Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD))
(2021/C 232/24)
(Dz.U.UE C z dnia 16 czerwca 2021 r.)
Parlament Europejski,
WERSJA OSTATECZNA
Wspólne wnioski dotyczą następujących punktów:
Ogólny zarys
Zgodnie z treścią wspólnych wniosków:
Odpowiada to ogólnemu zwiększeniu środków o 400,0 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.
Odpowiada to ogólnemu zmniejszeniu środków o 49,1 mln EUR w porównaniu z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.
Zobowiązania | Płatności | |
Ostateczny poziom środków (w mln EUR) | 168 688,1 | 153 566,2 |
Jako % DNB w UE-28 | 0,99 % | 0,90 % |
Uruchamia się instrument elastyczności na rok budżetowy 2020 w wysokości 778,1 mln EUR w środkach na zobowiązania w dziale 3 Bezpieczeństwo i obywatelstwo.
w mln EUR (wg cen z 2019 r.) | |
Margines na zobowiązania poniżej pułapów WRF na 2020 r. | 1 492,3 |
Obecnie dostępne instrumenty szczególne | 1 216,9 |
Instrument elastyczności | 141,3 |
Łączny margines na zobowiązania (od 2018 r.) | 1 075,6 |
Dodatkowe instrumenty szczególne dostępne w 2020 r. | 1 463,5 |
Instrument elastyczności | |
z wygasających kwot (2019 r.) Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji | 173,5 |
z wygasających kwot (2018 r.) Funduszu Solidarności Unii Europejskiej | - |
Łączny margines na zobowiązania (od 2019 r.) | 1 290,0 |
Ogółem | 4 172,7 |
O ile w poniższych wnioskach nie stwierdzono inaczej, wszystkie linie budżetowe niezmienione ani przez Radę, ani przez Parlament oraz linie, w których Parlament zaakceptował poprawki Rady w trakcie odnośnego czytania, uznaje się za zatwierdzone.
W przypadku pozostałych linii budżetowych komitet pojednawczy doszedł do wniosków ujętych w częściach 1.2-1.7 poniżej.
Agencje zdecentralizowane
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności oraz w liczbie stanowisk) dla wszystkich agencji zdecentralizowanych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z wyjątkiem:
Agencje wykonawcze
Wkład UE (w środkach na zobowiązania i w środkach na płatności) oraz liczbę stanowisk dla wszystkich agencji wykonawczych ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020.
Projekty pilotażowe / działania przygotowawcze
Uzgodniono kompleksowy pakiet 78 projektów pilotażowych / działań przygotowawczych na łączną kwotę 140,0 mln EUR w środkach na zobowiązania.
Jeżeli projekt pilotażowy lub działanie przygotowawcze ma już podstawę prawną, Komisja może wnioskować o przesunięcie środków do odpowiedniej podstawy prawnej, aby ułatwić realizację działania.
Pakiet ten w pełni przestrzega pułapów na projekty pilotażowe i działania przygotowawcze, przewidzianych w rozporządzeniu finansowym.
Wziąwszy pod uwagę powyższe konkluzje dotyczące zamkniętych linii budżetowych, agencji oraz projektów pilotażowych i działań przygotowawczych, komitet pojednawczy uzgodnił, co następuje.
Dział 1a - Konkurencyjność na rzecz wzrostu i zatrudnienia
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
1.1.31 | Horyzont 2020 | 302 000 000 | ||
02 04 03 01 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 93 815 989 | 131 326 358 | 37 510 369 |
05 09 03 01 | Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów | 322 162 041 | 358 411 695 | 36 249 654 |
06 03 03 01 | Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system | 82 293 876 | 102 593 682 | 20 299 806 |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje | 463 764 801 | 390 264 801 | - 73 500 000 |
08 02 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 648 685 745 | 675 046 838 | 26 361 093 |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 378 723 375 | 437 834 269 | 59 110 894 |
08 02 03 04 | Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny | 266 184 054 | 291 118 104 | 24 934 050 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 335 790 132 | 357 285 003 | 21 494 871 |
08 02 04 | Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa | 133 166 041 | 138 566 660 | 5400619 |
08 02 07 32 | Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2) | 249 947 970 | 243 447 970 | - 6 500000 |
08 02 08 | Instrument MŚP | 587 742 199 | 659 742 199 | 72 000 000 |
09 04 01 01 | Wzmacnianie badań w zakresie przysmetodologia - Prawdopodobny błąd (myślnik w wyrazie):informacyjno-komuzłych i powstających technologii | 446 952 871 | 453 036 200 | 6 083 329 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych | 877 375 691 | 893 597 902 | 16222 211 |
09 04 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 179 751 775 | 187 862 880 | 8111105 |
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 53 632 314 | 54 632 314 | 1 000 000 |
09 04 03 03 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 78 153 053 | 68 153 053 | - 10 000 000 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 1 024 532 312 | 1 032 643 417 | 8111105 |
18 05 03 01 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 195 504 220 | 185 504 220 | - 10 000 000 |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 397 880 594 | 456 991 488 | 59 110 894 |
1.1.32 Program badawczo-szkoleniowy Euratom - 2 200 000 | ||||
08 03 01 02 | Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem | 74 754 023 | 73 354023 | - 1 400 000 |
10 03 01 | Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom | 13 701 830 | 12 901 830 | - 800 000 |
1.1.4 | Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) | 5 000 000 | ||
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 264 160 000 | 269 160 000 | 5 000 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+) | 50 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 2 497 651 602 | 2 538 161 453 | 40 509 851 |
15 02 01 02 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym | 187 211 158 | 194 795 054 | 7 583 896 |
15 02 02 | Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet" | 47 056 540 | 48 962 793 | 1 906 253 |
1.1.6 | Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI") | - 2 000 000 | ||
04 03 02 01 | Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy | 78 400 000 | 77 900 000 | - 500000 |
