OGRANICZANIE PODAŻY NARKOTYKÓW: ZWIĘKSZANIE BEZPIECZEŃSTWA
W obszarze ograniczania podaży narkotyków celem strategii jest reagowanie - za pomocą podejścia opartego na dowodach - na pełny wyzwań rozwój europejskich rynków narkotykowych, charakteryzujących się dużą dostępnością różnego rodzaju narkotyków, coraz większymi konfiskatami, rosnącym użyciem przemocy i ogromnymi zyskami. W związku z tym celem strategii jest przyczynianie się do rozbijania tradycyjnych i internetowych rynków nielegalnych narkotyków, do likwidacji zorganizowanych grup przestępczych zaangażowanych w produkcję narkotyków i handel nimi, do efektywnego korzystania z systemu sądownictwa karnego, skutecznego egzekwowania prawa w oparciu o dane wywiadowcze, zmniejszenia poziomu przemocy związanej z rynkami nielegalnych narkotyków i do intensywniejszej wymiany danych wywiadowczych, która zapewni wspólne podejście ze strony wszystkich odpowiedzialnych zainteresowanych stron.
Priorytet strategiczny nr 1: Rozbijanie i likwidacja związanych z narkotykami zorganizowanych grup przestępczych wysokiego ryzyka działających w państwach członkowskich UE, pochodzących z tych państw lub prowadzących działania ukierunkowane na te państwa; podjęcie kwestii powiązań z innymi zagrożeniami dla bezpieczeństwa oraz usprawnienie zapobiegania przestępczości
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: 1.1. Ukierunkowanie działań na zorganizowane grupy przestępcze wysokiego ryzyka działające w całej UE i na trans- granicznych rynkach narkotyków; ustalanie priorytetów w synergii z cyklem polityki UE dotyczącej poważnej i zorganizowanej przestępczości międzynarodowej (EMPACT) 4 ; zakłócanie modeli działalności przestępczej, zwłaszcza tych, które sprzyjają współpracy między różnymi zorganizowanymi grupami przestępczymi; oraz zajęcie się powiązaniami z innych zagrożeniami dla bezpieczeństwa. 1.2. Identyfikacja, śledzenie, zabezpieczanie i konfiskata wpływów i narzędzi zorganizowanych grup przestępczych działających na rynkach nielegalnych narkotyków. 1.3. Zapobieganie przestępczości związanej z narkotykami ze szczególnym naciskiem na potrzebę zwalczania przemocy, ograniczenia korupcji i przeciwdziałania wykorzystywaniu słabszych grup poprzez zajęcie się przyczynami prowadzącymi do zaangażowania tych grup na rynkach nielegalnych narkotyków. |
Określono następujące priorytety:
Priorytet strategiczny nr 2: Zwiększenie wykrywalności nielegalnego hurtowego handlu narkotykami i prekursorami narkotyków w unijnych miejscach wprowadzenia i wyprowadzenia
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: 2.1. Zwalczanie przemytu narkotyków i prekursorów narkotyków do i z UE z wykorzystaniem ustalonych legalnych kanałów handlowych. 2.2. Zwiększenie monitorowania przejść granicznych, które nie są częścią ustalonych kanałów handlowych, aby skuteczniej zapobiegać nielegalnemu lub niezgłoszonemu przekraczaniu granic zewnętrznych UE. |
Określono następujące priorytety:
Priorytet strategiczny nr 3: Zwalczanie wykorzystywania kanałów logistycznych i cyfrowych do dystrybucji nielegalnych narkotyków w średnich i małych ilościach oraz zwiększenie, w ścisłej współpracy z sektorem prywatnym, liczby konfiskat nielegalnych substancji przemycanych tymi kanałami
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: |
3.1. Zwalczanie cyfrowych rynków nielegalnych narkotyków. |
3.2. Wymierzenie działań w handel narkotykami drogą pocztową i ekspresową. |
3.3. Wzmocnienie metod monitorowania i prowadzenia dochodzeń w odniesieniu do ogólnounijnych kanałów kolejowych i rzecznych oraz przestrzeni lotnictwa ogólnego. |
Określono następujące priorytety:
