Zawiadomienie Komisji dotyczące zwrotu ceł antydumpingowych.

Zawiadomienie Komisji dotyczące zwrotu ceł antydumpingowych (2021/C 118/06)
(2021/C 118/06)

W niniejszym zawiadomieniu określono wytyczne dotyczące składania wniosku o zwrot ceł antydumpingowych na podstawie art. 11 ust. 8 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 1  ("rozporządzenie podstawowe"). Niniejsze wytyczne uchylają i zastępują wytyczne opublikowane w 2014 r. 2 . Celem wytycznych jest wyjaśnienie różnym stronom zaangażowanym w procedurę zwrotu warunków, jakie powinien spełniać wniosek, oraz krok po kroku objaśnienie procedury, która może doprowadzić do zwrotu.
1.
Cel

Celem procedury zwrotu jest umożliwienie zwrotu ceł antydumpingowych, które zostały już zapłacone, w przypadku gdy wykazano, że margines dumpingu, na podstawie którego cła te uiszczono, został wyeliminowany lub zredukowany. Obejmuje ona dochodzenie w sprawie wywozu producenta eksportującego do Unii oraz obliczenie nowego marginesu dumpingu.

2.
Podstawowe zasady dotyczące procedury zwrotu
2.1.
Jakie warunki należy spełnić?

Wnioski o zwrot, na podstawie art. 11 ust. 8 rozporządzenia podstawowego, muszą wykazywać, że margines dumpingu, na podstawie którego cła zostały uiszczone, został zredukowany lub wyeliminowany. W pozostałych przypadkach zastosowanie mogą mieć postanowienia tytułu III rozdział 3 sekcja 3 unijnego kodeksu celnego, dotyczące zwrotu i umorzenia należności celnych przywozowych 3 .

2.2.
Kto jest upoważniony do składania wniosku o zwrot?
a)
Wniosek o zwrot może złożyć każdy importer, który dokonał przywozu towarów, w odniesieniu do których organy celne ustaliły cła antydumpingowe.
b)
W przypadku gdy cła antydumpingowe zostały nałożone w wyniku dochodzenia, w którym Komisja określiła próbę producentów eksportujących w celu oceny dumpingu na podstawie art. 17 rozporządzenia podstawowego, importerzy mogą składać wniosek o zwrot bez względu na fakt, czy producenci eksportujący związani z importerami wchodzili w skład próby czy też nie.
2.3.
Jaki jest termin składania wniosków o zwrot?
a)
Wnioski należy składać w ciągu sześciu miesięcy od daty określenia należnych ceł antydumpingowych przez właściwe organy celne, tj. daty powiadomienia o długu celnym przez organy celne na podstawie art. 102 unijnego kodeksu celnego. Wniosek należy złożyć do właściwego organu państwa członkowskiego 4 , w którym towary zostały dopuszczone do swobodnego obrotu w Unii (zob. pkt 3.2 i 3.3 poniżej).
b)
Nawet jeżeli importer kwestionuje ważność ceł antydumpingowych stosowanych do jego przywozu zgodnie z przepisami prawa celnego Unii - niezależnie od tego, czy działanie to zawiesza płatności ceł lub nie - musi jednak złożyć wniosek o zwrot w terminie sześciu miesięcy od określenia ceł w celu uznania tego wniosku za dopuszczalny.
c)
Komisja może w porozumieniu z wnioskodawcą podjąć decyzję o zawieszeniu dochodzenia w sprawie zwrotu, dopóki zobowiązanie do płatności ceł antydumpingowych nie zostanie ostatecznie ustanowione.
2.4.
W jaki sposób ustalany jest skorygowany margines dumpingu?
a)
Komisja ustali dla okresu reprezentatywnego margines dumpingu w odniesieniu do całości wywozu produktu objętego postępowaniem dokonanego przez producenta eksportującego na rzecz wszystkich importerów w Unii, a nie tylko na rzecz importera wnoszącego o zwrot.
b)
W konsekwencji dochodzenie w sprawie zwrotu obejmie wszystkie numery kontrolne produktu 5  objęte definicją produktu określoną w rozporządzeniu nakładającym cła antydumpingowe, a nie wyłącznie numery produktów przywożonych przez wnioskodawcę.
c)
Jeżeli okoliczności nie ulegną zmianie, zastosowana zostanie taka sama metodologia, jaką zastosowano podczas postępowania, które doprowadziło do nałożenia cła.
2.5.
Czyja współpraca jest wymagana?

Pomyślne dopełnienie formalności związanych z wnioskiem o zwrot zależy od współpracy zarówno wnioskodawcy, jak i producenta eksportującego. Wnioskodawca ma obowiązek zapewnić, aby producent eksportujący przedkładał Komisji stosowne informacje. Wiąże się to z wypełnieniem kwestionariusza obejmującego szeroki zakres danych handlowych za zdefiniowany okres reprezentatywny w przeszłości oraz akceptacją kontroli takich informacji, łącznie z wizytą weryfikacyjną. Producent eksportujący nie może "współpracować częściowo", przedkładając wyłącznie wybrane dane. Tego rodzaju podejście doprowadziłoby Komisję do stwierdzenia, że nie współpracował on, oraz do odrzucenia wniosku.

2.6.
Jak chronione są informacje poufne?

Zasady poufności, określone w art. 19 rozporządzenia podstawowego, mają zastosowanie do wszelkich informacji otrzymywanych w związku z wnioskami o zwrot ceł antydumpingowych.

