uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91, art. 100 ust. 2 oraz art. 192 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego 1 , po konsultacji z Komitetem Regionów, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Wydajność transportu towarowego i logistyki ma zasadnicze znaczenie dla wzrostu i konkurencyjności gospodarki Unii, funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz spójności społecznej i gospodarczej wszystkich regionów Unii. [Popr. 1]
(1a) Celem niniejszego rozporządzenia jest zmniejszenie kosztów przetwarzania informacji dotyczących transportu przekazywanych między organami i podmiotami gospodarczymi, poprawa zdolności organów w zakresie egzekwowania prawa oraz zachęcanie do cyfryzacji transportu towarów i logistyki. [Popr. 2]
(2) Przepływom towarów towarzyszy duża ilość informacji wymienianych w formie papierowej między przedsiębiorstwami oraz między przedsiębiorstwami a organami publicznymi. Korzystanie z dokumentów w formie papierowej stanowi znaczne obciążenie administracyjne i dodatkowy koszt dla operatorów logistycznych i powiązanych sektorów (takich jak handel i produkcja), w szczególności dla MŚP, i ma negatywny wpływ na środowisko. [Popr. 3]
(2a) Efektywne i skuteczne egzekwowanie przepisów to warunek wstępny uczciwej konkurencji na rynku wewnętrznym. Dalsza cyfryzacja narzędzi egzekwowania ma kluczowe znaczenie dla uwolnienia zdolności egzekwowania, ograniczenia zbędnych obciążeń administracyjnych dla przewoźników międzynarodowych i w szczególności dla MŚP, skupienia się w większym stopniu na przewoźnikach o wysokim stopniu ryzyka oraz wykrywania nadużyć. To cyfrowe, "inteligentne" egzekwowanie przepisów wymaga, by wszystkie istotne informacje były przekazywane na nośnikach innych niż papier i by były dostępne dla właściwych organów w formie elektronicznej. Dlatego stosowanie elektronicznych dokumentów przewozowych powinno stać się w przyszłości regułą. Ponadto, aby funkcjonariusze egzekwujący przepisy, np. przeprowadzający kontrole drogowe, mieli jasny i kompletny przegląd kontrolowanych przewoźników, powinni dysponować bezpośrednim dostępem w czasie rzeczywistym do wszystkich istotnych informacji, by móc szybciej i skuteczniej wykrywać naruszenia i nieprawidłowości. [Popr. 4]
(3) Brak jednolitych ram prawnych na szczeblu Unii zobowiązujących organy publiczne do uznawania odpowiednich wymaganych przez przepisy informacji dotyczących transportu towarowego w postaci elektronicznej jest uważany za główny powód braku postępów w kierunku uproszczenia i większej wydajności możliwej dzięki dostępnym środkom elektronicznym. Brak uznawania przez organy publiczne informacji w postaci elektronicznej wpływa nie tylko na łatwość komunikacji między nimi a operatorami, ale pośrednio utrudnia również rozwój uproszczonej komunikacji elektronicznej między przedsiębiorstwami w całej Unii i doprowadzi do zwiększenia kosztów administracyjnych, zwłaszcza dla MŚP. [Popr. 5]
(4) Niektóre obszary unijnego prawa transportowego wymagają od właściwych organów uznawania informacji w postaci cyfrowej, ale zdecydowanie nie dotyczy to wszystkich odpowiednich przepisów Unii. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne oraz zwiększyć skuteczność kontroli i zapobiegania naruszeniom, zawsze powinna istnieć możliwość wykorzystywania środków elektronicznych w celu udostępnienia organom informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego na całym terytorium Unii oraz w odniesieniu do wszystkich odpowiednich faz operacji transportu przeprowadzanych w Unii. Ponadto możliwość ta powinna mieć zastosowanie do wszystkich informacji regulacyjnych we wszystkich rodzajach transportu. Państwa członkowskie powinny ogólnie akceptować elektroniczne dokumenty transportowe oraz bezzwłocznie ratyfikować i stosować protokół e-CMR. W związku z tym organy powinny komunikować się z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi drogą elektroniczną w odniesieniu do informacji regulacyjnych i udostępniać własne dane w formacie cyfrowym, zgodnie z obowiązującym prawem. [Popr. 6]
(5) W związku z tym organy państw członkowskich powinny zostać zobowiązane do uznawania informacji udostępnianych drogą elektroniczną, ilekroć podmioty gospodarcze mają obowiązek udostępniać informacje jako dowód potwierdzający spełnienie wymogów określonych w aktach unijnych przyjętych zgodnie z tytułem VI części trzeciej Traktatu lub, z uwagi na podobieństwo sytuacji, przepisów Unii w zakresie przemieszczania odpadów. To samo powinno mieć zastosowanie, w przypadku gdy przepisy krajowe państwa członkowskiego dotyczące spraw uregulowanych w tytule VI części trzeciej Traktatu wymagają dostarczania informacji regulacyjnych, które są w całości lub w części identyczne z informacjami, które mają być dostarczane na mocy takich przepisów Unii.
