(2021/C 353/01)
(Dz.U.UE C z dnia 2 września 2021 r.)
SPIS TREŚCI
1. WSTĘP
2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020
2.1. Główne cele finansowe
2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.
2.2.1. Podejście ogólne
2.2.2. Budżet 2020
2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych
3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.
3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.
3.1.1. Posiedzenia
3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym
3.1.3. Modernizacja administracyjna
3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.
3.2. Dochody
3.3. Wydatki w 2020 r.
3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.
3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020
3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.
3.4. Środki przeniesione
3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.
3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.
3.5. Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.
3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności
3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności
3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.
1. WSTĘP
Zgodnie z art. 249 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 1 (rozporządzenie finansowe - RF) niniejszy dokument stanowi sprawozdanie z zarządzania budżetem i finansami w odniesieniu do sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) za rok budżetowy 2020.
Podstawą niniejszego sprawozdania są: wstępne sprawozdanie finansowe za 2020 r., ustalenia zawarte w rocznych sprawozdaniach z działalności przedstawionych przez urzędników zatwierdzających Rady oraz informacje dotyczące wykonania budżetu pochodzące z systemu finansowego Rady.
W rozdziale 2 niniejszego sprawozdania przedstawiono podsumowanie ram ustanowionych na rok budżetowy 2020. W rozdziale 3 przedstawiono ogólny zarys wykonania środków budżetowych dostępnych w 2020 r.
Wykonanie budżetu na 2020 r. w podziale na poszczególne linie budżetowe zostało przedstawione w załączniku.
2. CELE I BUDŻET NA ROK BUDŻETOWY 2020
2.1. Główne cele finansowe
Główne cele finansowe Sekretariatu Generalnego Rady (SGR) na 2020 r. były następujące:
- zapewnienie kontynuacji procesu decyzyjnego w Radzie Europejskiej i Radzie pomimo wyjątkowej sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19,
- zapewnianie ciągłego wsparcia Radzie Europejskiej i Radzie dzięki skutecznemu i wydajnemu wykorzystaniu zasobów finansowych,
- kontynuowanie procesu modernizacji administracyjnej w celu poprawy jakości struktury SGR i właściwego wykorzystania zasobów.
2.2. Uchwalenie budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.
2.2.1. Podejście ogólne
Przy uchwalaniu budżetu Rady Europejskiej i Rady w 2020 r. kierowano się ogólnym celem zakładającym nieprzekroczenie, w ujęciu nominalnym, ogólnego poziomu budżetu na 2019 r. w odniesieniu do wydatków niezwiązanych z wynagrodzeniami.
Zwiększenia wysokości środków związane z zobowiązaniami statutowymi lub umownymi lub zwiększenia w dziedzinach uznanych za podstawowe dla właściwego funkcjonowania SGR, skompensowano poprzez ustalenie priorytetów i zmiany w programowaniu w odniesieniu do niektórych projektów, z uwzględnieniem wykonania budżetu w ostatnich latach.
Jeżeli chodzi o plan zatrudnienia, SGR kontynuował usprawnienia organizacyjne, wdrażając następujące działania:
- przeniesienie 1 stanowiska AD5 i 7 stanowisk AST1 do Komisji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług (SLA) w sprawie SYSPER,
- utworzenie dodatkowych 5 stanowisk AD5 i 1 stanowiska AST1 w celu uwzględnienia nowych zasad dotyczących tłumaczeń na język irlandzki, zgodnie z zaleceniem Komisji.
2.2.2. Budżet 2020
Władza budżetowa uchwaliła całkowity budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. na poziomie 590,6 mln EUR. Stanowi to zwiększenie o 8,7 mln EUR (+ 1,5 %) w porównaniu z 2019 r.
Liczbę stanowisk w planie zatrudnienia na 2020 r. ustalono w przypadku Rady Europejskiej i Rady na 3 029.
Tabela 1 przedstawia w arysie budżet na 2020 r. według poszczególnych kategorii.
Tabela 1
Budżet Rady Europejskiej i Rady na 2020 r. w porównaniu z budżetem na 2019 r. (wg kategorii)
(w EUR) | |||
Kategoria | Budżet 2019 | Budżet 2020 | Zmiana 2020/2019 |
1 | 2 | 3=2/1 | |
Plan zatrudnienia | 336 749 511 | 341 218 000 | 1,3 % |
Inne wydatki związane z personelem | 25 077 000 | 25 366 000 | 1,2 % |
Budynki (z wył. nabycia) | 55 888 948 | 56 644 000 | 1,4 % |
Systemy komputerowe | 41 355 000 | 44 509000 | 7,6 % |
Meble | 951 000 | 1 171000 | 23,1 % |
Wyposażenie techniczne | 5 745 000 | 6 026 000 | 4,9 % |
Transport | 1 134000 | 2 284 000 | 101,4 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 17 372 000 | 17228000 | - 0,8 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 81 694000 | 81 450 000 | - 0,3 % |
Posiedzenia i konferencje | 5 237 000 | 6 285 000 | 20,0 % |
Informacja | 9 125 000 | 7 235 000 | - 20,7 % |
Różne | 1 267000 | 1 217000 | - 3,9 % |
Rezerwa | 300000 | - 100,0 % | |
Ogółem (z wył. nabycia) | 581 895 459 | 590 633 000 | 1,5 % |
Nabycie nieruchomości | - | - | |
Suma całkowita | 581 895 459 | 590 633 000 | 1,5 % |
2.2.3. Budżet na 2020 r. a dział 5 wieloletnich ram finansowych
Tabela 2 przedstawia w zarysie zmiany w budżecie Rady Europejskiej i Rady w latach 2010-2020. Udział Rady Europejskiej i Rady w dziale 5 wieloletnich ram finansowych zmniejszył się z 6,3 % w 2015 r. do 5,8 % w 2020 r.
Tabela 2
Zmiany w sekcji II budżetu UE (Rada Europejska i Rada) w dziale 5 wieloletnich ram finansowych w latach 2015-2020
(Kwoty w cenach bieżących) | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||
mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | mln EUR | zmiana | |
Dział 5 | 8 659 | 3,0 % | 8 951 | 3,4 % | 9 395 | 5,0 % | 9 666 | 2,9 % | 9 945 | 2,9 % | 10 222 | 2,8 % |
RE/Rada | 542 | 1,4 % | 545 | 0,6 % | 562 | 3,0 % | 573 | 2,0 % | 582 | 1,6 % | 591 | 1,5 % |
Udział RE/Rady w dziale 5 | 6,3 % | 6,1 % | 6,0 % | 5,9 % | 5,9 % | 5,8 % |
3. GLOBALNY PRZEGLĄD WYKONANIA BUDŻETU W 2020 r.
3.1. Działalność i cele Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.
W ramach sprawozdania z działalności finansowej SGR przedstawia informacje na temat swoich podstawowych działań, mających znaczenie z finansowego punktu widzenia; informacje te zawierają opis funkcjonowania Rady Europejskiej i Rady w danym roku budżetowym. W sprawozdaniu zaznaczono również główne osiągnięcia w danym roku.
