1 Określenie "zainteresowane strony" odnosi się do partnerów społecznych (pracodawców i związków zawodowych). W odniesieniu do trójstronnego dialogu społecznego obejmuje on również rządy.
2 Deklaracja MOP dotycząca sprawiedliwości społecznej na rzecz uczciwej globalizacji, Międzynarodowa Konferencja Pracy (MKP), 2008 r.; rezolucja MOP w sprawie powracającej debaty na temat dialogu społecznego przyjęta podczas MKP dnia 13 czerwca 2013 r.; rezolucja MOP w sprawie powracającej drugiej debaty na temat dialogu społecznego i stosunków trójstronnych przyjęta podczas MKP dnia 8 czerwca 2018 r. Zob. również: Deklaracja z okazji stulecia MOP dotycząca przyszłości pracy, przyjęta na 108. sesji MKP w 2019 r.
3 Ibid., rezolucja MOP z 2018 r.; Konkluzje z debaty ogólnej w sprawie godnej pracy w globalnych łańcuchach dostaw, czerwiec 2016 r.
4 Najnowsze badania OECD: Employment Outlook 2019 oraz Going Digital: Shaping Policies, Improving lives Report 2019.
5 W zaleceniach dla poszczególnych krajów Komisja Europejska zwraca się do kilku państw UE o konkretne działania w celu usunięcia przeszkód dla rokowań zbiorowych i dialogu społecznego.
6 Należy zauważyć, że konwencja MOP nr 144 w sprawie konsultacji trójstronnych została ratyfikowana przez 26 państw UE, w Chorwacji wejdzie ona w życie w lutym 2021 r., ale nie ratyfikował jej Luksemburg.
7 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
8 Eurofound, Capacity building for effective social dialogue in the European Union, 2020 r.
9 Art. 151-155 TFUE.
10 Dz.U. C 232 z 14.7.2020, s. 18.
11 Zawarte po raz pierwszy w 1996 r., zmienione w 2009 r. Umowa została transponowana do dyrektywy Rady 2010/18/UE.
12 Transponowane do dyrektywy Rady 97/81/WE.
13 Transponowane do dyrektywy Rady 99/70/WE.
14 W sprawie telepracy (2002 r.), stresu związanego z pracą zawodową (2004 r.), nękania i przemocy w pracy (2007 r.), integracyjnych rynków pracy (2010 r.) i aktywności osób starszych oraz podejścia międzypokoleniowego (2017 r.), digitalizacji (2020 r.).
15 W sprawie rozwijania kompetencji i kwalifikacji przez całe życie (2002 r.), równości płci (2005 r.) i zatrudnienia ludzi młodych (2013 r.).
16 Program prac na lata 2019-2021 dotyczy następujących sześciu priorytetów: cyfryzacji, poprawy funkcjonowania rynków pracy i systemów społecznych, umiejętności, aspektów psychospołecznych i zagrożeń w miejscu pracy, budowania potencjału silniejszego dialogu społecznego, gospodarki o obiegu zamkniętym.
18 Decyzja Komisji 98/500/WE z dnia 20 maja 1998 r. w sprawie ustanowienia Komitetów Dialogu Sektorowego promujących dialog między partnerami społecznymi na szczeblu europejskim, dostępna na stronie http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do? uri=OJ:L:1998:225:0027:0028:EN:PDF.
19 Takie jak transport, energia, rolnictwo, budownictwo, handel, metalurgia, przemysł stoczniowy i sektor edukacji oraz ubezpieczenia i bankowość.
20 Kerckhofs, Europejski sektorowy dialog społeczny -fakty i dane, Eurofound, 2019 r., dostępny na stronie: https://www.eurofound.europa.eu/pl/publications/report/2019/european-sectoral-social-dialogue-facts-and-figures.
21 Szczegółowe odniesienia znajdują się w rozdziale 5.
22 Europejskie rady zakładowe zostały utworzone na mocy dyrektywy Rady 94/45/WE z dnia 22 września 1994 r. w sprawie ustanowienia Europejskiej Rady Zakładowej lub trybu informowania i konsultowania pracowników w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym. Obecnie obowiązuje wersja przeredagowana dyrektywy. https://eur-lex. europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:02009L0038-20151009, zgodnie z raportem Analiza porównawcza pracy w Europie z 2019 r., w 2018 r. działało 1 150 europejskich rad zakładowych, które zrzeszały około 20 tys. przedstawicieli pracowników.
23 ETUC-BusinessEurope, sprawozdanie końcowe Building on experiences: A win-win approach to transnational industrial relations in multinational companies [Czerpanie z doświadczenia: podejście win-win do ponadnarodowych stosunków pracy w przedsiębiorstwach wielonarodowych], 2018 r.
26 DG ds. Zatrudnienia, Spraw Społecznych i Włączenia Społecznego, Chapter 6 - Sustainability and governance: the role of social dialogue (ESDE 2019).
27 Pierwsze konkluzje projektu MOP-UE dotyczącego wzmacniania partnerów społecznych i dialogu społecznego przedstawiono podczas konferencji w marcu. Poruszono w nich skuteczność krajowych instytucji dialogu społecznego i rolę rządu w rozwijaniu tego procesu.
28 Nowy projekt MOP i KE mający na celu przeanalizowanie i udokumentowanie tego, w jaki sposób partnerzy społeczni w krajach UE starają się dostosować do tych zmian, Youcef Ghellab, Daniel Vaughan-Whitehead.
29 Międzyinstytucjonalna proklamacja Europejskiego filaru praw socjalnych (2017/C 428/09).
30 Zob. Indeks zaangażowania związków zawodowych ETUC w europejski semestr, w odniesieniu do krajowych dialogów prowadzonych w ramach semestru.
