Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej.

Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej
(2021/C 247/02)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
1.
PRZYWOŁUJĄC:
Konkluzje Rady z dnia 10 listopada 2020 r. w sprawie polityki w zakresie własności intelektualnej i zmiany systemu wzorów przemysłowych w Unii 1 .
Komunikat Komisji z dnia 25 listopada 2020 r. pt. "Plan działania w zakresie własności intelektualnej wspierający odbudowę i odporność UE" 2 , w którym to komunikacie uznano własność intelektualną za kluczowy atut UE, a zarazem stwierdzono, że by system ten był skuteczny, wdrożona powinna zostać wyważona polityka, która pomoże przedsiębiorstwom kapitalizować wynalazki i twórczość, a jednocześnie sprawi, że będą one służyły gospodarce i całemu społeczeństwu.
Konkluzje z nadzwyczajnego posiedzenia Rady Europejskiej w dniach 24-25 maja 2021 r. 3 , w szczególności apel o zintensyfikowanie prac, by zapewnić sprawiedliwy globalny dostęp do szczepionek przeciwko COVID-19, oraz zobowiązanie UE i państw członkowskich, by przyspieszyć dzielenie się szczepionkami i wesprzeć kraje w potrzebie oraz pomóc w rozwoju lokalnych zdolności produkcyjnych, zgodnie z deklaracją rzymską z Globalnego Szczytu Zdrowotnego.
Konkluzje Rady z dnia 23 kwietnia 2021 r. w sprawie "Drużyny Europy" 4 , mówiące o globalnych aspektach pandemii COVID-19 i stwierdzające, że zasadnicze znaczenie ma zapewnienie szybkiego, sprawiedliwego i równego globalnego dostępu do bezpiecznych, przystępnych cenowo i skutecznych szczepionek, terapii i diagnostyki w zakresie COVID-19. W tym kontekście w konkluzjach potwierdzono, że UE i jej państwa członkowskie odgrywają zasadniczą rolę w odpowiednich działaniach wielostronnych, w szczególności jeśli chodzi o akcelerator dostępu do narzędzi walki z COVID-19 i działający w jego ramach program COVAX.
Komunikat Komisji z dnia 17 lutego 2021 r. pt. "Inkubator HERA wspólne antycypowanie zagrożeń związanych z wariantami COVID-19" 5 , w którym to komunikacie uznano, że jednym z najszybszych sposobów podniesienia produkcji szczepionek jest zwiększenie zdolności produkcyjnych i zdolności do realizacji ostatnich etapów produkcji, co może oznaczać dobrowolne dzielenie się wiedzą fachową i własnością intelektualną związanymi ze szczepionkami oraz technologiami ich wytwarzania, po to by skrócić czas potrzebny na transfer tych technologii.
Przystąpienie Unii do aktu genewskiego Porozumienia lizbońskiego w sprawie nazw pochodzenia i oznaczeń geograficznych, który przyczynił się do poprawy i modernizacji systemów ochrony oznaczeń geograficznych na poziomie globalnym; i przypomina, że jest gotowa rozważyć wprowadzenie systemu ochrony sui generis produktów nie- rolnych na szczeblu UE, na podstawie dokładnej oceny skutków pod kątem jej potencjalnych kosztów i korzyści oraz na bazie informacji zwrotnych od interesariuszy z niedawnej wstępnej oceny skutków opracowanej przez Komisję i z konsultacji publicznych.
Konkluzje Rady z dnia 21 września 2020 r. 6 , zawierające apel o to, by umożliwić małym i średnim przedsiębiorstwom (MŚP) pełne korzystanie z szans jednolitego rynku i w tym celu m.in. sprzyjać inwestycjom prowzrostowym w drodze ułatwiania MŚP inwestycji opartych na własności intelektualnej; w konkluzjach tych z zadowoleniem przyjęto również komunikat Komisji z dnia 10 marca 2020 r. pt. "Długofalowy plan działania na rzecz lepszego wdrażania i egzekwowania przepisów dotyczących jednolitego rynku" 7 , w którym to komunikacie podkreśla się, że należy usprawnić egzekwowanie praw własności intelektualnej oraz zakazów lub ograniczeń dotyczących wprowadzania do obrotu na jednolitym rynku towarów nielegalnych lub podrobionych,