Priorytet strategiczny nr 4: Likwidacja produkcji nielegalnych narkotyków i zwalczanie nielegalnych upraw; zapobieganie nielegalnemu wykorzystywaniu prekursorów narkotyków do produkcji nielegalnych narkotyków oraz handlowi tymi prekursorami, a także zajęcie się szkodami dla środowiska
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: 4.1. Zwalczanie nielegalnej produkcji narkotyków syntetycznych oraz zwalczanie nielegalnych upraw roślin wykorzystywanych do produkcji narkotyków. 4.2. Przeciwdziałanie nielegalnemu wykorzystywaniu prekursorów narkotyków i handlowi nimi oraz opracowywaniu substancji alternatywnych 8 . 4.3. Zajęcie się przestępstwami przeciwko środowisku związanymi z produkcją nielegalnych narkotyków i handlem nimi. |
Określono następujące priorytety:
OGRANICZANIE POPYTU NA NARKOTYKI: PROFILAKTYKA, LECZENIE I USŁUGI ZWIĄZANE Z OPIEKĄ
W obszarze ograniczania popytu na narkotyki celem strategii jest przyczynienie się do zdrowego i bezpiecznego rozwoju dzieci i młodych ludzi oraz zmniejszenie zjawiska używania nielegalnych narkotyków. Ma ona również na celu podwyższenie granicy wieku, w którym rozpoczynane jest używanie narkotyków, zapobieganie problemowemu używaniu narkotyków i jego ograniczenie, leczenie uzależnienia od narkotyków, zapewnianie wychodzenia z nałogu i reintegracji społecznej dzięki zintegrowanemu, multidyscyplinarnemu i opartemu na dowodach podejściu oraz promowaniu i gwarantowaniu spójności między politykami zdrowotnymi, społecznymi i dotyczącymi wymiaru sprawiedliwości.
Priorytet strategiczny nr 5: Zapobieganie używaniu narkotyków i podnoszenie świadomości na temat niepożądanych skutków narkotyków
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: | |
5.1. Zapewnianie, realizacja i w razie potrzeby zwiększenie dostępności opartych na dowodach środowiskowych i uniwersalnych interwencji oraz strategii profilaktycznych dla grup i środowisk docelowych, tak aby zwiększyć odporność i wzmocnić umiejętności życiowe i wybory dotyczące zdrowego życia. | |
5.2. Zapewnianie, realizacja i w razie potrzeby zwiększenie dostępności opartych na dowodach ukierunkowanych interwencji profilaktycznych skierowanych do młodych ludzi i innych słabszych grup. | |
5.3. Zapewnianie, realizacja i w razie potrzeby zwiększenie dostępności opartych na dowodach środków wczesnej interwencji. | |
5.4. Rozpowszechnianie wśród decydentów i lekarzy najnowszych dowodów naukowych dotyczących profilaktyki oraz zapewnianie im szkoleń. | |
5.5. Zajęcie się kwestią prowadzenia pojazdów pod wpływem narkotyków. |
Określono następujące priorytety:
Priorytet strategiczny nr 6: Zapewnienie dostępności i wzmocnienie leczenia i usług opieki
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: | |
6.1. | Zapewnienie dobrowolnego dostępu do usług leczenia i opieki, które działają w ścisłej koordynacji i współpracy z pozostałymi usługami w zakresie zdrowia i wsparcia społecznego. |
6.2. | Promowanie pracy w gronie osób w podobnej sytuacji. |
6.3. | Identyfikowanie i eliminowanie barier w dostępie do leczenia oraz zapewnienie i w razie potrzeby poszerzenie zakresu leczenia i usług opieki w oparciu o indywidualne potrzeby. |
6.4. | Zmniejszanie stygmatyzacji. |
6.5. | Powszechne wdrażanie leczenia i opieki uwzględniających szczególne potrzeby kobiet. |
6.6. | Wdrożenie modeli opieki, które są odpowiednie dla grup o specjalnych potrzebach w tym zakresie. |
6.7. | Zapewnianie i w razie potrzeby poprawa dostępu do substancji do celów medycznych i naukowych, ich dostępności i odpowiedniego wykorzystywania. |
Określono następujące priorytety:
Szkolenia dla personelu należy opracowywać na podstawie środków opartych na dowodach. Należy wdrażać poradnictwo i oparte na dowodach leczenie odnoszące się do używania wielu narkotyków, a także uwzględniać szczególne potrzeby młodych ludzi, którzy używają narkotyków, i ich rodzin.
