Kryzys związany z COVID-19 wymaga natychmiastowych i wyjątkowych środków w dziedzinie zdrowia publicznego. Państwa członkowskie mają trudności z zapewnieniem wystarczającej liczby personelu medycznego, aby walczył z kryzysem i nadal był w stanie diagnozować i leczyć pacjentów oraz opiekować się nimi. Sytuacja w zakładach opieki zdrowotnej i ośrodkach kształcenia może mieć wpływ na możliwość pełnego kształcenia pracowników służby zdrowia, a w szczególności kształcenia praktycznego.Chociaż szybkie reagowanie na kryzys ma ogromne znaczenie, należy również pamiętać o ewentualnych bardziej średnio- lub długoterminowych skutkach środków nadzwyczajnych oraz o łagodzeniu negatywnych skutków w możliwie jak największym stopniu dzięki odpowiedniemu korzystaniu z zasobów i elastyczności. Komisja pragnie wspierać państwa członkowskie, udzielając im pomocy i informacji, a w szczególności podkreślając niektóre aspekty dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , które są ważne przy rozważaniu sposobów zminimalizowania skutków kryzysu dla pracowników służby zdrowia. Obejmuje to wpływ na zharmonizowane wymogi w zakresie kształcenia i ochronę pełnych praw pracowników służby zdrowia, w tym ułatwienie uznawania kwalifikacji w przypadku transgranicznego przepływu pracowników, oraz zapewnienie pacjentom wysokiego poziomu zdrowia i bezpieczeństwa.
Celem niniejszych wytycznych jest zapewnienie swobodnego przepływu pracowników służby zdrowia w jak największym stopniu, biorąc pod uwagę nadzwyczajne okoliczności, z którymi borykają się obecnie. Niniejsze wytyczne stanowią uzupełnienie informacji przedstawionych w komunikacie dotyczącym wytycznych w sprawie pomocy UE w sytuacji nadzwyczajnej dotyczących współpracy transgranicznej w zakresie opieki zdrowotnej związanej z kryzysem związanym z COVID-19 2 i w Komunikacie Komisji dotyczącym wprowadzenia w życie tymczasowego ograniczenia innych niż niezbędne podróży do UE, uproszczenia zasad tranzytu do celów repatriacji obywateli Unii oraz skutków dla wspólnej polityki wizowej 3 .
Komisja pragnie zapewnić państwa członkowskie, że będzie gotowa omówić z każdym z nich szczególne problemy napotkane w czasie kryzysu i w odpowiedni sposób zająć się nimi, w razie potrzeby i w stosownych przypadkach, wykorzystując wszystkie środki administracyjne i prawodawcze, którymi dysponuje.
Dyrektywa określa zasady dotyczące transgranicznego uznawania kwalifikacji zawodowych. W przypadku niektórych zawodów sektorowych, takich jak pielęgniarki odpowiedzialne za opiekę ogólną, dentyści (w tym specjaliści), lekarze (w tym lekarze wielu specjalności) i farmaceuci, w dyrektywie ustanowiono również minimalne wymogi w zakresie kształcenia na szczeblu UE. Zgodnie z art. 21 ust. 1 dyrektywy przyjmujące państwa członkowskie muszą automatycznie uznawać kwalifikacje uzyskane po odbyciu takiego kształcenia wyszczególnione w załączniku V do dyrektywy. Kwalifikacje innych pracowników służby zdrowia, takich jak pielęgniarki wyspecjalizowane, dla których na szczeblu UE nie obowiązują minimalne wymogi w zakresie kształcenia, nie podlegają automatycznemu uznawaniu. Przyjmujące państwa członkowskie mogą (ale nie muszą) sprawdzać kwalifikacje tych specjalistów i w stosownych przypadkach stosować środki wyrównawcze.
Poniższe punkty powinny stanowić wytyczne dla państw członkowskich przy rozważaniu środków mających na celu rozwiązanie problemu bieżącego braku personelu lub środków w zakresie kształcenia przyszłych pracowników służby zdrowia.
Uznawanie kwalifikacji pracowników służby zdrowia posiadających dyplomy wydane poza UE/EFTA odbywa się zgodnie z procedurami krajowymi w państwach członkowskich. Jednak w przypadku zawodów związanych ze służbą zdrowia, dla których minimalne wymogi w zakresie kształcenia są zharmonizowane na szczeblu UE, w tym w przypadku lekarzy i pielęgniarek odpowiedzialnych za opiekę ogólną, należy przestrzegać minimalnych wymogów UE w zakresie kształcenia (art. 2 ust. 2 dyrektywy). Jeżeli specjaliści uzyskali poza UE/EFTA kwalifikacje w jednym z tych zawodów, które nie spełniają zharmonizowanych wymogów, państwo członkowskie, które zamierza uznać taki dyplom, musi zastosować środki wyrównawcze. Można również zezwolić tym specjalistom na pracę w sektorze opieki zdrowotnej, ale nie traktując ich jako przedstawicieli zawodu, w odniesieniu do którego nie spełniają oni norm w zakresie kwalifikacji określonych w dyrektywie.
Na przykład wykwalifikowana pielęgniarka z państwa trzeciego, której wykształcenie nie spełnia minimalnych wymogów w zakresie harmonizacji, może uzyskać zezwolenie na pracę w charakterze asystentki sanitarnej wykonującej ograniczone zadania określone dla tego rodzaju działalności w prawie krajowym.
Państwa członkowskie mogą zatrudniać pracowników służby zdrowia posiadających dyplomy wydane w państwach trzecich, zapewniając zgodność ich kwalifikacji zawodowych z minimalnymi wymogami w zakresie kształcenia na szczeblu UE lub przyznając im status inny niż status pełnoprawnego członka jednego z zawodów, w przypadku których minimalne wymogi w zakresie kształcenia są zharmonizowane w UE. |
Kontakt: grow-regulated-professions@ec.europa.eu