04 03 02 03 | Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym | 15 735 000 | 14 235 000 | - 1 500000 |
1.1.81 | Energia | 95 800 000 | ||
32 02 01 01 | Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu | 394 706 000 | 450 506 000 | 55 800 000 |
32 02 01 02 | Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii | 394 528 000 | 414 528 000 | 20 000 000 |
32 02 01 03 | Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska | 394 498 586 | 414 498 586 | 20 000 000 |
1.1.82 | Transport | 37 000 000 | ||
06 02 01 01 | Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych | 1 732 979 805 | 1 764 429 805 | 31 450000 |
06 02 01 02 | Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu | 333 547 370 | 339 097 370 | 5 550000 |
1.1.DAG | Agencje zdecentralizowane | - 930 000 | ||
02 03 03 | Europejska Agencja Chemikaliów - Przepisy dotyczące chemikaliów | 59 827 657 | 58 827 657 | - 1 000 000 |
02 05 11 | Agencja Europejskiego GNSS | 34 232 619 | 34 602 619 | 370000 |
04 03 13 | Europejskie Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop) | 18 115 490 | 17 815 490 | - 300000 |
1.1.OTH | Inne działania i programy | - 200 000 | ||
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 7 200 000 | 7 000 000 | - 200 000 |
1.1.PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 85 365 000 | ||
1.1.SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | - 1 500 000 | ||
02 03 01 | Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług | 32 027000 | 31 027000 | - 1 000 000 |
09 02 01 | Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej | 3815000 | 3 315 000 | - 500000 |
Ogółem | 568 335 000 |
W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 25 284,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1a i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 93,8 mln EUR.
Komitet pojednawczy postanawia również nie udostępniać ponownie środków na zobowiązania zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego.
Dział 1b - Spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
1.2.5 Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny 28 333 333 przydział na zapewnienie kwoty równoważnej) | ||||
04 02 64 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych | 116 666 667 | 145 000 000 | 28 333 333 |
1.2.PPPA Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze 5 600 000 | ||||
Ogółem | 33 933 333 |
W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 58 645,8 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 1b i z wykorzystaniem łącznego marginesu na zobowiązania na kwotę 175,8 mln EUR.
Dział 2 - Trwały wzrost gospodarczy: Zasoby naturalne
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
2.0.10 Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (EFRG) - wydatki - 72 000 000 związane z rynkiem i płatności bezpośrednie | ||||
05 03 01 10 | System płatności podstawowej | 16 189 000 000 | 16 117 000 000 | - 72 000 000 |
2.0.4 Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) 10 000 000 | ||||
34 02 01 | Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii | 80 328 388 | 85 883 944 | 5 555 556 |
34 02 02 | Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu | 44 350 000 | 47 524 603 | 3174603 |
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
34 02 03 | Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach | 16 298 500 | 17 568 341 | 1 269 841 |
2.0.DAG | Agencje zdecentralizowane | 1 300 000 | ||
07 02 06 | Europejska Agencja Środowiska | 40 418 782 | 41 718 782 | 1 300000 |
2.0.PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 22 514 881 | ||
Ogółem | - 38 185 119 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 59 907,0 mln EUR, co daje margines w wysokości 514,0 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 2.
Dział 3 - Bezpieczeństwo i obywatelstwo
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
3.0.11 Kreatywna Europa 7 500 000 | ||||
09 05 01 | Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 115 923 000 | 120 923 000 | 5 000 000 |
15 04 01 | Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych | 38 241 000 | 39 241 000 | 1 000 000 |
15 04 02 | Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 75 246 000 | 76 746 000 | 1 500000 |
3.0.5 Prawa, równość i obywatelstwo 1 200 000 | ||||
33 02 01 | Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli | 28 605 000 | 29 805 000 | 1 200 000 |
3.0.6 | Unijny mechanizm ochrony ludności | - 15 000 000 | ||
23 03 01 01 | Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii | 137 788 000 | 122 788 000 | - 15000000 |
3.0.7 | Europa dla obywateli | 1 000 000 | ||
18 04 01 01 | Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii | 25 959 000 | 26 959 000 | 1 000 000 |
3.0.8 | Żywność i pasze | - 1 500 000 | ||
17 04 01 | Zapewnienie poprawy statusu zdrowia zwierząt oraz wysokiego poziomu ochrony zwierząt w Unii | 171 000 000 | 169 500 000 | - 1 500000 |
3.0.DAG | Agencje zdecentralizowane | - 16 720 119 | ||
17 03 12 01 | Wkład Unii w Europejską Agencję Leków | 32 285 000 | 34 285 000 | 2 000 000 |
18 02 03 | Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) | 420 555 842 | 411 821 029 | - 8 734 813 |
18 02 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy w Dziedzinie Egzekwowania Prawa (Europol) | 139 964 760 | 152 964 760 | 13 000000 |
18 03 02 | Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu (EASO) | 133 012 725 | 108 327 419 | - 24 685 306 |
33 03 04 | Agencja Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych (Eurojust) | 39 640 496 | 41 340 496 | 1 700000 |
3.0.PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 22 520 119 | ||
3.0.SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 000 000 | ||
09 05 05 | Działania multimedialne | 20 732 000 | 21 732 000 | 1 000 000 |
Ogółem | 0 |
W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustala się na 3 729,1 mln EUR, bez marginesu w ramach pułapu wydatków działu 3 i z uruchomieniem instrumentu elastyczności na kwotę 778,1 mln EUR.
