Departament | RELEX |
Miejsce pracy | Bruksela, budynek "Justus Lipsius" |
Nazwa stanowiska | Dyrektor |
Grupa funkcyjna i grupa zaszeregowania | AD 14 |
Wymagane poświadczenie bezpieczeństwa osobowego | SECRET UE/EU SECRET |
TERMIN ZGŁOSZEŃ | 20 października 2021 r. godz. 12.00 w południe (czasu brukselskiego) |
Kim jesteśmy
Sekretariat Generalny Rady ("Sekretariat") pomaga Radzie Europejskiej i Radzie UE oraz ich organom przygotowawczym we wszystkich dziedzinach działalności. Służy doradztwem i pomocą członkom Rady Europejskiej i Rady UE oraz przewodniczącym tych instytucji we wszystkich dziedzinach prac: zapewnia doradztwo polityczne i prawne, koordynuje działania z działaniami innych instytucji, wypracowuje kompromisy oraz nadzoruje i realizuje wszelkie praktyczne działania niezbędne do sprawnego przygotowania i przeprowadzenia posiedzeń Rady Europejskiej i Rady UE.
Dyrekcja generalna opracowuje dokumenty programowe i briefingi dla przewodniczącego Rady Europejskiej, wnosi wkład w dyskusje na forum Rady Europejskiej dotyczące stosunków zewnętrznych oraz koordynuje organizację Rady do Spraw Zagranicznych, w tym w konfiguracji zajmującej się obroną i rozwojem. Dyrekcja generalna koordynuje przygotowania do dyskusji na forum Rady do Spraw Ogólnych dotyczących rozszerzenia i reagowania kryzysowego. Dyrekcja generalna doradza także prezydencji i opracowuje briefingi dla przewodniczącego Coreperu i kilku grup roboczych, które zajmują się dossier o charakterze ustawodawczym i nieustawodawczym.
Po reorganizacji Dyrekcja Generalna ds. Stosunków Zewnętrznych (DG RELEX) składać się będzie z 5 dyrekcji: RELEX.1 "Sprawy globalne i horyzontalne", RELEX.2 "Afryka i MENA", RELEX.3 "Europa Wschodnia i Azja", RELEX.4 "Rozszerzenie i Europa" oraz RELEX.5 "Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe":
- Dyrekcja "Sprawy globalne i horyzontalne" będzie odpowiedzialna za koordynację Rady do Spraw Zagranicznych, będzie obejmować zespoły ds. KPiB oraz Relex i zajmować się zewnętrznymi aspektami polityk wewnętrznych, a także większością kwestii horyzontalnych, takich jak prawa człowieka i sprawy związane z ONZ. W jej gestii będą również stosunki transatlantyckie i region Ameryki Łacińskiej i Karaibów.
- Dyrekcja "Afryka i MENA" zajmować się będzie także współpracą na rzecz rozwoju i pomocą humanitarną.
- Dyrekcja "Europa Wschodnia i Azja" będzie odpowiadać za stosunki z Rosją, Chinami, Partnerstwo Wschodnie, Azję i Azję Środkową. Jej prace dotyczyć będą też konektywności i dezinformacji.
- Prace dyrekcji "Rozszerzenie i Europa" dotyczyć będą m.in. Bałkanów Zachodnich, Turcji, państw EOG-EFTA; będzie się ona zajmować wszystkimi aspektami rozszerzenia (co obejmuje rady stowarzyszenia i konferencje międzyrządowe).
- Dyrekcja "Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe" zajmować się będzie zarówno wewnętrznymi, jak i zewnętrznymi aspektami zarządzania kryzysowego. W jej skład wchodzi zespół IPCR. Dyrekcja odpowiada za dossier dotyczące unijnej polityki bezpieczeństwa i polityki obronnej.
Co oferujemy
Niniejsze ogłoszenie o naborze dotyczy czterech stanowisk dyrektora (k./m.) w ramach Dyrekcji Generalnej RELEX (Stosunki zewnętrzne): jednego w RELEX.1 "Sprawy globalne i horyzontalne", jednego w RELEX.2 "Afryka i MENA", jednego w RELEX.4 "Rozszerzenie i Europa" oraz jednego w RELEX.5 "Bezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe".