(5a) Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i uwolnić ograniczoną zdolność egzekwowania przepisów, podmioty gospodarcze powinny być zobowiązane do przekazywania informacji regulacyjnych drogą elektroniczną właściwym organom państw członkowskich, a właściwe organy państw członkowskich powinny komunikować się drogą elektroniczną z zainteresowanymi podmiotami gospodarczymi w odniesieniu do przekazywania informacji regulacyjnych. [Popr. 7]
(6) W związku z tym, że niniejsze rozporządzenie ma jedynie na celu ułatwienie i wspieranie dostarczania informacji pomiędzy podmiotami gospodarczymi a organami administracji, w szczególności drogą elektroniczną, nie powinno ono wpływać na przepisy prawa unijnego ani krajowego określające treść informacji regulacyjnych, w szczególności nie powinno nakładać żadnych dodatkowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych. Chociaż Ponieważ niniejsze rozporządzenie ma na celu umożliwienie zgodności z wymogami dotyczącymi informacji regulacyjnych raczej za pomocą środków elektronicznych niż za pomocą dokumentów w formie papierowej, powinno ono umożliwiać tworzenie platform europejskich w celu wymiany i łatwego udostępniania takich informacji. Nie powinno ono w inny sposób wpływać na odpowiednie przepisy unijne w zakresie wymogów dotyczących dokumentów, które należy stosować do zorganizowanego przedstawiania przedmiotowych informacji. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również mieć wpływu na przepisy Unii w zakresie przemieszczania odpadów zawierające wymogi proceduralne dotyczące przemieszczeń. Niniejsze rozporządzenie nie powinno również naruszać przepisów dotyczących obowiązku sprawozdawczości określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 3 lub w aktach wykonawczych lub delegowanych przyjętych na jego podstawie. Komisja powinna jednak ocenić, czy należy dostosować przepisy dotyczące treści wymogów dotyczących informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarów na terytorium Unii w celu poprawy zdolności właściwych organów w zakresie egzekwowania prawa. [Popr. 8]
(7) Wykorzystanie środków elektronicznych do wymiany informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem powinno być zorganizowane w sposób zapewniający bezpieczeństwo i poszanowanie poufności szczególnie chronionych informacji handlowych.
(8) Aby umożliwić operatorom dostarczanie istotnych informacji w postaci elektronicznej w taki sam sposób we wszystkich państwach członkowskich, należy polegać na wspólnych specyfikacjach, które mają zostać przyjęte przez Komisję. Specyfikacje te powinny zapewniać interoperacyjność danych w odniesieniu do poszczególnych zbiorów i podzbiorów danych dotyczących odpowiednich informacji regulacyjnych oraz określać wspólne procedury i szczegółowe zasady dostępu do tych informacji i ich przetwarzania przez właściwe organy.
(9) Podczas określania tych specyfikacji należy w należyty sposób uwzględnić odpowiednie specyfikacje wymiany danych określone w odpowiednich przepisach prawa Unii oraz w odpowiednich normach europejskich i międzynarodowych dotyczących multimodalnej wymiany danych, a w tym przepisy ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Pod uwagę należy wziąć także inwestycje poczynione przez podmioty gospodarcze i tym samym istniejące już modele danych dotyczące poszczególnych rodzajów transportu, jak również zasady i zalecenia określone w europejskich ramach interoperacyjności 4 , które zawierają podejście do świadczenia europejskich cyfrowych usług publicznych wspólnie uzgodnionych przez państwa członkowskie. Ponadto ważne jest, aby w opracowywanie i przygotowywanie tych specyfikacji odpowiednio angażować wszystkie zainteresowane strony. Należy również przykładać szczególną uwagę do tego, aby specyfikacje te pozostawały technologicznie neutralne i otwarte na innowacyjne technologie. [Popr. 9]
(10) W niniejszym rozporządzeniu należy określić wymagania funkcjonalne mające zastosowanie do platform opartych na technologiach informacyjno-komunikacyjnych, które mogą być wykorzystywane przez podmioty gospodarcze do udostępniania informacji regulacyjnych dotyczących transportu towarowego w formacie elektronicznym (eFTI) właściwym organom (platformy eFTI). Należy również określić warunki dotyczące osób trzecich będących dostawcami usług w ramach platform eFTI (dostawców usług eFTI).