Plan działania w zakresie własności intelektualnej

2.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opracowany przez Komisję plan działania w zakresie własności intelektualnej i zapowiedziane w nim inicjatywy: lepszą ochronę własności intelektualnej, promowanie skutecznego wykorzystywania i wdrażania własności intelektualnej, łatwiejszy dostęp do aktywów chronionych prawem własności intelektualnej i ich wymiana, zwalczanie naruszeń praw własności intelektualnej, a także zasady fair play na poziomie globalnym;
3.
APELUJE do Komisji, by potraktowała priorytetowo terminową prezentację stosownych wniosków ustawodawczych, w tym jak najszybsze przedstawienie wniosku zmieniającego i unowocześniającego prawodawstwo UE w zakresie wzorów przemysłowych w celu jego uprzystępnienia, zwłaszcza dla MŚP; Z ZAINTERESOWANIEM OCZEKUJE na postępy prac nad programem nieustawodawczym zapowiedzianym w planie działania, w tym na przyszły unijny zestaw narzędzi przeciwko [...] podrabianiu towarów oraz na prace w dziedzinie sztucznej inteligencji, wymiany danych oraz lepszej "infrastruktury praw autorskich";

Rola własności intelektualnej w skuteczniejszym reagowaniu na pandemię COVID-19

4.
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że pandemia COVID-19 poważnie wpłynęła i nadal wpływa na światową gospodarkę, i zdając sobie sprawę, że były i są potrzebne pilne środki, które wsparłyby badania i rozwój i zwiększyły zdolność produkcji szczepionek, tak by UE w najbliższej przyszłości mogła odzyskać globalną konkurencyjność i ponownie odnotować wzrost gospodarczy;
5.
PODKREŚLAJĄC, że mimo kryzysu innowacje i kreatywność w Unii nie ustały i że system własności intelektualnej okazał się - i powinien pozostać - czynnikiem innowacji, konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i zrównoważonego rozwoju oraz kluczowymi ramami wspomagającymi współpracę i transfer wiedzy i technologii;
6.
UZNAJĄC, że ścisła współpraca wszystkich stosownych podmiotów publicznych i prywatnych, opierająca się w razie potrzeby na dobrowolnych rozwiązaniach w zakresie wymiany własności intelektualnej, wiedzy technologicznej i danych, to obiecujący sposób, by odpowiedzieć na ewentualne wyzwania i szybko zwiększyć zdolności produkcyjne i podaż na całym świecie oraz zapewnić dostęp do produktów krytycznych dla diagnozowania, leczenia i profilaktyki COVID-19, w tym szczepionek;
7.
UZNAJĄC, że Unia aktywnie angażuje się w kompleksowy dialog w ramach Światowej Organizacji Handlu (WTO) i innych forów międzynarodowych w celu zbadania, w jaki sposób skuteczne i pragmatyczne podejścia, takie jak grupowanie patentów, inicjatywy licencyjne i platformy wymiany wiedzy/szczepionek, mogłyby wesprzeć niedrogi i sprawiedliwy dostęp do produktów leczniczych, diagnostyki, szczepionek i terapii na COVID-19, a tym samym zapewnić zdecydowaną, szybką i powszechną reakcję na pandemię; UZNAJĄC, że Unia jest również gotowa omówić inne narzędzia, w tym elastyczne rozwiązania przewidziane w art. 31 i art. 31bis porozumienia TRIPS;
8.
ZDAJĄC SOBIE SPRAWĘ, że pandemia wpływa również na pracę urzędów ds. własności intelektualnej; UZNAJĄC, że urzędy te dostosowały się do tego wyzwania, zwłaszcza promując procedury internetowe i niepapierowe, a tym samym gwarantując bezpieczeństwo użytkownikom systemu własności intelektualnej i pracownikom urzędów, a jednocześnie zapewniając płynność funkcjonowania w UE, z myślą o innowacjach;
9.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE środki wsparcia w obliczu COVID-19 autorstwa Komisji, skutkujące solidnym, silnym i zrównoważonym systemem własności intelektualnej, opartym na bazie ekologicznocyfrowej, który przyczyni się do bardziej zrównoważonej gospodarki;
10.
Z ZAINTERESOWANIEM OCZEKUJE na dalsze debaty nad ewentualnymi narzędziami i możliwościami związanymi z własnością intelektualną, które pozwoliłyby na lepszą koordynację działań podejmowanych w reakcji na transgra- niczne sytuacje kryzysowe; ODNOTOWUJE gotowość Komisji do zapewnienia wsparcia - w kontekście prac grupy zadaniowej ds. przyspieszenia produkcji szczepionek przeciwko COVID-19 - we wszelkich ewentualnych kwestiach związanych z własnością intelektualną;
11.
PRZYPOMINAJĄC, że UE jest głównym eksporterem szczepionek na świecie, wysyłającym połowę swojej produkcji do pozostałych krajów świata, i jednym z czołowych współuczestników finansowych programu COVAX, ZWRACA UWAGĘ, że potrzebne jest większe globalne wsparcie dla programu COVAX, i APELUJE DO wszystkich krajów produkujących szczepionki o umożliwienie wywozu i unikanie wszelkich środków zakłócających łańcuchy dostaw, a tym samym o aktywne przyczynianie się do globalnych wysiłków na rzecz zwiększenia podaży na całym świecie;

