(2020/C 79/03)(Dz.U.UE C z dnia 10 marca 2020 r.)
Sprawozdawca:Władysław ORTYL (PL/EKR), marszałek województwa podkarpackiego |
ZALECENIA POLITYCZNE
EUROPEJSKI KOMITET REGIONÓW
Rola strategii makroregionalnych w osiąganiu spójności Unii Europejskiej
Bruksela, dnia 4 grudnia 2019 r.
|
Karl-Heinz LAMBERTZ |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Regionów |
1 W tym rozdział XVIII Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
2 Podobnie jak inne instrumenty, takie jak europejskie ugrupowania współpracy terytorialnej (EUWT), programy Interreg, czy programy Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa.
3 Przykładami mogą być projekty realizowane w ramach obecnych programów EWT, w tym projekty realizowane przez samorządy lokalne i NGO.
4 Tematyka strategii karpackiej jest omawiana na międzynarodowych konferencjach "Europa Karpat", organizowanych od 2011 r. W ramach Forum Ekonomicznego w Krynicy odbywają się dyskusje panelu poświęconego strategii karpackiej z udziałem międzynarodowych partnerów, reprezentujących parlamenty, rządy i regiony. Przykładami inicjatyw samorządu są: organizacja Międzynarodowego Karpackiego Forum Współpracy, Karpackich Dni Dobrosąsiedztwa, liczne konferencje i spotkania.
5 We wrześniu 2018 r. przedstawiciele rządów Węgier, Słowacji, Ukrainy i Polski podpisali deklarację karpacką (Declaration of Intent to Create the EU Macro-Regional Strategy for the Carpathian Region).
6 Protokół o ochronie i zrównoważonym użytkowaniu różnorodności biologicznej i krajobrazowej - 2008, Bukareszt; Protokół o zrównoważonej turystyce - 2011, Bratysława; Protokół o zrównoważonej gospodarce leśnej - 2011, Bratysława; Protokół o zrównoważonym transporcie - 2015, Mikulov oraz Protokół o zrównoważonym rolnictwie i rozwoju obszarów wiejskich - 2017 Lillafüred.
7 Współpraca w ramach konwencji karpackiej, której stronami jest siedem państw karpackich: Czechy, Węgry, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja i Ukraina jest ważnym elementem procesu integracji europejskiej, gdyż obok państw członkowskich UE obejmuje również dwa państwa bezpośrednio z Unią sąsiadujące: Republikę Serbii oraz Ukrainę.
8 Opinia KR-u 6422/2018 "Strategie makroregionalne, takie jak Dunaj: ramy promocji klastrów transnarodowych", sprawozdawca: Dainis Turlais (LV/ALDE).
9 Opinia KR 6422/2018.
10 W tym m.in.: opinia "Strategie makroregionalne, takie jak Dunaj: ramy promocji klastrów transnarodowych", KR 6422/2018; opinia w sprawie wdrażania strategii makroregionalnych, KR 2554/2017; opinia w sprawie przyszłości polityki spójności (2017/C 306/03).
11 COM(2019) 21 final - doc. 5927/19 + ADD 1.
12 Mając na uwadze konkluzje Rady Europejskiej oraz opinie własne Europejskiego Komitetu Regionów, w tym opinię KR/2017/C/306/03, w której domaga się, aby podstawą dla europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych było podejście ukierunkowane na konkretne obszary, i wskazuje, iż polityka i interwencje UE powinny skupiać się na problemach dotyczących konkretnych terenów, w przypadku których strukturalna sytuacja społeczno-gospodarcza uzasadnia, na mocy TFUE, przyjęcie specyficznych środków.