united kingdom
ukraine

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Sprawa M.8713 - Tata Steel/ThyssenKrupp/JV).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(Sprawa M.8713 - Tata Steel/ThyssenKrupp/JV)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2021/C 24/11)

(Dz.U.UE C z dnia 22 stycznia 2021 r.)

1.
W dniu 25 września 2018 r., zgodnie z art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw"), Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwa Tata Steel Limited ("Tata") i thyssenkrupp AG ("ThyssenKrupp") miałyby przejąć - w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) oraz art. 3 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw - wspólną kontrolę nad nowo utworzonym wspólnym przedsiębiorcą ("transakcja"). Tata i ThyssenKrupp zwane są dalej "stronami".
2.
Na podstawie badania rynku przeprowadzonego na pierwszym etapie postępowania Komisja wyraziła poważne wątpliwości co do zgodności transakcji z zasadami rynku wewnętrznego i w dniu 30 października 2018 r. przyjęła decyzję na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W dniu 19 listopada 2018 r. strony przedstawiły na piśmie swoje uwagi do decyzji przyjętej na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c).
3.
W dniach 13 listopada 2018 r., 19 marca i 25 kwietnia 2019 r. drugi etap badania transakcji został przedłużony łącznie o 20 dni roboczych na podstawie art. 10 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
4.
W dniu 5 grudnia 2018 r., na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Komisja przyjęła dwie decyzje, skierowane odpowiednio do Tata i ThyssenKrupp, w których zwróciła się o dostarczenie określonych dokumentów nie później niż do dnia 21 grudnia 2019 r. i zawiesiła termin zakończenia badania połączenia do czasu otrzymania pełnych i prawidłowych informacji ("decyzje o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji"). W dniu 11 grudnia 2018 r. strony skierowały pismo do urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające, wyrażając swoje niezadowolenie z przyjęcia decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji, twierdząc zasadniczo, że zakres wniosków jest zbyt szeroki, że pierwotnie wyznaczony stronom termin na udzielenie odpowiedzi był bardzo krótki oraz że zawieszenie terminów procedury badania transakcji przez Komisję na podstawie art. 10 ust. 4 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw było nieproporcjonalne, nieuzasadnione i nieracjonalne. Strony skarżyły się, że decyzje o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji (a w konsekwencji zawieszenie terminu zakończenia procedury badania transakcji, który został podany do wiadomości publicznej), wywołały poważne negatywne skutki, np. w postaci zapytań prasowych i reakcji giełdowych. Przede wszystkim pragnę zauważyć, że decyzja 2011/695/UE nie zezwala urzędnikowi przeprowadzającemu spotkanie wyjaśniające na podjęcie konkretnych działań w odniesieniu do zastrzeżeń stron 2 . Biorąc pod uwagę wyjaśnienia przedstawione przez DG ds. Konkurencji w odniesieniu do decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji, późniejsze szybkie udzielenie przez strony odpowiedzi na te decyzje 3  oraz brak dalszych skarg ze strony stron w związku z tymi decyzjami, nie uważam, aby przyjęcie decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji miało wpływ na skuteczne wykonywanie praw procesowych stron.
5.
W dniu 13 lutego 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń zgodnie z art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. W pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń Komisja doszła do wstępnego wniosku, że transakcja prawdopodobnie zakłóci znacząco efektywną konkurencję na rynku wewnętrznym w rozumieniu art. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw ze względu na: (i) nieskoordynowane skutki horyzontalne wynikające z wyeliminowania znaczącej presji konkurencyjnej na rynku produkcji i dostaw stali cynkowanej ogniowo do zastosowań motoryzacyjnych w EOG; (ii) stworzenie w EOG pozycji dominującej lub przynajmniej ze względu na nieskoordynowane skutki horyzontalne wynikające z wyeliminowania znaczącej presji konkurencyjnej na rynkach produkcji i dostaw wyrobów ze stali powlekanej metalem (tj. blachy stalowej ocynowanej i stali powlekanej elektrolitycznie chromem) oraz wyrobów ze stali laminowanej stosowanej w opakowaniach; oraz (iii) nieskoordynowane skutki horyzontalne wynikające z wyeliminowania znaczącej presji konkurencyjnej na rynku produkcji i dostaw teksturowanej stali elektrotechnicznej w EOG. Ze wstępnych wniosków Komisji wynika zatem, że zgłoszona koncentracja nie byłaby zgodna z rynkiem wewnętrznym ani z funkcjonowaniem Porozumienia EOG.
6.
Strony uzyskały dostęp do akt Komisji w dniu 14 lutego 2019 r., a następnie w dniach 1 marca, 21 marca, 17 kwiet nia, 3 maja i 17 maja 2019 r. W dniach od 14 do 21 lutego 2019 r. zorganizowano biuro danych, co umożliwiło doradcom ekonomicznym stron sprawdzenie poufnych informacji o charakterze ilościowym, które stanowiły część akt Komisji. W dniu 21 lutego 2019 r. stronom przekazano nieopatrzone klauzulą poufności sprawozdanie z biura danych, a skorygowana wersja tego sprawozdania została przekazana stronom w dniu 22 lutego 2019 r. Drugie biuro danych zorganizowano w dniach od 21 do 25 marca 2019 r. Drugie nieopatrzone klauzulą poufności sprawozdanie z biura danych przekazano stronom w dniu 26 marca 2019 r.
7.
Strony przekazały uwagi do pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń w dniu 27 lutego 2019 r. Strony nie złożyły wniosków o możliwość złożenia ustnych wyjaśnień.
8.
Do udziału w postępowaniu dopuszczono pięć przedsiębiorstw (ArcelorMittal, Ardagh, IG Metall, IndustriAll i Salzgitter AG) jako zainteresowane osoby trzecie. Wszystkim zainteresowanym osobom trzecim przekazano nieopatrzoną klauzulą poufności wersję pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń, do którego dwa z tych podmiotów - Ardagh Group i Salzgitter AG - przedłożyły pisemne uwagi na podstawie art. 16 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 802/2004.
9.
W dniu 20 marca 2019 r. Komisja wystosowała do stron pismo przedstawiające okoliczności faktyczne. Strony przekazały uwagi do pisma przedstawiającego okoliczności faktyczne w dniu 25 marca 2019 r.
10.
W dniu 1 kwietnia 2019 r., na podstawie art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw strony przedstawiły swoje zobowiązania. Zobowiązania te poddano testowi rynku w dniu 2 kwietnia 2019 r. W dniu 23 kwietnia 2019 r. strony zaproponowały zmienione zobowiązania ("zmienione zobowiązania"). W dniu 25 kwietnia 2019 r. Komisja rozpoczęła test rynku w odniesieniu do zmienionych zobowiązań.
11.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że transakcja znacząco zakłóciłaby efektywną konkurencję na znacznej części rynku wewnętrznego w odniesieniu do (i) produkcji i dostaw wyrobów ze stali cynkowanej ogniowo do zastosowań motoryzacyjnych w EOG oraz (ii) produkcji i dostaw wyrobów ze stali powlekanej metalami (tj. blachy stalowej ocynowanej i stali powlekanej elektrolitycznie chromem) oraz stali laminowanej stosowanej w opakowaniach w EOG. Zastrzeżenia dotyczące produkcji i dostaw teksturowanej stali elektrotechnicznej na terenie EOG nie zostały podtrzymane w projekcie decyzji. W projekcie decyzji stwierdza się również, że zobowiązania przedstawione przez strony nie wyeliminowały w pełni znaczącego zakłócenia efektywnej konkurencji spowodowanego transakcją.
12.
Zgodnie z art. 16 ust. 1 decyzji 2011/695/UE dokonałem przeglądu projektu decyzji i uważam, że dotyczy on jedynie zastrzeżeń, co do których strony miały możliwość przedstawienia swoich stanowisk.
13.
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 29 maja 2019 r.