Dział 4 - Globalny wymiar Europy
Środki na zobowiązania ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu, zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z uwzględnieniem korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy, które przedstawiono szczegółowo w poniższej tabeli:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na zobowiązania | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 85 000 000 | ||
05 05 04 02 | Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 28 178 364 | 18 178 364 | - 10 000 000 |
22 02 03 01 | Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 160 000 000 | 150 000 000 | - 10 000 000 |
22 02 03 02 | Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 65 000 000 | 0 | - 65 000 000 |
4.0.10 | Pomoc makrofinansowa | - 7 000 000 | ||
01 03 02 | Pomoc makrofinansowa | 27 000 000 | 20 000 000 | - 7 000 000 |
4.0.2 | Europejski Instrument Sąsiedztwa (ENI) | 25 000 000 | ||
22 04 01 03 | Kraje śródziemnomorskie - Budowanie zaufania, zapewnianie bezpieczeństwa oraz zapobieganie konfliktom i rozwiązywanie ich | 401 220 115 | 421 220 115 | 20 000 000 |
22 04 02 01 | Partnerstwo Wschodnie - Prawa człowieka, dobre rządy i mobilność | 251 379 012 | 252 879 012 | 1 500000 |
22 04 02 02 | Partnerstwo Wschodnie - Ograniczanie ubóstwa i zrównoważony rozwój | 385 828 623 | 389 328 623 | 3 500000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 20 000 000 | ||
21 02 07 01 | Środowisko i zmiana klimatu | 216 473 403 | 222 473 403 | 6 000 000 |
21 02 07 02 | Zrównoważona energia | 96 210 401 | 110 210 401 | 14 000000 |
4.0.5 | Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR) | - 5 000 000 | ||
19 04 01 | Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów | 48 442 462 | 43 442 462 | - 5 000 000 |
4.0.OTH | Inne działania i programy | 2 000 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 33 762 000 | 35 762 000 | 2 000 000 |
4.0.PPPA | Projekty pilotażowe i działania przygotowawcze | 4 000 000 | ||
Ogółem | - 46 000 000 |
W konsekwencji uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 261,6 mln EUR, co daje margines w wysokości 248,4 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 4.
Dział 5 - Administracja
Komitet pojednawczy uzgodnił liczbę stanowisk w planach zatrudnienia instytucji oraz środki zaproponowane przez Komisję w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, jednak z następującymi wyjątkami:
Ponadto w budżecie na 2020 r. uwzględniono skutki automatycznego dostosowania wynagrodzeń z mocą od dnia 1 lipca 2019 r. (2,0 % zamiast 3,1 %) we wszystkich sekcjach instytucji w następujący sposób:
w EUR | |
Parlament | - 10 922 000 |
Rada | - 3 627 000 |
Komisja (łącznie z emeryturami) | - 52 453 000 |
Trybunał Sprawiedliwości | - 3 393 000 |
Trybunał Obrachunkowy | - 1 380 000 |
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny | - 819 672 |
Komitet Regionów | - 610000 |
Rzecznik Praw Obywatelskich | - 111000 |
Europejski Inspektor Ochrony Danych | - 64 000 |
Europejska Służba Działań Zewnętrznych | - 3 529 000 |
Ogółem | - 76 908 672 |
W efekcie uzgodniony poziom środków na zobowiązania ustalono na 10 272,1 mln EUR, co pozostawia margines w wysokości 729,9 mln EUR w ramach pułapu wydatków w dziale 5, przy czym w ramach marginesu wykorzystano kwotę 252,0 mln EUR w celu skompensowania uruchomienia marginesu na nieprzewidziane wydatki w 2017 r.
Instrumenty szczególne: Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji (EFG), rezerwa na pomoc nadzwyczajną (EAR) oraz Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE)
Środki na zobowiązania dla EFG, EAR i FSUE ustala się na poziomie zaproponowanym przez Komisję w projekcie budżetu.
