Sprzeciw wobec aktu wykonawczego:: Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości różnych substacji, w tym flonikamidu, haloksyfopu i mandestrobiny Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu, flonikamidu, haloksy- fopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D063880/06 - 2020/2734(RPS))
(2021/C 385/17)
(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2021 r.)
Parlament Europejski,
- uwzględniając projekt rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D063880/06,
- uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 1 oraz art. 14 ust. 1 lit. a),
- uwzględniając opinię wydaną 17-18 lutego 2020 r. przez Stały Komitet ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
- uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/128/WE z dnia 21 października 2009 r. ustanawiającą ramy wspólnotowego działania na rzecz zrównoważonego stosowania pestycydów 2 ,
- uwzględniając uzasadnioną opinię Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z 27 maja 2019 r. opublikowaną 2 sierpnia 2019 r. 3 ,
- uwzględniając konkluzje EFSA z 18 grudnia 2009 r. opublikowane 7 maja 2010 r. 4 ,
- uwzględniając konkluzje EFSA z 18 października 2018 r. opublikowane 2 listopada 2018 r. 5 ,
- uwzględniając art. 5a ust. 3 lit. b) i art. 5a ust. 5 decyzji Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającej warunki wykonywania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji 6 ,
- uwzględniając art. 112 ust. 2 i 3 oraz art. 112 ust. 4 lit. c) Regulaminu,
- uwzględniając projekt rezolucji Komisji Ochrony Środowiska Naturalnego, Zdrowia Publicznego i Bezpieczeństwa Żywności,
A. mając na uwadze, że flonikamid to selektywny środek owadobójczy stosowany m.in. w ochronie ziemniaków, pszenicy, jabłek, gruszek, brzoskwiń i papryki;
B. mając na uwadze, że okres zatwierdzenia substancji czynnej flonikamid przedłużono już rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2017/2069 7 ;
C. mając na uwadze, że w opinii Komitetu ds. Oceny Ryzyka Europejskiej Agencji Chemikaliów ("ECHA") z 5 czerwca 2013 r. 8 , w której zaproponowano ujednolicone klasyfikację i oznakowanie flonikamidu, odnotowano uwagę duńskiego organu właściwego dotyczącą "wyraźnego wpływu na występowanie trzewnych wad rozwojowych u królików przy dawkach niewykazujących toksyczności matczynej";
D. mając na uwadze, że w Stanach Zjednoczonych trwa badanie nad flonikamidem dotyczące potencjalnie większego ryzyka dla owadów zapylających, niż wcześniej zakładano, gdyż według nowych badań przedstawionych przez producenta flonikamidu ISK Biosciences pszczoły są narażone na flonikamid w ilości aż 51 razy większej od ilości wykazującej poważną szkodliwość 9 ;
E. mając na uwadze, że haloksyfop-P to środek chwastobójczy stosowany m.in. w ochronie marchwi, strączkowych roślin pastewnych, rzepaku, soi i buraka cukrowego;
F. mając na uwadze, że według klasyfikacji ECHA haloksyfop-P działa szkodliwie po połknięciu oraz działa szkodliwie na organizmy wodne, powodując długotrwałe skutki; mając na uwadze, że w wyniku narażenia na haloksyfop-P-metylu wykazano, iż haloksyfop-P działa hepatotoksycznie i nefrotoksycznie oraz powoduje stres oksydacyjny u szczurów 10 ;
G. mając na uwadze, że we Francji zakazano produkcji, dystrybucji i stosowania haloksyfopu-P do wszelkich celów rolniczych i nierolniczych od 4 września 2007 r. 11 ; mając na uwadze, że haloksyfop-P był przez cztery lata zakazany w całej Unii na mocy rozporządzenia Komisji (WE) nr 1376/2007 12 ;
H. mając na uwadze, że haloksyfop-P zatwierdzono jako substancję czynną w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 540/2011 13 , do bardzo ograniczonego zastosowania 14 i z zachowaniem rygorystycznych wymogów dla państw członkowskich w odniesieniu do ochrony wód podziemnych, ochrony organizmów wodnych i bezpieczeństwa osób stosujących tę substancję;
I. mając na uwadze, że w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2233 15 stwierdzono w odniesieniu do stosowania haloksyfopu-P jako substancji czynnej, iż "nie dostarczono pełnych dalszych wymaganych informacji potwierdzających i [...] nie można wykluczyć niedopuszczalnego ryzyka dla wód podziemnych, chyba że wprowadzi się dalsze ograniczenia";