ZAJĘCIE SIĘ SZKODAMI ZWIĄZANYMI Z UŻYWANIEM NARKOTYKÓW
W porównaniu z ogółem społeczeństwa w przypadku więźniów istnieje większe prawdopodobieństwo używania narkotyków i jest też bardziej prawdopodobne, że mogą oni brać udział w ryzykownych formach używania narkotyków, jak np. przyjmowanie narkotyków drogą iniekcji. Nawet do 70 % europejskich więźniów używało nielegalnych narkotyków 9 . Problemy z narkotykami mogą się pogłębiać w warunkach więziennych ze względu na trudności w radzeniu sobie z uwięzieniem i na dostępność narkotyków, w tym nowych substancji psychoaktywnych. Jednocześnie pozbawienie wolności może stanowić okazję do leczenia i rehabilitacji.
Priorytet strategiczny nr 7: Działania w zakresie ograniczania ryzyka i redukcji szkód oraz inne środki mające na celu ochronę i wsparcie osób używających narkotyków
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: |
7.1. Zmniejszenie występowania chorób zakaźnych związanych z narkotykami i zachorowalności na te choroby oraz ograniczenie innych negatywnych skutków zdrowotnych i społecznych. |
7.2. Zapobieganie przedawkowaniu i zgonom związanym z używaniem narkotyków. |
7.3. Promowanie udziału społeczeństwa obywatelskiego i zapewnienie stabilnego finansowania. |
7.4. Zapewnienie alternatyw dla sankcji karnych. |
Określono następujące priorytety:
Priorytet strategiczny nr 8: Zajęcie się potrzebami zdrowotnymi i społecznymi osób, które używają narkotyków w warunkach więziennych i po zwolnieniu
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: |
8.1. Zapewnienie równoważności i ciągłości świadczeń opieki zdrowotnej w więzieniach i przez służby probacyjne. |
8.2. Wdrożenie w więzieniach opartych na dowodach środków zapobiegających używaniu narkotyków i ich skutkom zdrowotnym oraz ograniczających używanie narkotyków i ich skutki zdrowotne, w tym środków przeciwdziałających ryzyku zgonów związanych z narkotykami oraz przenoszenia wirusów krwiopochodnych. |
8.3. Zapewnienie zapobiegania przedawkowaniom i usług polegających na kierowaniu na leczenie w celu zapewnienia ciągłości opieki w momencie zwolnienia. |
8.4. Ograniczenie dostępności narkotyków w więzieniach. |
Określono następujące priorytety:
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Ze względu na globalny charakter zjawiska narkotyków wewnętrzny i zewnętrzny wymiar polityki UE w dziedzinie narkotyków są w coraz większym stopniu ze sobą powiązane. W związku z tym do realizacji podejścia i celów strategii niezbędna jest współpraca międzynarodowa. Powinna ona odzwierciedlać zintegrowane, multidyscyplinarne, wyważone i oparte na dowodach podejście UE przedstawione w strategii. Przyczynia się ona także do przyspieszenia realizacji zobowiązań poczynionych przez UE na szczeblu międzynarodowym. Rozwojowi międzynarodowej polityki w dziedzinie narkotyków powinny przyświecać cele zrównoważonego rozwoju określone w Agendzie 2030.
wyrok w zawieszeniu z obowiązkiem leczenia uzależnienia od narkotyków). Zob. konkluzje Rady z marca 2018 r. w sprawie propagowania stosowania środków alternatywnych do sankcji karnych wobec przestępców używających środków odurzających (dok. 6931/18).
Stosunki zewnętrzne UE w dziedzinie narkotyków opierają się na zasadach współodpowiedzialności, wielostronności, promowaniu podejścia ukierunkowanego na rozwój, poszanowaniu praw człowieka i jego godności, praworządności oraz przestrzeganiu międzynarodowych konwencji w zakresie zwalczania narkotyków.