(11) Aby zbudować zaufanie zarówno organów państw członkowskich, jak i podmiotów gospodarczych do spełniania tych wymogów przez platformy eFTI i dostawców usług eFTI, właściwe organy państw członkowskich powinny wprowadzić system certyfikacji oparty na akredytacji zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 765/2008 5 . Ze względu na stosunkowo długi okres wdrażania Komisja powinna ocenić, czy technologie takie jak technologia łańcucha bloków mogłyby zagwarantować podobny rezultat jak system certyfikacji, a jednocześnie znacznie obniżyć koszty ponoszone przez podmioty gospodarcze i państwa członkowskie. [Popr. 10]
(12) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania obowiązku uznawania informacji regulacyjnych udostępnionych w postaci elektronicznej na mocy' niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 6 . [Popr. 11]
(13) W szczególności należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do ustanowienia wspólnego zbioru i podzbiorów danych w odniesieniu do odpowiednich wymogów dotyczących informacji regulacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem, a także wspólnych procedur i szczegółowych zasad dla właściwych organów w zakresie dostępu do tych informacji i ich przetwarzania, w przypadku gdy zainteresowane podmioty gospodarcze udostępniają te informacje w postaci elektronicznej, w tym szczegółowe zasady i specyfikacje techniczne. [Popr. 12]
(14) Należy również powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze w celu ustanowienia szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 13]
(15) W celu zapewnienia właściwego stosowania niniejszego rozporządzenia należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej:
- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wykazy wymogów dotyczących informacji regulacyjnych do ustawodawstwa państw członkowskich notyfikowanego Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
- w celu zmiany załącznika I część A, aby uwzględnić wszelkie akty delegowane lub wykonawcze przyjęte przez Komisję, które ustanawiają nowe unijne wymogi dotyczące informacji regulacyjnych w odniesieniu do transportu towarowego;
- w celu zmiany załącznika I część B, aby włączyć wszelkie nowe przepisy odpowiedniego ustawodawstwa krajowego, które wprowadzają zmiany do krajowych wymogów dotyczących informacji regulacyjnych lub ustanawiają nowe odpowiednie wymogi dotyczące informacji regulacyjnych wchodzące w zakres niniejszego rozporządzenia i notyfikowane Komisji przez państwa członkowskie zgodnie z niniejszym rozporządzeniem;
- w celu uzupełnienia niektórych technicznych aspektów niniejszego rozporządzenia, mianowicie w odniesieniu do zasad certyfikacji platform eFTI i dostawców usług eFTI;
- w celu ustanowienia wspólnych procedur, specyfikacji technicznych i szczegółowych przepisów dotyczących dostępu właściwych organów do odpowiednich wymogów informacyjnych objętych niniejszym rozporządzeniem oraz szczegółowych zasad ich przetwarzania, a także szczegółowych zasad wdrażania wymogów dotyczących platform eFTI i dostawców usług eFTI. [Popr. 14]
(16) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te były prowadzone zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(17) W związku z tym, że cele niniejszego rozporządzenia, mianowicie zapewnienie jednolitego podejścia do uznawania przez organy państw członkowskich informacji dotyczących transportu towarowego udostępnionych w postaci elektronicznej, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast ze względu na potrzebę ustanowienia wspólnych wymogów możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, Unia może podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną we wspomnianym artykule niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(18) Przetwarzanie danych osobowych za pomocą środków elektronicznych wymagane w ramach przepisów regulacyjnych dotyczących transportu towarowego powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 8 .
(19) Komisja powinna przeprowadzić ocenę niniejszego rozporządzenia. Należy gromadzić informacje, które zostaną wykorzystane na potrzeby tej oceny oraz które pomogą w ocenie skuteczności prawodawstwa w odniesieniu do celów, którym ono służy.
(20) Niniejsze rozporządzenie nie może być skutecznie stosowane przed wejściem w życie aktów delegowanych i wykonawczych przewidzianych w tym rozporządzeniu. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem obowiązywać od dnia ... [please insert the date] r., aby dać Komisji czas na przyjęcie tych aktów.
(20a) Komisja powinna niezwłocznie rozpocząć prace nad niezbędnymi aktami delegowanymi, aby uniknąć dalszych opóźnień i dopilnować, by podmioty gospodarcze i państwa członkowskie miały dość czasu na przygotowanie się. [Popr. 15]
(21) Zgodnie z art. 28 ust. 2 rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 45/2001 9 zasięgnięto opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu. [please insert the date]. 10 ,
For the European Parliament | W imieniu Rady |
The President | Przewodniczący |
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.23.173/2 |
Rodzaj: | Akt przygotowawczy |
Tytuł: | Stanowisko Parlamentu Europejskiego przyjęte w pierwszym czytaniu w dniu 12 marca 2019 r. w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) …/… w sprawie elektronicznych informacji dotyczących transportu towarowego. |
Data aktu: | 12/03/2019 |
Data ogłoszenia: | 21/01/2021 |