3.1.1. Posiedzenia
Tabela 3 przedstawia w zarysie ewolucję liczby posiedzeń zorganizowanych przez SGR na potrzeby Rady Europejskiej i Rady w latach 2015-2020.
Oprócz 3 086 posiedzeń instytucjonalnych i posiedzeń z udziałem państw trzecich w 2020 r. SGR zorganizował 434 posiedzenia innego rodzaju (np. seminaria, sesje informacyjne i briefingi).
Tabela 3
Ewolucja liczby posiedzeń w latach 2015-2020
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 | ||
Fizyczne | Wideokonferencje/ hybrydowe | OGÓŁEM | ||||||
Szczyty | 12 | 9 | 15 | 15 | 17 | 15 | 8 | 23 |
Rady | 81 | 75 | 77 | 75 | 80 | 31 | 85 | 116 |
Coreper | 138 | 109 | 105 | 117 | 124 | 152 | 2 | 154 |
Coreper (art. 50) | 22 | 29 | 28 | 3 | 3 | |||
Grupy robocze | 3 471 | 3 569 | 4 039 | 4 304 | 3 706 | 1 538 | 1 252 | 2 790 |
Grupy robocze ad hoc (art. 50) | 32 | 61 | 28 | |||||
Ogółem | 3 702 | 3 762 | 4 290 | 4 601 | 3 983 | 1 739 | 1 347 | 3 086 |
Inne posiedzenia | 2 271 | 2 034 | 3 030 | 3 129 | 3 685 | 401 | 33 | 434 |
Suma całkowita | 5 973 | 5 796 | 7 320 | 7 730 | 7 668 | 2 140 | 1 380 | 3 520 |
Rok 2020 charakteryzowały wyjątkowe warunki pracy ze względu na pandemię COVID-19. W związku z tym liczba posiedzeń była o 54,1 % (4 148) niższa niż w 2019 r., głównie w kategorii posiedzeń odbywających się poza kontekstem instytucjonalnym Rady Europejskiej i Rady. Nowe sposoby organizowania posiedzeń znalazły odzwierciedlenie w tym, że wzrosła liczba szczytów, posiedzeń Rady i Coreperu oraz że 39,2 % posiedzeń odbywało się w formie wideokonferencji lub w formacie hybrydowym (poprzez zdalne połączenie z niektórymi uczestnikami).
3.1.2. Działania o charakterze ustawodawczym
Kolejnym ilościowym wskaźnikiem działalności jest liczba aktów prawnych opublikowanych w Dzienniku Urzędowym (Dz.U.) (tabela 4). W 2020 r. w Dz.U. opublikowano 1 328 aktów prawnych. Należy zauważyć, że publikacja aktów prawnych w Dz.U. jest ostatnim etapem procesu ustawodawczego.
Tabela 4
Ewolucja liczby aktów prawnych w latach 2015-2020
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Akty prawne opublikowane w Dz.U. | 1 412 | 1 259 | 1 187 | 1 210 | 1 326 | 1 328 |
Pomimo utrudnionych warunków pracy w 2020 r. ze względu na pandemię COVID-19 Rada utrzymała swoje działania o charakterze ustawodawczym na tym samym poziomie co w 2019 r.
3.1.3. Modernizacja administracyjna
W 2020 r. SGR kontynuował działania mające poprawić jakość i wydajność swojej organizacji wewnętrznej, koncentrując się w szczególności na radzeniu sobie z ograniczeniami w pracy wynikającymi z pandemii COVID-19:
- wdrożenie planu działania na rzecz zmniejszenia wskaźnika wakatów w SGR, co obejmuje ścisłe i regularne monitorowanie wskaźnika obsadzenia stanowisk względem planu zatrudnienia i dostępności odpowiednich środków,
- aby poradzić sobie z wydłużonym okresem telepracy, odpowiednio rozszerzono platformy i zwiększono szerokość pasma w SGR, co pozwoliło niemal wszystkim pracownikom na bezpieczną telepracę,
- w oczekiwaniu na stopniowy powrót do pracy w budynkach Rady w przyszłości, małe sale posiedzeń zostały wyposażone w wysokiej jakości sprzęt wideokonferencyjny, aby ułatwić organizowanie spotkań hybrydowych.
3.1.4. Realizacja celów w 2020 r.
Realizację celów ustalonych na rok budżetowy 2020 można podsumować następująco:
- Plan zatrudnienia
Z 3 029 stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady w dniu 1 stycznia 2020 r. w SGR obsadzonych było 2 817 stanowisk. W następstwie rotacji, do których doszło w ciągu roku, w dniu 31 grudnia 2020 r. obsadzonych było 2 905 stanowisk, co stanowi różnicę wynoszącą 88 dodatkowych obsadzonych stanowisk w planie zatrudnienia Rady Europejskiej i Rady.
- Zarządzanie finansami
W 2020 r. SGR kontynuował działania mające jeszcze bardziej usprawnić jego zarządzanie finansami i wyniki finansowe. Wdrożono kilka usprawnień w zakresie zarządzania finansami instytucji, np.:
- migrację i dostosowanie cyfrowych procesów finansowych do nowej platformy SAP HANA,
- wszystkie pozabudżetowe działania w zakresie wynagrodzeń, w tym zarządzanie rachunkami bankowymi personelu, zostały pomyślnie przeniesione do Działu Księgowości,
- pomyślnie wprowadzono system e-Submission w odniesieniu do wszystkich otwartych postępowań o udzielenie zamówienia.
Poza tym, niespodziewany wybuch pandemii COVID-19 i wyjątkowa sytuacja w czasie tej pandemii wymagały natychmiastowych działań i rozwiązań organizacyjnych w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług. Opublikowano szereg okólników, aby zapewnić jednostkom zatwierdzającym wskazówki w zakresie tymczasowego dostosowania procesów i procedur finansowych do nowych okoliczności.
W kontekście poprawiania pozycji europejskich przedsiębiorstw w zakresie przepływów pieniężnych średni termin płatności faktur w SGR wyniósł w 2020 r. 20 dni, przy maksymalnym terminie wynoszącym 30 dni kalendarzowych (dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/7/UE 2 ).