Joos STRAGIER
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej 2011/695/UE z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Wprawdzie urzędnik przeprowadzający spotkanie wyjaśniające jest uprawniony do podjęcia decyzji w sprawie przedłużenia terminu w odniesieniu do decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji na podstawie art. 18 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1/ 2003, ale w decyzji 2011/695/UE nie ma podobnego przepisu w odniesieniu do decyzji o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Decyzje o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji mogą być jednak przedmiotem skarg o stwierdzenie nieważności wnoszonych do Sądu.
3 Tata i ThyssenKrupp odpowiedziały na decyzje o wystąpieniu z wnioskiem o udzielenie informacji odpowiednio w dniach 4 i 9 stycznia 2019 r.

Zmiany w prawie

Lepsze prawo. W Sejmie odbyła się konferencja podsumowująca konsultacje społeczne projektów ustaw

W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.

Grażyna J. Leśniak 24.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Senat za ustawą

Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.

Grażyna J. Leśniak 23.04.2025
Rząd organizuje monitoring metanu

Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Rząd zaktualizował wykaz zakazanej kukurydzy

Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.

Krzysztof Koślicki 22.04.2025
Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.24.21

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające (Sprawa M.8713 - Tata Steel/ThyssenKrupp/JV).
Data aktu: 22/01/2021
Data ogłoszenia: 22/01/2021