united kingdom
ukraine

Zaproszenie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy.

Zaproszenie do składania propozycji
Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy
(2021/C 380/04)

Program wiedzy Instytutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego przyznaje granty na badania naukowe w ramach różnych programów, takich jak:

- EIBURS (EIB University Research Sponsorship) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych

EIBURS jest źródłem grantów dla wydziałów uniwersytetów oraz ośrodków badawczych powiązanych z uniwersytetami, działających w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących i zajmujących się kwestiami będącymi przedmiotem szczególnego zainteresowania Banku. Granty EIBURS w wysokości maksymalnie 100 000 EUR na rok przez okres trzech lat są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersytetów lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami o uznanej renomie w wybranej dziedzinie. Zwycięskie propozycje powinny gwarantować osiągnięcie zróżnicowanych wyników, które będą przedmiotem umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

W roku akademickim 2021/2022 w ramach programu EIBURS przyjmowane są propozycje dotyczące nowego przedmiotu badań:

"Przyszłość szkolnictwa: wykorzystanie potencjału technologii edukacji cyfrowej"

Technologia cyfrowa, jeśli jest umiejętnie, sprawiedliwie i skutecznie wykorzystywana przez nauczycieli, może w pełni wspierać program wysokiej jakości kształcenia i szkolenia sprzyjającego włączeniu społecznemu dla wszystkich uczących się osób. Może ona ułatwić bardziej spersonalizowane, elastyczne i skoncentrowane na uczniu uczenie się we wszystkich fazach i na wszystkich etapach kształcenia i szkolenia. Technologia może być potężnym i angażującym narzędziem do wspólnego i kreatywnego uczenia się. Może ona pomóc uczniom i nauczycielom w dostępie do treści cyfrowych, ich tworzeniu i udostępnianiu. Może również umożliwić uczenie się poza salą wykładową, salą lekcyjną lub miejscem pracy, zapewniając większą wolność od ograniczeń związanych z fizyczną lokalizacją i rozkładem zajęć. Nauka może odbywać się w trybie całkowicie zdalnym lub hybrydowym, w czasie, miejscu i tempie dostosowanym do potrzeb poszczególnych uczących się osób. 1

Pomimo dużego potencjału technologii cyfrowej w zakresie poprawy jakości uczenia się, w porównaniu z innymi sektorami sektor edukacji jest znacznie słabiej ucyfrowiony, a mniej niż 4 % ogólnych wydatków tego sektora na całym świecie przeznacza się na sprzęt, oprogramowanie oraz usługi wykorzystujące technologię 2 . Ze względu na pandemię COVID-19 i konieczność pilnego przejścia na uczenie się i nauczanie na odległość wykorzystanie narzędzi cyfrowych w edukacji znacznie przyspieszyło, a ich znaczenie wzrosło. Niemniej nauczanie na odległość w czasie zamknięcia szkół w związku z pandemią COVID-19 ujawniło poważne niedociągnięcia w zakresie gotowości systemów edukacji do korzystania z technologii cyfrowych. Niezależnie od ograniczeń w dostępie do podstawowych narzędzi potrzebnych do nauki zdalnej, takich jak szybki internet i urządzenia cyfrowe, pandemia pokazała, że nawet gdy narzędzia te były dostępne, w większości krajów wykorzystanie technologii cyfrowej nie przyczyniło się do poprawy uczenia się metodą tradycyjną.

Najczęstszymi przeszkodami w skutecznym uczeniu się na odległość, jakie zgłaszano podczas zamknięcia szkół wiosną 2020 r., były ograniczona dostępność cyfrowych zasobów edukacyjnych i brak umiejętności cyfrowych, zarówno wśród nauczycieli - w zakresie włączenia technik cyfrowych w proces nauczania i uczenia się, jak i wśród uczniów - w zakresie korzystania z technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) jako sposobu zdobywania wiedzy i zarządzania swoją nauką. 3

W przyszłości pandemia może przyspieszyć wprowadzanie technologii cyfrowych do edukacji. Zdaniem wielu ekspertów skuteczne wykorzystanie technologii cyfrowych w klasach szkolnych jest kluczowym elementem wysiłków zmierzających do odbudowania systemów edukacyjnych i przywrócenia ich lepszej jakości niż przed kryzysem, aby nadrobić straty w nauce.

4  Do osiągnięcia tego celu potrzebne są jednak znaczne inwestycje. Szacuje się, że koszt wyposażenia szkół w całej Unii Europejskiej w podstawową technologię cyfrową oraz koszt zapewnienia konserwacji i obsługi sieci i urządzeń w okresie pięciu lat wyniesie 29,7 mld euro.

5  Dodatkowo warto mieć na uwadze, że rodzaj i sposób zaprojektowania narzędzi i platform technologicznych, a także zastosowana pedagogika cyfrowa, mają bezpośredni wpływ na to, czy poszczególne osoby są włączone do procesu uczenia się, czy też z niego wykluczone. Aby zapewnić efektywną alokację zasobów w sektorze, należy wyciągnąć wnioski z obecnego doświadczenia w zakresie nauki zdalnej prowadzonej na szeroką skalę na całym świecie i zrozumieć, co przyczynia się do poprawy jakości uczenia się.

Działania badawcze zaproponowane w niniejszym dokumencie mają na celu precyzyjne zbadanie potencjału technologii edukacji cyfrowej w zakresie poprawy jakości edukacji i promowania uczenia się, począwszy od oceny obecnej sytuacji w krajach europejskich.