- Polityka w zakresie budynków
Polityka Rady w zakresie nieruchomości nie uległa zmianie. Od 2004 r. ostatecznym celem Rady jest skupienie wszystkich rodzajów jej działalności i działalności Rady Europejskiej w Brukseli w budynkach będących jej własnością, dostosowanych do jej potrzeb i zlokalizowanych blisko siebie. Reorganizacja ta została zakończona 30 czerwca 2016 r., wraz z oddaniem do użytku budynku Europa.
3.2. Dochody
Tabela 5 przedstawia w zarysie ogólny wynik operacji dotyczących dochodów w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2019 r." odnosi się do nakazów odzyskania środków wystawionych w 2019 r., w przypadku których odzyskanie stosownych kwot nastąpiło dopiero w 2020 r. Wyrażenie "ustalone prawa za 2020 r." dotyczy odzyskiwania środków, w przypadku których procedury zainicjowano w 2020 r.
Tabela 5
Przegląd operacji dotyczących dochodów w budżecie na 2020 r.
(w EUR) | ||||||||
Rozdział |
Ustalone prawa za 2019 r. |
Odzyskane dochody z 2019 r. |
Ustalone prawa za 2020 r. |
Odzyskane dochody z 2020 r. | Ustalone prawa ogółem 2019+2020 | Odzyskane dochody ogółem 2019+2020 | Kwoty do odzyskania w 2021 r. | |
1 | 2 | 3 | 4 | 5=1 + 3 | 6=2+4 | 7=5-6 | ||
4 0 | Potrącenia od wynagrodzeń personelu | 0 | 0 | 32 466 725 | 32 466 725 | 32 466 725 | 32 466 725 | 0 |
4 1 | Składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe | 1 544 | 1 544 | 26 004 187 | 26004 187 | 26 005 731 | 26 005 731 | 0 |
5 0 | Wpływy ze sprzedaży majątku ruchomego i nieruchomości | 622 | 622 | 3 450 | 3 450 | 4 072 | 4 072 | 0 |
5 1 | Wpływy z najmu | 9 821 | 9 821 | 736 508 | 352 241 | 746 329 | 362062 | 384 267 |
5 2 | Dochody z inwestycji lub udzielonych pożyczek, odsetek bankowych i innych odsetek | 0 | 0 | 6 929 | 6 929 | 6 929 | 6 929 | 0 |
5 5 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac | 71 498 | 71 498 | 924 982 | 889103 | 996 480 | 960 601 | 35 879 |
5 5 | Dochody z tytułu świadczenia usług i wykonywania prac (ESDZ) | 0 | 0 | 104 231 | 104 231 | 104 231 | 104 231 | 0 |
5 7 | Inne składki i zwroty związane z działalnościa administracyjną instytucji | 779051 | 312 571 | 40 031 129 | 39 974 593 | 40 810 180 | 40 287 164 | 523015 |
5 8 | Różne odszkodowania | 0 | 0 | 4 044 | 4 044 | 4 044 | 4 044 | 0 |
5 8 | Różne odszkodowania (ESDZ) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5 9 | Inne dochody otrzymane z działalności administracyjnej | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
6 3 | Składki w ramach poszczególnych porozumień i umów | 688 466 | 688 466 | 1 249 018 | 1 249018 | 1 937 484 | 1 937484 | 0 |
7 0 | Odsetki od zaległych płatności | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9 0 | Różne dochody | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 038 | 0 | 1 038 |
Ogółem | 1 551 002 | 1 084 523 | 101 531 203 | 101 054 521 | 103 083 243 | 102 139 044 | 944 199 |
Ogólna kwota operacji dotyczących dochodów z punktu widzenia ustalonych praw, tj. wystawionych nakazów odzyskania środków, wyniosła w 2020 r. 103,1 mln EUR. Z tej kwoty 102,1 mln EUR odzyskano w trakcie roku budżetowego, a 1,0 mln EUR zostanie pobrane w 2021 r.
Większość odzyskanych dochodów ogółem (57 %, czyli 58,5 mln EUR z kwoty 103,1 mln EUR) w 2020 r. dotyczy podatków, obciążeń i opłat wspólnotowych, które zostały pobrane od personelu SGR. Z tej kwoty 32,5 mln EUR pochodzi z potrąceń od wynagrodzeń personelu, a kwota 26,0 mln EUR odpowiada składkom i uprawnieniom do świadczeń emerytalnych przenoszonym do systemu emerytalnego.
Pozostała część, czyli 43 % (43,7 mln EUR), pochodzi z rozmaitych operacji administracyjnych. Kwota ta pochodzi głównie z następujących źródeł:
- odzyskania części kwot wypłaconych państwom członkowskim w latach poprzednich z tytułu kosztów podróży służbowych delegatów wynikających z przedstawionych przez nich oświadczeń za lata 2019 i 2020 (30,4 mln EUR, rozdział 5 7),
- odzyskania zaliczki na rzecz służby tłumaczeń ustnych Komisji Europejskiej (6,3 mln EUR, rozdział 5 7) oraz płatności państw członkowskich za dodatkowe usługi tłumaczenia ustnego na żądanie na niektóre języki (1,7 mln EUR, rozdział 5 7),
- kwot wpłaconych na poczet kosztów administracyjnych powstałych w ramach dorobku Schengen w odniesieniu do Islandii i Norwegii (1,9 mln EUR, rozdział 6 3),
- kwot wpłaconych przez inne instytucje i płatności dokonanych przez urzędników Rady na rzecz żłobka Rady (0,8 mln EUR, rozdział 5 7),
- płatności dokonanych przez Trybunał Sprawiedliwości, Trybunał Obrachunkowy i Europejski Instytut Uniwersytecki we Florencji z tytułu ich wkładów do wspólnego systemu finansowego z Radą (0,7 mln EUR, rozdział 5 5),
- wpływów z wynajmu nieruchomości oraz zwrotów z nimi związanych (0,4 mln EUR, rozdział 5 1),
- przesunięć z ESDZ do Rady środków z tytułu zaliczek za usługi świadczone przez SGR na rzecz ESDZ (0,1 mln EUR, rozdział 5 5).
3.3. Wydatki w 2020 r.
3.3.1. Zmiana budżetu w 2020 r.
W trakcie roku budżetowego 2020 środki były realokowane w drodze różnych przesunięć. Tabela 6 pokazuje decyzje, na mocy których zmieniono środki budżetowe w latach 2015-2020.