31 W licznych sprawozdaniach Eurofound, ETUC, Komisji Europejskiej, Komitetu ds. Zatrudnienia i Europejskiego Obserwatorium Społecznego (OSE) podkreśla się brak właściwego angażowania partnerów społecznych.
33 Tamże, sprawozdania Eurofound, ETUI Benchmarking Working Europe 2018, sporządzane przez ETUC roczne analizy wdrażania zaleceń dla poszczególnych krajów w ramach europejskiego semestru.
34 ETUI, 2010 Benchmarking Working Europe, Bruksela, 2010 r.
35 Dokument orientacyjny MOP, The need for social dialogue in address the Covid-19 crisis [Potrzeba dialogu społecznego w warunkach kryzysu związanego z pandemią COVID-19], Genewa, maj 2020 r.
36 Eurofound, Social dialogue in times of global economic crisis, 2012 r.
37 Eurofound, Comparative analytical report: the impact of the crisis on working conditions relations [Sprawozdanie analityczne: wpływ kryzysu na warunki pracy], 2013 r.
38 Glassner, Central and eastern European industrial relations in the crisis: national divergence and path-dependent change, [Stosunki pracy w Europie Środkowej i Wschodniej w czasie kryzysu: krajowe rozbieżności i zmiany zależne od wybranej drogi], 2013 r. oraz MOP, Recovering from the crisis through social dialogue in the new EU Member States: the case of Bulgaria, the Czech Republic, Poland and Slovenia [Wychodzenie z kryzysu w drodze dialogu społecznego w nowych państwach członkowskich UE: przypadek Bułgarii, Republiki Czeskiej, Polski i Słowenii].
39 Eurofound, Changes to wage-setting mechanisms in the context of the crisis and the EU's new economic governance regime, [Zmiany w mechanizmach ustalania płac w kontekście kryzysu i nowego systemu zarządzania gospodarczego w UE], 2014 r.
40 Komisja Europejska, Industrial relations in Europe, [Stosunki pracy w Europie], 2010 r.
41 Tamże, dokument orientacyjny MOP, 2020 r. oraz aktualizacje na portalu internetowym OECD Tackling the coronavirus - contributing to a global effort, marzec 2020 r.
42 Dz.U. C 161 z 6.6.2013, s. 35 - w sekcji 3 zdefiniowano pojęcie zrównoważonego przedsiębiorstwa.
43 Artykuł na podstawie badania Eurofound Industrial democracy in Europe: a quantitative approach [Demokracja przemysłowa w Europie: podejście ilościowe], Pablo Sanz, Christian Welz, Maria Caprile, Ricardo Rodriguez Contreras, Labour and Industry, czerwiec 2020 r.
44 Artykuł na podstawie badania Eurofound Industrial democracy in Europe: a quantitative approach [Demokracja przemysłowa w Europie: podejście ilościowe], Pablo Sanz, Christian Welz, Maria Caprile, Ricardo Rodriguez Contreras, Labour and Industry, czerwiec 2020 r.
45 Dyrektywa 2002/14/WE w sprawie ogólnych ram warunków informowania i przeprowadzania konsultacji z pracownikami oraz dyrektywa 2009/38/WE w sprawie europejskich rad zakładowych.
46 Dyrektywa 94/45/WE, zmieniona dyrektywą 2009/38/WE.
47 Eurofound, Social dialogue and HR practices in European global companies [Dialog społeczny i praktyki w zakresie zasobów ludzkich w europejskich przedsiębiorstwach globalnych], 2020 r. Badanie zawiera analizę i ustalenia dotyczące ewolucji europejskiego wymiaru dialogu społecznego - zarówno w międzynarodowym procesie decyzyjnym, jak i w lokalnych spółkach zależnych, oraz analizę roli europejskich rad zakładowych jako kluczowego ogniwa między różnymi poziomami dialogu społecznego w spółce, np. krajowym i europejskim.
48 Komisja Europejska, Sprawozdanie w sprawie wdrożenia przez państwa członkowskie dyrektywy 2009/38/WE w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakładowej lub trybu informowania pracowników i konsultowania się z nimi w przedsiębiorstwach lub w grupach przedsiębiorstw o zasięgu wspólnotowym (wersja przekształcona), Bruksela, 14 maja 2018 r. (COM(2018) 292 final).
49 Dz.U. C 161 z 6.6.2013, s. 35.
50 Artykuł na podstawie badania Eurofound Industrial democracy in Europe: a quantitative approach [Demokracja przemysłowa w Europie: podejście ilościowe], Pablo Sanz, Christian Welz, Maria Caprile, Ricardo Rodriguez Contreras, Labour and Industry, czerwiec 2020 r.
51 Niemcy: bezpośrednie mianowanie na mocy przepisów prawa, Niderlandy: kooptacja wyznaczonych przez pracowników członków kierownictwa; Francja: mianowanie mieszane: bezpośrednie i udziałowców; Szwecja: mianowanie przedstawicieli związków zawodowych itp.
52 Komunikat Komisji COM(2020) 500 final z 20 maja 2020 r., Europejski semestr 2020: zalecenia dla poszczególnych krajów.
53 Notatki informacyjne ETUC, Workers' Information, consultation and participation, [Informacje, konsultacje i uczestnictwo pracowników], 15 maja 2020 r.
54 Wspólny wniosek europejskich międzysektorowych partnerów społecznych w sprawie utworzenia specjalnego instrumentu finansowego wsparcia partnerów społecznych podczas kryzysu związanego z COVID-19 przedstawiony wiceprzewodniczącemu wykonawczemu Valdisowi Dombrovskisowi oraz komisarzowi ds. zatrudnienia i praw społecznych Nicolasowi Schmitowi, 10 kwietnia 2020 r.