Oferujemy ambitne zadania na stanowisku dyrektora w każdej z tych dyrekcji w DG RELEX w ciekawym - pod względem politycznym - otoczeniu; osoba na tym stanowisku pokieruje zespołem osób o wysokich kwalifikacjach i będzie współpracować z rozmaitymi interesariuszami.
Zadaniem wybranych na te stanowiska osób będzie - pod zwierzchnictwem dyrektora generalnego - profesjonalne zarządzanie daną dyrekcją i jej zasobami, koordynowanie i organizowanie jej działalności oraz wspieranie i motywowanie personelu. Wybrane osoby zadbają o jakość usług i produktów dostarczanych przez swoją dyrekcję, a także o skuteczną komunikację i współpracę w jej obrębie, wewnątrz dyrekcji generalnej oraz z innymi służbami Sekretariatu Generalnego Rady.
Będą również zapewniać Radzie Europejskiej, Radzie UE i Coreperowi oraz ich przewodniczącym doradztwo polityczne i proceduralne na wysokim szczeblu, ustnie i na piśmie, z własnej inicjatywy lub na ich wniosek; będą zapewniać to doradztwo także sekretarzowi generalnemu we wszelkich aspektach dossier wchodzących w zakres kompetencji swojej dyrekcji. Wybrane osoby będą brały udział w posiedzeniach oraz w stosownym przypadku - w briefingach lub negocjacjach, pomagając osiągnąć kompromis i znaleźć rozwiązanie. W związku z tym będą pomagać prezydencjom w negocjacjach i zapewniać skuteczną komunikację i współpracę z instytucjami, agencjami i innymi organami UE w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji dyrekcji generalnej, w szczególności z Europejską Służbą Działań Zewnętrznych.
Będą wyznaczać cele do osiągnięcia i przyczyniać się do ich realizacji poprzez ustalenie programu prac swojej dyrekcji i dbanie o odpowiednie monitorowanie jego wykonania.
Odpowiadać będą także za inicjowanie i nadzorowanie działań w zakresie analiz politycznych z myślą o zapewnianiu doradztwa na potrzeby procesów decyzyjnych w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji swoich dyrekcji.
Osoby na stanowisku dyrektora będą mogły planować i organizować pracę w elastyczny sposób, z zastrzeżeniem godzin pracy oraz harmonogramu posiedzeń związanych z dziedzinami działalności danej dyrekcji. Osoby te oraz ich personel będą mogli także korzystać z oferowanych przez Sekretariat form organizacji pracy, w tym telepracy. Wymagane są okazjonalne delegacje zagraniczne, w tym do krajów poza UE.
Kogo szukamy
Poszukujemy menedżera z wiedzą i doświadczeniem w dziedzinach wchodzących w zakres kompetencji dyrekcji generalnej, zaznajomionego z obszarem stosunków zewnętrznych UE oraz rolą i funkcjonowaniem Rady Europejskiej i Rady UE.
Ponadto osoba zajmująca przedmiotowe stanowisko musi posiadać:
- wyczucie dyplomacji, wyczucie tego, kiedy być elastycznym, a kiedy stanowczym, umiejętność dbania o szczegóły bez tracenia z oczu ogólnego obrazu;
- umiejętność podtrzymywania dobrych relacji zawodowych z szeregiem partnerów wewnętrznych i zewnętrznych;
- umiejętność stymulowania pracy zespołowej i umiejętność udzielania wskazówek, umiejętność motywowania pracowników i zapewniania im poczucia sprawczości w wielokulturowym i różnorodnym środowisku, ze szczególnym naciskiem na rozwój pracowników;
- umiejętność strategicznego myślenia i planowania, przewidywania i identyfikowania potencjalnych problemów oraz proponowania wykonalnych rozwiązań i kompromisów;
- umiejętność wypracowywania porozumień i osiągania celów poprzez udzielanie ukierunkowanych porad partnerom oraz poprzez skuteczne i konstruktywne prowadzenie dyskusji.
