust. 121 ustawy nr 107/2015 [i w art.] 2 decreto legge (dekretu z mocą ustawy) nr 22/2020 (tzw. "elektroniczna karta nauczyciela"), przeznaczone na zakup towarów i usług kształcenia mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych oraz zakup usług łączności, należy uznać za objęte warunkami pracy, o których mowa w klauzuli 4 pkt 1 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony [...]?

3) W przypadku uznania, że taki dodatek nie wchodzi w zakres wyżej wspomnianych warunków pracy, czy klauzulę 6 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony [.], w związku z art. 150 [TWE], art. 14 karty praw podstawowych Unii Europejskiej i art. 10 Europejskiej karty społecznej, należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie przepisom krajowym, takim jak art. 1 ust. 121 ustawy nr 107/2015, który zastrzega możliwość dostępu do finansowania kształcenia jedynie dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę lub stosunku pracy na czas nieokreślony, mimo iż znajdują się oni w sytuacji porównywalnej do sytuacji nauczycieli zatrudnionych na czas określony?

4) Czy w ramach zakresu zastosowania dyrektywy 99/70 ogólne zasady obowiązującego prawa [Unii Europejskiej] dotyczące równości, równego traktowania i niedyskryminacji pod względem zatrudnienia, ustanowione w art. 20 i 21 karty praw podstawowych Unii Europejskiej, w dyrektywach 2000/43 2  i 2000/78 3  oraz w klauzuli 4 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony [...], należy interpretować w ten sposób, że stoją one na przeszkodzie przepisowi takiemu jak art. 1 ust. 121 ustawy nr 107/2015, który umożliwia mniej korzystne traktowanie i dyskryminację pod względem warunków pracy i dostępu do kształcenia nauczycieli znajdujących się w sytuacji porównywalnej do nauczycieli zatrudnionych na czas nieokreślony w zakresie rodzaju pracy i warunków pracy tylko dlatego, że pozostają w stosunku pracy na czas określony, przy czym wykonywali oni te same obowiązki i posiadają te same kwalifikacje w danej dziedzinie, kwalifikacje pedagogiczne, metodycznodydaktyczne, organizacyjno-relacyjne i naukowe, uzyskane dzięki zdobytemu doświadczeniu w nauczaniu uznanemu w tych samych przepisach krajowych za równoważne?

5) Czy klauzulę 6 porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony [.], interpretowanego w świetle ogólnych zasad obowiązującego prawa [Unii Europejskiej] dotyczących równości, równego traktowania i niedyskryminacji pod względem zatrudnienia oraz praw podstawowych ustanowionych w art. 14, 20 i 21 karty praw podstawowych Unii Europejskiej, a także z poszanowaniem owych zasad, należy interpretować w ten sposób, że stoi ona na przeszkodzie przepisom krajowym takim jak art. 1 ust. 121 ustawy nr 107/2015, który zastrzega możliwość dostępu do kształcenia wyłącznie dla pracowników pozostających w stosunku pracy na czas nieokreślony?

1 Dyrektywa Rady 99/70/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. dotycząca Porozumienia ramowego w sprawie pracy na czas określony, zawartego przez Europejską Unię Konfederacji Przemysłowych i Pracodawców (UNICE), Europejskie Centrum Przedsiębiorstw Publicznych (CEEP) oraz Europejską Konfederację Związków Zawodowych (ETUC) (Dz.U. 1999, L 175, s. 43).
2 Dyrektywa Rady 2000/43/WE z dnia 29 czerwca 2000 r. wprowadzająca w życie zasadę równego traktowania osób bez względu na pochodzenie rasowe lub etniczne (Dz.U. 2000, L 180, s. 22).
3 Dyrektywa Rady 2000/78/WE z dnia 27 listopada 2000 r. ustanawiająca ogólne warunki ramowe równego traktowania w zakresie zatrudnienia i pracy (Dz.U. 2000, L 303, s. 16).

Zmiany w prawie

Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.422.6

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-450/21: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Tribunale ordinario di Vercelli (Włochy) w dniu 20 lipca 2021 r. - UC / Ministero dell'istruzione.
Data aktu: 18/10/2021
Data ogłoszenia: 18/10/2021