Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall Sprawozdawca: Irlandia.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall

Sprawozdawca: Irlandia

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 325/10)

(Dz.U.UE C z dnia 2 października 2020 r.)

Działania

1.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady nr 139/2004 ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynek produktowy

3.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z podanymi przez Komisję definicjami właściwych rynków produktowych zawartymi w projekcie decyzji na potrzeby dokonania oceny przedmiotowej transakcji, w szczególności:
a)
dostaw kęsów i placków, przy czym kwestia rozróżnienia pomiędzy kęsami i plackami pozostaje otwarta;
b)
dostaw taśm wstępnie walcowanych;
c)
dostaw wyrobów walcowanych, z istotnym rozróżnieniem na niższy i wyższy segment rynku.

Rynek geograficzny

4.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z definicjami właściwych rynków geograficznych przedstawionymi przez Komisję w projekcie decyzji, w szczególności z tym, że:
a)
właściwe rynki dostaw kęsów i placków obejmują cały obszar EOG;
b)
właściwy rynek dostaw taśm wstępnie walcowanych obejmuje cały obszar EOG;
c)
właściwy rynek dostaw wyrobów walcowanych obejmuje cały obszar EOG.

Ocena konkurencji

Nieskoordynowane skutki horyzontalne

5.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji dotyczącą nieskoordynowanych skutków horyzontalnych, a mianowicie:
a)
przedmiotowa transakcja może spowodować znaczne zakłócenie efektywnej konkurencji poprzez wyeliminowanie istotnego konkurenta działającego na rynku wyrobów walcowanych, co prawdopodobnie spowodowałoby wzrost cen;
b)
przedmiotowa transakcja może spowodować znaczne zakłócenie efektywnej konkurencji na skutek uzyskania pozycji dominującej przez przedsiębiorstwo Wieland na rynku wyrobów walcowanych w EOG.
6.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że przejęcie wyłącznej kontroli w Schwermetall spotęgowałoby skutki horyzontalne w tym sensie, że doprowadziłoby do wzmocnienia zdolności przedsiębiorstwa Wieland do podnoszenia kosztów swoich konkurentów na rynku wyrobów walcowanych oraz umożliwiłoby mu dostęp do poufnych informacji dotyczących konkurentów.

Nieskoordynowane skutki wertykalne

7.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że transakcja nie zakłóci w znaczący sposób konkurencji w wyniku utrudnienia dostępu do materiałów do produkcji w odniesieniu do kęsów.

Zobowiązania

8.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania nie eliminują znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji wynikającego z
(i)
wyeliminowania istotnych czynników presji konkurencyjnej wywieranej przez ARP na Wieland lub
(ii)
uzyskania pozycji dominującej przez Wieland.
9.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zobowiązania nie rozwiązują kwestii związanych z rosnącymi kosztami stron trzecich, które są zależne od dostaw przedsiębiorstwa Schwermetall, a także uzyskaniem dostępu do poufnych informacji konkurentów poprzez nabycie 50 % udziałów w Schwermetall.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

10.
Komitet Doradczy (11 państw członkowskich) zgadza się ze stanowiskiem Komisji, w myśl którego zgłoszona koncentracja powinna zostać uznana za niezgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 3 i art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.325.11

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 29 stycznia 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji dotyczącej sprawy M.8900 Wieland/Aurubis Rolled Products/Schwermetall Sprawozdawca: Irlandia.
Data aktu: 05/02/2019
Data ogłoszenia: 02/10/2020