MŚP i ich odbudowa gospodarcza

12.
MAJĄC ŚWIADOMOŚĆ, że pogarszająca się sytuacja epidemiologiczna spowodowała przyjęcie licznych restrykcji mających zapobiegać i przeciwdziałać pandemii;
13.
UZNAJĄC, że należy pilnie opracować i wdrożyć nowe instrumenty, które wesprą MŚP w opłacaniu kosztów operacyjnych, w tym związanych z ochroną należących do nich praw własności intelektualnej i z zarządzaniem tymi prawami, po to by złagodzić negatywny wpływ na ogólną sytuację finansową tych przedsiębiorstw;
14.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ ze zwiększonych trudności wynikających z obecnego kryzysu i z jego nieuniknionego wpływu na podmioty gospodarcze, w szczególności MŚP, mianowicie jeżeli chodzi o definiowanie strategii biznesowych służących zwiększaniu ich konkurencyjności i przyspieszaniu wzrostu gospodarczego;
15.
PODKREŚLA, że ochrona i monetyzacja praw własności intelektualnej i tajemnic handlowych to dla MŚP zasadniczy czynnik konkurencyjności, innowacji, generowania wartości i gwarancji trwałości;
16.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ, że infrastruktura badawcza tworzy wartość dodaną, gdy jest wykorzystywana jednocześnie do celów badań i zastosowań technologicznych: to dziedzina, w której własność intelektualna odgrywa ważną rolę, obejmującą współpracę z przedsiębiorstwami, w szczególności MŚP, a tym samym uwalnianie potencjału innowacyjnego umożliwiającego realizację szerszych priorytetów strategicznych UE;
17.
ZGADZA SIĘ z oceną zawartą w planie działania w zakresie własności intelektualnej, że duża część MŚP i naukowców nie w pełni korzysta jeszcze z możliwości, jakie daje ochrona i monetyzacja własności intelektualnej, i dlatego APELUJE o dalsze działania promujące skuteczne wykorzystanie i wdrażanie własności intelektualnej w MŚP;
18.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE więc zainaugurowanie i wdrażanie przez Komisję i Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) Funduszu Wsparcia MŚP, który oferuje środki na doradztwo w sprawie roli własności intelektualnej jako elementu strategii biznesowej MŚP oraz na rejestrację znaków towarowych i wzorów przemysłowych poprzez krajowe, regionalne i unijne systemy własności intelektualnej; SĄDZI, że użyteczne byłoby w przyszłości objęcie tym wsparciem także patentów;
19.
ODNOTOWUJE, że dla powodzenia nowej inicjatywy sprawą zasadniczą będą prace EUIPO oraz krajowych i regionalnych urzędów ds. własności intelektualnej w ramach Sieci Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPN), w szczególności we współpracy z ogólnymi instrumentami wsparcia biznesu, takimi jak Europejska Sieć Przedsiębiorczości, inicjatywy klastrowe, oraz z innymi sieciami wsparcia związanymi z własnością intelektualną, np. ośrodkami informacji patentowej;
20.
ZWRACA SIĘ do Komisji, by rozwinęła i wzmocniła współpracę z EUIPN i różnymi sieciami wsparcia i usługodawcami związanymi z własnością intelektualną, tak by zapewnić spójność i komplementarność obecnych i przyszłych środków wsparcia MŚP w zakresie własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE i objąć środkami wszystkie prawa własności intelektualnej, a tym samym wesprzeć konkurencyjność, innowacyjność i dostęp małych przedsiębiorstw do rynków zagranicznych;