Tabela 6
Liczba zmian w budżecie według rodzaju w latach 2015-2020
Zmiana | Rok | ||||||
Rodzaj | Podstawa prawna | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
Budżet korygujacy | art. 44 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Przesunięcie B | art. 29 RF | 27 | 31 | 45 | 52 | 39 | 44 |
Przesunięcie C | art. 29 RF | 2 | 2 | 1 | 2 | 2 | 2 |
Przesunięcie D | art. 31 RF | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Ogółem | 29 | 33 | 46 | 54 | 41 | 46 |
W 2020 r. dokonano dwóch przesunięć typu C, co wymagało poinformowania władzy budżetowej (zgodnie z art. 29 rozporządzenia finansowego):
- przesunięcie typu C1 w kwocie 7 141 000 EUR dokonane w dniu 16 lipca 2020 r. w celu:
- wzmocnienia zdolności Rady w zakresie telepracy i ulepszenia infrastruktury wideokonferencyjnej dla Rady Europejskiej, Rady i organów przygotowawczych (3 247 000 EUR),
- sfinansowania pomocy technicznej w ramach dodatkowych działań informatycznych w związku z sytuacją zdrowotną (2 613 000 EUR),
- pokrycia kosztów zakupu dodatkowego sprzętu i oprogramowania informatycznego, w tym utrzymania i konserwacji (246 000 EUR),
- sfinansowania zakupu licencji i narzędzi służących zwiększeniu zdolności w zakresie wirtualnej komunikacji (50 000 EUR),
- wsparcia przewodniczącego Rady Europejskiej w reagowaniu na zwiększone zapotrzebowanie na komunikację we wszystkich formach, szczególnie w kontekście reakcji UE na pandemię COVID-19 (400 000 EUR),
- sfinansowania potrzeb w zakresie dodatkowych kosztów podróży służbowych przewodniczącego Rady Europejskiej i jego zespołu ochrony bezpośredniej (145 000 EUR),
- sfinansowania nieprzewidzianych dodatkowych potrzeb dotyczących kosztów postępowań sądowych i kosztów związanych głównie z ewentualnymi płatnościami odszkodowań i rekompensat (440 000 EUR);
- przesunięcie typu C1 w kwocie 6 773 000 EUR dokonane w dniu 23 listopada 2020 r. w celu:
- pokrycia kosztów projektów pierwotnie przewidzianych w budżecie na kolejny rok, ale w odniesieniu do których możliwe było przyspieszenie cyklu projektowego dzięki niskiemu stopniowi wykorzystania powierzchni biurowych w budynkach SGR ze względu na pandemię COVID-19 (1 720 000 EUR),
- sfinansowania zakupu sprzętu i oprogramowania w celu dostosowania narzędzi zarządzania informacjami i innego powiązanego oprogramowania do zmieniających się wymogów i potrzeb (1 860 000 EUR),
- sfinansowania dodatkowej pomocy w kilku obszarach działalności Rady w dziedzinie informatyki, takich jak dodatkowe analityczne funkcje budżetowej bazy danych oraz włączenie funkcji podpisu elektronicznego do systemu finansowego (1 800 000 EUR),
- pokrycia kosztów ulepszeń w zakresie zdolności do cyberobrony niezbędnych w celu lepszego przygotowania się na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa, w szczególności przyjęcia zasad korzystania z chmury (825 000 EUR),
- sfinansowania dodatkowych potrzeb w zakresie mebli w związku z postępami w pracach remontowych (100 000 EUR),
- pokrycia kosztów szerszego pakietu usług informacyjnych obejmującego wiele usług zazwyczaj zapewnianych przez prasę (przekaz wydarzenia, briefingi krajowe i transmisja satelitarna) (468 000 EUR).
W 2020 r. dokonano ponadto 44 przesunięcia typu B na podstawie art. 29 ust. 4 rozporządzenia finansowego w celu wprowadzenia wewnętrznych modyfikacji w budżecie Rady Europejskiej i Rady.
Tabela 7 przedstawia w zarysie linie budżetowe, które zostały w znacznym stopniu 3 zmienione w 2020 r. w drodze różnych przesunięć.
Tabela 7
Linie budżetowe, w ramach których dokonano znacznych przesunięć w 2020 r.
(w EUR) | |||||
Pozycja | Dział |
Budżet początkowy 2020 |
Przesunięcia | Ostateczne środki | Różnica |
1 3 2 0 | Służba medyczna | 415 000 | 274926 | 689 926 | 66 % |
1 3 2 2 | Żłobki i świetlice | 2 837 000 | - 274926 | 2 562 074 | - 10 % |
2 0 0 3 | Prace związane z zagospodarowaniem i instalacją | 10 465 000 | 2150000 | 12 615 000 | 21 % |
2 0 0 4 | Prace zapewniające bezpieczeństwo budynków | 2 155 000 | - 514000 | 1 641 000 | - 24 % |
2 0 0 5 | Wstępne wydatki związane z zakupem, budową i zagospodarowaniem budynków | 918 000 | - 280 000 | 638 000 | - 31 % |
2 0 1 0 | Sprzątanie i utrzymanie obiektów | 18 873 000 | - 916 425 | 17 956 575 | - 5 % |
2 0 1 1 | Woda, gaz, energia elektryczna i ogrzewanie | 4 396 000 | - 554 000 | 3 842 000 | - 13 % |
2 0 1 2 | Ochrona i nadzór nad budynkami | 18 493 000 | - 790000 | 17 703 000 | - 4 % |
2 0 1 3 | Ubezpieczenie | 285 000 | 312 425 | 597 425 | 110 % |
2 1 0 0 | Zakup sprzętu i oprogramowania komputerowego | 10 138 000 | 6244964 | 16 382 964 | 62 % |
2 1 0 1 | Usługi zewnętrzne związane z eksploatacją i rozbudową systemów komputerowych | 25 108 000 | 5 550 692 | 30 658 692 | 22 % |
2 1 0 2 | Utrzymanie i konserwacja sprzętu i oprogramowania komputerowego | 7 318 000 | - 1 056 569 | 6261 431 | - 14 % |
2 1 2 0 | Zakup oraz wymiana wyposażenia i instalacji technicznych | 3 009 000 | 437000 | 3 446 000 | 15 % |
2 1 2 2 | Wynajem, utrzymanie, konserwacja oraz naprawa wyposażenia i instalacji technicznych | 2707000 | - 1 165 000 | 1 542 000 | - 43 % |
2 1 3 2 | Wynajem, utrzymanie i naprawa parku samochodowego | 1 784 000 | - 630000 | 1 154 000 | - 35 % |
2 2 0 0 | Koszty podróży służbowych delegacji | 17 228 000 | 16 775 147 | 34 003 147 | 97 % |
2 2 0 2 | Koszty tłumaczenia ustnego | 81 450 000 | - 24 956 147 | 56 493 853 | - 31 % |
2 2 0 4 | Różne wydatki na posiedzenia wewnętrzne | 4 980 000 | - 1 798 000 | 3 182 000 | - 36 % |
2 2 0 5 | Organizacja konferencji, kongresów i posiedzeń | 650 000 | - 250000 | 400 000 | - 38 % |
2 2 1 3 | Informacje i akcje o charakterze publicznym | 4 585 000 | 753106 | 5 338 106 | 16 % |
2 2 3 6 | Koszty postępowań sądowych, koszty prawne, odszkodowania, rekompensaty | 450 000 | 415000 | 865 000 | 92 % |
3.3.2. Przegląd wykonania budżetu w latach 2010-2020
W ciągu ostatnich sześciu lat ogólny wskaźnik wykonania budżetu Rady Europejskiej i Rady wynosił średnio 92,8 % (wykres 1). Wskaźnik wykonania odnosi się do zobowiązań zaciągniętych w trakcie roku budżetowego z dostępnego przegłosowanego budżetu.
