Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu.

DECYZJA KOMISJI
z dnia 25 marca 2020 r.
w sprawie przekazania zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

(2020/C 133/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającą system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniającą dyrektywę Rady 96/61/WE 1 , w szczególności jej art. 10a ust. 8 akapit czwarty,

uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/856 z dnia 26 lutego 2019 r. uzupełniające dyrektywę 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do działania funduszu innowacyjnego 2 , w szczególności jego art. 20 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 3 , w szczególności jego art. 62 ust. 1 lit. c) ppkt (iii),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fundusz innowacyjny ustanowiony na mocy art. 10a ust. 8 dyrektywy 2003/87/WE jest następcą programu NER300. Szczegółowe zasady działania funduszu innowacyjnego zostały określone w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2019/856.

(2) Fundusz innowacyjny ma być zasilany między innymi dochodami z 450 mln uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) nr 1031/2010 4 . Uprawnienia będą sprzedawane stopniowo w nadchodzących latach. Fundusz innowacyjny będzie również zasilony częścią niewykorzystanych aktywów NER300, które zostaną do niego przeniesione.

(3) Art. 19 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/856 stanowi, że dochody funduszu innowacyjnego stanowią zewnętrzne dochody przeznaczone na określony cel w rozumieniu art. 21 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046 ("rozporządzenia finansowego"). Dochody te będą udostępnianie za pośrednictwem budżetu Unii.

(4) Art. 3 lit. c) w związku z motywem 13 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 stanowi, że dochodami funduszu innowacyjnego, w tym dochodami ze sprzedaży uprawnień, należy zarządzać zgodnie z celami dyrektywy 2003/87/WE.

(5) Motyw 16 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856 przewiduje, że fundusz innowacyjny należy wdrażać zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami, które określono w rozporządzeniu finansowym.

(6) Zgodnie z art. 24 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1031/2010 5  Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest prowadzącym aukcje w odniesieniu do uprawnień, które mają być sprzedawane na aukcji poczynając od 2021 r. na rzecz funduszu innowacyjnego, jak również na rzecz funduszu modernizacyjnego, który również został ustanowiony dyrektywą 2003/87/WE.

(7) EBI zarządza dochodami programu NER300. Niewykorzystane środki programu NER300, którymi zarządza obecnie EBI, zostaną częściowo przeniesione na rzecz funduszu innowacyjnego. Należy zapewnić ciągłość procesów inwestycji i umożliwić optymalne przeniesienie aktywów. Ponadto podczas wdrażania programu NER300 EBI zdobył cenne doświadczenie w realizacji strategii zarządzania aktywami, która uwzględnia powiązane przepływy gotówkowe.

(8) EBI powierzono zarządzanie dochodami funduszu modernizacyjnego. Jeżeli ten sam podmiot zarządzać będzie zarówno aktywami funduszu innowacyjnego jak i aktywami funduszu modernizacyjnego, prawdopodobnie doprowadzi to do powstania synergii i korzyści skali.

(9) Z związku z tym Komisja zamierza przekazać EBI zadania związane z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego. Przekazanie to odbywa się z zastrzeżeniem zawarcia, zgodnie z art. 20 ust. 3 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856, umowy między Komisją a EBI określającej szczegółowe warunki wykonywania tych zadań przez EBI, zgodnie z zasadami należytego zarządzania finansami określonymi w rozporządzeniu finansowym.

(10) Umowa ta powinna obejmować w szczególności postanowienia szczegółowe dotyczące takich kwestii, jak: (i) szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010; (ii) szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków umożliwiające Komisji szybkie wdrożenie funduszu innowacyjnego; (iii) obliczenie opłat za zarządzanie aktywami; (iv) częstotliwość, zakres i forma sprawozdawczości; (v) wymogi w zakresie rachunkowości; (vi) strategia inwestycyjna mająca zastosowanie do zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

Przekazanie zarządzania dochodami funduszu innowacyjnego Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu

