1 Jednolita Konwencja o środkach odurzających z 1961 r. zmieniona protokołem z 1972 r., Konwencja o substancjach psychotropowych z 1971 r. oraz Konwencja Narodów Zjednoczonych o zwalczaniu nielegalnego obrotu środkami odurzającymi i substancjami psychotropowymi z 1988 r.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Agenda i plan działania UE w zakresie środków odurzających na lata 2021-2025".
3 Dokument roboczy służb Komisji: Ocena strategii antynarkotykowej UE na lata 2013-2020 i planu działania UE w zakresie środków odurzających na lata 2017-2020, lipiec 2020 r., SWD(2020) 150.
5 Lotnictwo obejmuje regularny przewóz lotniczy, w tym loty pasażerskie i towarowe na regularnych trasach, oraz lotnictwo ogólne, które obejmuje wszystkie inne handlowe i prywatne loty cywilne.
6 EMCDDA i Europol, EU Drug Markets - Impact of COVID-19 ("Rynki środków odurzających w UE - Wpływ COVID-19"), maj 2020 r.
7 Przesyłka pocztowa: opatrzona adresem przesyłka w ostatecznej formie, w której ma być przewieziona przez operatora świadczącego usługi pocztowe. Poza przesyłkami z korespondencją przesyłki takie obejmują także na przykład książki, katalogi, gazety, czasopisma i paczki pocztowe zawierające towar mający wartość handlową lub niemający takiej wartości.
8 Termin "substancje alternatywne" obejmuje szeroki zakres substancji, nazywanych różnie zarówno w oficjalnych, jak i nieoficjalnych raportach: "projektowany prekursor narkotyków", "prekursor maskowany", "preprekursor" lub "narkotyk maskowany" - EMCDDA, Drug Precursor Development in the European Union("Opracowywanie prekursorów narkotyków w Unii Europejskiej"), 2019, s. 2.
10 Termin "środki alternatywne do sankcji karnych" może, zgodnie z krajowym ustawodawstwem państw członkowskich, odnosić się również do środków alternatywnych, które są stosowane zamiast lub obok tradycyjnych środków karnych wobec przestępców używających narkotyków.
11 Środki alternatywne do sankcji karnych określa się jako środki, które zawierają pewien element rehabilitacyjny lub nie stanowią interwencji (np. decyzja o niewniesieniu oskarżenia lub nieściganiu), oraz środki stosowane zamiast więzienia lub innej formy sankcji (np. konsumpcja narkotyków lub posiadanie narkotyków na użytek własny lub posiadanie niewielkich ich ilości nie stanowią przestępstwa w wielu państwach członkowskich lub też istnieje możliwość odstąpienia od nakładania sankcji karnych. W obszarze tym niezbędne są bardziej kompleksowe i dogłębne dane oraz wymiana najlepszych praktyk między państwami członkowskimi.
12 Zob. konkluzje Rady z listopada 2018 r. w sprawie rozwoju alternatywnego: "W kierunku nowej koncepcji rozwoju alternatywnego oraz związanych z nim, skoncentrowanych na rozwoju, interwencji z zakresu polityki antynarkotykowej - wkład we wdrażanie dokumentu końcowego UNGASS 2016 oraz oenzetowskich celów zrównoważonego rozwoju" (dok. 14338/18).
13 "W krajach, które nie zniosły kary śmierci, wyrok kary śmierci może zostać orzeczony wyłącznie za najpoważniejsze przestępstwa", które są "umyślnymi przestępstwami mającymi śmiertelne lub inne niezwykle poważne skutki". Rezolucja Rady Gospodarczej i Społecznej ONZ (ECOSOC) 1984/50 z dnia 25 maja 1984 r.