Wskaźnik faktycznych rocznych płatności w latach 2015-2020 wyniósł średnio 82,9 % budżetu. Różnica między ogólnym wykonaniem a płatnościami w danym roku (tj. zobowiązania, w odniesieniu do których nie dokonano płatności) została przeniesiona, zgodnie z art. 12 ust. 7 rozporządzenia finansowego, na kolejny rok budżetowy z przeznaczeniem na płatności. Wydatki na wynagrodzenia i dodatki dla członków i pracowników instytucji Unii nie mogą zostać przeniesione (art. 12 ust. 8 rozporządzenia finansowego).
Wykres 1
Ogólne wykonanie budżetu w latach 2015-2020
W odniesieniu do 2020 r. środki przeniesione dotyczą zobowiązań należycie zaciągniętych przed końcem roku budżetowego, ale w przypadku których towary nie zostały jeszcze dostarczone lub dla których stosowne faktury nie zostały otrzymane przed końcem roku.
3.3.3. Wykonanie środków według kategorii w 2020 r.
Analiza wydatków w 2020 r. została przedstawiona z uwzględnieniem 14 kategorii wydatków.
W tabeli 8 zestawiono budżet końcowy po przesunięciach (kolumna 2) z wynikiem budżetu pod kątem zobowiązań (kolumna 3). Różnica między budżetem końcowym a środkami, na które zaciągnięto zobowiązania, odpowiada kwotom niewykorzystanym w 2020 r., a co za tym idzie - anulowanym.
Tabela 8
Przegląd wykonania budżetu na 2020 r. (wg kategorii)
(w EUR) | |||||
Kategoria | Budżet 2020 (początkowy) | Budżet 2020 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3 | 4=3/2 | 5=2-3 | |
Plan zatrudnienia | 341 218 000 | 341 218 000 | 330 567 554 | 96,9 % | 10 650 446 |
Inne wydatki związane z personelem | 25 366 000 | 25 366 000 | 19 288 360 | 76,0 % | 6077640 |
Budynki (z wył. nabycia) | 56 644 000 | 56 286 000 | 54 072 077 | 96,1 % | 2 213 923 |
Systemy komputerowe | 44 509 000 | 55 150 000 | 55 142 173 | 100,0 % | 7 827 |
Meble | 1 171000 | 1 271 000 | 1 223 252 | 96,2 % | 47 748 |
Wyposażenie techniczne | 6 026 000 | 5458000 | 4993 891 | 91,5 % | 464 109 |
Transport | 2 284 000 | 1 654 000 | 1 407 771 | 85,1 % | 246229 |
Koszty podróży służbowych delegacji | 17 228 000 | 34 003 147 | 34 003 147 | 100,0 % | 0 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 81 450 000 | 56 493 853 | 36 837 394 | 65,2 % | 19 656 459 |
Posiedzenia i konferencje | 6 285 000 | 4 085 000 | 3 056 247 | 74,8 % | 1 028 753 |
Informacje | 7 235 000 | 8 103 000 | 8 100 534 | 100,0 % | 2 466 |
Różne | 1 217000 | 1 545 000 | 1 476 561 | 95,6 % | 68 439 |
Rezerwa | - | - | - | - | |
Ogółem (z wył. nabycia) | 590 633 000 | 590 633 000 | 550 168 962 | 93,1 % | 40 464 038 |
Nabycie nieruchomości | - | - | - | - | |
Suma całkowita | 590 633 000 | 590 633 000 | 550 168 962 | 93,1 % | 40 464 038 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Wskaźnik ogólnego wykonania budżetu na 2020 r. wynosi 93,1 %. Różnicę między budżetem końcowym a wykonaniem można wyjaśnić w następujący sposób:
- Niepełne wykorzystanie środków w kategorii planu zatrudnienia wynosi ogółem 10,7 mln EUR. To niepełne wykorzystanie wynika głównie z niższego zapotrzebowania na wynagrodzenia podstawowe (2,0 mln EUR) oraz z faktu, że nie zaistniała konieczność wykorzystania rezerwy na coroczne dostosowanie wynagrodzenia (3,6 mln EUR). Innymi elementami uzasadniającymi niepełne wykorzystanie są: niższe zapotrzebowanie na różne należności z tytułu regulaminu (4,1 mln EUR) i na zabezpieczenie społeczne (0,4 mln EUR) oraz niższy poziom wydatków na godziny nadliczbowe (0,6 mln EUR).
- W kategorii "inne wydatki związane z personelem" 47 % niepełnego wykorzystania (2,9 mln EUR z kwoty 6,1 mln EUR) wiąże się z kosztami podróży służbowych personelu. Oszczędności w zakresie innych wydatków związanych z personelem (szkolenia, koszty leczenia, usługi socjalne itp.) wynoszą ogółem 1,3 mln EUR. Kolejne 1,8 mln EUR oszczędności wynika z mniejszych płatności na rzecz pracowników kontraktowych, oddelegowanych ekspertów krajowych i inne usługi zewnętrzne. W odniesieniu do przewodniczącego Rady Europejskiej oszczędności w kwocie 0,2 mln EUR wynikają z niepełnego wykorzystania środków z budżetu na wydatki reprezentacyjne i dodatki.
- Ogólne wykonanie wydatków związanych z budynkami przyniosło oszczędności w wysokości 2,2 mln EUR. Z kwoty tej 2,1 mln EUR wiąże się z niższymi kosztami ochrony i nadzoru nad budynkami, utrzymania i sprzątania budynków oraz zużycia wody, gazu i energii elektrycznej. Pozostała kwota 0,1 mln EUR wynika z oszczędności poczynionych w zakresie niektórych wstępnych analiz oraz prac związanych z zagospodarowaniem.