2.7.
Ile może wynosić zwrot?

W przypadku stwierdzenia dopuszczalności i zasadności wniosku dochodzenie może skutkować:

brakiem zwrotu uiszczonych ceł antydumpingowych, jeżeli margines dumpingu jest równy pobranemu cłu antydumpingowemu lub przewyższa je;

lub

zwrotem części uiszczonych ceł antydumpingowych, jeżeli margines dumpingu zmniejszył się poniżej poziomu pobranego cła antydumpingowego;

lub

zwrotem wszystkich uiszczonych ceł antydumpingowych, jeżeli margines dumpingu został wyeliminowany.
2.8.
Jaki jest termin zakończenia dochodzenia w sprawie zwrotu?

Komisja powinna podjąć decyzję w sprawie zwrotu zwykle w ciągu 12 miesięcy, a w każdym wypadku nie później niż 18 miesięcy od dnia, w którym wniosek o zwrot zostanie należycie poparty dowodami. Zgodnie z art. 11 ust. 8 akapit trzeci rozporządzenia podstawowego wniosek jest należycie poparty dowodami, jeżeli zawiera dokładne informacje na temat żądanej kwoty zwrotu cła antydumpingowego, pełną dokumentację celną dotyczącą obliczenia i uiszczenia tej kwoty oraz informacje na temat wartości normalnych (zob. pkt 3.5 do 3.7 i pkt 4 lit. d) poniżej) oraz cen eksportowych producenta eksportującego, wobec którego stosuje się opłaty celne (zob. pkt 4 poniżej).

W przypadku przyznania zwrotu organy państw członkowskich mogą dokonać stosownej płatności w ciągu 90 dni od dnia przekazania im decyzji Komisji.

3.
Wniosek
3.1.
Formularz wniosku

Wniosek musi zostać złożony w formie pisemnej w jednym z języków urzędowych Unii i musi zostać podpisany przez osobę upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy. Wniosek musi być sporządzony na formularzu stanowiącym załącznik I do niniejszego zawiadomienia.

Wniosek musi wyraźnie wskazywać całkowitą kwotę ceł antydumpingowych, o zwrot których wnosi wnioskodawca, oraz poszczególne transakcje przywozowe, na których oparta jest całkowita kwota.

Wniosek musi opierać się na redukcji lub wyeliminowaniu marginesu dumpingu. W związku z tym musi on zawierać oświadczenie stwierdzające, że margines dumpingu producenta eksportującego związanego z wnioskodawcą, na podstawie którego ustalone zostały cła antydumpingowe, został zredukowany do poziomu poniżej poziomu cła mającego zastosowanie do przywozu, w odniesieniu do którego wniesiono o zwrot, lub wyeliminowany.

3.2.
Złożenie wniosku

Wniosek musi zostać złożony właściwym organom państwa członkowskiego, na terenie którego produkt objęty postępowaniem podlegający cłom antydumpingowym został dopuszczony do swobodnego obrotu 6 . Wykaz właściwych organów opublikowany jest na stronie internetowej DG ds. Handlu.

Państwo członkowskie powinno niezwłocznie przekazać Komisji wniosek i wszelkie istotne dokumenty. Bez uszczerbku dla innych sposobów przesłania wniosek należy przesłać drogą elektroniczną.

3.3.
Terminy złożenia wniosku
a)
Termin sześciomiesięczny

Wszystkie wnioski o zwrot muszą zostać złożone do właściwych organów odpowiedniego państwa członkowskiego w terminie sześciu miesięcy 7 , określonym w art. 11 ust. 8 akapit drugi rozporządzenia podstawowego.

Terminu sześciu miesięcy należy przestrzegać nawet w przypadkach gdy rozporządzenie nakładające cło jest kwestionowane przed sądami Unii Europejskiej lub w przypadku gdy stosowanie rozporządzenia jest podważane przed krajowymi organami administracyjnymi lub sądowymi (zob. pkt 2.3 lit. b) powyżej).

W zależności od danego przypadku okres sześciomiesięczny liczony będzie od:

daty wejścia w życie rozporządzenia nakładającego cło ostateczne i pobierającego kwoty zabezpieczone za pomocą cła tymczasowego, gdy cła tymczasowe są ostatecznie pobierane

lub

daty ustalenia ostatecznego cła antydumpingowego, tj. daty powiadomienia przez organy celne o długu celnym zgodnie z art. 102 unijnego kodeksu celnego

lub

w przypadku gdy prawidłowa wielkość ceł ustalana jest na podstawie kontroli po dokonaniu odprawy, zastosowanie znajduje druga data określenia należnych ceł.

b)
Data złożenia wniosku

Przekazując wniosek Komisji, państwo członkowskie musi wskazać datę złożenia wniosku, tj. datę faktycznego otrzymania wniosku przez odpowiedni organ państwa członkowskiego.

We własnym interesie wnioskodawcy powinni uzyskać dowód odbioru ich wniosku w urzędach odpowiedniego państwa członkowskiego. Na przykład:

wnioski przesyłane pocztą mogą zostać wysłane listem poleconym za potwierdzeniem odbioru,

data odbioru faksu przez właściwy organ państwa członkowskiego może zostać ustalona przez powołanie się na datę wskazaną w raporcie pomyślnej transmisji oraz w dzienniku faksu,

data formalnego potwierdzenia odbioru, gdy wniosek jest składany osobiście lub drogą elektroniczną.

