Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Sprawa AT.40528 - Meliá (Holiday Pricing)

(2020/C 182/06)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2020 r.)

(1) W projekcie decyzji skierowanym do przedsiębiorstwa Meliá Hotels International S.A. ("przedsiębiorstwo Meliá") stwierdza się, że przedsiębiorstwo Meliá dopuściło się pojedynczego i ciągłego naruszenia art. 101 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 53 Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym ("Porozumienie EOG") w okresie od dnia 1 stycznia 2014 r. do dnia 31 grudnia 2015 r. poprzez zawieranie lub realizację umów wertykalnych, w których zastosowano rozróżnienie konsumentów z EOG na podstawie ich kraju zamieszkania, a tym samym ograniczono sprzedaż czynną i bierną miejsc noclegowych w hotelach.

(2) W dniu 2 lutego 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie przeciwko przedsiębiorstwu Meliá na podstawie art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 2 .

(3) W dniu 5 sierpnia 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá złożyło formalną ofertę współpracy w kontekście przyjęcia decyzji na podstawie art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 3  ("propozycja ugodowa"). Propozycja ugodowa zawiera:

uznanie przez przedsiębiorstwo Meliá, w sposób jasny i jednoznaczny, jego odpowiedzialności za naruszenie opisane w propozycji ugodowej, w zakresie głównych faktów, kwalifikacji prawnych, roli przedsiębiorstwa w naruszeniu oraz czasu trwania jego udziału w naruszeniu;
wskazanie maksymalnej grzywny, jakiej przedsiębiorstwo Meliá spodziewa się ze strony Komisji i jaką gotowe byłoby przyjąć w ramach procedury współpracy z Komisją,
potwierdzenie, że prawo przedsiębiorstwa Meliá do obrony zostało w pełni poszanowane, w szczególności, że przedsiębiorstwo zostało dostatecznie poinformowane o zastrzeżeniach, jakie zamierzała przeciwko niemu wnieść Komisja, oraz że zapewniono mu dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji,
potwierdzenie, że przedsiębiorstwo Meliá uzyskało dostateczną możliwość dostępu do dowodów podtrzymujących wspomniane zastrzeżenia i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w dokumentacji Komisji oraz że nie zamierza ono występować z wnioskiem o dalszy dostęp do akt ani o ponowne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że Komisja nie uwzględni propozycji ugodowej w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz w decyzji,
zgodę przedsiębiorstwa Meliá na otrzymanie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń oraz decyzji przyjętej na mocy art. 7 i art. 23 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 w języku angielskim.

(4) W dniu 4 listopada 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, które zostało doręczone przedsiębiorstwu Meliá w dniu 6 listopada 2019 r. W dniu 20 listopada 2019 r. przedsiębiorstwo Meliá udzieliło odpowiedzi i potwierdziło, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść jego propozycji ugodowej oraz że podtrzymuje swoje zaangażowanie w ramach procedury współpracy.

(5) Stwierdzone w projekcie decyzji naruszenie oraz przewidziana w projekcie grzywna odpowiadają tym uznanym i zaakceptowanym przez przedsiębiorstwo w propozycji ugodowej. Podstawowa kwota grzywny zostaje obniżona o 30 % ze względu na współpracę przedsiębiorstwa Meliá z Komisją w zakresie wykraczającym poza jego prawny obowiązek - poprzez uznanie naruszenia art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do postępowania, jak również poprzez dostarczenie dowodów, a tym samym poprawę, w pewnym stopniu, zdolności Komisji do udowodnienia naruszenia, oraz poprzez zrzeczenie się pewnych praw proceduralnych, co wpłynęło na wzrost wydajności administracyjnej.

(6) Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których przedsiębiorstwo Meliá miało możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.

(7) Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.

Bruksela, dnia 12 lutego 2020 r.
Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i art. 17 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18).
3 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i art. 82 Traktatu (Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1) ("rozporządzenie nr 1/2003").

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024