- W dziedzinie informatyki wykonanie budżetu wyniosło 100 %.
- Jeśli chodzi o meble, niepełne wykorzystanie środków wynoszące 0,05 mln EUR wynika głównie z niższych potrzeb w zakresie wynajmu i utrzymania mebli ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.
- Oszczędności w wysokości 0,5 mln EUR w zakresie wyposażenia technicznego wynikają głównie z niższego zapotrzebowania na wynajem wyposażenia i instalacji technicznych oraz pomoc zewnętrzną.
- Oszczędności w wysokości 0,2 mln EUR w zakresie transportu wynikają głównie z niższych ostatecznych potrzeb związanych z leasingiem samochodów ze względu na przełożenie wielostronnego szczytu UE-Afryka na późniejszy termin.
- Jeśli chodzi o koszty podróży służbowych delegacji, wykonanie budżetu wyniosło 100 %. Kwota dostępna na koszty podróży służbowych delegacji, po przesunięciach, wyniosła 34,0 mln EUR. Początkowy budżet wynosił 17,2 mln EUR; do tej kwoty przesunięto 21,6 mln EUR z oszczędności związanych z niektórymi pulami środków na tłumaczenia ustne. Z drugiej strony 4,8 mln EUR przesunięto do pul środków na tłumaczenia ustne w ramach technicznej puli środków 4 , a w ciągu roku 0,05 mln EUR przesunięto w celu sfinansowania dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
- Niepełne wykorzystanie środków na tłumaczenia ustne wynosi 19,7 mln EUR. Te niewykorzystane środki wynikają ostatecznie z przesunięcia kwoty 21,6 mln EUR z pul środków na tłumaczenia ustne do pul środków na podróże służbowe delegacji 5 . Ostateczny wynik uwzględnia także przesunięcie 4,8 mln EUR z pul środków na podróże służbowe delegacji w ramach wdrażania nowego mechanizmu oraz 0,05 mln EUR na sfinansowanie dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na niektóre języki.
- Kwota 0,4 mln EUR z ogólnej kwoty niepełnego wykorzystania środków w wysokości 1,0 mln EUR w zakresie organizacji posiedzeń i konferencji odzwierciedla niższe niż zabudżetowane potrzeby związane z cateringiem. Mniejsze zapotrzebowanie na wynajem zewnętrznych sal konferencyjnych i akredytację pozwoliło dodatkowo zaoszczędzić 0,1 mln EUR. Można to wyjaśnić wpływem pandemii na organizację regularnych spotkań w połączeniu z przesunięciem wielostronnego szczytu UE-Afryka.
- Wskaźnik wykonania środków w kategorii "Informacja" wyniósł 100 %.
- W kategorii "Wydatki różne" niepełne wykorzystanie środków w kwocie 0,07 mln EUR wynika głównie z połączenia mniejszych potrzeb w zakresie materiałów biurowych, papieru, analiz, odzieży służbowej i innych wydatków operacyjnych.
3.4. Środki przeniesione
3.4.1. Środki przeniesione automatycznie z 2019 r. na 2020 r.
Jak przedstawiono w tabeli 9, kwotę 52,5 mln EUR przeniesiono z 2019 r. na 2020 r.
Tabela 9
Wykonanie środków przeniesionych z 2019 r. na 2020 r. (wg kategorii)
(w EUR) | ||||
Kategoria | Środki przeniesione z 2019 | Płatności 2020 | Wskaźnik wykonania | Środki anulowane |
1 | 2 | 3=2/1 | 4=1-2 | |
Plan zatrudnienia | 374910 | 295052 | 78,7 % | 79 858 |
Inne wydatki związane z personelem | 1 869 455 | 1 283 872 | 68,7 % | 585 583 |
Budynki | 22 265 219 | 17 149 124 | 77,0 % | 5 116 094 |
Systemy komputerowe | 16 742 152 | 16 214 304 | 96,8 % | 527 848 |
Meble | 622 184 | 605 902 | 97,4 % | 16 282 |
Wyposażenie techniczne | 2 463 968 | 2 338 140 | 94,9 % | 125 829 |
Transport | 526139 | 383068 | 72,8 % | 143071 |
Koszty podróży służbowych delegacji | - | - | - | |
Koszty tłumaczenia ustnego | 4110564 | 4085 741 | 99,4 % | 24 822 |
Posiedzenia i konferencje | 889 543 | 552 737 | 62,1 % | 336 806 |
Informacje | 2187281 | 2087 545 | 95,4 % | 99 736 |
Różne | 492075 | 380178 | 77,3 % | 111897 |
Rezerwa | - | - | - | |
Ogółem | 52 543 491 | 45 375 664 | 86,4 % | 7 167 827 |
Wskaźnik wykonania środków przeniesionych z 2019 r. wyniósł 86,4 %. Główne przyczyny takiego wskaźnika wykonania są następujące:
- częściowe lub całkowite niedostarczenie robót/towarów/usług zamówionych przez SGR w trakcie poprzedniego roku,
- nieotrzymanie faktur za dostarczone roboty/towary/usługi. Taka sytuacja nieuchronnie prowadzi do powstania obciążenia budżetowego w kolejnym roku budżetowym, gdyż w odniesieniu do tych transakcji konieczne będzie zaciągnięcie nowych zobowiązań w 2021 r.
3.4.2. Środki przeniesione automatycznie z 2020 r. na 2021 r.
Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. wyniosły ogółem 69,6 mln EUR.