- zdolność organizowania całości prac dyrekcji z myślą o dotrzymaniu kluczowych terminów oraz dbaniu o sprawiedliwe obciążenie pracą w zespole, a także umiejętność planowania rozwoju kard;
- umiejętność zarządzania zmianami i wspierania personelu w okresie zmian;
- doskonałe umiejętności komunikacyjne obejmujące komunikację interpersonalną.
Wszystkie osoby zajmujące stanowiska kierownicze w Sekretariacie doradzają swoim zwierzchnikom i interesariuszom, zarządzają personelem i zasobami finansowymi oraz reprezentują Sekretariat. Oczekiwania te określono w horyzontalnym profilu kadry kierowniczej Sekretariatu (zob. załącznik I).
Ponieważ Sekretariat stosuje politykę mobilności kadry kierowniczej, tak by mogła ona poszerzać swoje doświadczenie, osoby kandydujące powinny w czasie swojej kariery w Sekretariacie być gotowe i zdolne do pracy w różnych dziedzinach.
POLITYKA REKRUTACYJNA
W momencie ubiegania się o stanowisko osoby kandydujące muszą spełniać następujące warunki:
a) Warunki ogólne
- posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej;
- korzystać z pełni praw obywatelskich;
- mieć wypełnione wszelkie obowiązki z tytułu przepisów o służbie wojskowej.
b) Warunki szczegółowe
- mieć dyplom ukończenia studiów wyższych 1 ;
- kandydaci muszą mieć co najmniej 15-letnie odpowiednie doświadczenie zawodowe, w tym co najmniej 3-letnie doświadczenie w faktycznym pełnieniu obowiązków kierowniczych i organizacyjnych. Odpowiednikiem wymaganego doświadczenia kierowniczego może być 3-letnie doświadczenie na stanowisku obejmującym istotne obowiązki koordynacyjne;
- w komunikacji wewnątrz Sekretariatu i z innymi instytucjami powszechnie stosowane są języki angielski i francuski, dlatego wymagana jest doskonała znajomość jednego z tych języków oraz dobra znajomość drugiego z nich. Dodatkowym atutem będzie znajomość innych języków urzędowych UE oraz innych języków.
Uwaga:
(1) Praca na tych stanowiskach wymaga poświadczenia bezpieczeństwa osobowego umożliwiającego dostęp do dokumentów niejawnych (poziom SECRET UE/EU SECRET). Osoby zgłaszające się na te stanowiska muszą być gotowe poddać się postępowaniu sprawdzającemu w myśl decyzji Rady 2013/488/UE 2 . Mianowanie na to stanowisko stanie się skuteczne wyłącznie pod warunkiem uzyskania przez wybraną osobę kandydującą ważnego poświadczenia bezpieczeństwa osobowego. Osobie kandydującej nieposiadającej poświadczenia bezpieczeństwa osobowego zostanie zaoferowana umowa na czas określony do chwili otrzymania wyników postępowania sprawdzającego.
(2) Wybrana osoba musi być gotowa odbyć w Sekretariacie szkolenie w zakresie zarządzania.
PROCEDURA WYBORU
Przy wyborze organ powołujący korzysta z pomocy doradczej komisji selekcyjnej. Doradcza komisja selekcyjna będzie korzystać z pomocy ośrodka oceny zintegrowanej (assessment centre), prowadzonego przez zewnętrznych konsultantów rekrutacyjnych. Raporty sporządzone przez ośrodek odnośnie do tego rodzaju stanowisk tracą ważność po upływie dwóch lat od dnia, w którym miał miejsce odnośny test, lub w momencie rozwiązania umowy ramowej między Sekretariatem a ośrodkiem oceny zintegrowanej - w zależności od tego, która data będzie wcześniejsza.