3.4.
Dowody wymagane od wnioskodawcy

Aby umożliwić Komisji rozpatrzenie wniosku, wnioskodawca powinien dołączyć do wniosku złożonego w odpowiednim państwie członkowskim w możliwym zakresie 8  następujące dowody:

a)
wszystkie faktury oraz pozostałe dokumenty, na podstawie których przeprowadzane były procedury celne;
b)
wszystkie dokumenty celne identyfikujące transakcje przywozowe, w odniesieniu do których wystąpiono o zwrot, wskazujące szczególnie podstawę określenia wysokości ceł do pobrania (rodzaj, ilość i wartość zgłoszonych towarów oraz zastosowana stawka ceł antydumpingowych), jak również dokładną kwotę pobranych ceł antydumpingowych;
c)
oświadczenia, że:
(i)
pobrane cło nie zostało zwrócone przez producenta eksportującego lub przez jakąkolwiek stronę trzecią;
(ii)
ceny, na podstawie których sporządzony został wniosek, są prawdziwe;
(iii)
nie zawarto żadnego porozumienia kompensacyjnego przed przedmiotową sprzedażą, od jej momentu lub równolegle z nią;
d)
informacje na temat wartości normalnych i cen eksportowych, które wykazują, że margines dumpingu w przypadku tego producenta eksportującego zmniejszył się poniżej poziomu obowiązującego cła lub został wyeliminowany. Jest to szczególnie istotne w przypadku gdy wnioskodawca jest powiązany z producentem eksportującym.

Jeżeli wnioskodawca nie jest związany z producentem eksportującym oraz jeżeli stosowne informacje nie są bezpośrednio dostępne, wniosek powinien zawierać oświadczenie producenta eksportującego, że margines dumpingu został zredukowany lub wyeliminowany oraz że dostarczy on Komisji wszelkie właściwe dane pomocnicze. Są to dane dotyczące wartości normalnych i cen eksportowych stosowanych w okresie reprezentatywnym, w którym jego towary były wywożone do Unii. Ten okres zostanie następnie ustalony przez Komisję (zob. punkt 4.1 lit. a)).

Jeżeli producent eksportujący ma siedzibę w niektórych państwach, które nie są członkami WTO, wartość normalną ustala się na podstawie art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego (więcej informacji na temat procedury dotyczącej niektórych państw, które nie są członkami WTO, znajduje się w pkt 3.5).

Jeżeli producent eksportujący ma siedzibę w państwie, w którym stwierdzono znaczące zakłócenia na rynku w rozumieniu art. 2 ust. 6a lit. b) rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do obowiązujących stawek celnych, wartość normalną ustala się na podstawie art. 2 ust. 6a rozporządzenia podstawowego (więcej informacji na temat procedury dotyczącej państw, w których występują znaczące zakłócenia na rynku, znajduje się w pkt 3.6).

Informacje na temat okresu przejściowego w odniesieniu do ustalania wartości normalnej zamieszczono w pkt 3.7;

e)
informacje o przedsiębiorstwie wnioskodawcy;
f)
pełnomocnictwo, jeżeli wniosek składany jest przez stronę trzecią;
g)
wykaz transakcji przywozowych, w odniesieniu do których wystąpiono o zwrot (dla wygody wnioskodawcy do niniejszego zawiadomienia załączony jest formularz wymaganych informacji jako załącznik II);
h)
dowód uiszczenia ceł antydumpingowych, w odniesieniu do których wystąpiono o zwrot.

Kopie oryginałów faktur, formularzy zgłoszenia celnego i dokumentów powiązanych należy dostarczyć wraz z deklaracją autentyczności pochodzącą od wnioskodawcy lub producenta eksportującego, w zależności od danego przypadku. Ponadto dokumenty takie lub ich tłumaczenia powinny być sporządzone w jednym z języków urzędowych Unii.

Komisja oceni, czy wniosek zawiera wszystkie informacje wymagane od wnioskodawcy. W razie potrzeby Komisja powiadomi wnioskodawcę o tym, jakie informacje należy jeszcze przedłożyć, oraz określi termin na przedstawienie wymaganych dowodów. Komisja zastrzega sobie prawo do zażądania dodatkowych dowodów na poparcie wniosku.

3.5.
Dowody dotyczące wartości normalnej w przypadku przywozu z niektórych państw, które nie są członkami WTO

Jeżeli wniosek dotyczy zwrotu ceł na przywóz z państwa, które nie jest członkiem WTO, wymienionego w załączniku I do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 9 , wartość normalną ustala się na podstawie art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego zgodnie z metodologią stosowaną w odniesieniu do należności celnych z tytułu przedmiotowego przywozu.

W takim przypadku wartość normalna ustalana jest na podstawie ceny lub wartości konstruowanej w odpowiednim państwie analogicznym, a wnioskodawca powinien wskazać producenta w państwie analogicznym i zwrócić się do niego o współpracę.

Powinien on zwrócić się o współpracę do tych samych przedsiębiorstw, które współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, chyba że może wykazać, że wykorzystanie innych producentów w tym samym państwie lub danych innego państwa analogicznego jest bardziej odpowiednie.