Ogólny poziom środków na płatności w budżecie na 2020 r. ustala się na poziomie środków przewidzianych w projekcie budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020, z uwzględnieniem następujących korekt uzgodnionych przez komitet pojednawczy:
w EUR | ||||
Linia budżetowa / program | Nazwa | Zmiana w środkach na płatności | ||
Projekt budżetu na 2020 r. (w tym list w sprawie poprawek nr 1) | Budżet na rok 2020 | Różnica | ||
1.1.31 | Horyzont 2020 | 87 754 856 | ||
02 04 03 01 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 68 500 000 | 79 753 000 | 11 253 000 |
05 09 03 01 | Zabezpieczenie wystarczających dostaw bezpiecznej i wysokiej jakości żywności oraz innych bioproduktów | 246 618 066 | 257 493 066 | 10 875 000 |
06 03 03 01 | Przekształcenie europejskiego systemu transportowego w za- sobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny system | 72 392254 | 78 482 254 | 6 090 000 |
08 02 02 02 | Ułatwienie dostępu do finansowania ryzyka związanego z inwestowaniem w badania naukowe i innowacje | 120 856 938 | 98 806 938 | - 22 050 000 |
08 02 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 597 667 007 | 605 575 007 | 7 908 000 |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 371 904 517 | 389 637 517 | 17 733 000 |
08 02 03 04 | Zapewnienie europejskiego systemu transportowego, który jest zasobooszczędny, przyjazny dla środowiska, bezpieczny i bezawaryjny | 281 336 863 | 288 816 863 | 7480000 |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców | 270 375 566 | 276 823 566 | 6 448 000 |
08 02 04 | Upowszechnianie doskonałości i zapewnianie szerszego uczestnictwa | 134 355 325 | 135 975 325 | 1 620 000 |
08 02 07 32 | Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Drugiej Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (IMI2) | 184 313 342 | 179 520 198 | - 4 793 144 |
08 02 08 | Instrument MŚP | 532 049 827 | 553 649 827 | 21 600 000 |
09 04 01 01 | Wzmacnianie badań w zakresie przyszłych i powstających technologii | 466 500 000 | 468 325 000 | 1 825 000 |
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komu- nikacyjnych | 711 700 000 | 716 567 000 | 4867000 |
09 04 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | 147 200 000 | 149 633 000 | 2433000 |
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | 47 700 000 | 48 000000 | 300000 |
09 04 03 03 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 55 400 000 | 52 400 000 | - 3 000 000 |
15 03 01 01 | Działania "Maria Skłodowska-Curie" - Tworzenie, rozwijanie i przekazywanie nowych umiejętności, wiedzy i innowacyjności | 862 725 632 | 865 158 632 | 2433000 |
18 05 03 01 | Promowanie bezpiecznych społeczeństw europejskich | 168 549 256 | 165 549 256 | - 3 000 000 |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | 398 861 189 | 416 594 189 | 17 733 000 |
1.1.32 | Program badawczo-szkoleniowy Euratom | - 1 100 000 | ||
08 03 01 02 | Euratom - Rozszczepienie jądrowe i ochrona przed promieniowaniem | 92 297 374 | 91 597 374 | - 700000 |
10 03 01 | Badania bezpośrednie w ramach działań programu Euratom | 12 000 000 | 11 600 000 | - 400000 |
1.1.4 | Konkurencyjność przedsiębiorstw oraz małych i średnich przedsiębiorstw (COSME) | 5 000 000 | ||
02 02 02 | Poprawa dostępu do finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w formie instrumentów kapitałowych i dłużnych | 210 000 000 | 215 000 000 | 5 000 000 |
1.1.5 | Kształcenie, szkolenie i sport (Erasmus+) | 50 000 000 | ||
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | 2 375 000 000 | 2 415 509 851 | 40 509 851 |
15 02 01 02 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze dotyczącym młodzieży oraz udziału młodzieży w europejskim życiu demokratycznym | 180 000 000 | 187 583 896 | 7 583 896 |
15 02 02 | Wspieranie udoskonalania nauczania i badań dotyczących integracji europejskiej poprzez realizację na całym świecie działań "Jean Monnet" | 46 000 000 | 47 906 253 | 1 906 253 |
1.1.6 | Zatrudnienie i innowacje społeczne ("EaSI") | - 2 000 000 | ||
04 03 02 01 | Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy | 59 400 000 | 58 900000 | - 500000 |
04 03 02 03 | Mikrofinansowanie i przedsiębiorczość społeczna - Zwiększanie dostępu do finansowania i jego dostępności dla osób prawnych i fizycznych, szczególnie najbardziej oddalonych od rynku pracy, i przedsiębiorstwom społecznym | 23 000 000 | 21 500 000 | - 1 500000 |
1.1.81 | Energia | 28 740 000 | ||
32 02 01 01 | Dalsza integracja rynku wewnętrznego energii oraz interope- racyjność transgranicznych sieci energii elektrycznej i gazu | 131 500 000 | 148 240 000 | 16 740000 |
32 02 01 02 | Zapewnienie Unii większego bezpieczeństwa dostaw energii | 128 200 000 | 134 200 000 | 6 000 000 |
32 02 01 03 | Przyczynianie się do zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska | 128 300 000 | 134 300 000 | 6 000 000 |
1.1.82 | Transport | 11 100 000 | ||
06 02 01 01 | Usunięcie wąskich gardeł, zwiększenie interoperacyjności kolei, uzupełnienie brakujących połączeń oraz modernizacja odcinków transgranicznych | 980 000 000 | 989 435 000 | 9435000 |
06 02 01 02 | Zapewnienie zrównoważonych i efektywnych systemów transportu | 95 000 000 | 96 665 000 | 1 665 000 |
1.1.OTH | Inne działania i programy | - 200 000 | ||
26 02 01 | Procedury przyznawania i ogłaszania zamówień publicznych, kontraktów na roboty i usługi | 7 200 000 | 7 000 000 | - 200 000 |
1.1.SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | - 1 200 000 | ||
02 03 01 | Funkcjonowanie i rozwój rynku wewnętrznego towarów i usług | 26 610 000 | 25 810 000 | - 800 000 |
