(2020/C 366/04)(Dz.U.UE C z dnia 30 października 2020 r.)
Wprowadzenie i podstawa prawna
W dniu 8 września 2020 r. Europejski Bank Centralny (EBC) otrzymał wniosek Rady Unii Europejskiej o wydanie opinii w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1011 w odniesieniu do wyłączenia dotyczącego niektórych walutowych wskaźników referencyjnych państw trzecich i wyznaczenia zastępczych wskaźników referencyjnych dla niektórych wycofywanych wskaźników referencyjnych 1 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia").
Właściwość EBC do wydania opinii wynika z art. 127 ust. 4 i art. 282 ust. 5 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, jako że projekt rozporządzenia zawiera postanowienia a) istotne z punktu widzenia transmisji polityki pieniężnej, a w konsekwencji mające wpływ na podstawowe zadanie Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC) w zakresie definiowania i realizacji polityki pieniężnej Unii zgodnie z art. 127 ust. 2 Traktatu, oraz b) wpływające na zadanie ESBC polegające na przyczynianiu się do należytego wykonywania przez właściwe organy polityk w odniesieniu do stabilności systemu finansowego zgodnie z art. 127 ust. 5 Traktatu. Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.
Uwagi ogólne
Uwagi szczegółowe
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 18 września 2020 r.
|
Prezes EBC |
|
Christine LAGARDE |
1 COM(2020) 337 final.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 (Dz.U. L 171 z 29.6.2016, s. 1).
3 Nowy art. 23a rozporządzenia (UE) 2016/1011, wprowadzany przez art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
4 Zakresem definicji nadzorowanych podmiotów zawartej w art. 3 ust. 17 rozporządzenia (UE) 2016/1011 objęte są instytucje kredytowe, firmy inwestycyjne oraz niektóre inne kategorie instytucji finansowych.
5 Nowy art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) 2016/1011, wprowadzany przez art. 1 ust. 1 lit. b) projektu rozporządzenia.
6 Art. 51 ust. 4a i 4b rozporządzenia (UE) 2016/1011.
7 Ponieważ stopa LIBOR jest publikowana dla różnych walut i okresów zapadalności, odniesienia do stopy LIBOR w niniejszej opinii należy rozumieć jako dotyczące danych par walut i okresów zapadalności, których publikacja ma zostać wstrzymana.
8 Zob. pisemne oświadczenie ministra finansów Rishiego Sunaka pt. "Financial Services Regulation", Izba Gmin, HCWS307, 23 czerwca 2020 r., dostępne pod adresem: www.parliament.uk.
9 Art. 28 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/1011.
10 Zob. sprawozdanie Nadzoru Bankowego EBC pt. "A horizontal assessment of SSM banks' preparedness for benchmark rate reforms" z dnia 23 lipca 2020 r., dostępne na stronie internetowej EBC pod adresem www.ecb.europa.eu.
11 Zob. sprawozdanie Nadzoru Bankowego EBC pt. "Report on preparations for benchmark rate reforms" z dnia 23 lipca 2020 r., dostępne na stronie internetowej EBC.
12 Nowy art. 23a ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzany przez art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
13 Zob. motyw 10 projektu rozporządzenia.
14 Zob. str. 12 uzasadnienia projektu rozporządzenia.