Jeżeli wnioskodawca nie jest w stanie nawiązać współpracy, może on zaproponować jakąkolwiek inną metodę zgodnie z art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego oraz dostarczyć dane niezbędne do obliczenia wartości normalnej na podstawie takiej innej metody. Wnioskodawca powinien przedstawić wystarczający dowód, że bezskutecznie zwrócił się o nawiązanie współpracy do wszystkich znanych producentów produktu objętego dochodzeniem.

Jeżeli wnioskodawca nie dostarczy danych do obliczenia wartości normalnej zgodnie z art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego w rozsądnym terminie, Komisja odrzuca wniosek z powodu braku potwierdzających dowodów.

3.6.
Dowody dotyczące wartości normalnej w przypadku przywozu z państw, w których występują znaczące zakłócenia na rynku

Jeżeli wniosek dotyczy zwrotu ceł na przywóz z państwa, co do którego stwierdzono w pierwotnym dochodzeniu lub w następstwie przeglądu wygaśnięcia, że istnieją znaczące zakłócenia w rozumieniu art. 2 ust. 6a lit. b) rozporządzenia podstawowego w odniesieniu do stawek celnych obowiązujących w tym przypadku, wartość normalną ustala się na podstawie art. 2 ust. 6a rozporządzenia podstawowego.

W takim przypadku wartość normalną konstruuje się wyłącznie na podstawie kosztów produkcji i kosztów sprzedaży odzwierciedlających niezniekształcone ceny lub wartości odniesienia.

Informacje na temat okresu przejściowego w odniesieniu do stosowania tej metodyki zamieszczono w pkt 3.7.

3.7.
Okres przejściowy na potrzeby metodyki ustalania wartości normalnej

Zgodnie z art. 11 ust. 4 rozporządzenia podstawowego w okresie przejściowym metodyka dla państw nieposiadających gospodarki rynkowej w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 grudnia 2017 r. stosowana będzie do ustalenia wartości normalnej:

Jeżeli wniosek dotyczy zwrotu ceł opartych na wartości normalnej obliczonej zgodnie z metodyką mającą zastosowanie do państw nieposiadających gospodarki rynkowej, obowiązującą do dnia 19 grudnia 2017 r.
Do dnia, w którym wszczęty zostanie pierwszy przegląd wygaśnięcia tych środków po dniu 19 grudnia 2017 r. 10 .

W tym celu stosuje się przepisy rozporządzenia podstawowego obowiązującego do dnia 19 grudnia 2017 r. ("rozporządzenie podstawowe z 2017 r.") 11 . W takich przypadkach wartość normalna zostanie ustalona na podstawie art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego z 2017 r., chyba że producentowi eksportującemu zostanie przyznane traktowanie na zasadach rynkowych ("MET") na podstawie art. 2 ust. 7 lit. c) rozporządzenia podstawowego z 2017 r.

Jeżeli MET nie ma zastosowania, wartość normalną ustala się na podstawie art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego z 2017 r., na podstawie cen lub wartości konstruowanej w państwie trzecim o gospodarce rynkowej ("państwo analogiczne"). Wnioskodawca powinien wskazać producenta w państwie analogicznym i zwrócić się do niego o współpracę.

Powinien on zwrócić się o współpracę do tych samych przedsiębiorstw, które współpracowały w pierwotnym dochodzeniu, chyba że może wykazać, że wykorzystanie innych producentów w tym samym państwie lub danych innego państwa analogicznego jest bardziej odpowiednie.

Jeżeli wnioskodawca nie jest w stanie nawiązać współpracy, może on zaproponować jakąkolwiek inną metodę na podstawie art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego z 2017 r. oraz dostarczyć dane niezbędne do obliczenia wartości normalnej na podstawie takiej innej metody. Wnioskodawca powinien przedstawić wystarczający dowód, że bezskutecznie zwrócił się o nawiązanie współpracy do wszystkich znanych producentów produktu objętego dochodzeniem.

Jeżeli wnioskodawca nie dostarczy danych do obliczenia wartości normalnej zgodnie z art. 2 ust. 7 lit. a) rozporządzenia podstawowego z 2017 r. w rozsądnym terminie, Komisja odrzuca wniosek z powodu braku potwierdzających dowodów.

3.8.
Wnioski powtarzające się

Niezwłocznie po tym, jak wnioskodawca zda sobie sprawę, że złoży więcej niż jeden wniosek o zwrot ceł antydumpingowych pobranych względem produktu objętego postępowaniem, powinien powiadomić o tym Komisję. Informacja ta wymagana jest, aby umożliwić Komisji zaplanowanie dochodzenia w najbardziej wydajny i skuteczny sposób.

4.
Analiza merytoryczna wniosku

Komisja skontaktuje się z producentem eksportującym i zwróci się o informacje na temat wartości normalnej i cen eksportowych dla danego okresu reprezentatywnego. Wniosek zostanie uznany za należycie poparty dowodami 12  wyłącznie wtedy, gdy Komisja otrzyma wszystkie wymagane informacje i wypełnione kwestionariusze (w tym odpowiedzi dotyczące wszelkich istotnych uchybień, jakie mogły zostać stwierdzone).

a)
Okres reprezentatywny

W celu określenia skorygowanego marginesu dumpingu Komisja ustala okres reprezentatywny, który zwykle obejmuje co najmniej sześć miesięcy i uwzględnia krótki okres przed datą fakturowania przez producenta eksportującego pierwszej transakcji związanej ze zwrotem, o jaki wystąpił wnioskodawca.

b)
Kwestionariusze dotyczące dumpingu

Zgodnie z art. 6 ust. 2 rozporządzenia podstawowego producent eksportujący związany z wnioskodawcą oraz, w stosownych przypadkach, powiązany(-i) importer(-zy) zostaną poproszeni o dostarczenie informacji dotyczących wszystkich dokonywanych przez nich transakcji sprzedaży w Unii, a nie tylko transakcji sprzedaży na rzecz wnioskodawcy, dokonanych w okresie reprezentatywnym.

