Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Obywatele, równość, prawa i wartości oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Obywatele, równość, prawa i wartości" oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014
(2021/C 166/02)

I.
WPROWADZENIE
1.
W dniu 30 maja 2018 r. Komisja przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program "Prawa i Wartości" na lata 2021-2027 1 .
2.
Analizę wniosku rozpoczęto w październiku 2018 r. i zakończono w grudniu tego samego roku. W dniu 19 grudnia 2018 r. Coreper udzielił częściowego mandatu negocjacyjnego 2 .

Ze względu na fakt, że proponowane rozporządzenie stanowi część pakietu wniosków związanych z wieloletnimi ramami finansowymi, wszystkie przepisy mające wpływ na budżet lub mające charakter horyzontalny zostały tymczasowo pominięte w oczekiwaniu na postępy w pracach nad tymi ramami.

3.
W dniu 20 lutego 2019 r. Coreper zgodził się na przedłużenie częściowego mandatu, co umożliwiło rozpoczęcie negocjacji w sprawie przepisów, motywów i działań związanych z nowym komponentem dotyczącym wartości Unii, zaproponowanym przez Parlament Europejski.
4.
Zorganizowano cztery rundy rozmów trójstronnych - 22 stycznia, 5 lutego, 20 lutego i 6 marca 2019 r. - które poprzedzono szeregiem posiedzeń technicznych i sesji redakcyjnych. W Radzie zorganizowano w dniach 1, 15 i 28 lutego 2019 r. trzy posiedzenia grupy roboczej ad hoc ds. instrumentów finansowych w dziedzinie WSiSW, podczas których państwa członkowskie mogły zapoznać się z postępami w negocjacjach i przedstawić swoje uwagi.
5.
Negocjacje te umożliwiły wypracowanie wspólnego rozumienia z Parlamentem Europejskim 3  w sprawie nieujętych w nawiasy części wniosku, w odniesieniu do których prezydencji udzielono mandatu. Wynik tych negocjacji przedstawiono w dokumencie 7249/1/19. W dniu 13 marca 2019 r. Coreper potwierdził wspólne rozumienie wypracowane z Parlamentem Europejskim.
6.
Parlament Europejski potwierdził wspólne rozumienie w dniu 17 kwietnia 2019 r., przyjmując rezolucję ustawodawczą (pierwsze czytanie).
7.
W dniu 16 listopada 2020 r. Coreper przeanalizował osiągnięte przez negocjatorów wstępne porozumienie polityczne w sprawie wieloletnich ram finansowych 2021-2027. Na tej podstawie dnia 2 grudnia 2020 r. Coreper przyjął pełny mandat negocjacyjny w sprawie programu "Obywatele, równość, prawa i wartości" (nazwa programu została zmieniona podczas negocjacji z Parlamentem Europejskim w 2019 r.).
8.
Dwie kolejne rundy rozmów trójstronnych odbyły się w dniach 10 i 17 grudnia 2020 r. Wstępne porozumienie polityczne z Parlamentem Europejskim osiągnięto dnia 17 grudnia 2020 r.
9.
W tym samym dniu Rada formalnie przyjęła też różne elementy pakietu dotyczącego wieloletnich ram finansowych.
10.
W dniu 3 lutego 2021 r. Coreper przeanalizował ostateczny tekst kompromisowy i wyraził dla niego poparcie.
11.
W dniu 4 lutego 2021 r. przewodniczący parlamentarnej Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych wystosował pismo do przewodniczącego Coreperu (część II), w którym potwierdził zgodę Parlamentu Europejskiego na wynik negocjacji międzyinstytucjonalnych (z zastrzeżeniem weryfikacji prawnojęzykowej przez obie instytucje).
12.
W dniu 17 lutego 2021 r. Coreper osiągnął porozumienie polityczne w sprawie tekstu kompromisowego.
II.
CEL
13.
Program "Obywatele, równość, prawa i wartości" ma na celu ochronę i propagowanie praw i wartości zapisanych w traktatach UE z myślą o wspieraniu otwartych, demokratycznych i integracyjnych społeczeństw. We wniosku Komisji przewidziano trzy cele szczegółowe programu: (i) propagowanie równości i praw (równość płci, zwalczanie dyskryminacji, prawa dzieci); (ii) propagowanie zaangażowania obywateli w życie demokratyczne Unii i ich udziału w nim (komponent "Zaangażowanie i udział obywateli"); oraz (iii) zwalczanie przemocy, zwłaszcza przemocy wobec dzieci i kobiet (komponent "Daphne"). W wyniku negocjacji z Parlamentem Europejskim dodano czwarty cel z myślą o ochronie i propagowaniu wartości Unii (komponent "Wartości unijne").
III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Nowy komponent

14.
Do trzech komponentów już istniejących ("Równość i prawa", "Zaangażowanie i udział obywateli" i "Daphne"), dodano nowy, czwarty komponent ("Wartości unijne"). Ma on w szczególności pomóc propagować demokrację i praworządność. Elementy te mają zasadnicze znaczenie dla budowania zaufania obywateli do Unii i zapewnienia wzajemnego zaufania między państwami członkowskimi. W ten sposób program przyczyni się do budowy bardziej demokratycznej Unii, poszanowania praworządności oraz do demokratycznego dialogu, przejrzystości i dobrego zarządzania.
15.
Dzięki środkom finansowym, które przewidziano w ramach dodatkowego przydziału, komponent "Wartości unijne" będzie odpowiednio finansowany i nie będzie zagrażał prawidłowej realizacji pozostałych trzech komponentów.
Przydział środków finansowych
16.
W związku z tym, że dzięki dodatkowemu przydziałowi pierwotna pula środków finansowych wzrosła ponad- dwukrotnie, program otrzyma odpowiednie finansowanie. W ramach podziału środków na cztery komponenty programu przeznacza się znaczną kwotę wynoszącą 689,5 mln EUR (w cenach bieżących) na nowy komponent "Wartości unijne", a także określa się podstawowe warunki otrzymywania środków na ten komponent już w 2021 r. - we wspólnej deklaracji Parlament Europejski i Rada wzywają Komisję do podjęcia wszelkich odpowiednich działań z myślą o osiągnięciu tego celu. Jednocześnie "kwota umożliwiająca elastyczność" w wysokości 91,2 mln EUR (w cenach bieżących) nie została przypisana do żadnego komponentu, co ma pomóc sprostać wszelkim pojawiającym się potrzebom.

Przydział środków i realizacja

17.
Aby podkreślić główne priorytety polityki, w ramach każdego komponentu wydzielono pewną część środków. Jednocześnie, aby zapewnić należytą realizację i zdolność reagowania na przyszłe wyzwania, margines elastyczności, zgodnie z którym Komisja może corocznie odejść od tego przydziału, zwiększono z pięciu do dziesięciu procent. Potwierdzono również, że roczny program prac będzie przyjmowany w drodze aktów wykonawczych.
IV.
PODSUMOWANIE
18.
Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu odzwierciedla kompromis osiągnięty podczas negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim. Kompromis ten został potwierdzony w wyżej wspomnianym piśmie przewodniczącego parlamentarnej Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych, a następnie zatwierdzony przez Coreper w dniu 17 lutego 2021 r.
1 Dok. 9605/1/18 REV 1.
2 Dok. 15347/18.
3 Dok. 7249/1/19.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.166.20

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 12/2021 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program Obywatele, równość, prawa i wartości oraz uchylającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1381/2013 i rozporządzenie Rady (UE) nr 390/2014.
Data aktu: 19/04/2021
Data ogłoszenia: 04/05/2021