Należy zdecydowanie poprzeć przyspieszenie wdrażania dokumentu końcowego z sesji nadzwyczajnej Zgromadzenia Ogólnego ONZ w 2016 r. oraz Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Wspólne stanowisko systemu ONZ wspierające wdrażanie międzynarodowej polityki w dziedzinie zwalczania narkotyków poprzez skuteczną współpracę mię- dzyagencyjną, a także międzynarodowe wytyczne w sprawie praw człowieka i polityki w dziedzinie narkotyków stanowią ważne wytyczne dla międzynarodowej polityki w dziedzinie narkotyków. Podobnie duże znaczenie dla UE ma stałe zaangażowanie społeczeństwa obywatelskiego i środowiska naukowego, ponieważ odgrywają one kluczową rolę w ocenie sytuacji w zakresie narkotyków na świecie i w radzeniu sobie z nią.
Ponadto należy zagwarantować włączenie strategii i jej celów w ogólne ramy polityki zagranicznej UE jako elementu kompleksowego podejścia, wykorzystującego w pełni oraz w sposób spójny i skoordynowany różnorodność strategii politycznych oraz instrumentów dyplomatycznych, politycznych i finansowych, którymi dysponuje UE. Wymaga to w szczególności powiązania międzynarodowej współpracy w dziedzinie narkotyków z całością stosunków politycznych i porozumień ramowych między UE a jej partnerami, zarówno na szczeblu krajowym, jak i regionalnym. W stosownych przypadkach i z myślą o pogłębieniu wiedzy w zakresie oceny zagrożeń należy w ramach istniejących polityk UE korzystać z form współpracy z instrumentami wspólnej polityki zagranicznej i bezpieczeństwa (WPZiB), takimi jak misje i operacje w ramach wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO). Wysoki Przedstawiciel wspierany przez Europejską Służbę Działań Zewnętrznych (ESDZ) powinien ułatwiać ten proces.
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: |
9.1. Dalsze kształtowanie międzynarodowych i wielostronnych programów dotyczących polityki w dziedzinie narkotyków. |
9.2. Zapewnienie zrównoważonego poziomu dialogu i wymiany informacji na temat strategii, celów i odpowiednich inicjatyw z państwami lub regionami trzecimi. |
9.3. Wspieranie współpracy międzynarodowej poprzez dalsze angażowanie właściwych agencji UE w ramach ich odpowiednich mandatów. |
9.4. Kontynuacja dotychczasowych i ustanowienie nowych programów współpracy z państwami lub regionami trzecimi i innymi partnerami w oparciu o regularne ocen takich programów. |
9.5. Zajęcie się wszystkimi aspektami politycznymi strategii we współpracy międzynarodowej, w tym w obszarach bezpieczeństwa i współpracy sądowej, a także aspektami zdrowia związanymi z narkotykami. |
9.6. Wzmocnienie zaangażowania na rzecz polityki w dziedzinie narkotyków ukierunkowanej na rozwój oraz alternatywnych środków rozwoju. |
9.7. Ochrona i promowanie przestrzegania międzynarodowych norm i obowiązków w zakresie praw człowieka w ramach globalnej polityki w dziedzinie narkotyków. |
Określono następujące priorytety:
Powinno to obejmować również wsparcie dla krajów kandydujących i potencjalnych krajów kandydujących oraz krajów objętych europejską polityką sąsiedztwa koncentrujące się na budowaniu zdolności w zakresie ograniczania zarówno podaży, jak i popytu, a także na opartych na dowodach, skutecznych i wyważonych strategiach w dziedzinie narkotyków, poprzez wzmocnioną współpracę obejmującą także wymianę najlepszych praktyk UE.
Powinno to obejmować zapobieganie przestępczości związanej z narkotykami, egzekwowanie prawa i współpracę sądową, a także zajęcie się ewentualnymi powiązaniami z terroryzmem i innymi formami przestępczości transgranicznej, zgodnie z definicją zawartą w ramach prawnych ONZ. Zajęcie się kwestią produkcji narkotyków w krajach partnerskich, w pełnej zgodności z międzynarodowymi zobowiązaniami w zakresie praw człowieka, przyczynia się w znacznym stopniu do ograniczenia podaży i dostępności narkotyków na krajowym rynku UE. Promując i wspierając współpracę międzynarodową między wymiarami sprawiedliwości i organami ścigania, a także współpracę między ośrodkami obserwacyjnymi ds. narkotyków oraz budowanie zdolności odpowiednich organów, działania w ramach tego priorytetu powinny mieć stale na celu eliminowanie podstawowych przyczyn i głównych czynników napędzających przestępczość zorganizowaną oraz zwiększanie odporności społeczności lokalnych.
