Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2020/C 346/02)
(Dz.U.UE C z dnia 16 października 2020 r.)
Pismem z dnia 28 października 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Węgry o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianych środków pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
Faks + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom węgierskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Malév Ground Handling (dalej: "Malév GH") to przedsiębiorstwo zapewniające obsługę naziemną, działające w porcie lotniczym w Budapeszcie, które było spółką zależną przedsiębiorstwa Malév - dawnego węgierskiego narodowego przewoźnika. W 2012 r. Komisja przyjęła decyzję negatywną, w której nakazała odzyskanie od przedsiębiorstwa Malév niezgodnej z rynkiem wewnętrznym pomocy państwa na restrukturyzację. W rezultacie linia lotnicza ogłosiła upadłość. Przedsiębiorstwo Malév GH jest obecnie własnością państwa za pośrednictwem agencji odpowiedzialnej za zarządzanie węgierskimi aktywami państwowymi (MNV Zrt., dalej: "MNV").
W sierpniu 2017 r. Budport - prywatny konkurent Malév GH - złożył skargę, w której zarzuca, że przedsiębiorstwo Malév GH korzystało z pomocy państwa w formie zastrzyków kapitałowych, umorzenia długów oraz w formie pożyczek od MNV, podmiotu państwowego o nazwie Tiszavíz oraz węgierskiego Banku Rozwoju (Magyar Fejlesztési Bank), zwanego dalej "MFB".
Wprawdzie władze węgierskie twierdzą, że nie udzielono pomocy, oraz argumentują, że Tiszavíz, MNV i MFB postępowały jak podmioty działające w warunkach gospodarki rynkowej, ale na obecnym etapie Komisja doszła do wstępnego wniosku, że pięć środków w formie pożyczki, podwyższenia kapitału lub zamiany długu na kapitał własny, których łączna wartości wynosi ok. 21 mln EUR, może stanowić pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Ponadto na obecnym etapie wydaje się wątpliwe, aby spełnione były warunki zgodności z rynkiem wewnętrznym na podstawie art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do pomocy na restrukturyzację, określone w Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw 13 oraz w Wytycznych dotyczących pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji 14 : władze węgierskie nie powołały się na żadne podstawy, które pozwalałby stwierdzić zgodność tych środków z rynkiem wewnętrznym; wydaje się, że środki nie spełniają warunków dotyczących zgodności określonych w Wytycznych dotyczących pomocy w celu ratowania i restrukturyzacji, w szczególności wymogu dotyczącego wkładu własnego, środków wyrównawczych lub ewentualnie zasady "pierwszy i ostatni raz".
TEKST PISMA
grafika