Doradcza komisja selekcyjna najpierw na podstawie zgłoszeń oceni i porówna kwalifikacje, doświadczenie i motywację wszystkich osób ubiegających się o dane stanowisko. Na bazie oceny porównawczej sporządzi listę najodpowiedniejszych jej zdaniem osób kandydujących, które miałyby zostać zaproszone na pierwszą rozmowę kwalifikacyjną. Ponieważ pierwsza selekcja opiera się na porównawczej ocenie zgłoszeń, spełnienie wymogów niniejszego ogłoszenia nie gwarantuje otrzymania zaproszenia na pierwszą rozmowę kwalifikacyjną. Po przeprowadzeniu rozmów komisja wybierze osoby kandydujące, które wezmą udział w ocenie zintegrowanej oraz w drugiej rozmowie kwalifikacyjnej z doradczą komisją selekcyjną.
W przypadku gdy osoba kandydująca zgłasza się na kilka z czterech stanowisk dyrektora i zostaje zaproszona na więcej niż jedną rozmowę kwalifikacyjną, rozmowy te w każdej rundzie procedury rekrutacyjnej mogą zostać połączone w jedną, by ocenić kandydata pod kątem wymogów na odnośne stanowiska.
Wstępny harmonogram procedury jest następujący:
- osoby kandydujące zaproszone na rozmowę powinny otrzymać stosowne informacje pod koniec października;
- pierwsze rozmowy kwalifikacyjne są planowane na pierwszą połowę listopada;
- ocena zintegrowana jest przewidziana na drugą połowę listopada;
- druga runda rozmów kwalifikacyjnych jest planowana na pierwszą połowę grudnia.
Uwaga: Powyższy harmonogram ma charakter wyłącznie orientacyjny i zależy w szczególności od konsekwencji ograniczeń wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19.
PODSTAWA PRAWNA
Ogłoszenie jest publikowane we wszystkich instytucjach Unii Europejskiej i poza instytucjami, zgodnie z art. 29 ust. 1 i 2 regulaminu pracowniczego urzędników Unii Europejskiej 3 .
ZGŁOSZENIA
Termin zgłoszeń upływa w dniu 20 października 2021 r. o godz. 12.00 w południe (czasu brukselskiego).
Zgłoszenia będą przyjmowane wyłącznie pocztą elektroniczną. Należy je przesłać przed upływem wskazanego terminu na adres: applications.management@consilium.europa.eu 4 . Zgłoszenia nadesłane po terminie nie będą rozpatrywane.
Wszelką korespondencję dotyczącą procedury wyboru należy kierować na powyższy adres poczty elektronicznej (opatrując wiadomość następującym tytułem: CONS/AD/174/21).
Przed wysłaniem zgłoszenia osoby kandydujące powinny dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymogi określone powyżej w pkt "Polityka rekrutacyjna", gdyż ich niespełnienie skutkuje automatycznym wykluczeniem z procedury wyboru.
Aby zgłoszenie było ważne, musi zawierać następujące dokumenty w formacie PDF (uwaga: dokumenty zablokowane, zabezpieczone hasłem lub podpisane elektronicznie nie są akceptowane):
a) należycie wypełniony i opatrzony datą formularz zgłoszeniowy (załącznik V). Elektroniczna wersja formularza znajduje się na portalu Rady pod następującym linkiem: https://www.consilium.europa.eu/pl/general-secretariat/jobs/job- opportunities/ (nazwa pliku: "XXX (pAnI/PANA NAZWISKO) - Application form.pdf");
b) szczegółowy życiorys 5 w języku angielskim lub francuskim - najlepiej w formacie Europass (http://europass.cedefop. europa.eu). W życiorysie należy uwzględnić całą karierę zawodową i wyszczególnić m.in. kwalifikacje, znajomość języków, doświadczenie oraz obecne obowiązki (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) CV.pdf");
c) list motywacyjny w języku angielskim lub francuskim (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - Motivation letter. pdf");
d) zebrane w jednym dokumencie PDF kopie dyplomów potwierdzających wykształcenie oraz dokumentów i zaświadczeń potwierdzających doświadczenie zawodowe. Przesłanie jedynie życiorysu, o którym mowa w lit. b), nie jest wystarczające. Dokumenty potwierdzające muszą zostać wydane przez osobę trzecią (nazwa pliku: "XXX (PANI/PANA NAZWISKO) - Supporting documents.pdf").