09 02 01 | Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej | 3 000 000 | 2 600 000 | - 400000 |
1.2.5 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych (szczególny przydział na zapewnienie kwoty równoważnej) | 3 000 000 | ||
04 02 64 | Inicjatywa na rzecz zatrudnienia ludzi młodych | 600 000 000 | 603 000 000 | 3 000 000 |
2.0.4 | Działania na rzecz środowiska i klimatu (LIFE) | 5 000 001 | ||
34 02 01 | Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii | 42 000 000 | 44 777 778 | 2777778 |
34 02 02 | Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu | 22 500 000 | 24 087 302 | 1 587 302 |
34 02 03 | Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach | 15 000 000 | 15 634921 | 634 921 |
3.0.11 | Kreatywna Europa | 6 000 000 | ||
09 05 01 | Podprogram MEDIA - Transnarodowe i międzynarodowe rozpowszechnianie oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 99 200 000 | 103 200 000 | 4 000 000 |
15 04 01 | Zwiększanie finansowych zdolności MŚP i małych oraz bardzo małych organizacji w europejskim sektorze kultury i sektorze kreatywnym oraz działanie na rzecz rozwoju polityki w tej dziedzinie i nowych modeli biznesowych | 29 200 000 | 30 000000 | 800 000 |
15 04 02 | Podprogram Kultura - Wspieranie działań transgranicznych oraz promowanie transnarodowego obiegu i mobilności | 66 000 000 | 67 200 000 | 1 200 000 |
3.0.5 | Prawa, równość i obywatelstwo | 1 200 000 | ||
33 02 01 | Zapewnienie ochrony praw i wzmocnienie pozycji obywateli | 28 800 000 | 30 000000 | 1 200 000 |
3.0.6 | Unijny mechanizm ochrony ludności | - 15 000 000 | ||
23 03 01 01 | Zapobieganie klęskom żywiołowym i gotowość na wypadek takich klęsk w Unii | 63 000 000 | 48 000000 | - 15000000 |
3.0.7 | Europa dla obywateli | 1 000 000 | ||
18 04 01 01 | Program "Europa dla Obywateli" - Wzmocnienie pamięci o przeszłości oraz zwiększenie aktywności obywatelskiej na szczeblu Unii | 25 000 000 | 26 000 000 | 1 000 000 |
3.0.SPEC | Działania finansowane w ramach prerogatyw Komisji i określonych uprawnień przyznanych Komisji | 1 000 000 | ||
09 05 05 | Działania multimedialne | 22 000 000 | 23 000 000 | 1 000 000 |
4.0.1 | Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA II) | - 75 000 000 | ||
22 02 03 01 | Turcja - Wsparcie reform politycznych oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 58 772 300 | 48 772 300 | - 10 000 000 |
22 02 03 02 | Turcja - Wsparcie rozwoju gospodarczego, społecznego i terytorialnego oraz stopniowego dostosowania do unijnego dorobku prawnego | 463 786 099 | 398 786 099 | - 65 000 000 |
4.0.3 | Instrument Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (DCI) | 20 000 000 | ||
21 02 07 01 | Środowisko i zmiana klimatu | 157 900 000 | 163 900 000 | 6 000 000 |
21 02 07 02 | Zrównoważona energia | 50 250 000 | 64 250000 | 14 000000 |
4.0.5 | Europejski Instrument na rzecz Wspierania Demokracji i Praw Człowieka (EIDHR) | - 5 000 000 | ||
19 04 01 | Poprawa wiarygodności procesów wyborczych, w szczególności poprzez misje obserwacji wyborów | 42 000 000 | 37 000 000 | - 5 000 000 |
4.0.OTH | Inne działania i programy | 2 000 000 | ||
13 07 01 | Wsparcie finansowe w celu pobudzenia rozwoju gospodarczego społeczności Turków cypryjskich | 35 000 000 | 37 000 000 | 2 000 000 |
9.0.3 | Fundusz Solidarności Unii Europejskiej (FSUE) | - 50 000 000 | ||
13 06 01 | Wspieranie państw członkowskich w przypadku poważnych klęsk żywiołowych istotnie wpływających na warunki życia, środowisko naturalne lub gospodarkę | 100 000 000 | 50 000000 | - 50 000 000 |
Ogółem | 72 294 857 |
Rezerwy w budżecie na 2020 r. ustala się zgodnie z projektem budżetu zmienionym listem w sprawie poprawek nr 1/2020 z wyjątkiem artykułu budżetu 13 06 01 (Fundusz Solidarności Unii Europejskiej) i 18 03 02 (Europejski Urząd Wsparcia w dziedzinie Azylu - EASO), dla których odpowiednie rezerwy są anulowane.
Z zastrzeżeniem wyraźnych, odmiennych uregulowań w ustępach poprzedzających, poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę do brzmienia uwag do budżetu zostały uzgodnione, z wyjątkiem poprawek do linii budżetowych wymienionych w poniższych tabelach:
Linia budżetowa | Nazwa | |
15 02 01 01 | Promowanie doskonałości i współpracy w europejskim obszarze kształcenia i szkolenia oraz ich znaczenia dla rynku pracy | |
19 05 01 | Współpraca z państwami trzecimi w celu promowania interesów Unii oraz wzajemnych interesów | |
21 02 07 03 | Rozwój społeczny | |
21 02 08 01 | Społeczeństwo obywatelskie - Rozwój | |
21 07 01 | Współpraca z Grenlandią |
Linia budżetowa | Nazwa |
02 04 03 01 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców |
06 01 04 01 | Wydatki pomocnicze na instrument "Łącząc Europę" (CEF) - Transport |
07 02 06 | Europejska Agencja Środowiska |
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny |
08 02 03 05 | Przekształcenie gospodarki w gospodarkę efektywną pod względem zasobów i odporną na zmiany klimatu oraz osiągnięcie zrównoważonych dostaw surowców |
08 02 07 33 | Wspólne przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (BBI) - Wydatki pomocnicze |
09 02 01 | Ustalanie i wdrażanie polityki unijnej w dziedzinie łączności elektronicznej |
13 04 61 01 | Fundusz Spójności - Operacyjna pomoc techniczna |
21 01 04 05 | Wydatki pomocnicze na Instrument Współpracy w dziedzinie Bezpieczeństwa Jądrowego (INSC) |
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny |
Linia budżetowa | Nazwa | ||
04 03 02 01 |
