Zasady wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylenie zalecenia EBC/2020/35 (EBC/2020/62).

ZALECENIE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 15 grudnia 2020 r.
w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/35

(EBC/2020/62)

(2020/C 437/01)

(Dz.U.UE C z dnia 18 grudnia 2020 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 1024/2013 z dnia 15 października 2013 r. powierzające Europejskiemu Bankowi Centralnemu szczególne zadania w odniesieniu do polityki związanej z nadzorem ostrożnościowym nad instytucjami kredytowymi 1 , w szczególności art. 4 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 27 marca 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) przyjął zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 2 , w którym zaleca się, aby co najmniej do 1 października 2020 r. instytucje kredytowe nie wypłacały dywidend, nie podejmowały nieodwołalnych zobowiązań wypłaty dywidend oraz nie skupowały akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom. W dniu 27 lipca 2020 r., w drodze zalecenia Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 3 , EBC przedłużył to zalecenie do 1 stycznia 2021 r. Zalecenia te opierały się na przekonaniu o kluczowym znaczeniu nieprzerwanego spełniania przez instytucje kredytowe ich roli w zakresie finansowania gospodarstw domowych, małych i średnich przedsiębiorstw oraz korporacji w kontekście wstrząsu gospodarczego związanego z chorobą COVID-19. Uznano zatem za konieczne, aby instytucje kredytowe utrzymały poziom kapitału w celu zachowania zdolności do wspierania gospodarki w sytuacji zwiększonej niepewności wywołanej pandemią COVID-19. Mając to na uwadze, uznano, że utrzymanie zasobów kapitałowych umożliwiających wspieranie gospodarki realnej i absorpcję strat powinno mieć pierwszeństwo przed uznaniowym wypłacaniem dywidend i wykupem akcji własnych.

(2) Jakkolwiek w porównaniu ze stanem z 27 marca 2020 r. poprawiły się warunki makroekonomiczne oraz zmniejszył się poziom niepewności ekonomicznej spowodowanej pandemią COVID-19, to jednak poziom niepewności pozostaje wysoki i nadal ma wpływ na zdolność banków do prognozowania średnioterminowego zapotrzebowania na kapitał. W związku z aktualnie wprowadzanymi środkami wsparcia publicznego oraz znacznym opóźnieniem niekorzystnego wpływu kryzysu na bilanse instytucji kredytowych jest możliwe, że pełne konsekwencje wstrząsu gospodarczego związanego z pandemią COVID-19 dla sektora bankowego nie ujawniły się jeszcze w pełni. Utrzymująca się niepewność wymaga zachowania nadzwyczajnej ostrożności w odniesieniu do zasad i praktyk wypłacania dywidend przez instytucje kredytowe. Dlatego też EBC dostrzega potrzebę zachęcania instytucji kredytowych do dalszego powstrzymania się od wypłacania dywidend i skupu akcji własnych. Kwestią o podstawowym znaczeniu jest, aby instytucje kredytowe, podejmując decyzje w zakresie wypłacania dywidend i skupu akcji własnych, kierowały się wewnętrznymi możliwościami generowania kapitału w ujęciu perspektywicznym oraz niekorzystnym wpływem kryzysu ekonomicznego na jakość ekspozycji i kapitału. EBC stoi generalnie na stanowisku, że nie byłoby ostrożnym podejściem rozważanie przez instytucje kredytowe wypłat i wykupów akcji własnych w wysokości wyższej niż niższa z następujących wartości: 15% skumulowanego zysku za lata obrotowe 2019 i 2020 lub też 20 punktów bazowych współczynnika kapitału podstawowego Tier I.

(3) Mając na uwadze jedność i integralność rynku wewnętrznego, EBC dostrzega potrzebę podjęcia rozmów z odpowiednimi organami zainteresowanych państw członkowskich w celu ustalenia, czy stosowne jest wypłacanie dywidend instytucjom dominującym, dominującym finansowym spółkom holdingowym oraz dominującym finansowym spółkom holdingowym o działalności mieszanej znajdującym się w tych państwach członkowskich. Rozmowy te powinny uwzględniać m.in. zasady równoważności i wzajemności oraz być ukierunkowane na wspieranie sprawnego funkcjonowania rynku wewnętrznego Unii jako całości, utrzymanie dobrej sytuacji kapitałowej instytucji kredytowych z perspektywy ostrożnościowej oraz przyczynianie się do stabilności systemu finansowego w Unii i wszystkich państwach członkowskich.