Technologie ekologiczne i cyfrowe

21.
UZNAJĄC, że zrównoważona przyszłość, która byłaby bardziej obiecująca dla następnego pokolenia, wymaga skutecznych i efektywnych naukowo-biznesowych interakcji między własnością intelektualną a innowacjami;
22.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ, że potrzebna jest debata nad znaczeniem ochrony innowacyjnych rozwiązań w dziedzinie technologii ekologicznych i cyfrowych jako sposobu promowania wzrostu gospodarczego i zrównoważonego rozwoju nowoczesnych społeczeństw;
23.
ODNOTOWUJE, że prawa własności intelektualnej mają zasadnicze znaczenie jako zachęta do rozwijania i rozpowszechniania zrównoważonych technologii przyjaznych środowisku, zgodnie z wnioskami z konferencji ONZ z 2019 r. w sprawie zmiany klimatu, które zmotywowały kraje i organizacje przedsiębiorców do postawy bardziej odpowiedzialnej społecznie i środowiskowo, prowadzącej także do korzystania z praw własności intelektualnej jako narzędzia tworzenia wspólnych strategii dzielenia się technologiami;
24.
PODKREŚLAJĄC wagę kwestii ekologicznych i cyfrowych w odbudowie gospodarczej i rozwoju przedsiębiorstw, w tym MŚP, w szczególności dzięki technologiom ekologicznym i cyfrowym oraz otwartym innowacjom jako strategii, o czym mowa w planie działania w zakresie własności intelektualnej;
25.
ZAZNACZA, że UE musi zrobić jak najlepszy użytek ze swoich doskonałych wyników badawczo-innowacyjnych, by wesprzeć ekologicznocyfrową transformację unijnej gospodarki, w tym poprzez skuteczne stosowanie inteligentnej ochrony własności intelektualnej i zarządzania tą własnością poprzez efektywne mechanizmy wymiany własności intelektualnej i transferu technologii;
26.
JEST ZDANIA, że należy pilnie zadbać, by własność intelektualna pozostała czynnikiem umożliwiającym transformację ekologicznocyfrową, i uważa, że na tym powinna się skupić odporna, twórcza i zrównoważona UE;
27.
APELUJE DO Komisji i państw członkowskich, by w jak najszerszy sposób zachęcały do zaprzęgnięcia potencjału kreatywnego i innowacyjnego na rzecz technologii ekologicznych i cyfrowych w całej UE;