Progress - Wspieranie działań w zakresie opracowywania, wdrażania, monitorowania i oceny unijnej polityki zatrudnienia, polityki społecznej oraz unijnych przepisów dotyczących warunków pracy Zmienić tekst w następujący sposób: - zachęcanie do tworzenia miejsc pracy, promowanie zatrudnienia młodych i zwalczanie ubóstwa dzięki promowaniu rosnącej konwergencji społecznej za pomocą znaku społecznego godnych miejsc pracy pod względem stabilnego zatrudnienia i praw socjalnych, promowanie akceptowalnego zatrudnienia dla młodych ludzi oraz zwalczanie ubóstwa poprzez promowanie konwergencji społecznej. |
||
08 02 03 01 | Poprawa zdrowia i dobrostanu w całym okresie życia | ||
Zmienić tekst w następujący sposób: Cel tych działań stanowią: zdrowie i dobrostan przez całe życie i dla wszystkich obywateli, gospodarczo zrównoważone systemy opieki zdrowotnej wysokiej jakości, przy czym opieka zdrowotna staje się bardziej spersonalizowana dla większej skuteczności, oraz możliwości tworzenia nowych miejsc pracy i wzrostu gospodarczego w sektorze zdrowia i powiązanych sektorach. Z tego względu działania te będą dotyczyć głównie efektywnego propagowania zdrowia i zapobiegania chorobom (np. zrozumienia czynników warunkujących stan zdrowia, opracowania skuteczniejszych szczepionek). Szczególna uwaga zostanie poświęcona specyficznym aspektom zdrowotnym związanym z płcią i wiekiem podeszłym. Nacisk zostanie ponadto położony na leczenie i skuteczną terapię chorób (zwłaszcza dzięki większemu spersonalizowaniu medycyny), w tym walkę z rakiem, niepełnosprawności i ograniczeń w funkcjonowaniu oraz radzenie sobie z nimi (np. poprzez transfer wiedzy w celu wykorzystania w praktyce klinicznej i skalowalne działania w zakresie innowacji, lepsze wykorzystanie danych medycznych, życie niezależne i wspomagane). Ponadto podjęte zostaną wysiłki na rzecz poprawy procesu podejmowania decyzji dotyczących zapobiegania chorobom i leczenia, określania i pomocy w upowszechnianiu najlepszych praktyk w sektorze ochrony zdrowia oraz wspierania opieki zintegrowanej i wdrażania innowacji technologicznych, organizacyjnych i społecznych, które zwłaszcza osobom starszym, a także niepełnosprawnym, umożliwią zachowanie aktywności i niezależności. Wreszcie, działania będą realizowane z zastosowaniem podejścia uwzględniającego aspekt płci, w ramach którego uznaje się między innymi pozycję kobiet zarówno w nieformalnym, jak i formalnym sektorze opieki. | |||
08 02 03 03 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | ||
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości. | |||
08 02 08 | Instrument MŚP | ||
Zmienić tekst w następujący sposób:Zgodnie z art. 15 ust. 3 rozporządzenia finansowego kwota 72 000 000 EUR w środkach na zobowiązania jest dostępna dla niniejszego artykułu w związku z umorzeniami dokonanymi w 2018 r. w wyniku niezrealizowania całości lub części projektów badawczych. | |||
09 04 02 01 | Przewodnia rola w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych | ||
Dodać następujący tekst:Mogłoby to objąć dalsze prace badawcze w dziedzinie rozwoju europejskich wyszukiwarek internetowych. | |||
09 04 03 02 | Promowanie integracyjnych, innowacyjnych i bezpiecznych społeczeństw europejskich | ||
Zmienić tekst w następujący sposób: Celem drugiego działania jest "przyczynienie się do zrozumienia podstaw intelektualnych i dziedzictwa kulturowego Europy: jej historii i wielu wpływów, europejskich i nieeuropejskich, jako inspiracji dla naszego dzisiejszego życia'", jak również ułatwienie dostępu do tego dziedzictwa kulturowego i czerpanie z niego, w tym z myślą o przyszłej chmurze europejskiego dziedzictwa kulturowego. | |||
32 04 03 01 | Przekształcenie systemu energetycznego w system niezawodny, zrównoważony i konkurencyjny | ||
Dodać następujący tekst:Należy zwrócić uwagę na pomoc w zlikwidowaniu przepaści w dziedzinie badań naukowych i innowacji w Europie, bez podważania kryteriów doskonałości. | |||
32 02 77 12 | Działanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyj- nych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym | ||
Dodać następujący tekst: - powołanie zespołu międzydyrekcyjnego w celu a) wskazania obszarów, w których możliwa jest synergia polityk lub programów Unii w kontekście zapewnienia jak najskuteczniejszego wsparcia finansowego i politycznego po 2020 r.; (b) wspierania regionów (organów centralnych i lokalnych) w opracowywaniu zrównoważonych strategii transformacji poprzez zapewnienie bardziej ukierunkowanych narzędzi wewnątrzregionalnej wymiany najlepszych praktyk, w tym w zakresie kompleksowych planów działania na rzecz niskoemisyjnej reindustrializacji; - przeorientowanie istniejących forów zainteresowanych stron, w tym dotyczących dialogu społecznego i dialogu z ogółem społeczeństwa obywatelskiego, na ustanowienie sprawiedliwej transformacji i strategii gospodarczych; - udzielenie dodatkowego wsparcia finansowego, oprócz istniejących systemów finansowania, bez przeniesienia środków z innych programów, na ustanowienie regionalnych/lokalnych planów działania na rzecz sprawiedliwej transformacji w dążeniu do zapewnienia neutralności emisyjnej UE do 2050 r. w najbardziej narażonych regionach i społecznościach; dodatkowe finansowanie powinno być również przeznaczone na wspieranie istniejących lub przyszłych projektów terytorialnych/wspólnotowych opartych na zaangażowaniu pracowników i społeczności, których dotyczą te projekty, poprzez konsultacje i wzmocnienie pozycji; - wzmocnienie platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji i jej sekretariatu (ustanowionych w ramach działania przygotowawczego podjętego w 2018 r. i kontynuowanego w 2019 r.), tak aby osiągnąć cele klimatyczne UE i wywiązać