Informacje będą gromadzone za pomocą kwestionariusza przesyłanego producentowi eksportującemu związanemu z wnioskodawcą (oraz wszystkim powiązanym importerom w Unii) z terminem odpowiedzi w ciągu 37 dni.

Producent eksportujący może przesłać informacje poufne bezpośrednio do Komisji, a nie przez wnioskodawcę. Wersja odpowiedzi na kwestionariusz nieopatrzona klauzulą poufności oraz wszelkie inne informacje poufne powinny być przekazywane zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Takie informacje niemające charakteru poufnego zostaną udostępnione zainteresowanym stronom do wglądu drogą elektroniczną za pośrednictwem platformy TRON.tdi (https://tron.trade.ec.europa.eu/tron/TDI).

c)
Traktowanie na zasadach rynkowych ("MET")

Jeżeli obowiązuje okres przejściowy, o którym mowa w pkt 3.7, producent eksportujący może wystąpić o MET dla celów dochodzenia w sprawie zwrotu. W tym przypadku będzie on musiał przedłożyć wszystkie wymagane informacje na podstawie art. 2 ust. 7 lit. c) rozporządzenia podstawowego z 2017 r.

Jeżeli producentowi eksportującemu zostanie przyznane MET, wartość normalna ustalana będzie na podstawie jego własnych cen i kosztów na podstawie art. 2 ust. 1-6 rozporządzenia podstawowego z 2017 r.

Jeżeli MET nie zostanie przyznane, wartość normalna będzie ustalona na podstawie art. 2 ust. 7 lit. c) rozporządzenia podstawowego z 2017 r.

Rozstrzygnięcie dotyczące MET w dochodzeniu w sprawie zwrotu będzie miało zastosowanie tylko do celów ustalenia marginesu dumpingu w trakcie okresu reprezentatywnego związanego ze zwrotem.

Przyznanie MET dla celów dochodzenia w sprawie zwrotu jest niezależne od faktu, czy producentowi eksportującemu przyznano już MET w pierwotnym dochodzeniu lub czy współpracował on w pierwotnym dochodzeniu.

d)
Wywóz z niektórych państw, które nie są członkami WTO

Jeżeli wystąpiono o zwrot ceł na wywóz z niektórych państw, które nie są członkami WTO, wartość normalną ustala się zna podstawie art. 2 ust. 7 rozporządzenia podstawowego (zob. pkt 3.5 w odniesieniu do niezbędnych dowodów, które ma dostarczyć wnioskodawca).

e)
Wywóz z państw, w których występują znaczące zakłócenia

Oprócz procedury opisanej w lit. b) powyżej producent eksportujący związany z wnioskodawcą zostanie poproszony o przedłożenie informacji dotyczących czynników produkcji wykorzystywanych w okresie reprezentatywnym.

Informacje będą gromadzone za pomocą formularza przesyłanego producentowi eksportującemu związanemu z wnioskodawcą z terminem odpowiedzi w ciągu 15 dni.

f)
Wizyty weryfikacyjne

Strony przekazujące informacje powinny mieć świadomość, że Komisja może zweryfikować otrzymane informacje poprzez wizytę weryfikacyjną na podstawie art. 16 rozporządzenia podstawowego.

4.1.
Analiza merytoryczna
a)
Ogólna metodologia

Skorygowany margines dumpingu zostanie ustalony przez porównanie dla okresu reprezentatywnego:

wartości normalnej(-ych)
cen(-y) eksportowych(-ej)

w odniesieniu do wywożonego(-ych) produktu(-ów), zgodnie z odpowiednimi przepisami art. 2 rozporządzenia podstawowego.

W art. 11 ust. 9 rozporządzenia podstawowego przewidziano, że Komisja stosuje metodologię wykorzystywaną w trakcie postępowania, które doprowadziło do nałożenia cła, z należytym uwzględnieniem przepisów art. 2 (Stwierdzenie istnienia dumpingu), w szczególności jego ust. 11 i 12 (Zastosowanie średnich ważonych w ustalaniu marginesu dumpingu), oraz art. 17 (Kontrola wyrywkowa).

