Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2020 r.
w sprawie przekazania zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

(2020/C 133/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/856 z dnia 26 lutego 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego 2 , w szczególności jego art. 20 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fundusz innowacyjny ustanowiony na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE jest następcą programu NER300. Szczegółowe zasady działania funduszu innowacyjnego zostały określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/856.

(2) Fundusz innowacyjny ma być zasilany między innymi dochodami z 450 mln uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 4 . Uprawnienia będą sprzedawane stopniowo w nadchodzących latach. Fundusz innowacyjny będzie również zasilony częścią niewykorzystanych aktywów NER300, które zostaną do niego przeniesione.

(3) Art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/856 stanowi, że dochody funduszu innowacyjnego stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel w rozumieniu art. 21 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenia finansowego"). Dochody te będą udostępnianie za pośrednictwem budżetu Unii.

(4) Art. 3 lit. c) w związku z motywem 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 stanowi, że dochodami funduszu innowacyjnego, w tym dochodami ze sprzedaży uprawnień, należy zarządzać zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE.

(5) Motyw 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 przewiduje, że fundusz innowacyjny należy wdrażać zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, które określono w rozporządzeniu finansowym.

(6) Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 5  Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest prowadzącym aukcje w odniesieniu do uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji poczynając od 2021 r. na rzecz funduszu innowacyjnego, jak również na rzecz funduszu modernizacyjnego, który również został ustanowiony dyrektywą 2003/87/WE.

(7) EBI zarządza dochodami programu NER300. Niewykorzystane środki programu NER300, którymi zarządza obecnie EBI, zostaną częściowo przeniesione na rzecz funduszu innowacyjnego. Należy zapewnić ciągłość procesów inwestycji i umożliwić optymalne przeniesienie aktywów. Ponadto podczas wdrażania programu NER300 EBI zdobył cenne doświadczenie w realizacji strategii zarządzania aktywami, która uwzględnia powiązane przepływy gotówkowe.

(8) EBI powierzono zarządzanie dochodami funduszu modernizacyjnego. Jeżeli ten sam podmiot zarządzać będzie zarówno aktywami funduszu innowacyjnego jak i aktywami funduszu modernizacyjnego, prawdopodobnie doprowadzi to do powstania synergii i korzyści skali.

(9) Z związku z tym Komisja zamierza przekazać EBI zadania związane z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego. Przekazanie to odbywa się z zastrzeżeniem zawarcia, zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856, umowy między Komisją a EBI określającej szczegółowe warunki wykonywania tych zadań przez EBI, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami określonymi w rozporządzeniu finansowym.

(10) Umowa ta powinna obejmować w szczególności postanowienia szczegółowe dotyczące takich kwestii, jak: (i) szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010; (ii) szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków umożliwiające Komisji szybkie wdrożenie funduszu innowacyjnego; (iii) obliczenie opłat za zarządzanie aktywami; (iv) częstotliwość, zakres i forma sprawozdawczości; (v) wymogi w zakresie rachunkowości; (vi) strategia inwestycyjna mająca zastosowanie do zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

1. 
Zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego przekazuje się Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI), z zastrzeżeniem zawarcia umowy o przyznaniu wkładu, o której mowa w art. 2.
2. 
EBI powierza się zarządzanie następującymi dochodami funduszu innowacyjnego:
a)
dochodami z uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
wszelkimi aktywami wynikającymi z przekazania do funduszu innowacyjnego, w tym niewydatkowanymi dochodami z drugiego zaproszenia do składania wniosków w ramach programu NER300.
Artykuł  2

Umowa o przyznaniu wkładu

1. 
Komisja i EBI zawierają umowę o przyznaniu wkładu określającą szczegółowe warunki wykonywania przez EBI zadań związanych z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego i monetyzacją uprawnień.
2. 
Umowa o przyznaniu wkładu odzwierciedla konieczność pełnej współpracy Komisji i EBI na przejrzystych zasadach. Ustanawia ona szczegółowe zasady, które zapewniają zgodność z zasadą należytego zarządzania finansami określoną w rozporządzeniu finansowym. Zasady te są również zgodne z obowiązującymi umowami administracyjnymi, w szczególności ramową umową finansowo-administracyjną między Unią Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz umową trójstronną między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
3. 
Umowa o przyznaniu wkładu określa w szczególności:
a)
szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków między EBI a Komisją, umożliwiające Komisji szybkie czerpanie z dochodów funduszu innowacyjnego w odpowiedzi na potrzeby w zakresie finansowania projektów;
c)
zależne od kosztów wynagrodzenie na rzecz EBI za monetyzację uprawnień oraz zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego oraz powiązane zadania. Zależne od kosztów wynagrodzenie należy określić na podstawie odpowiedniej dokumentacji dotyczącej świadczonych usług;
d)
comiesięczną sprawozdawczość EBI dla Komisji w formacie określonym przez Komisję. Umożliwia ona Komisji spełnienie wszelkich wymogów w zakresie jej własnego monitorowania i sprawozdawczości zgodnie z art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
e)
strategię inwestycyjną mającą zastosowanie do dochodów z aktywów funduszu innowacyjnego. W szczególności (i) strategia inwestycyjna jest ukierunkowana na uzyskanie należytego zwrotu zgodnie z ochroną wartości dochodów oraz umożliwienie EBI pełnej i terminowej realizacji wszystkich wymaganych wypływów środków w ramach horyzontu inwestycyjnego funduszu; (ii) EBI proponuje strategię inwestycyjną, która zostaje zatwierdzona przez Komisję, po pozytywnej rekomendacji księgowego Komisji. Strategia inwestycyjna określana jest przed rozpoczęciem działalności przez fundusz innowacyjny; (iii) strategię inwestycyjną należy ująć w formie proponowanego przydziału aktywów do klas kwalifikujących się inwestycji i proponowanego wskaźnika referencyjnego. Wskaźnik referencyjny należy ustanowić zgodnie z dobrymi rozwiązaniami branżowymi, uwzględniając horyzont inwestycyjny, spektrum kwalifikujących się inwestycji, cele funduszu innowacyjnego i jego tolerancję ryzyka; (iv) aby ułatwić ustanowienie strategii inwestycyjnej, Komisja przedkłada szacunkowy harmonogram potrzeb finansowych związanych z projektami, które będą finansowane z funduszu innowacyjnego; (v) EBI dokonuje przeglądu strategii inwestycyjnej przynajmniej raz do roku lub wtedy, gdy jest to wymagane ze względu na zmiany w profilu przepływów pieniężnych; (vi) raz do roku, a także na wniosek, EBI przedstawia Komisji strategię inwestycyjną i wyniki portfela;
f)
szczegółowe zasady regulujące przekazywanie Komisji przez EBI audytowanego sprawozdania finansowego funduszu innowacyjnego za każdy rok obrotowy, zgodnie z art. 23 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
g)
szczegółowe zasady regulujące współpracę EBI z Trybunałem Obrachunkowym Unii Europejskiej, Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych oraz Prokuraturą Europejską zgodnie z prawem Unii.
4. 
Umowa wchodzi w życie po jej podpisaniu przez Komisję i EBI.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania sprzedaży uprawnień na aukcji do zasad EU ETS na lata 2021-2030 oraz klasyfikacji uprawnień jako instrumentów finansowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (Dz.U. L 289 z 8.11.2019, s. 9).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024