J. mając na uwadze, że w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2015/2233 Komisja stwierdziła również, iż "należy zmienić warunki stosowania tej substancji czynnej, w szczególności przez ustanowienie ograniczeń dotyczących ilości i częstotliwości jej stosowania";
K. mając na uwadze, że 30 kwietnia 2018 r. Komisja podjęła decyzję o przedłużeniu okresu zatwierdzenia haloksyfopu-P jako substancji czynnej do 31 grudnia 2023 r. 16 ;
L. mając na uwadze, że w art. 191 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) uznano zasadę ostrożności za jedną z podstawowych zasad Unii;
M. mając na uwadze, że art. 168 ust. 1 TFUE stanowi, iż przy "określaniu i urzeczywistnianiu wszystkich polityk i działań Unii zapewnia się wysoki poziom ochrony zdrowia ludzkiego";
N. mając na uwadze, że celem dyrektywy 2009/128/WE jest osiągnięcie zrównoważonego stosowania pestycydów w Unii przez zmniejszenie zagrożenia związanego ze stosowaniem pestycydów i wpływu ich stosowania na zdrowie ludzi i zwierząt oraz na środowisko, a także przez zachęcanie do stosowania integrowanej ochrony roślin oraz alternatywnych rozwiązań i technik, takich jak niechemiczne zastępniki pestycydów;
O. mając na uwadze, że przy ustalaniu najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości (NDP) należy wziąć pod uwagę efekty skumulowane i synergiczne, a ogromne znaczenie ma pilne opracowanie odpowiednich metod takiej oceny;
P. mając na uwadze, że zwiększenie NDP haloksyfopu-P na powierzchni siemienia lnianego i NDP mandestrobiny na powierzchni truskawek i winogron jest odpowiedzią na wnioski państw trzecich o dostosowanie norm;
Q. mając na uwadze, według wnioskodawców przy dozwolonym stosowaniu haloksyfopu-P i mandestrobiny do ochrony takich upraw w Australii i Kanadzie pozostałości przekraczają NDP zapisane w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005, dlatego trzeba podnieść NDP, aby uniknąć barier handlowych w przywozie;
1. sprzeciwia się przyjęciu projektu rozporządzenia Komisji;
2. uważa, że projekt rozporządzenia Komisji jest niezgodny z celem i treścią rozporządzenia (WE) nr 396/2005;
3. uważa, że Unia i Komisja powinny przestrzegać zasady odpowiedzialności za środowisko i nie zachęcać do stosowania w państwach trzecich produktów, których stosowania zakazano w części państw członkowskich, a Unia dąży do ograniczenia tego stosowania;
4. uważa, że zasady wolnego handlu nigdy nie powinny prowadzić do obniżenia unijnych norm ochronnych;
5. odnotowuje fakt, że EFSA pracuje nad metodami oceny skumulowanego ryzyka, ale zauważa również, że problem oceny skumulowanego efektu pestycydów i pozostałości jest znany od dziesięcioleci; dlatego zwraca się do EFSA i Komisji o uznanie tego problemu za absolutnie wymagający pilnego rozwiązania;
6. zauważa, że zgodnie z projektem rozporządzenia NDP flonikamidu zwiększono by z 0,03 do 0,5 mg/kg dla truskawek, z 0,03 do 1 mg/kg dla jeżyn i malin, z 0,03 do 0,7 mg/kg dla innych owoców miękkich i jagodowych, z 0,03 do 0,3 mg/kg ogólnie dla warzyw korzeniowych i bulwiastych, ale z 0,03 mg do 0,6 mg/kg dla rzodkwi, z 0,03 do 0,07 mg/kg dla sałat i z 0,03 mg/kg do 0,8 mg/kg dla roślin strączkowych;
7. sugeruje, by NDP pozostałości flonikamidu wynosił nadal 0,03 mg/kg;
8. zauważa, że zgodnie z projektem rozporządzenia NDP haloksyfopu-P zwiększono by z 0,01 do 0,05 mg/kg dla siemienia lnianego;
9. sugeruje, by NDP pozostałości haloksyfopu-P nadal wynosił 0,01 mg/kg;
10. zauważa, że zgodnie z projektem rozporządzenia NDP mandestrobiny zwiększono by z 0,01 do 5 mg/kg dla winogron i z 0,01 do 3 mg/kg dla truskawek;
11. sugeruje, by NDP pozostałości mandestrobiny nadal wynosił 0,01 mg/kg;
12. wzywa Komisję do wycofania projektu rozporządzenia oraz do przedłożenia komisji właściwej nowego projektu;
13. zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie i Komisji oraz rządom i parlamentom państw członkowskich.
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.385.148 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 17 września 2020 r. w sprawie projektu rozporządzenia Komisji zmieniającego załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości cykloksydymu, flonikamidu, haloksyfopu, mandestrobiny, mepikwatu, szczepu Metschnikowia fructicola NRRL Y-27328 i proheksadionu w określonych produktach lub na ich powierzchni (D063880/06 - 2020/2734(RPS)). |
Data aktu: | 17/09/2020 |
Data ogłoszenia: | 22/09/2021 |