(4) W celu maksymalizacji wsparcia dla gospodarki realnej mniej istotne instytucje kredytowe także powinny zachowywać daleko idące umiarkowanie co do zasad wypłaty dywidend, zgodnie z niniejszym zaleceniem.

(5) Środki wprowadzane niniejszym zaleceniem mają charakter tymczasowy, uzasadniony wyłącznie aktualnymi nadzwyczajnymi okolicznościami. W braku znaczących niekorzystnych wydarzeń w dniu 30 września 2021 r. EBC zamierza uchylić niniejsze zalecenie i powrócić do oceny planów kapitałowych banków i zasad wypłaty dywidend na podstawie wyniku normalnego cyklu nadzorczego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

I.
1.
EBC zaleca, aby do 30 września 2021 r. istotne instytucje kredytowe zachowywały nadzwyczajną ostrożność przy podejmowaniu decyzji co do wypłaty dywidend 4  lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom 5 .
2.
Instytucje kredytowe zamierzające podjąć decyzje w przedmiocie wypłaty dywidend lub skupowania akcji własnych w celu przekazania środków akcjonariuszom albo zamierzające dokonać takich wypłat lub skupów powinny skontaktować się ze swoimi wspólnymi zespołami nadzorczymi w ramach dialogu nadzorczego w celu omówienia tego, czy planowane wypłaty pozostają na ostrożnym poziomie.
3.
Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie skonsolidowanym istotnej nadzorowanej grupy w rozumieniu art. 2 pkt 22) rozporządzenia Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17) 6  i na poziomie indywidualnym istotnego nadzorowanego podmiotu w rozumieniu art. 2 pkt 16) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17), jeżeli taki istotny nadzorowany podmiot nie jest częścią istotnej nadzorowanej grupy.
II.
Niniejsze zalecenie adresowane jest do istotnych nadzorowanych podmiotów i istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 16) i pkt 22) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17).
III.
Niniejsze zalecenie adresowane jest również do właściwych organów krajowych w odniesieniu do mniej istotnych nadzorowanych podmiotów i mniej istotnych nadzorowanych grup w rozumieniu art. 2 pkt 7) i pkt 23) rozporządzenia (UE) nr 468/2014 (EBC/2014/17). Od właściwych organów krajowych oczekuje się odpowiedniego stosowania niniejszego zalecenia wobec takich podmiotów i grup.
IV.
EBC nadal dokonuje oceny sytuacji gospodarczej i ponownie przeanalizuje środki wprowadzane niniejszym zaleceniem przed 30 września 2021 r.
V.
Uchyla się zalecenie EBC/2020/35.
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2020 r.
Christine LAGARDE
Prezes EBC
1 Dz.U. L 287 z 29.10.2013, s. 63.
2 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/19 z dnia 27 marca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/1 (Dz.U. C 102 I z 30.3.2020, s. 1).
3 Zalecenie Europejskiego Banku Centralnego EBC/2020/35 z dnia 27 lipca 2020 r. w sprawie zasad wypłaty dywidend w czasie pandemii COVID-19 oraz uchylające zalecenie EBC/2020/19 (Dz.U. C 251 z 31.7.2020, s. 1).
4 Instytucje kredytowe mogą mieć różną formę prawną, np. spółek publicznych oraz podmiotów niebędących spółami akcyjnymi, takich jak towarzystwa ubezpieczeń wzajemnych, spółdzielnie lub instytucje oszczędnościowe. Termin "dywidenda" w rozumieniu niniejszego zalecenia odnosi się do każdego rodzaju wypłaty środków pieniężnych w związku z kapitałem podstawowym Tier I, której skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych.
5 Zgodna z niniejszym zaleceniem byłaby natomiast wymiana akcji zwykłych instytucji finansowej.
6 Rozporządzenie Europejskiego Banku Centralnego (UE) nr 468/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające ramy współpracy pomiędzy Europejskim Bankiem Centralnym a właściwymi organami krajowymi oraz wyznaczonymi organami krajowymi w ramach Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego (rozporządzenie ramowe w sprawie Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego) (EBC/2014/17) (Dz.U. L 141 z 14.5.2014, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024