Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2020 r.
w sprawie przekazania zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

(2020/C 133/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/856 z dnia 26 lutego 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego 2 , w szczególności jego art. 20 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fundusz innowacyjny ustanowiony na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE jest następcą programu NER300. Szczegółowe zasady działania funduszu innowacyjnego zostały określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/856.

(2) Fundusz innowacyjny ma być zasilany między innymi dochodami z 450 mln uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 4 . Uprawnienia będą sprzedawane stopniowo w nadchodzących latach. Fundusz innowacyjny będzie również zasilony częścią niewykorzystanych aktywów NER300, które zostaną do niego przeniesione.

(3) Art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/856 stanowi, że dochody funduszu innowacyjnego stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel w rozumieniu art. 21 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenia finansowego"). Dochody te będą udostępnianie za pośrednictwem budżetu Unii.

(4) Art. 3 lit. c) w związku z motywem 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 stanowi, że dochodami funduszu innowacyjnego, w tym dochodami ze sprzedaży uprawnień, należy zarządzać zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE.

(5) Motyw 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 przewiduje, że fundusz innowacyjny należy wdrażać zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, które określono w rozporządzeniu finansowym.

(6) Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 5  Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest prowadzącym aukcje w odniesieniu do uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji poczynając od 2021 r. na rzecz funduszu innowacyjnego, jak również na rzecz funduszu modernizacyjnego, który również został ustanowiony dyrektywą 2003/87/WE.

(7) EBI zarządza dochodami programu NER300. Niewykorzystane środki programu NER300, którymi zarządza obecnie EBI, zostaną częściowo przeniesione na rzecz funduszu innowacyjnego. Należy zapewnić ciągłość procesów inwestycji i umożliwić optymalne przeniesienie aktywów. Ponadto podczas wdrażania programu NER300 EBI zdobył cenne doświadczenie w realizacji strategii zarządzania aktywami, która uwzględnia powiązane przepływy gotówkowe.

(8) EBI powierzono zarządzanie dochodami funduszu modernizacyjnego. Jeżeli ten sam podmiot zarządzać będzie zarówno aktywami funduszu innowacyjnego jak i aktywami funduszu modernizacyjnego, prawdopodobnie doprowadzi to do powstania synergii i korzyści skali.

(9) Z związku z tym Komisja zamierza przekazać EBI zadania związane z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego. Przekazanie to odbywa się z zastrzeżeniem zawarcia, zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856, umowy między Komisją a EBI określającej szczegółowe warunki wykonywania tych zadań przez EBI, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami określonymi w rozporządzeniu finansowym.

(10) Umowa ta powinna obejmować w szczególności postanowienia szczegółowe dotyczące takich kwestii, jak: (i) szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010; (ii) szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków umożliwiające Komisji szybkie wdrożenie funduszu innowacyjnego; (iii) obliczenie opłat za zarządzanie aktywami; (iv) częstotliwość, zakres i forma sprawozdawczości; (v) wymogi w zakresie rachunkowości; (vi) strategia inwestycyjna mająca zastosowanie do zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

1. 
Zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego przekazuje się Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI), z zastrzeżeniem zawarcia umowy o przyznaniu wkładu, o której mowa w art. 2.
2. 
EBI powierza się zarządzanie następującymi dochodami funduszu innowacyjnego:
a)
dochodami z uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
wszelkimi aktywami wynikającymi z przekazania do funduszu innowacyjnego, w tym niewydatkowanymi dochodami z drugiego zaproszenia do składania wniosków w ramach programu NER300.
Artykuł  2

Umowa o przyznaniu wkładu

1. 
Komisja i EBI zawierają umowę o przyznaniu wkładu określającą szczegółowe warunki wykonywania przez EBI zadań związanych z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego i monetyzacją uprawnień.
2. 
Umowa o przyznaniu wkładu odzwierciedla konieczność pełnej współpracy Komisji i EBI na przejrzystych zasadach. Ustanawia ona szczegółowe zasady, które zapewniają zgodność z zasadą należytego zarządzania finansami określoną w rozporządzeniu finansowym. Zasady te są również zgodne z obowiązującymi umowami administracyjnymi, w szczególności ramową umową finansowo-administracyjną między Unią Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz umową trójstronną między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
3. 
Umowa o przyznaniu wkładu określa w szczególności:
a)
szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków między EBI a Komisją, umożliwiające Komisji szybkie czerpanie z dochodów funduszu innowacyjnego w odpowiedzi na potrzeby w zakresie finansowania projektów;
c)
zależne od kosztów wynagrodzenie na rzecz EBI za monetyzację uprawnień oraz zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego oraz powiązane zadania. Zależne od kosztów wynagrodzenie należy określić na podstawie odpowiedniej dokumentacji dotyczącej świadczonych usług;
d)
comiesięczną sprawozdawczość EBI dla Komisji w formacie określonym przez Komisję. Umożliwia ona Komisji spełnienie wszelkich wymogów w zakresie jej własnego monitorowania i sprawozdawczości zgodnie z art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
e)
strategię inwestycyjną mającą zastosowanie do dochodów z aktywów funduszu innowacyjnego. W szczególności (i) strategia inwestycyjna jest ukierunkowana na uzyskanie należytego zwrotu zgodnie z ochroną wartości dochodów oraz umożliwienie EBI pełnej i terminowej realizacji wszystkich wymaganych wypływów środków w ramach horyzontu inwestycyjnego funduszu; (ii) EBI proponuje strategię inwestycyjną, która zostaje zatwierdzona przez Komisję, po pozytywnej rekomendacji księgowego Komisji. Strategia inwestycyjna określana jest przed rozpoczęciem działalności przez fundusz innowacyjny; (iii) strategię inwestycyjną należy ująć w formie proponowanego przydziału aktywów do klas kwalifikujących się inwestycji i proponowanego wskaźnika referencyjnego. Wskaźnik referencyjny należy ustanowić zgodnie z dobrymi rozwiązaniami branżowymi, uwzględniając horyzont inwestycyjny, spektrum kwalifikujących się inwestycji, cele funduszu innowacyjnego i jego tolerancję ryzyka; (iv) aby ułatwić ustanowienie strategii inwestycyjnej, Komisja przedkłada szacunkowy harmonogram potrzeb finansowych związanych z projektami, które będą finansowane z funduszu innowacyjnego; (v) EBI dokonuje przeglądu strategii inwestycyjnej przynajmniej raz do roku lub wtedy, gdy jest to wymagane ze względu na zmiany w profilu przepływów pieniężnych; (vi) raz do roku, a także na wniosek, EBI przedstawia Komisji strategię inwestycyjną i wyniki portfela;
f)
szczegółowe zasady regulujące przekazywanie Komisji przez EBI audytowanego sprawozdania finansowego funduszu innowacyjnego za każdy rok obrotowy, zgodnie z art. 23 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
g)
szczegółowe zasady regulujące współpracę EBI z Trybunałem Obrachunkowym Unii Europejskiej, Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych oraz Prokuraturą Europejską zgodnie z prawem Unii.
4. 
Umowa wchodzi w życie po jej podpisaniu przez Komisję i EBI.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania sprzedaży uprawnień na aukcji do zasad EU ETS na lata 2021-2030 oraz klasyfikacji uprawnień jako instrumentów finansowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (Dz.U. L 289 z 8.11.2019, s. 9).

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.133.6

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.
Data aktu: 25/03/2020
Data ogłoszenia: 24/04/2020
Data wejścia w życie: 25/03/2020