Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2020 r. przez Telenor ASA i Telenor Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA (Sprawa E-12/20).

Skarga wniesiona w dniu 28 sierpnia 2020 r. przez Telenor ASA i Telenor Norge AS przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA
(Sprawa E-12/20)

(2020/C 343/15)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2020 r.)

W dniu 28 sierpnia 2020 r. do Trybunału EFTA została wniesiona skarga przeciwko Urzędowi Nadzoru EFTA przez Telenor ASA i Telenor Norge AS, reprezentowanych przez adwokat Siri Teigum z Advokatfirmaet Thommessen AS, Postboks 1484 Vika, 0116 Oslo, Norwegia.

Strony skarżące występują do Trybunału EFTA o:

stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 29 czerwca 2020 r. w sprawie nr 71480 - Telenor w całości;
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji w części, tj. w odniesieniu do dwóch lub jednego z zarzucanych naruszeń indywidualnych oraz
tytułem żądania ewentualnego, stwierdzenie nieważności decyzji w części, w odniesieniu do dostawców usług dla lat 2011 i 2012;
tytułem żądania ewentualnego, w ramach przysługującego Trybunałowi nieograniczonego prawa orzekania, uchylenie nałożonych na skarżącego grzywien bądź obniżenie ich wysokości oraz
obciążenie Urzędu Nadzoru EFTA kosztami poniesionymi przez skarżącego w związku z niniejszym postępowaniem.

Kontekst prawny i faktyczny oraz zarzuty prawne przytoczone na poparcie skargi:

Telenor ASA jest globalnym operatorem telekomunikacyjnym oferującym usługi w krajach nordyckich i w Azji. Spółka Telenor Norge AS, która prowadzi działalność na norweskim rynku usług telekomunikacyjnych, jest jej spółką zależną. W decyzji w sprawie nr 71480 ("decyzja") nałożono na Telenor ASA i Telenor Norge AS (zwane dalej łącznie "Telenor" lub "skarżącym") przedmiotowe grzywny i zobowiązano je do ich zapłaty w sposób solidarny.
W dniu 29 czerwca 2020 r. Urząd Nadzoru EFTA przyjął decyzję, w której stwierdził, że Telenor naruszył art. 54 Porozumienia EOG, stosując nieuczciwe taryfy, które nie pozwalają równie skutecznym konkurentom, korzystającym z hurtowych usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznej sieci telefonii ruchomej spółki Telenor w Norwegii, na osiągnięcie takiej rentowności z samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej co usługi oferowane przez Telenor Norge AS klientom indywidualnym w Norwegii bez ponoszenia straty. Nieuczciwe taryfy obejmowały hurtowe taryfy dla krajowych operatorów roamingu stosowane przez Telenor wobec przedsiębiorstwa Network Norway (NwN) w okresie od 1 sierpnia 2008 r. do 31 sierpnia 2010 r., hurtowe taryfy dla wirtualnych operatorów sieci ruchomej stosowane przez Telenor wobec przedsiębiorstwa Ventelo w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 30 listopada 2010 r. oraz hurtowe taryfy stosowane wobec dostawców usług w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 grudnia 2012 r.
Urząd Nadzoru EFTA nałożył na Telenor trzy odrębne grzywny w wysokości, odpowiednio, 32 562 000 EUR (w odniesieniu do NwN), 27 783 000 EUR (w odniesieniu do Ventelo) oraz 51 606 000 EUR (w odniesieniu do dostawców usług), tj. łącznie 111 951 000 EUR, oraz nakazał Telenorowi natychmiastowe zaniechanie rzeczonych praktyk, jeśli dotąd tego nie uczynił, a także powstrzymanie się od powtarzania takich zachowań oraz wszelkich zachowań mających ten sam lub równoważny cel lub skutek.
Zdaniem skarżącego w decyzji nie uzasadniono stwierdzenia naruszenia art. 54 Porozumienia EOG (por. art. 1).
Skarżący twierdzi, że we wstępnej części decyzji powołano się na niestosowaną wcześniej i niezgodną z prawem definicję rynku detalicznego, niepopartą analizą przedstawioną w decyzji. Utrzymuje on, że Urząd Nadzoru EFTA niesłusznie opiera swoją ocenę marży i analizę skutków na nadmiernie wąskim rynku. W rezultacie Urząd nie zdołał przedstawić rzeczywistego sposobu konkurowania ze sobą działających na tym rynku podmiotów. Natomiast ustalając wysokość grzywny, Urząd Nadzoru EFTA przyjął podejście rozszerzające, uwzględniając w obliczeniach wysokie sumy obrotów hurtowych uzyskane poza tym rynkiem oraz trzykrotnie wliczając przychody Telenoru z rynku niższego szczebla. Zdaniem skarżącego doprowadziło to do nałożenia grzywny, która jest w całości nieproporcjonalna i sprzeczna z wytycznymi Urzędu Nadzoru EFTA.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024