Tabela 10
Środki przeniesione z 2020 r. na 2021 r. (wg kategorii)
(w EUR) | ||||||
Kategoria | Budżet 2020 (początkowy) | Budżet 2020 (ostateczny (*)) | Zobowiązania | Płatności 2020 | Środki przeniesione na 2021 | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4 | 5=3-4 | 6=5/3 | |
Plan zatrudnienia | 341 218 000 | 341 218 000 | 330 567 554 | 330 241 206 | 326 349 | 0,1 % |
Inne wydatki związane z personelem | 25 366 000 | 25 366 000 | 19 288 360 | 17 907 492 | 1 380 868 | 7,2 % |
Budynki | 56 644 000 | 56 286 000 | 54 072077 | 32 099 038 | 21 973 039 | 40,6 % |
Systemy komputerowe | 44 509 000 | 55 150000 | 55 142 173 | 31 125 954 | 24 016 219 | 43,6 % |
Meble | 1 171 000 | 1 271 000 | 1 223 252 | 370 430 | 852821 | 69,7 % |
Wyposażenie techniczne | 6 026 000 | 5 458 000 | 4993 891 | 1 996 739 | 2997152 | 60,0 % |
Transport | 2 284 000 | 1 654 000 | 1 407 771 | 889076 | 518 695 | 36,8 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 17 228 000 | 34 003 147 | 34 003 147 | 34 003 147 | 0 | 0,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 81 450 000 | 56 493 853 | 36 837 394 | 23 354 993 | 13482401 | 36,6 % |
Posiedzenia i konferencje | 6285000 | 4085000 | 3056247 | 2489 108 | 567 139 | 18,6 % |
Informacje | 7235000 | 8 103 000 | 8 100 534 | 4 844 083 | 3256451 | 40,2 % |
Różne | 1 217000 | 1 545 000 | 1 476 561 | 1 262 794 | 213 767 | 14,5 % |
Rezerwa | - | - | - | - | - | |
Ogółem (z wył. nabycia) | 590 633 000 | 590 633 000 | 550 168 962 | 480 584 061 | 69 584 901 | 12,6 % |
Nabycie nieruchomości | - | - | - | - | - | |
Suma całkowita | 590 633 000 | 590 633 000 | 550 168 962 | 480 584 061 | 69 584 901 | 12,6 % |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Kwoty przeniesione z 2020 r. na 2021 r. pochodzą głównie z poniższych kategorii:
- budynki: 22,0 mln EUR, z czego 9,9 mln EUR dotyczy różnych prac związanych z zagospodarowaniem, 4,7 mln EUR - sprzątania i utrzymania obiektów, 2,9 mln EUR - ochrony i prewencji, 1,6 mln EUR - energii elektrycznej, wody, gazu i ogrzewania, 1,5 mln EUR - prac zapewniających bezpieczeństwo budynków, a 1,4 mln EUR - innych wydatków związanych z budynkami, np. analiz budynków,
- systemy komputerowe: 24,0 mln EUR, z czego 13,4 mln EUR dotyczy pomocy zewnętrznej, 9,0 mln - sprzętu i oprogramowania komputerowego, 1,0 mln EUR - konserwacji i utrzymania przez służby informatyczne, a 0,6 mln EUR - telekomunikacji,
- 13,5 mln EUR w celu pokrycia części kosztów tłumaczenia ustnego wykonanego w 2020 r., jednak w odniesieniu do którego faktury nie zostały w pełni uzgodnione ze służbami Komisji Europejskiej,
- wydatki na informacje: 3,3 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy informacji i akcji o charakterze publicznym, 0,7 mln EUR - wydatków na dokumentację i bibliotekę, a 0,2 mln EUR - publikacji Rady,
- wyposażenie techniczne: 3,0 mln EUR, z czego 2,4 mln EUR dotyczy zakupu i utrzymania sprzętu konferencyjnego, a 0,6 mln EUR - pomocy zewnętrznej i utrzymania wyposażenia,
- inne wydatki związane z personelem: 1,4 mln EUR, w szczególności w odniesieniu do wydatków na szkolenia i rekrutację (0,6 mln EUR), służby medycznej i świetlic (0,4 mln EUR) i środków wsparcia dla personelu (0,1 mln EUR),
- posiedzenia i konferencje: 0,6 mln EUR, dotyczy głównie jeszcze nieotrzymanych faktur za organizację posiedzeń Rady Europejskiej i Rady w 2020 r.,
- meble: 0,9 mln EUR, dotyczy zakupu mebli przeznaczonych do niektórych stref wypoczynku w budynkach, projektu pilotażowego dotyczącego nowych metod pracy (NWOW) oraz budynku żłobka,
- transport: 0,5 mln EUR na realizację planu w zakresie mobilności pracowników Rady (0,3 mln EUR) oraz na wynajem, utrzymanie i naprawę parku samochodowego (0,2 mln EUR),
- wydatki różne: 0,2 mln EUR obejmujące głównie koszty postępowań sądowych (0,1 mln EUR), materiały biurowe (0,03 mln EUR) oraz opłaty pocztowe (0,03 mln EUR).
3.5. Dochody przeznaczone na określony cel
3.5.1. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. wyniosły 14,7 mln EUR.
Tabela 11
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (wg kategorii)
(w EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2020 | Płatności 2020 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 3 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
Plan zatrudnienia | 4 469 | - | - | 0,0 % | 4 469 |
Inne wydatki związane z personelem | 2 068 489 | 1 564 717 | 1 555 069 | 75,6 % | 503 772 |
Budynki | 1 122 040 | 1 109 096 | 696 304 | 98,8 % | 12 944 |
Systemy komputero- | 822 837 | 820 333 | 809 443 | 99,7 % | 2 503 |
we | |||||
Meble | - | - | - | - | |
Wyposażenie techniczne | 5 700 | 4 511 | 4 511 | 79,1 % | 1 189 |
Transport | 2 616 | 2 616 | - | 100,0 % | - |
Koszty podróży służbowych delegacji | 4 831 525 | 4831525 | 4 831 525 | 100,0 % | - |
Koszty tłumaczenia ustnego | 5 478 770 | 5 478 770 | 5 478 770 | 100,0 % | - |
Posiedzenia i konfe- | 90 014 | 87 854 | 87 773 | 97,6 % | 2 160 |
rencje Informacje |
- | - | - | - | |
Różne | 7 073 | 7 073 | 7 073 | 100,0 % | - 0 |
Ogółem RE/Rada | 14 433 534 | 13 906 495 | 13 470 469 | 96,3 % | 527 038 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 262 865 | 260 794 | 163 598 | 99,2 % | 2 071 |
Suma całkowita | 14 696 399 | 14 167290 | 13 634 068 | 96,4 % | 529 109 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Dochody przeznaczone na określony cel związane z działalnością SGR wyniosły ogółem 14,7 mln EUR, z czego w odniesieniu do 14,2 mln EUR należycie zaciągnięto zobowiązania w 2020 r. Pozostała kwota 0,5 mln EUR została anulowana zgodnie z art. 12 ust. 1 RF.
Kolejna część dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. (0,3 mln EUR) dotyczy kwot przesuniętych w 2019 r. przez ESDZ do Rady na pokrycie kosztów usług określonych w różnych umowach o gwarantowanym poziomie usług między obiema instytucjami i świadczonych przez SGR. Z całej kwoty zobowiązania wynoszącej 0,3 mln w 2020 r. dokonano płatności na kwotę 0,2 mln EUR.
3.5.2. Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności
Łączna kwota dochodów przeznaczonych na określony cel przeniesionych z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności wynosiła 0,4 mln EUR.