Niewłączenie tych dokumentów powoduje, że wniosek jest nieważny.
Wszystkie dokumenty potwierdzające, o których mowa w lit. d), muszą być kolejno ponumerowane (załącznik 1, 2 itd.) oraz zebrane zgodnie z powyższą wskazówką.
Zgłoszenia, które nadejdą pocztą, poprzez systemy archiwizacyjne "w chmurze" lub przez platformy wzajemnego udostępniania plików, nie będą rozpatrywane.
Kandydaci muszą wyraźnie zaznaczyć, którego z czterech stanowisk dyrektora dotyczy ich zgłoszenie. Należy wskazać przynajmniej jedno stanowisko, możliwe jest także przesłanie zgłoszenia w sprawie kilku lub wszystkich stanowisk. Kandydatury osób, które nie wskażą interesującego je stanowiska, zostaną odrzucone jako niekompletne.
Wybrana osoba zostanie poproszona o przedstawienie oryginałów wspomnianych powyżej dokumentów.
Osoby kandydujące otrzymają e-mail potwierdzający wpłynięcie zgłoszenia. Nigdy nie można jednak całkowicie wykluczyć trudności technicznych związanych z przesyłaniem e-maili. Dlatego w razie nieotrzymania potwierdzenia prosimy o kontakt pod adresem: applications.management@consilium.europa.eu. Ponieważ doradcza komisja selekcyjna rozpocznie pracę krótko po upływie terminu nadsyłania zgłoszeń, fakt otrzymania potwierdzenia należy zweryfikować w tygodniu następującym po tej dacie.
RÓŻNORODNOŚĆ I INKLUZYWNOŚĆ
Sekretariat prowadzi politykę różnorodności i inkluzywności (zob. załącznik II).
Sekretariat uznaje, że ważnym czynnikiem motywacyjnym dla wielu osób jest właściwa równowaga między pracą a życiem prywatnym i że od nowoczesnego środowiska pracy coraz częściej oczekuje się elastycznej organizacji pracy. Sekretariat oferuje zatem bardzo dobry pakiet obejmujący statutową elastyczną organizację pracy oraz placówki, takie jak opieka pozaszkolna i żłobek.
Jako pracodawcy Sekretariatowi zależy na zapewnianiu równości płci oraz na zapobieganiu wszelkiego rodzaju dyskryminacji. Aktywnie zachęca on do zgłoszeń wszystkie wykwalifikowane osoby z różnorodnych środowisk, o dowolnym stopniu sprawności i z jak najszerszego obszaru geograficznego państw członkowskich UE. Aby promować równość płci, Sekretariat szczególnie zachęca do zgłoszeń kobiety.
Podczas procedury rekrutacyjnej osobom z niepełnosprawnościami zaoferowana zostanie stosowna pomoc. Więcej informacji można otrzymać, przesyłając e-mail na adres: diversity.inclusion@consilium.europa.eu.
PONOWNE ROZPATRZENIE ZGŁOSZENIA
Procedurę występowania z zażaleniem, skargą sądową oraz skargą do Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich przedstawiono w załączniku III do niniejszego ogłoszenia.
OCHRONA DANYCH
Zasady przetwarzania danych osobowych w związku z przedmiotową procedurą wyboru przedstawiono w załączniku IV do niniejszego ogłoszenia.
(i) poziomem wykształcenia odpowiadającym ukończonym, trwającym normalnie 4 lata lub dłużej studiom wyższym, potwierdzonym dyplomem; lub
(ii) poziomem wykształcenia odpowiadającym ukończonym, trwającym normalnie co najmniej 3 lata studiom wyższym, potwierdzonym dyplomem, oraz przynajmniej rocznym właściwym doświadczeniem zawodowym.
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.403A.1 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Ogłoszenie o naborze CONS/AD/174/21. |
Data aktu: | 06/10/2021 |
Data ogłoszenia: | 06/10/2021 |