Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing)

(2020/C 182/06)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2020 r.)

(1) W projekcie decyzji skierowanym do przedsiębiorstwa Meliá Hotels International S.A. ("przedsiębiorstwo Meliá") stwierdza się, że przedsiębiorstwo Meliá dopuściło się pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG") w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. poprzez zawieranie lub realizację umów wertykalnych, w których zastosowano rozróżnienie konsumentów z EOG na podstawie ich kraju zamieszkania, a tym samym ograniczono sprzedaż czynną i bierną miejsc noclegowych w hotelach.

(2) W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Meliá na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 2 .

(3) W dniu 5 sierpnia 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá złożyło formalną ofertę współpracy w kontekście przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 3  ("propozycja ugodowa"). Propozycja ugodowa zawiera:

uznanie przez przedsiębiorstwo Meliá, w sposób jasny i jednoznaczny, jego odpowiedzialności za naruszenie opisane w propozycji ugodowej, w zakresie głównych faktów, kwalifikacji prawnych, roli przedsiębiorstwa w naruszeniu oraz czasu trwania jego udziału w naruszeniu;
wskazanie maksymalnej grzywny, jakiej przedsiębiorstwo Meliá spodziewa się ze strony Komisji i jaką gotowe byłoby przyjąć w ramach procedury współpracy z Komisją,
potwierdzenie, że prawo przedsiębiorstwa Meliá do obrony zostało w pełni poszanowane, w szczególności, że przedsiębiorstwo zostało dostatecznie poinformowane o zastrzeżeniach, jakie zamierzała przeciwko niemu wnieść Komisja, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji,
potwierdzenie, że przedsiębiorstwo Meliá uzyskało dostateczną możliwość dostępu do dowodów podtrzymujących wspomniane zastrzeżenia i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w dokumentacji Komisji oraz że nie zamierza ono występować z wnioskiem o dalszy dostęp do akt ani o ponowne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że Komisja nie uwzględni propozycji ugodowej w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz w decyzji,
zgodę przedsiębiorstwa Meliá na otrzymanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz decyzji przyjętej na mocy art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w języku angielskim.

(4) W dniu 4 listopada 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Meliá w dniu 6 listopada 2019 r. W dniu 20 listopada 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá udzieliło odpowiedzi i potwierdziło, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść jego propozycji ugodowej oraz że podtrzymuje swoje zaangażowanie w ramach procedury współpracy.

(5) Stwierdzone w projekcie decyzji naruszenie oraz przewidziana w projekcie grzywna odpowiadają tym uznanym i zaakceptowanym przez przedsiębiorstwo w propozycji ugodowej. Podstawowa kwota grzywny zostaje obniżona o 30 % ze względu na współpracę przedsiębiorstwa Meliá z Komisją w zakresie wykraczającym poza jego prawny obowiązek - poprzez uznanie naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do postępowania, jak również poprzez dostarczenie dowodów, a tym samym poprawę, w pewnym stopniu, zdolności Komisji do udowodnienia naruszenia, oraz poprzez zrzeczenie się pewnych praw proceduralnych, co wpłynęło na wzrost wydajności administracyjnej.

(6) Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których przedsiębiorstwo Meliá miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

(7) Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 lutego 2020 r.
Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i art. 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i art. 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024