się z unijnych zobowiązań podjętych na mocy porozumienia paryskiego, przy jednoczesnym zapewnieniu sprawiedliwej transformacji energetyki, podczas której regiony górnicze nie pozostaną w tyle, poprzez zwiększenie budżetu w 2020 r. i rozszerzenie zakresu działania na: - dalszą pomoc techniczną i budowanie zdolności w regionach wysokoemisyjnych w Unii, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, w takich obszarach jak opracowanie strategii, rozwój i finansowanie projektu oraz wspieranie inwestycji prywatnych (w marcu 2019 r. w inicjatywie UE uczestniczyło 20 regionów pilotażowych w porównaniu z czterema regionami w 2017 r.); - współpracę z członkami i obserwatorami Wspólnoty Energetycznej w obszarze transformacji regionów górniczych w postaci organizacji regionalnej, wraz z międzynarodowymi instytucjami finansowymi i partnerami międzynarodowymi; - rozwój wymiaru społecznego platformy dla regionów górniczych w okresie transformacji przy użyciu najlepszych innowacyjnych praktyk społecznych; przekwalifikowanie i doszkolenie pracowników oraz programy dla młodych i emerytowanych górników. | |||
34 02 01 | Zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych w Unii | ||
Dodać następujący tekst: W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich. | |||
34 02 02 |
Wzrost odporności Unii na zmianę klimatu Dodać następujący tekst:W odniesieniu, do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich. |
||
34 02 03 |
Lepsze zarządzanie w zakresie klimatu na wszystkich poziomach Dodać następujący tekst:W odniesieniu do projektów zintegrowanych podczas wyboru projektów uwzględnia się element dystrybucyjny w celu ułatwienia równowagi geograficznej. Ma to charakter orientacyjny i nie powinno sugerować zabezpieczenia środków finansowych lub przydziałów dla poszczególnych państw członkowskich. |
Rozumie się, że poprawki wprowadzone przez Parlament Europejski lub Radę nie mogą zmieniać ani rozszerzać zakresu istniejącej podstawy prawnej, ani naruszać administracyjnej autonomii instytucji oraz że działania można pokryć z dostępnych zasobów.
Uzgadnia się nomenklaturę budżetową zaproponowaną przez Komisję w projekcie budżetu, zmienioną listem w sprawie poprawek nr 1/2020, wraz z włączeniem nowych projektów pilotażowych i działań przygotowawczych z uwzględnieniem następujących zmian.
Linia budżetowa zgodnie z czytaniem w PE | Dział | Nazwa / nowa nazwa | Nowa linia budżetowa | Nowy dział |
02 04 77 08 | 1a | Projekt pilotażowy - Odporność lotnictwa na zakłócenia GNSS i spoofingcyberzagrożenia | 02 04 77 08 | 1a |
06 02 77 25 | 1a | Projekt pilotażowy - Oznakowanie ekologiczne w lotnictwie / Projekt demonstracyjny dotyczący wprowadzenia dobrowolnego oznakowania ekologicznego w lotnictwie w oparciu o portal ekologiczny EASA | 06 02 77 25 | 1a |
06 02 77 26 | 2 | Projekt pilotażowy - Integracja mobilności miejskiej z infrastrukturą transportu lotniczego | 06 02 77 26 | 1a |
06 02 77 27 | 2 | Projekt pilotażowy - Rewitalizacja transgranicznych pociągów nocnych | 06 02 77 27 | 1a |
06 02 77 28 | 2 | Projekt pilotażowy - Możliwości ekologizacji europejskich portów morskich | 06 02 77 28 | 1a |
09 02 77 15 | 2 | Projekt pilotażowy - Inteligentna mobilność miejska dzięki autonomicznym pojazdom | 09 02 77 15 | 1a |
13 03 77 30 | 1b | Projekt pilotażowy - BEST Kultura: Program wsparcia różnorodności kulturowej europejskich obszarów zamorskich | 13 03 77 30 | 1b |
14 03 77 05 | 1a | Projekt pilotażowy - Studium wykonalności europejskiego rejestru aktywów w kontekście walki z praniem pieniędzy i uchylaniem się od opodatkowania | 12 02 77 11 | 1a |
15 04 77 22 | 1a | Działanie przygotowawcze - Finansowanie, nauka, innowacje i patenty z myślą o sektorze kultury i sektorze kreatywnym | 15 04 77 22 | 3 |
15 04 77 23 | 1a | Działanie przygotowawcze - Ochrona cmentarzy żydowskich w Europie: pełny proces identyfikacji wraz z badaniami i monitorowaniem oraz indywidualne wnioski o ochronę z uwzględnieniem związanych z nimi kosztów | 15 04 77 23 | 3 |
32 02 77 16 | 1a | Działanie przygotowawcze - Zapewnienie kompleksowego wsparcia dla regionów wysokoemisyjnych, gdzie wykorzystanie węgla jest wysokie, znajdujących się w okresie przejściowym | 32 02 77 12 | 1a |
32 02 77 17 | 1a | Działanie przygotowawcze - Nauczyć wyspy, jak ogłaszać przetargi na projekty w dziedzinie energii odnawialnej | 32 02 77 16 | 1a |
32 02 77 18 | 1a | Działanie przygotowawcze - Zacieśnienie współpracy w zakresie działań w dziedzinie klimatu między wsiami na terytorium UE i poza nią poprzez stworzenie tożsamości wiejskiej w ramach Porozumienia Burmistrzów | 32 02 77 17 | 1a |
32 02 77 19 | 1b | Projekt pilotażowy - Repozytorium wspólnot energetycznych - monitorowanie i wspieranie wspólnot energetycznych w UE | 32 02 77 18 | 1a |
32 02 77 20 | 2 | Projekt pilotażowy - Angażowanie przedsiębiorstw w transformację energetyczną | 32 02 77 19 | 1a |
33 04 77 07 | 3 | Projekt pilotażowy - Włączająca dostępność internetu dla osób z niepełnosprawnością poznawczą (sprzyjanie włączeniu internetowemu - dostępność dla wszystkich) | 09 04 77 29 | 3 |
33 04 77 08 | 2 | Działanie przygotowawcze - Ocena rzekomych różnic w jakości produktów sprzedawanych na jednolitym rynku | 33 04 77 07 | 1a |
Parlament Europejski i Rada przyjmują do wiadomości wyrażony przez Komisję zamiar dokonania przeglądu wymogów dotyczących finansowania Agencji Unii Europejskiej ds. Azylu (EASO) na rok budżetowy 2020 po przyjęciu wniosku ustawodawczego z dnia 12 września 2018 r. mającego na celu wzmocnienie zdolności agencji w zakresie wsparcia operacyjnego.