Jako podstawę obliczenia skorygowanego marginesu dumpingu Komisja może wykorzystać próbę producentów eksportujących, rodzajów produktu lub transakcji, których dotyczy(-ą) wniosek(-ki), zgodnie z art. 17 rozporządzenia podstawowego, w szczególności jego ust. 3. Kontrola wyrywkowa będzie miała zastosowanie w przypadku, gdy liczba producentów eksportujących, rodzajów produktu lub transakcji, których dotyczy postępowanie, jest tak duża, że indywidualne badania byłyby nadmiernie uciążliwe i mogłyby uniemożliwić zakończenie dochodzenia w odpowiednim czasie. Zostanie to ustalone w okresie przynajmniej 6 miesięcy, licząc od daty złożenia pierwszego wniosku, lub 12 miesięcy, licząc od daty wprowadzenia ostatecznych środków, w zależności od tego, co nastąpi później.

b)
Wykonanie art. 11 ust. 10 rozporządzenia podstawowego

W przypadku gdy cena eksportowa zostaje skonstruowana na podstawie art. 2 ust. 9 rozporządzenia podstawowego, Komisja dokonuje jej obliczenia bez odliczenia kwoty uiszczonych ceł antydumpingowych, jeżeli zostanie bezspornie udowodnione, że cła są należycie odzwierciedlone w cenach odsprzedaży i dalszych cenach sprzedaży w Unii. Komisja zbada, czy wzrost cen sprzedaży stosowanych wobec niezależnych klientów w Unii między pierwotnym okresem i okresem objętym dochodzeniem w sprawie zwrotu obejmuje cła antydumpingowe.

c)
Wykorzystanie ustaleń z przeglądu

W ramach rozpatrywania każdego wniosku o zwrot Komisja w dowolnym momencie może zdecydować o wszczęciu przeglądu okresowego zgodnie z art. 11 ust. 3 rozporządzenia podstawowego. Procedura dotycząca wniosku o zwrot zostanie zawieszona do momentu zakończenia przeglądu.

Ustalenia dochodzenia przeglądowego mogą zostać wykorzystane wyłącznie do ustalenia merytorycznych podstaw wniosku o zwrot, pod warunkiem że data transakcji, w odniesieniu do których wystąpiono o zwrot, przypada na okres objęty dochodzeniem przeglądowym.

d)
Ekstrapolacja

Niezależnie od przepisów lit. c) powyżej, dla celów skuteczności administracyjnej, margines dumpingu ustalony w każdym dochodzeniu może zostać ekstrapolowany na transakcje przywozowe, w odniesieniu do których wnioskuje się o zwrot, i nieprzypadających na okres objęty dochodzeniem. Podlega to następującym warunkom:

ekstrapolacji można dokonać jedynie dla okresu przypadającego bezpośrednio przed okresem objętym dochodzeniem lub po nim,

maksymalny okres, dla którego wyniki dochodzenia mogą zostać ekstrapolowane, wynosi sześć miesięcy, ekstrapolację można zastosować wyłącznie w przypadku, gdy margines dumpingu został obliczony i ustalony na podstawie zakończonego dochodzenia,

ekstrapolację można zastosować wyłącznie w odniesieniu do sumy ceł, która jest stosunkowo niewielka w kontekście całego wniosku o zwrot.

4.2.
Brak współpracy

W przypadkach gdy wnioskodawca, producent eksportujący lub producent w państwie analogicznym (w stosownych przypadkach):

dostarczy nieprawdziwe lub wprowadzające w błąd informacje,

lub

odmówi dostępu do istotnych informacji lub nie dostarczy ich w rozsądnym terminie,

lub znacznie utrudni dochodzenie, łącznie z utrudnianiem weryfikacji informacji w zakresie uważanym przez Komisję za niezbędny,

informacje zostaną pominięte, a Komisja może uznać, że wnioskodawca nie dopełnił zobowiązań związanych z ciężarem dowodu. Może to doprowadzić do odrzucenia wniosku na podstawie art. 11 ust. 8 akapit trzeci rozporządzenia podstawowego.

4.3.
Ujawnienie informacji

Po zakończeniu dochodzenia w sprawie podstaw merytorycznych wniosku istotne fakty i ustalenia, na podstawie których Komisja zamierza podjąć decyzję dotyczącą wniosku o zwrot, zostaną ujawnione wnioskodawcy. Współpracujący producenci eksportujący mogą otrzymać jedynie informacje na temat traktowania ich poszczególnych danych, zwłaszcza na temat wynikających z nich obliczeń wartości normalnej i cen eksportowych.

5.
Rezultat
5.1.
Kwota nadwyżki do zwrotu

Kwota nadwyżki do zwrotu wnioskodawcy jest zwykle obliczana jako różnica pomiędzy cłem pobranym a marginesem dumpingu ustalonym podczas dochodzenia w sprawie zwrotu, jako suma bezwzględna.

5.2.
Płatność

Kwota zwrotu powinna zwykle zostać wypłacona przez państwo członkowskie, w którym ustalono, a następnie pobrano cła antydumpingowe w ciągu 90 dni od daty powiadomienia o decyzji w sprawie zwrotu.

Fakt, czy płatność dokonana po 90 dniach daje podstawę do wypłaty odsetek, podlega prawodawstwu krajowemu każdego państwa członkowskiego.

5.3.
Cofnięcie decyzji o zwrocie

W przypadku stwierdzenia w późniejszym terminie, że decyzja o przyznaniu zwrotu została podjęta na podstawie nieprawdziwych lub niepełnych informacji, decyzja taka zostanie cofnięta z mocą wsteczną. W istocie fakt, że decyzję w sprawie zwrotu podjęto w oparciu o nieprawdziwe lub niepełne informacje, jest równoznaczny z brakiem obiektywnej podstawy prawnej dla tej decyzji, a zatem pozbawia ab initio danego wnioskodawcę prawa do otrzymania zwrotu i uzasadnia cofnięcie wspomnianej decyzji.

W wyniku cofnięcia decyzji zwrócone kwoty odpowiadające pierwotnym cłom antydumpingowym zostaną ponownie pobrane.