Egzekwowanie praw własności intelektualnej

28.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania podejmowane obecnie przez sektor publiczny i prywatny w celu zwalczania naruszeń praw własności intelektualnej w internecie i poza nim i odwrócenia narastającej tendencji związanej z tym procederem, utrzymując tym samym, że istnieje wyraźna potrzeba zintensyfikowania wysiłków, i uznając, że istotną rolę w realizacji celów w tej dziedzinie mogą odegrać nowe technologie;
29.
UZNAJE, że walka z naruszeniami praw własności intelektualnej musi koniecznie obejmować skuteczne stosowanie obowiązujących ram prawnych, i PODKREŚLA, że w walce z naruszeniami praw własności intelektualnej ważny jest odpowiedni potencjał organów ścigania;
30.
UZNAJE, że aby pomóc zapewnić skuteczniejsze środki przeciwko naruszeniom praw własności intelektualnej, należy zachęcać do refleksji nad prewencją i zwalczaniem przestępczego łamania praw własności intelektualnej, w szczególności podrabiania towarów i piractwa, i nad ich związkiem z międzynarodową przestępczością gospodarczą i finansową - z uwagi na zaangażowanie zorganizowanych grup przestępczych - w tym nad ewentualną potrzebą dokonania przeglądu istniejących różnic prawnych między przepisami prawnokarnymi państw członkowskich, ewentualnych luk w zakresie prawa karnego i ścigania oraz prawnych i praktycznych przeszkód w transgranicznej współpracy w UE;
31.
Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE opracowane przez Komisję "Sprawozdanie z funkcjonowania protokołu ustaleń w sprawie sprzedaży towarów podrobionych w internecie" 8 ; MAJĄC NA UWADZE, że sygnatariusze protokołu ustaleń uważają go za cenny instrument wymiany informacji i sprawdzonych rozwiązań, zapewniający skuteczną współpracę posiadaczy praw i platform internetowych; WYRAŻA POGLĄD, że ponieważ ilość podrabianych towarów na rynkach internetowych wciąż jest niedopuszczalnie wysoka, wysiłki te zostaną znacznie wzmocnione poprzez akt o usługach cyfrowych i przyszły unijny zestaw narzędzi przeciwko podrabianiu towarów;
32.
UZNAJE za niezbędne, by UE starała się zminimalizować istniejące słabości, oceniając potrzebę unowocześnienia obowiązujących ram prawnych, a tym samym zapewniając inteligentne i strategiczne korzystanie z własności intelektualnej oraz skuteczną walkę z naruszeniami praw w tym zakresie;
33.
ZWRACA UWAGĘ, że należy uwzględnić walkę z naruszeniami praw własności intelektualnej, w tym podrabianiem towarów i piractwem, w priorytetach wszystkich stosownych polityk Unii;

Patenty

34.
PONAWIA wyrazy uznania w związku z cennymi dyskusjami Rady Administracyjnej Europejskiej Organizacji Patentowej, w tym jej Komisji ds. Prawa Patentowego, w sprawie zdolności patentowej czysto biologicznych procesów wytwarzania roślin lub zwierząt oraz produktów uzyskiwanych w takich procesach, które to dyskusje miały za cel doprowadzić do głębszego zrozumienia - na podstawie podejścia opartego na dowodach - dyrektywy 98/44/WE w sprawie ochrony prawnej wynalazków biotechnologicznych i odpowiadających jej postanowień Konwencji o patencie europejskim. Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania monitorujące i sprawozdawcze zainicjowane przez Europejski Urząd Patentowy (EPO) w odniesieniu do praktyk udzielania przez niego patentów zgodnie z opinią G 3/19 jego Rozszerzonej Komisji Odwoławczej z dnia 14 maja 2020 r.;
35.
PRZYPOMINAJĄC, że dodatkowe świadectwa ochronne mają kompensować innowatorom utratę skutecznej ochrony patentowej wynikającą z czasu potrzebnego na obowiązkowe badania kliniczne i procedury wydawania pozwoleń na dopuszczenie do obrotu, a tym samym zachęcać do innowacji w Unii i przyczyniać się do zapobiegania opuszczaniu Unii przez te gałęzie przemysłu;
36.
ZAUWAŻAJĄC, że ochrona w postaci dodatkowych świadectw ochronnych jest zapewniana na szczeblu krajowym, co może skutkować odmiennymi decyzjami w UE, a w konsekwencji równoległymi postępowaniami sądowymi, potencjalnie powodując nieefektywność, niepewność prawa oraz brak jasności i przewidywalności w UE;
37.
ZDAJE SOBIE SPRAWĘ z wagi dalszych prac nad spójniejszym systemem i w tym kontekście z wagi poszukiwania dalszych bardziej zharmonizowanych rozwiązań w celu przezwyciężenia wszelkich istniejących przeszkód; Z ZADOWOLENIEM PRZYJMUJE działania przedstawione w planie działania w zakresie własności intelektualnej w celu poprawy systemu dodatkowych świadectw ochronnych.
1 Dz.U. C 379I z 10.11.2020, s. 1.
2 Dok. 13354/20.
3 Dok. EUCO 5/21, pkt 3.
4 Dok. 7894/21.
5 Dok. 6375/21.
6 Dok. 10698/20.
7 Dok. 6778/20.
8 Dok. 10189/20.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.247.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady o polityce własności intelektualnej.
Data aktu: 18/06/2021
Data ogłoszenia: 25/06/2021