Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących z dnia 26 czerwca 2020 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie nr 71480 - Telenor.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących z dnia 26 czerwca 2020 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie nr 71480 - Telenor

(2020/C 292/04)

(Dz.U.UE C z dnia 3 września 2020 r.)

Część  I

1.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwym rynkiem produktowym wyższego szczebla jest rynek hurtowy usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej.
2.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwym rynkiem produktowym niższego szczebla jest rynek detaliczny świadczenia samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej na rzecz klientów indywidualnych. Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
3.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwy rynek geograficzny w odniesieniu do hurtowego świadczenia usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej ogranicza się do Norwegii.
4.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów niniejszej sprawy właściwy rynek geograficzny w odniesieniu do świadczenia samodzielnych usług szerokopasmowych w sieci ruchomej na rzecz klientów indywidualnych ogranicza się do Norwegii.
5.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor miało pozycję dominującą na rynku hurtowym usług dostępu do sieci i rozpoczynania połączeń w publicznych sieciach telefonii ruchomej w Norwegii od stycznia 2008 r. włącznie do końca 2012 r.
6.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla krajowych operatorów roamingu wobec Network Norway ("NwN") oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 sierpnia 2008 r. do dnia 31 sierpnia 2010 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
7.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla wirtualnych operatorów sieci ruchomej wobec Ventelo oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 30 listopada 2010 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
8.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że przedsiębiorstwo Telenor nadużywało pozycji dominującej w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG, stosując ceny hurtowe dla dostawców usług oraz ceny detaliczne za samodzielne usługi szerokopasmowe w sieci ruchomej wobec klientów indywidualnych, na podstawie których równie skuteczny konkurent uzyskałby ujemne marże brutto, od dnia 1 stycznia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. (włącznie). Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
9.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że stanowiące nadużycie postępowanie przedsiębiorstwa Telenor może mieć wpływ na wymianę handlową między umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 54 Porozumienia EOG.
10.
Komitet doradczy zaleca publikację części I swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG.

Część  II

1.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że na adresatów projektu decyzji należy nałożyć grzywnę za każde naruszenie polegające na zawężeniu marży. Mniejszość członków wstrzymuje się od głosu.
2.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że do celów obliczenia kwoty podstawowej grzywny należy wziąć pod uwagę dochody specyficzne dla przedsiębiorstwa Telenor osiągnięte na właściwym rynku hurtowym (osobno dla NwN, Ventelo i dla dostawców usług ogółem) oraz przychody przedsiębiorstwa Telenor związane z właściwym rynkiem detalicznym.
3.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA w sprawie kwoty podstawowej grzywny ustalonej w niniejszej sprawie.
4.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że w niniejszej sprawie należy zastosować dodatkową kwotę ("opłata z tytułu przystąpienia do porozumienia").
5.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że nie istnieją w tym przypadku okoliczności obciążające ani łagodzące.
6.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA, że w niniejszej sprawie należy zastosować mnożnik służący zapewnieniu skutku odstraszającego.
7.
Komitet doradczy zgadza się z Urzędem Nadzoru EFTA w sprawie ostatecznej kwoty grzywny.
8.
Komitet doradczy zaleca publikację części II swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej oraz w Suplemencie EOG.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024