W momencie podjęcia przez Komisję decyzji o cofnięciu zwrotu dane państwo członkowskie zapewni, aby decyzja ta została odpowiednio wykonana na jego terytorium poprzez odzyskanie kwot niesłusznie zwróconych na podstawie art. 11 ust. 8 rozporządzenia podstawowego.

Wykonując taką decyzję, organy krajowe danego państwa członkowskiego działają zgodnie z przepisami proceduralnymi i materialnymi własnego prawa krajowego. Zastosowanie prawa krajowego nie powinno wpływać ani na zakres, ani na skuteczność decyzji Komisji dotyczącej cofnięcia jej wcześniejszej decyzji w sprawie zwrotu.

5.4.
Przejrzystość

Wersja jawna decyzji Komisji na podstawie art. 11 ust. 8 rozporządzenia podstawowego, jak również toczące się dochodzenia w sprawie zwrotu publikowane są na stronie internetowej DG ds. Handlu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

FORMULARZ WNIOSKU O ZWROT CEŁ 13

ZAŁĄCZNIK  II

TABELA TRANSAKCJI PRZYWOZOWYCH

a b c d e f g h i j k l m n
Transakcja nr Faktura zakupu nr Data wystawienia faktury zakupu Nazwa dostawcy/ eksportera Nazwa producenta w państwie pochodzenia Państwo pochodzenia Rodzaj produktu (nazwa) Rodzaj produktu (numer referencyjny lub numer wzoru) Stawka taryfowa/ kod CN Zakupiona ilość Wartość faktury Waluta Cena jednostkowa Data płatności faktury
1
2
3
4
5
6
Objaśnienia do tabeli:
a Transakcja nr Każda transakcja powinna być oznaczona numerem porządkowym, który powinien być także umieszczony na odpowiednich dokumentach uzupełniających (np. na fakturze).
h Rodzaj produktu (numer referencyjny lub

numer wzoru)

Należy podać handlowy numer referencyjny lub kod produktu.
s Data wysyłki Należy podać datę wysłania produktów przez dostawcę.
w Wartość celna (podstawa cła) Powinna to być wartość celna podana w ewidencji celnej. Zwykle wartość celna jest oparta na wartości faktury powiększonej o koszty frachtu/ubezpieczenia.
v Data ustalenia należności celnych przez urząd celny Jest to dzień, w którym należności celne są określane przez urzędy celne, czyli, w normalnych przypadkach, dzień przyjęcia zgłoszenia celnego.
aa Data płatności należności celnych Jest to dzień, w którym należności celne zostały rzeczywiście zapłacone urzędowi celnemu. W związku z tym powinien być to dzień, w którym odnośna kwota została przekazana z rachunku bankowego przedsiębiorstwa na rachunek bankowy urzędu celnego.
Numer referencyjny płatności Należy podać odniesienie do dokumentów potwierdzających zapłatę faktury (np. numer i data wyciągu bankowego).
Waluta Należy użyć kodów ISO. Wykaz kodów ISO jest dostępny na stronie internetowej pod adresem: http://www.cc.cec/inforecu/files.htm.

Określenie dopuszczalności wniosku o zwrot. Załącznik: Tabela transakcji przywozowych

o p q r s t u v w x y z aa ab
Numer referencyjny płatności Kurs walutowy Wartość faktury w walucie importera Kody Incoterms Data wysyłki Kwota frachtu Ewidencja celna (nr SAD #) Data ustalenia należności celnych przez urząd celny Wartość celna (podstawa cła) Waluta Stawka cła antydumpingowego (%) Kwota cła antydumpingowego Data płatności należności celnych Numer referencyjny płatności
Kody Incoterms
EXW Z zakładu
FCA Dostarczony do przewoźnika
FAS Dostarczony wzdłuż burty statku
FOB Dostarczony na statek
CFR Koszt i fracht
CIF Koszt, ubezpieczenie, fracht
CPT Przewóz opłacony do
CIP Przewóz i ubezpieczenie opłacone do
DAF Dostarczone na granicę
DES Dostarczone statek
DEQ Dostarczone na nadbrzeże (cło opłacone)
DDU Dostarczone (cło nieopłacone)
DDP Dostarczone (cło opłacone)

ZAŁĄCZNIK  III

Fragment art. 2 ust. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej, w brzmieniu obowiązującym do dnia 19 grudnia 2017 r.

7.
a)
W przypadku przywozu z krajów nieposiadających gospodarki rynkowej 14  normalną wartość określa się w oparciu o cenę lub wartość skonstruowaną w warunkach gospodarki rynkowej państwa trzeciego lub cenę z takiego kraju przeznaczoną dla innych krajów, łącznie z Unią, a w przypadku gdy jest to niemożliwe, w oparciu o inną uzasadnioną metodę, w tym na podstawie ceny faktycznie płaconej lub należnej w Unii za produkt podobny, w razie konieczności odpowiednio zmodyfikowanej tak, aby uwzględniała odpowiednią marżę zysku.

Wyznaczone zostanie państwo trzecie posiadające gospodarkę rynkową w oparciu o uzasadnioną metodę, z odpowiednim uwzględnieniem wiarygodnych informacji dostępnych w czasie wyznaczania. Uwzględnia się także ograniczenia czasowe. Gdy jest to możliwe, wykorzystuje się państwo trzecie o gospodarce rynkowej, będące przedmiotem tego samego dochodzenia.