Parlament Europejski i Rada zobowiązują się do rozpatrzenia ewentualnego wniosku o zwiększenie wkładu UE na rzecz EASO w 2020 r., co może wymagać dokonania przez władzę budżetową przesunięcia lub przyjęcia projektu budżetu korygującego, z należytym uwzględnieniem pilnego charakteru tej sprawy.
Parlament Europejski i Rada przypominają o potrzebie zapewnienia - w świetle wykonywania budżetu - regularnego realizowania płatności w odniesieniu do środków na zobowiązania, tak aby nie dopuścić do ewentualnego anormalnego poziomu niezapłaconych faktur na koniec roku budżetowego.
Parlament Europejski i Rada apelują do Komisji, by nadal uważnie i aktywnie monitorowała wdrażanie programów na lata 2014-2020 (zwłaszcza w ramach poddziału 1b i w dziedzinie rozwoju obszarów wiejskich). W tym celu zwracają się do Komisji, by terminowo przedstawiła zaktualizowane dane liczbowe dotyczące stanu wdrożenia i szacunków odnoszących się do środków na płatności na 2020 r.
Jeżeli dane wskażą, że środki zapisane w budżecie na 2020 r. są niewystarczające, aby pokryć zapotrzebowanie, Parlament Europejski i Rada zwrócą się do Komisji o jak najszybsze przedstawienie właściwego rozwiązania, między innymi budżetu korygującego, aby umożliwić władzy budżetowej podjęcie w odpowiednim czasie wszelkich niezbędnych decyzji dotyczących uzasadnionych potrzeb. W stosownych przypadkach Parlament Europejski i Rada wezmą pod uwagę pilny charakter danej sprawy. W przypadku Rady może to oznaczać skrócenie ośmiotygodniowego okresu na podjęcie decyzji, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.
Parlament Europejski, Rada i Komisja przypominają, że obniżenie poziomu bezrobocia wśród młodzieży pozostaje jednym z ważnych i wspólnych priorytetów politycznych, w związku z czym potwierdzają swoją zdecydowaną wolę optymalnego wykorzystywania zasobów budżetowych dostępnych w celu rozwiązania tego problemu, w szczególności w ramach inicjatywy na rzecz zatrudnienia ludzi młodych.
Parlament Europejski i Rada zwracają się do Komisji o uważne obserwowanie tendencji w zakresie wdrażania tej inicjatywy oraz o przedłożenie sprawozdania przed dniem 30 czerwca 2020 r.
Jeżeli ocena Komisji potwierdzi potrzebę zwiększenia środków na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych, Komisja przedstawi równolegle projekt budżetu korygującego przewidującego zwiększenie szczególnej alokacji na tę inicjatywę o 50 mln EUR.
Rada i Parlament Europejski zobowiązują się do szybkiego rozpatrzenia takiego ewentualnego projektu budżetu korygującego na 2020 r. przedłożonego przez Komisję.
Zwiększenie szczególnej alokacji na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych wymaga wprowadzenia zmiany technicznej w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów.
Podobnie jak w poprzednich latach zmiana ta będzie bezwzględnie ograniczać się do modyfikacji niezbędnych w celu uwzględnienia dodatkowej puli środków przeznaczonych na inicjatywę na rzecz zatrudnienia ludzi młodych i nie będzie miała ona wpływu na realizację polityki spójności.
Komisja będzie ściśle monitorować wykonanie budżetu w 2020 r. W przypadku niepełnego wykorzystania środków w odnośnych działach Komisja, w miarę możliwości, przedstawi odpowiednie wnioski budżetowe mające na celu zwiększenie wydatków na działania związane ze zmianą klimatu.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.232.85 |
Rodzaj: | Rezolucja |
Tytuł: | Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wspólnego projektu budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2020, zatwierdzonego przez komitet pojednawczy w ramach procedury budżetowej (14283/2019 - C9-0186/2019 - 2019/2028(BUD)). |
Data aktu: | 27/11/2019 |
Data ogłoszenia: | 16/06/2021 |