Propozycja ta jest w pełni zgodna z celem polityki publicznej EBI w zakresie innowacji, kapitału cyfrowego i kapitału ludzkiego oraz z Planem działania w dziedzinie edukacji cyfrowej opracowanym przez Komisję Europejską na lata 2021-2027. Biorąc pod uwagę kluczową rolę, jaką edukacja odgrywa w promowaniu spójności społecznej, wzrostu gospodarczego i innowacji, wyniki tego badania mogą przyczynić się do odbudowy Unii Europejskiej po kryzysie i zwiększenia jej odporności na przyszłe kryzysy.

Propozycje badań powinny zawierać strategię ukierunkowaną na następujące elementy:

1. Analiza nasycenia sektora edukacji technologią cyfrową

a. Kompleksowa analiza trendów inwestycyjnych w dziedzinie technologii edukacji cyfrowej w ciągu ostatnich pięciu lat, zmian wzorców inwestycyjnych od początku pandemii oraz, jeśli to możliwe, prognoza trendów inwestycyjnych na kolejne pięć lat.

b. Zachęcamy, w miarę możliwości, do dezagregacji danych według kraju, poziomu kształcenia i rodzaju technologii, dla wszystkich krajów UE, a także do analizy porównawczej z innymi regionami świata.

2. Mapowanie technologii edukacji cyfrowej w systemach kształcenia UE

a. Ocena wdrażania technologii edukacji cyfrowej w systemach kształcenia UE. W jakim stopniu szkoły publiczne / ministerstwa edukacji przyjęły rozwiązania cyfrowe w ramach swoich wyborów pedagogicznych? Które z tych rozwiązań zostały przyjęte w odpowiedzi na pandemię? Jakie podejmuje się środki, aby umożliwić nauczycielom odpowiednie korzystanie z tych technologii? W przypadku powolnego nasycania się sektora - jakie są bariery?

b. Wszystkie określone powyżej technologie edukacji cyfrowej zostaną sklasyfikowane według poziomu kształcenia (podstawowy, średni i wyższy) w co najmniej czterech kategoriach (które zostaną zweryfikowane przez zespół badawczy):

i. Technologie cyfrowe uzupełniające nauczanie w formie tradycyjnej (nauczanie mieszane)

ii. Technologie cyfrowe zapewniające ciągłość nauki

iii. Technologie cyfrowe umożliwiające wyrównanie braków w nauce

iv. Technologie cyfrowe służące do oceny uczniów

c. Każde rozwiązanie będzie oceniane według innych kryteriów, obejmujących m.in.:

i. Warunki wdrożenia

ii. Opłacalność

iii. Potencjał skalowalności

iv. Możliwy wpływ na uczenie się

v. Zadowolenie użytkownika

3. Opracowanie narzędzia do kosztorysowania

a. Na podstawie wyników oceny przeprowadzonej w punkcie 2 zespoły badawcze i EBI wspólnie wybiorą jedną technologię edukacji cyfrowej według celu uczenia się (adaptacyjne uczenie się, uczenie się na odległość / nauczanie mieszane oraz ewaluacja formatywna) i poziomu edukacyjnego.

b. Dla każdej z wybranych technologii edukacji cyfrowej zespół badawczy opracuje przyjazne dla użytkownika narzędzie do kosztorysowania, które może być później wykorzystane przez promotorów do określenia ich potrzeb inwestycyjnych w celu wdrożenia wybranych technologii.

4. Oceny wpływu

a. Zespół badawczy w sposób rygorystyczny oceni wpływ przyczynowy co najmniej jednej technologii edukacji cyfrowej na efekty uczenia się w zależności od poziomu edukacyjnego.

b. Analiza ilościowa zostanie uzupełniona oceną procesu w celu udokumentowania rozwoju wykorzystania danej technologii oraz oceną zadowolenia interesariuszy.

Partnera badawczego zachęca się do zaproponowania uzupełniających pytań badawczych, tematów i metodologii badawczych, które wzmocnią ogólną analizę, o ile zostaną uwzględnione powyższe cztery główne elementy.

Propozycje należy składać w języku angielskim do godziny 24:00 czasu środkowoeuropejskiego w dniu 15 listopada 2021 roku. Propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy przesyłać pocztą elektroniczną na następujący adres:

Events.EIBInstitute@eib.org

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji stosowanej w programie EIBURS i Instytutu EBI można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/

1 Plan działania Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji cyfrowej na lata 2021-2027.
2 10 wykresów, które wyjaśniają międzynarodowy rynek technologii edukacyjnych - HolonIQ
3 Zob. przykład: "Wspólne badanie MOP, UNESCO i Grupy Banku Światowego na temat kształcenia i szkolenia technicznego i zawodowego (TVET) oraz rozwoju umiejętności w czasie pandemii COVID-19", a także badanie reprezentatywne przeprowadzone wśród 1 031 niemieckich nauczycieli w okresie 2-8 kwietnia 2020 r. https://deutsches-schulportal.de/unterricht/das-deutsche-schulbarome ter-spezial-corona-krise/
4 Hanushek i Woessmann (2020), "The Economic Impacts of Learning Losses" [Ekonomiczne skutki strat w nauce].
5 Przy założeniu, że w Unii Europejskiej jest 24,5 mln uczniów szkół podstawowych i 36 mln uczniów szkół średnich, oraz przy uwzględnieniu kosztów przypadających na jednego ucznia, oszacowanych w raporcie Fundacji Bertelsmanna z 2017 r.: Sprzęt informatyczny w szkołach. Na realizację tego wieloletniego celu gminy potrzebują wielomiliardowego wsparcia finansowego

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.380.12

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Zaproszenie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy.
Data aktu: 20/09/2021
Data ogłoszenia: 20/09/2021