Tabela 12
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych przed 2020 r. przeniesionych na 2020 r. z przeznaczeniem na płatności (wg kategorii)
(w EUR) | ||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione z 2019 r. z przeznaczeniem na płatności | Płatności 2020 | Wskaźnik wykonania | Anulowane dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 4=2/1 | 4=1-2 | |
Plan zatrudnienia | - | - | - | - |
Inne wydatki związane z personelem | 49 893 | 4 042 | 8,1 % | 45 851 |
Budynki | 122 651 | 87 762 | 71,6 % | 34 889 |
Systemy komputerowe | 185 146 | 160 464 | 86,7 % | 24 682 |
Mable | - | - | - | - |
Wyposażenie techniczne | 90 | 30 | 33,3 % | 60 |
Transport | 3 248 | 1 197 | 36,9 % | 2 051 |
Koszty podróży służbowych delegacji | - | - | - | - |
Koszty tłumaczenia ustnego | - | - | - | - |
Posiedzenia i konferencje | 915 | - | - | 915 |
Informacje | 5 028 | 3 918 | - | 1 110 |
Różne | 5 330 | - | 0,0 % | 5 330 |
Ogółem RE/Rada | 372 301 | 257413 | 69,1 % | 114 889 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 32 137 | 32 137 | - | - |
Suma całkowita | 404 438 | 289 549 | 71,6 % | 114 889 |
3.5.3. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. z przeznaczeniem na płatności
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r., w odniesieniu do których należycie zaciągnięto zobowiązania, ale nie dokonano płatności w 2020 r., zostały przeniesione z 2020 r. na 2021 r. i wyniosły łącznie 0,5 mln EUR.
Tabela 13
Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone przed 2020 r. przeniesione na 2021 r. (wg kategorii)
(w EUR) | |||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel przed 2020 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2020 | Płatności 2020 | Dochody przeznaczone na określony cel przeniesione na 2021 | Wskaźnik przeniesienia |
1 | 2 | 3 | 4=2-3 | 5=4/2 | |
Plan zatrudnienia | 4 469 | - | - | - | - |
Inne wydatki związane z personelem | 2 068 489 | 1 564 717 | 1 555 069 | 9 648 | 0,6 % |
Budynki | 1 122 040 | 1 109 096 | 696 304 | 412 792 | 37,2 % |
Systemy komputerowe | 822 837 | 820 333 | 809 443 | 10 890 | 1,3 % |
Meble | - | - | - | - | |
Wyposażenie techniczne | 5 700 | 4 511 | 4 511 | - | 0,0 % |
Transport | 2 616 | 2 616 | - | 2 616 | 100,0 % |
Koszty podróży służbowych delegacji | 4 831 525 | 4831525 | 4 831 525 | - | 0,0 % |
Koszty tłumaczenia ustnego | 5 478 770 | 5 478 770 | 5 478 770 | - | 0,0 % |
Posiedzenia i konferencje | 90 014 | 87 854 | 87 773 | 81 | 0,1 % |
Informacje | - | - | - | - | - |
Różne | 7 073 | 7 073 | 7 073 | 0 | 0,0 % |
Ogółem RE/Rada | 14 433 534 | 13 906 495 | 13 470 469 | 436 026 | 3,1 % |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 262 865 | 260 794 | 163 598 | 97 196 | 37,3 % |
Suma całkowita | 14 696 399 | 14 167 290 | 13 634 068 | 533 222 | 3,8 % |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Kwoty przeniesione dotyczą głównie prac związanych z zagospodarowaniem budynków (0,4 mln EUR).
3.5.4. Dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r.
Ogółem dochody przeznaczone na określony cel zgromadzone w 2020 r. wyniosły 43,7 mln EUR. Z tego kwota 80 000 EUR odpowiada kwotom przesuniętym przez ESDZ do Rady.
Tabela 14
Wykonanie dochodów przeznaczonych na określony cel zgromadzonych w 2020 r. (wg kategorii)
(w EUR) | ||||
Kategoria | Dochody przeznaczone na określony cel 2020 (ostateczne (*)) | Zobowiązania 2020 | Płatności2020 | Dostępne dochody przeznaczone na określony cel |
1 | 2 | 3 | 4=1-3 | |
Plan zatrudnienia | 1 753 861 | 30 000 | 22 316 | 1 731 544 |
Inne wydatki związane z personelem | 1 592 952 | 224 904 | 204 996 | 1 387 956 |
Budynki | 719 778 | 194519 | 192019 | 527758 |
Systemy komputerowe | 978067 | 424878 | 85 694 | 892 372 |
Meble | - | - | - | - |
Wyposażenie techniczne | 16 619 | 1 326 | - | 16 619 |
Transport | 6 113 | - | - | 6 113 |
Koszty podróży służbowych delegacji | 30 385 449 | - | - | 30 385 449 |
Koszty tłumaczenia ustnego | 7954330 | 45 274 | 45 274 | 7 909 056 |
Posiedzenia i konferencje | 84 097 | - | - | 84 097 |
Informacje | 12 784 | 11 157 | 240 | 12 544 |
Różne | 82 540 | 6 929 | - 0 | 82 540 |
Ogółem RE/Rada | 43 586 587 | 938 987 | 550 540 | 43 036 048 |
Umowy o gwarantowanym poziomie usług z ESDZ | 80 000 | 50 000 | - | 80 000 |
Suma całkowita | 43 666 587 | 988 987 | 550 540 | 43 116 048 |
(*) W tym wewnętrzne realokacje środków. |
Dochody przeznaczone na określony cel w 2020 r. związane z działalnością SGR wyniosły 43,6 mln EUR. W trakcie roku budżetowego zaciągnięto zobowiązania na kwotę 0,9 mln EUR, zaś kwota 43,0 mln EUR została przeniesiona na 2021 r. zgodnie z art. 12 ust. 4 RF.
Około 70 % dochodów przeznaczonych na określony cel (30,4 mln EUR) pochodzi z salda kosztów podróży służbowych delegacji wynikającego z przedstawionych przez nie oświadczeń dotyczących podróży służbowych oraz z wcześniejszego zwrotu środków z pul na podróże służbowe na 2020 r. przez kilka państw członkowskich.
Kwota 7,9 mln EUR dotyczy tłumaczeń ustnych, 6,3 mln EUR - zwrotu zaliczki dla służb tłumaczeń ustnych Komisji, a 1,6 mln EUR - płatnościom uzupełniającym w przypadku niektórych języków w celu pokrycia kosztów dodatkowych usług tłumaczenia ustnego na te języki.
Pozostałe środki pochodzą głównie ze zwrotu kwot związanych z rozmaitymi operacjami administracyjnymi Rady.
Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.353.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie z działalności finansowej za rok 2020 - Sekcja II - Rada Europejska i Rada. |
Data aktu: | 02/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 02/09/2021 |