[COM(2019) 650 final](2021/C 10/16)
(Dz.U.UE C z dnia 11 stycznia 2021 r.)
Sprawozdawca: Philip VON BROCKDORFF
Decyzja Prezydium |
28.5.2020 |
Podstawa prawna |
Art. 32 ust. 1 regulaminu wewnętrznego i art. 29 lit. a) przepisów wykonawczych do regulaminu wewnętrznego |
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej |
Data przyjęcia przez sekcję |
8.9.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
29.10.2020 |
Sesja plenarna nr |
555 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
250/0/6 |
Preambuła
Niniejsza opinia jest częścią pakietu dwóch dodatkowych opinii dotyczących rocznej analizy wzrostu gospodarczego (COM(2019) 650 final) oraz zalecenia w sprawie polityki gospodarczej w strefie euro (COM(2019) 652 final). Celem jest uaktualnienie i rozwinięcie wcześniejszych propozycji EKES-u 1 , z uwzględnieniem najnowszych zmian, skutków pandemii COVID-19 oraz odbudowy gospodarczej, a także różnych sprawozdań i zaleceń opublikowanych w ramach bieżącego europejskiego semestru. Pakiet przedstawia całościowy wkład społeczeństwa obywatelskiego UE dotyczący polityki gospodarczej, społecznej i środowiskowej w kolejny cykl europejskiego semestru, który rozpocznie się w listopadzie 2020 r. EKES wzywa Komisję Europejską i Radę do wykorzystania tego wkładu w przyszłym jesiennym pakiecie dotyczącym europejskiego semestru oraz w wynikającym z niego międzyinstytucjonalnym procesie decyzyjnym.
Wykres 1
Reakcja Europy na pandemię COVID-19
grafika
Bruksela, dnia 29 października 2020 r.
|
Christa SCHWENG |
|
Przewodnicząca |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 Dz.U. C 120 z 14.4.2020, s. 1 oraz Dz.U. C 120 z 14.4.2020, s. 7.
2 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106.
3 Fana, M., Tolan, S., Torrejón, S., Urzi Brancati, C. i Fernandez-Macias, E., The COVID-19 confinement measures and EU labour markets [Ograniczenia w przemieszczaniu się związane z pandemią COVID-19 a rynki pracy], nr JRC120578, Wspólne Centrum Badawcze, 2020.
4 ECCP, European SMEs and the Impact of COVID-19 [Europejskie MŚP a skutki pandemii COVID-19], European Cluster Collaboration Forum [Europejskie Forum Współpracy Klastrów], 2020.
5 SMEunited, Exit & Recovery Strategy - COVID-19 crisis: Proposals from SMEunited [SMEUnited. Strategia pokonania kryzysu i odbudowy. Kryzys wywołany przez pandemię COVID-19: propozycje SMEUnited], dokument programowy, 2020 r.
6 Pouliakas, K. i Branka, J., EU Jobs at Highest Risk of COVID-19 Social Distancing: Will the Pandemic Exacerbate Labour Market Divide? [Miejsca pracy w UE najbardziej zagrożone ograniczeniem kontaktów osobistych w związku z pandemią COVID-19. Czy pandemia pogłębi podziały na rynku pracy?], IZA Discussion Paper, nr 13281, 2020.
7 Dam, K.W., The law-growth nexus: The rule of law and economic development [Związek między prawem a wzrostem. Państwo prawa a rozwój gospodarczy], Brookings Institution Press, 2007.
8 Benassy-Quere, A., Marimon, R., Pisani-Ferry, J., Reichlin, L., Schoenmaker, D. i di Mauro, B.W., COVID-19: Europe needs a catastrophe relief plan [Pandemia COVID-19: Europa potrzebuje planu awaryjnego na wypadek katastrofy]. Europe in the Time of Covid-19 [Europa w czasach pandemii COVID-19], 2020, s. 103.
9 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 106.