Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w celu zaspokojenia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania ze względu na pandemię COVID-19(COM(2020) 197 final - 2020/0081 (CNS)),Wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19(COM(2020) 198 final - 2020/0082 (CNS)),Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2454 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19(COM(2020) 201 final - 2020/0084 (CNS)).

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w celu zaspokojenia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania ze względu na pandemię COVID-19"

(COM(2020) 197 final - 2020/0081 (CNS)),

"Wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19"

(COM(2020) 198 final - 2020/0082 (CNS)),

"Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2454 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19"

(COM(2020) 201 final - 2020/0084 (CNS))

(2020/C 311/11)

(Dz.U.UE C z dnia 18 września 2020 r.)

Sprawozdawca generalny: Petru Sorin DANDEA

Wniosek o konsultację Rada, 13.5.2020 i 15.5.2020
Podstawa prawna Artykuły 113 i 115 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja ds. Unii Gospodarczej i Walutowej oraz Spójności Gospodarczej i Społecznej
Decyzja przewodniczącego EKES-u 14.5.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 10.6.2020
Sesja plenarna nr 552
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 218/2/6
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
Mając na uwadze kryzys związany z pandemią COVID-19 i poważne zakłócenia dotykające otoczenie biznesu w następstwie podjęcia nadzwyczajnych środków przez państwa członkowskie, Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny popiera zaproponowany przez Komisję Europejską pakiet środków, który ma na celu przedłużenie niektórych terminów odnośnie do stosowania dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dyrektywa DAC) oraz do przesunięcia pakietu dotyczącego systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym.
1.2.
Według szacunków Komisji odroczenie przewidzianych terminów zastosowania systemu VAT w transgranicznym handlu elektronicznym oznaczałoby dla państw członkowskich straty finansowe sięgające 3 mld EUR. Komisja pokazuje jednak, że system będzie mógł funkcjonować prawidłowo dopiero wtedy, gdy wszystkie państwa członkowskie będą gotowe. EKES zaleca, by państwa członkowskie przedsięwzięły wszelkie niezbędne środki, aby system mógł zacząć funkcjonować natychmiast po przezwyciężeniu trwającego kryzysu.
1.3.
Dyrektywa w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dyrektywa DAC) i pakiet dotyczący systemu VAT mającego zastosowanie do transgranicznego handlu elektronicznego są częścią przepisów UE w zakresie zwalczania unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania. EKES dostrzega wysiłki Komisji na rzecz zwalczania tych negatywnych zjawisk, zwraca jednak uwagę, że tylko lepsza współpraca między państwami członkowskimi umożliwi osiągnięcie rzeczywiście znaczących rezultatów. Zachęca państwa członkowskie, by starały się osiągnąć możliwie szeroki konsensus w jak najkrótszym czasie, tak aby środki te mogły zostać szybko zastosowane.
1.4.
EKES uważa, że Komisja Europejska powinna również zapewnić wsparcie w zakresie szkolenia pracowników, którzy będą obsługiwać nowo wprowadzany system informatyczny konieczny do wdrożenia nowych zasad VAT odnośnie do transgranicznego handlu elektronicznego.
2.
Kontekst wniosku
2.1.
Po tym jak Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zakwalifikowała epidemię COVID-19 jako pandemię, szereg państw członkowskich poinformowało Komisję, że w związku z wyjątkowymi środkami wprowadzonymi na szczeblu krajowym nie będzie w stanie zastosować niektórych przepisów dyrektywy DAC ani transponować przepisów przewidzianych dla pakietu dotyczącego VAT w handlu elektronicznym.
2.2.
Komisja przedstawiła kilka wniosków mających wesprzeć państwa członkowskie w tych trudnych warunkach. Mają one 1  na celu odroczenie niektórych terminów wdrożenia lub transpozycji przepisów dyrektywy w sprawie współpracy administracyjnej w dziedzinie opodatkowania (dyrektywa DAC) oraz dyrektyw (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995, a także rozporządzenia (UE) 2017/2454 w sprawie systemu VAT dotyczącego transgranicznego handlu elektronicznego.
2.3.