Wkrótce po wszczęciu dochodzenia jego strony informuje się o wyznaczeniu państwa trzeciego o gospodarce rynkowej, pozostawiając stronom 10 dni na przesłanie swych uwag.

b)
W odniesieniu do postępowań antydumpingowych dotyczących przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej, Wietnamu i Kazachstanu oraz z jakiegokolwiek kraju o gospodarce nierynkowej, które jest członkiem WTO w dniu wszczęcia dochodzenia, wartość normalna jest określana zgodnie z ust. 1-6 w wypadku wykazania, na podstawie właściwie uzasadnionych wniosków przedstawianych przez jednego lub wielu producentów poddanych postępowaniu oraz zgodnie z kryteriami i procedurami określonymi w lit. c), że warunki gospodarki rynkowej przeważają w stosunku do tego producenta lub producentów pod względem produkcji i sprzedaży podobnego, odnośnego towaru. Jeśli wyżej wspomniana sytuacja nie będzie miała miejsca, stosuje się zasady określone w lit. a).
c)
Wniosek na mocy lit. b) składa się w formie pisemnej oraz zawiera wystarczające dowody, że producent działa w warunkach gospodarki rynkowej, to jest w takich warunkach, gdzie:
decyzje przedsiębiorstw dotyczące cen, kosztów i nakładów, włączając na przykład surowce, koszty technologii i pracy, produkcję, sprzedaż i inwestycje, podejmowane są w odpowiedzi na sygnały rynkowe odzwierciedlające podaż i popyt oraz bez poważnej ingerencji w tym zakresie ze strony państwa, a koszty ważniejszych nakładów właściwie odzwierciedlają wartości rynkowe,
przedsiębiorstwa posiadają jeden wyraźny zestaw podstawowej dokumentacji księgowej, która jest niezależnie kontrolowana zgodnie z międzynarodowymi standardami księgowości oraz jest stosowana pod każdym względem,
koszty produkcji i sytuacja finansowa przedsiębiorstw nie podlegają znaczącym wahaniom, wynikającym z przejścia od byłego nierynkowego systemu gospodarki, w szczególności w odniesieniu do amortyzacji środków trwałych, innych odpisów, wymiany barterowej oraz płatności poprzez rekompensatę długów,
rozpatrywane przedsiębiorstwa podlegają przepisom ustawowym dotyczącym upadłości i własności, które gwarantują pewność i stabilność prawną działania tych przedsiębiorstw, oraz
przeliczenie kursów walutowych dokonywane jest według kursów rynkowych.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21).
2 Zawiadomienie Komisji dotyczące zwrotu ceł antydumpingowych (Dz.U. C 164 z 29.5.2014, s. 9).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
4 Procedurę opisaną w niniejszym zawiadomieniu stosuje się odpowiednio do wniosków o zwrot złożonych przez importerów, którzy uiścili unijne cła antydumpingowe w odniesieniu do przywozu towarów, które przeszły odprawę celną w Irlandii Północnej, zgodnie z pkt 5 załącznika 2 do Protokołu w sprawie Irlandii i Irlandii Północnej do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. C 384 I z 12.11.2019, s. 1) zmienionego decyzją nr 3/2020 Wspólnego Komitetu ustanowionego Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 443 z 30.12.2020, s. 3).
5 Numery kontrolne produktu tworzone są do celu obliczania marginesu dumpingu dla każdego niepowtarzalnego rodzaju i ewentualnego połączenia właściwości produktu, dla wszystkich produktów wytwarzanych i wywożonych do Unii Europejskiej, jak również dla produktów sprzedawanych na rynku krajowym.
6 Wnioski o zwrot w odniesieniu do produktów przywiezionych na szelf kontynentalny lub do wyłącznej strefy ekonomicznej państwa członkowskiego należy składać w organach państwa członkowskiego, które ustaliło dług celny zgodnie z art. 4 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2019/1131 z dnia 2 lipca 2019 r. ustanawiającego narzędzie celne w celu wykonania art. 14a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 oraz art. 24a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037.
7 W kwestiach ogólnych dotyczących ustalania terminów, zob. rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1182/71 z dnia 3 czerwca 1971 r. określające zasady mające zastosowanie do okresów, dat i terminów (Dz.U. L 124 z 8.6.1971, s. 1).
8 W przypadku gdy informacje nie są dostępne w chwili składania wniosku, informacje takie należy przedstawić bezpośrednio Komisji, po złożeniu wniosku.
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich (Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33).
10 Zob. art. 11 ust. 3 akapit czwarty rozporządzenia podstawowego.
11 Odpowiednie przepisy zamieszczono w załączniku III.
12 Zob. art. 11 ust. 8 tiret czwarte rozporządzenia podstawowego.
13 Elektroniczna wersja formularza dostępna jest na stronie internetowej Komisji Europejskiej, DG ds. Handlu https://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2014/november/tradoc_152900.pdf.
14 Takich jak Albania, Armenia, Azerbejdżan, Białoruś, Gruzja, Kirgistan, Korea Północna, Mołdawia, Mongolia, Tadżykistan, Turkmenistan, Uzbekistan.

Zmiany w prawie

Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek, 14 listopada Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.118.59

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie Komisji dotyczące zwrotu ceł antydumpingowych.
Data aktu: 06/04/2021
Data ogłoszenia: 07/04/2021