Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem na lata 2021-2027 (program Perykles IV) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 331/2014.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem na lata 2021-2027 (program "Perykles IV") i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 331/2014
(2021/C 176/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
31 maja 2018 r. Komisja przekazała wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem na lata 2021-2027 (program "Perykles IV") 1 , który stanowi część pakietu przedłożonego w kontekście wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027.
2.
Podstawę niniejszego wniosku stanowi art. 133 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Uzupełnieniem wniosku jest drugi wniosek Komisji rozszerzający program "Perykles IV" na państwa członkowskie Unii Europejskiej, które nie stosują jeszcze euro jako swojej wspólnej waluty 2 , co będzie podlegać procedurze zgody na podstawie art. 352 TFUE.
3.
13 lutego 2019 r. Parlament Europejski na sesji plenarnej przyjął rezolucję ustawodawczą zawierającą jego stanowisko w pierwszym czytaniu 3 .
4.
Grupa Robocza ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych przeanalizowała wniosek Komisji na kilku posiedzeniach w okresie od czerwca do grudnia 2018 r. 19 grudnia 2018 r. Komitet Stałych Przedstawicieli przyjął częściowy mandat 4  do rozpoczęcia negocjacji z Parlamentem Europejskim, ze względu na pewne przepisy horyzontalne związane z negocjacjami w sprawie wieloletnich ram finansowych (WRF).
5.
W okresie od lutego do listopada 2020 r. tekst projektu rozporządzenia był negocjowany z Parlamentem Europejskim na szczeblu technicznym, a istotne kwestie zostały rozwiązane w drodze kompromisu obu stron.
6.
Po osiągnięciu 10 listopada 2020 r. porozumienia politycznego w sprawie WRF skonsultowano się w sprawie tekstu z członkami Grupy Roboczej ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych. Na podstawie tych konsultacji, które potwierdziły mandat prezydencji, Parlament Europejski zorganizował 29 stycznia 2021 r. w drodze wideokonferencji rozmowy trójstronne, podczas których osiągnięto wstępne porozumienie, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
7.
Wstępne porozumienie zostało przedstawione w formie pisemnej 29 stycznia 2021 r. członkom Grupy Roboczej ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych, która nie miała zastrzeżeń do tekstu porozumienia.
8.
Komitet Stałych Przedstawicieli zatwierdził ostateczny tekst kompromisowy 3 lutego 2021 r. 5
9.
Tekst ten został przedłożony do zatwierdzenia Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych (LIBE) Parlamentu Europejskiego 4 lutego 2021 r. W tym samym dniu przewodnicząca komisji LIBE podpisała pismo do przewodniczącego Coreperu II, w którym oświadczyła, że jeżeli Rada prześle formalnie Parlamentowi Europejskiemu swoje stanowisko w wersji przedstawionej w załączniku do tego pisma, zaleci, aby na sesji plenarnej stanowisko Rady zostało przyjęte bez poprawek w drugim czytaniu Parlamentu, z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej.
II.
CEL
10.
Celem programu "Perykles IV" jest ochrona banknotów i monet euro przed fałszowaniem i związanymi z tym nadużyciami finansowymi poprzez wspieranie i uzupełnianie środków przyjmowanych przez państwa członkowskie oraz udzielanie pomocy właściwym organom krajowym i unijnym w ich staraniach na rzecz rozwijania ścisłej i regularnej współpracy pomiędzy nimi i z Komisją, a także wymiany najlepszych praktyk, obejmującej w stosownych przypadkach państwa trzecie i organizacje międzynarodowe.

Program "Perykles IV" zastąpi program "Perykles 2020", aby zapewnić jego kontynuację po 2020 r.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
11.
Parlament Europejski i Rada przeprowadziły negocjacje w celu osiągnięcia porozumienia na etapie przyjmowania przez Radę stanowiska w pierwszym czytaniu ("wczesne porozumienie w drugim czytaniu").
12.
Tekst stanowiska Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla wyważony kompromis osiągnięty w negocjacjach między Parlamentem Europejskim a Radą, prowadzonych przy wsparciu Komisji.
13.
Porozumienie skupia się na następujących kwestiach:
równowaga między przepisami proceduralnymi a bardzo ograniczoną wielkością programu. Przede wszystkim program prac jest przyjmowany w drodze aktów wykonawczych (art.10), a Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych uzupełniających rozporządzenie w celu opracowania przepisów dotyczących ram monitorowania i oceny, a także zmiany załącznika w celu dokonania przeglądu i uzupełnienia wskaźników, jeżeli jest to konieczne do celów oceny (art. 12),
maksymalne poziomy współfinansowania w przypadku dotacji ustalone na poziomie 75 % kosztów kwalifi- kowalnych, które w wyjątkowych i należycie uzasadnionych przypadkach mogą zostać zwiększone do maksymalnie 90 % kosztów kwalifikowalnych (art. 8),
wymiana informacji ukierunkowanych na najlepsze praktyki w zakresie zapobiegania fałszowaniu i nadużyciom finansowym związanym z euro (art. 6) wśród działań kwalifikujących się do wsparcia finansowego,
zobowiązanie Komisji do uwzględnienia podczas przygotowywania programów prac istniejących i planowanych działań Europejskiego Banku Centralnego (EBC) i Europolu w zakresie zwalczania fałszowania i nadużyć finansowych związanych z euro (art. 4),
wprowadza się słowo "niezależne" do art. 13, który przewiduje przeprowadzenie niezależnej oceny okresowej,
EBC zostaje dodany do wykazu instytucji, które mają otrzymywać coroczne informacje na temat wyników programu "Perykles IV" (art.12),
przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. w celu umożliwienia ciągłości działań finansowanych w ramach programu (art. 16 i 17),
zestaw kluczowych wskaźników oceny programu "Perykles IV", jak również odniesienie do faktu, że gromadzenie danych na temat kluczowych wskaźników efektywności będzie prowadzone przez Komisję lub beneficjentów programu (załącznik).
IV.
WNIOSEK
14.
Rada jest zdania, że jej stanowisko w pierwszym czytaniu zapewnia dobrą równowagę i że po przyjęciu nowe rozporządzenie wypełni cel, jakim jest zapobieganie fałszowaniu i związanym z tym nadużyciom finansowym oraz zwalczanie tych zjawisk, zwiększając tym samym konkurencyjność unijnej gospodarki i zapewniając stabilność finansów publicznych.
1 Dok. 9589/18 + ADD 1 + ADD 2 (COM(2018) 369 final + ZAŁĄCZNIK+ SWD(2018) 281 final).
2 Dok. 9625/18 (COM(2018) 371 final).
3 Dok. 6213/19.
4 Dok. 14985/18 + ADD 1.
5 Dok. 5631/21 + ADD 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.176.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 16/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program wymiany, pomocy i szkoleń w dziedzinie ochrony euro przed fałszowaniem na lata 2021-2027 (program Perykles IV) i uchylającego rozporządzenie (UE) nr 331/2014.
Data aktu: 13/04/2021
Data ogłoszenia: 07/05/2021