Powinno to obejmować również związane ze zdrowiem aspekty używania narkotyków, w szczególności wpływ, jaki działania służące ograniczeniu popytu i podaży mają na osoby używające narkotyków i na społeczeństwo. Wiąże się to z promowaniem profilaktyki, leczenia, ograniczania ryzyka i szkód oraz środków alternatywnych do sankcji karnych i reintegracji społecznej zgodnie z zobowiązaniami w zakresie praw człowieka. Ponadto należy promować zwiększenie dostępu do substancji kontrolowanych i ich dostępności do celów medycznych i naukowych.
Środki te powinny również być zgodne z zasadami bezwarunkowości, niedyskryminacji i odpowiedniego sekwencjonowania, natomiast powodzenie tych interwencji należy mierzyć za pomocą wskaźników społecznoekonomicznych, które obejmują nie tylko wskaźniki monitorowania upraw roślin wykorzystywanych do produkcji nielegalnych narkotyków przy zapewnieniu poczucia odpowiedzialności wśród docelowych społeczności.
Obejmuje to uznanie ukierunkowanych na rozwój interwencji z zakresu polityki w dziedzinie narkotyków za jeden z uprawnionych sposobów przeciwdziałania zjawiskom, takim jak handel narkotykami i miejskie rynki narkotyków w krajach rozwijających się.
BADANIA NAUKOWE, INNOWACJE I PROGNOZY
Zakres przekrojowej dziedziny badań naukowych, innowacji i prognoz obejmuje zarówno aspekty zdrowia, jak i bezpieczeństwa związane ze zjawiskiem narkotyków oraz wskazuje na to, że są one nierozerwalnie związane. Jej celem jest przyczynienie się do lepszego zrozumienia wszystkich aspektów zjawiska narkotyków oraz tego, na co składają się skuteczne interwencje, aby zapewnić solidną bazę dowodową niezbędną do rozwoju polityki i praktyk. Zapewni to uzyskanie maksymalnej wartości z inwestycji w tym obszarze poprzez wspieranie synergii i efektywnej alokacji zasobów. Ponadto w uznaniu rosnącej dynamiki i złożoności zjawiska narkotyków wesprze ona ukierunkowane na przyszłość podejście, które umożliwia szybsze identyfikowanie nowych tendencji i rozwoju sytuacji, a także szybsze wdrażanie reakcji opartych na dowodach. Wymaga to rozwoju zdolności technologicznej niezbędnej do tego, aby UE i jej państwa członkowskie były lepiej przygotowane do przewidywania nowych wyzwań lub przyszłych kryzysów, które mogą mieć wpływ na sytuację w zakresie narkotyków, oraz do reagowania na te wyzwania i kryzysy.
Obszary priorytetowe wymagające podjęcia działań: |
10.1. Wzmocnienie i poszerzenie zdolności badawczych oraz zachęcanie do szerszego dzielenia się wynikami i ich wykorzystywania. |
10.2. Wspieranie innowacji, tak aby polityka i działania przeszły z trybu reaktywnego na tryb proaktywny. |
10.3. Opracowanie prognoz strategicznych i podejścia zorientowanego na przyszłość. |
10.4. Wzmacnianie koordynacji i synergii oraz wspieranie centralnej roli EMCDDA, Europolu i sieci krajowych punk tów kontaktowych REITOX w dziedzinie badań naukowych, innowacji i prognoz. |
10.5. Zapewnienie odpowiedniego finansowania na rzecz badań naukowych, innowacji i prognoz związanych z problematyką narkotykową. |
Określono następujące priorytety:
KOORDYNACJA, ZARZĄDZANIE I WDRAŻANIE
Działania:
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
Grażyna J. Leśniak 24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
Grażyna J. Leśniak 23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
Krzysztof Koślicki 22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.102I.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Strategia UE w dziedzinie narkotyków na lata 2021-2025 - WPROWADZENIE - Cel, podstawy i podejście. |
Data aktu: | 18/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 24/03/2021 |