Jeśli chodzi o dyrektywę DAC, Komisja proponuje odroczenie o trzy miesiące terminów określonych w dyrektywach DAC2 i DAC6. W szczególności wymiana informacji na podstawie obu tych dyrektyw - odnoszących się odpowiednio do rachunków finansowych, których beneficjenci mają rezydencję podatkową w innym państwie członkowskim, oraz do uzgodnień transgranicznych - będzie miała miejsce po dniu, do którego Komisja proponuje odroczenie. Komisja postuluje, aby w razie gdyby państwa członkowskie były zmuszone przedłużyć okres stosowania nadzwyczajnych środków, można było poprzez przyjęcie aktu delegowanego przedłużyć terminy określone w obecnym pakiecie.
2.4.
Co się tyczy transpozycji pakietu dotyczącego VAT w odniesieniu do handlu elektronicznego, Komisja proponuje przełożenie terminu rozpoczęcia stosowania o sześć miesięcy. System VAT w odniesieniu do handlu elektronicznego wymaga zupełnie nowego systemu informatycznego w zakresie, w jakim dotyczy to mechanizmu kompleksowej obsługi w kontekście importu.
2.5.
Inicjatywa Komisji jest spójna z innymi wprowadzonymi dotychczas środkami działania i stanowi odpowiedź na uzasadnione żądania niektórych państw członkowskich, a także podmiotów świadczących usługi pocztowe i usługi kurierskie, które w związku z kryzysem COVID-19 napotkały trudności z dostosowaniem swoich usług do nowego systemu VAT dotyczącego transgranicznego handlu elektronicznego.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
Kryzys zdrowotny związany z COVID-19 wywołał poważne zakłócenia społeczne i gospodarcze. W wielu dziedzinach państwa członkowskie stanęły w obliczu bezprecedensowych wyzwań. Organy podatkowe poinformowały, że w tym złożonym kontekście nie będą w stanie stosować niektórych przepisów. W zaproponowanym przez Komisję pakiecie regulacyjnym przedłuża się niektóre terminy określone na podstawie dyrektywy DAC, a także termin transpozycji systemu VAT w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny uważa przedłużenie tych terminów za konieczne i popiera środki zaproponowane przez Komisję.
3.2.
Zważywszy na szacowane przez Komisję straty dochodów, jakie poniosą państwa członkowskie wskutek odroczeń przewidzianych w systemie VAT w transgranicznym handlu elektronicznym, EKES zaleca, by państwa członkowskie przedsięwzięły wszelkie środki niezbędne do przezwyciężenia obecnego kryzysu i do jak najszybszego powrotu do normalności.
3.3.
Biorąc pod uwagę niepewność co do tego, w jakim czasie ludzie i przedsiębiorstwa będą mogli wrócić do normalnego życia, EKES zgadza się, że Komisja powinna mieć możliwość przedłużenia określonych w pakiecie terminów w drodze aktów delegowanych.
3.4.
Komisja zapewnia państwom członkowskim pomoc techniczną w celu wdrożenia systemu informatycznego nieodzownego do stosowania zasad VAT w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego. EKES jest zdania, że Komisja powinna również zapewnić pomoc w zakresie szkolenia personelu, który będzie obsługiwać nowy system.
3.5.
Głównym celem dyrektywy DAC i przepisów regulujących system VAT w odniesieniu do transgranicznego handlu elektronicznego jest zwalczanie unikania opodatkowania i uchylania się od opodatkowania. EKES dostrzega wysiłki Komisji na rzecz zwalczania tych negatywnych zjawisk, zwraca jednak uwagę, że tylko lepsza współpraca między państwami członkowskimi umożliwi osiągnięcie rzeczywiście znaczących rezultatów. Zachęca państwa członkowskie, by starały się osiągnąć możliwie szeroki konsensus w jak najkrótszym czasie, tak aby środki te mogły zostać szybko zastosowane.

Bruksela, dnia 10 czerwca 2020 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 COM(2020) 197 final, wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w celu zaspokojenia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania ze względu na pandemię COVID-19. COM(2020) 198 final, wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19. COM(2020) 201 final, wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2454 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.311.76

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2011/16/UE w celu zaspokojenia pilnej potrzeby odroczenia niektórych terminów przekazywania i wymiany informacji w dziedzinie opodatkowania ze względu na pandemię COVID-19(COM(2020) 197 final - 2020/0081 (CNS)),Wniosek dotyczący decyzji Rady zmieniającej dyrektywy (UE) 2017/2455 i (UE) 2019/1995 w odniesieniu do terminu transpozycji i daty rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19(COM(2020) 198 final - 2020/0082 (CNS)),Wniosek dotyczący rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/2454 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania ze względu na kryzys związany z COVID-19(COM(2020) 201 final - 2020/0084 (CNS)).
Data aktu: 18/09/2020
Data ogłoszenia: 18/09/2020