Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 9/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 9/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych

(2020/C 328/02)

(Dz.U.UE C z dnia 5 października 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE

8 marca 2018 r. Komisja przyjęła pakiet środków służących pogłębieniu unii rynków kapitałowych, wraz z towarzyszącym mu komunikatem "Dokończenie budowy unii rynków kapitałowych do roku 2019 - czas przyspieszyć realizację". W skład wspomnianego pakietu wchodziły dwa następujące wnioski w ramach zwykłej procedury ustawodawczej:

wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, oraz
wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych.

Parlament Europejski przyjął swoje stanowiska w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej 27 marca 2019 r.

Jeżeli chodzi o Radę, Grupa Robocza ds. Usług Finansowych przeanalizowała oba wnioski na kilku posiedzeniach podczas różnych prezydencji. 26 czerwca 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli wydał mandat do negocjacji porozumienia z Parlamentem w sprawie tych wniosków.

18 grudnia 2019 r. osiągnięto z Parlamentem Europejskim porozumienie w sprawie tekstów kompromisowych rozporządzenia i dyrektywy, z zastrzeżeniem przeglądu o charakterze technicznym i weryfikacji prawnojęzykowej.

7 maja 2020 r. i w następstwie ukończenia przeglądu o charakterze technicznym Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu Europejskiego zatwierdziła teksty kompromisowe. 12 maja 2020 r. przewodnicząca tej komisji podpisała pismo do prezydencji Rady, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie zmienione technicznie teksty kompromisowe (w tym wszelkie niezbędne zmiany prawno-językowe) jako swoje stanowiska w pierwszym czytaniu, zaleci ona na sesji plenarnej Parlamentu, by ten w drugim czytaniu zatwierdził stanowisko Rady bez dalszych poprawek. Skutkiem powyższego byłoby uznanie dwóch proponowanych aktów za przyjęte w brzmieniu, które odpowiada stanowiskom Rady.

20 maja 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli wypracował porozumienie polityczne co do technicznie zmienionych tekstów kompromisowych.

Uwzględniając powyższe porozumienie i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej, 20 lipca 2020 r. Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu, zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

II.
CEL

Finansowanie społecznościowe jest rozwiązaniem z dziedziny technologii finansowej, które zapewnia małym i średnim przedsiębiorstwom, w szczególności przedsiębiorstwom typu startup i przedsiębiorstwom scale-up, alternatywny dostęp do finansowania, aby promować innowacyjną przedsiębiorczość w Unii, a tym samym wzmacniać unię rynków kapitałowych. To z kolei przyczynia się do większego zróżnicowania systemu finansowego, który w mniejszym stopniu uzależniony jest od finansowania przez banki, ograniczając tym samym ryzyka systemowe i ryzyka koncentracji. Innymi korzyściami płynącymi z promowania innowacyjnej przedsiębiorczości za pomocą finansowania społecznościowego są: uwolnienie zamrożonego kapitału na inwestycje w nowe i innowacyjne projekty, przyspieszenie efektywnej alokacji zasobów i dywersyfikacja aktywów.

Celem rozporządzenia i dyrektywy jest rozwiązanie problemu fragmentaryczności ram prawnych mających zastosowanie do usług finansowania społecznościowego w celu zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego takich usług, przy jednoczesnym zwiększeniu ochrony inwestorów i efektywności rynku oraz przyczynieniu się do utworzenia unii rynków kapitałowych.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

Dyrektywa usuwa dostawców usług finansowania społecznościowego zdefiniowanych w rozporządzeniu z zakresu stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniającej dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE 1 .

IV.
PODSUMOWANIE

Stanowiska Rady w pierwszym czytaniu dotyczące przedmiotowych rozporządzenia i dyrektywy odzwierciedlają kompromis wypracowany w toku negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim.

Rada jest zdania, że jej stanowiska w pierwszym czytaniu stanowią wyważony pakiet, który po przyjęciu będzie realizować cel polegający na promowaniu właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług finansowania społecznościowego, zwiększaniu ochrony inwestorów oraz efektywności rynku, a także na przyczynianiu się do utworzenia unii rynków kapitałowych.

1 Dz.U. L 173 z 12.6.2014, s. 349.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.328.3

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 9/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych.
Data aktu: 05/10/2020
Data ogłoszenia: 05/10/2020