1. 
Zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego przekazuje się Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu (EBI), z zastrzeżeniem zawarcia umowy o przyznaniu wkładu, o której mowa w art. 2.
2. 
EBI powierza się zarządzanie następującymi dochodami funduszu innowacyjnego:
a)
dochodami z uprawnień sprzedawanych na wspólnej platformie aukcyjnej zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
wszelkimi aktywami wynikającymi z przekazania do funduszu innowacyjnego, w tym niewydatkowanymi dochodami z drugiego zaproszenia do składania wniosków w ramach programu NER300.
Artykuł  2

Umowa o przyznaniu wkładu

1. 
Komisja i EBI zawierają umowę o przyznaniu wkładu określającą szczegółowe warunki wykonywania przez EBI zadań związanych z zarządzaniem dochodami funduszu innowacyjnego i monetyzacją uprawnień.
2. 
Umowa o przyznaniu wkładu odzwierciedla konieczność pełnej współpracy Komisji i EBI na przejrzystych zasadach. Ustanawia ona szczegółowe zasady, które zapewniają zgodność z zasadą należytego zarządzania finansami określoną w rozporządzeniu finansowym. Zasady te są również zgodne z obowiązującymi umowami administracyjnymi, w szczególności ramową umową finansowo-administracyjną między Unią Europejską a Europejskim Bankiem Inwestycyjnym oraz umową trójstronną między Komisją Europejską, Europejskim Trybunałem Obrachunkowym oraz Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
3. 
Umowa o przyznaniu wkładu określa w szczególności:
a)
szczegółowe zasady dotyczące monetyzacji uprawnień zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 1031/2010;
b)
szczegółowe zasady dotyczące przekazywania środków między EBI a Komisją, umożliwiające Komisji szybkie czerpanie z dochodów funduszu innowacyjnego w odpowiedzi na potrzeby w zakresie finansowania projektów;
c)
zależne od kosztów wynagrodzenie na rzecz EBI za monetyzację uprawnień oraz zarządzanie dochodami funduszu innowacyjnego oraz powiązane zadania. Zależne od kosztów wynagrodzenie należy określić na podstawie odpowiedniej dokumentacji dotyczącej świadczonych usług;
d)
comiesięczną sprawozdawczość EBI dla Komisji w formacie określonym przez Komisję. Umożliwia ona Komisji spełnienie wszelkich wymogów w zakresie jej własnego monitorowania i sprawozdawczości zgodnie z art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
e)
strategię inwestycyjną mającą zastosowanie do dochodów z aktywów funduszu innowacyjnego. W szczególności (i) strategia inwestycyjna jest ukierunkowana na uzyskanie należytego zwrotu zgodnie z ochroną wartości dochodów oraz umożliwienie EBI pełnej i terminowej realizacji wszystkich wymaganych wypływów środków w ramach horyzontu inwestycyjnego funduszu; (ii) EBI proponuje strategię inwestycyjną, która zostaje zatwierdzona przez Komisję, po pozytywnej rekomendacji księgowego Komisji. Strategia inwestycyjna określana jest przed rozpoczęciem działalności przez fundusz innowacyjny; (iii) strategię inwestycyjną należy ująć w formie proponowanego przydziału aktywów do klas kwalifikujących się inwestycji i proponowanego wskaźnika referencyjnego. Wskaźnik referencyjny należy ustanowić zgodnie z dobrymi rozwiązaniami branżowymi, uwzględniając horyzont inwestycyjny, spektrum kwalifikujących się inwestycji, cele funduszu innowacyjnego i jego tolerancję ryzyka; (iv) aby ułatwić ustanowienie strategii inwestycyjnej, Komisja przedkłada szacunkowy harmonogram potrzeb finansowych związanych z projektami, które będą finansowane z funduszu innowacyjnego; (v) EBI dokonuje przeglądu strategii inwestycyjnej przynajmniej raz do roku lub wtedy, gdy jest to wymagane ze względu na zmiany w profilu przepływów pieniężnych; (vi) raz do roku, a także na wniosek, EBI przedstawia Komisji strategię inwestycyjną i wyniki portfela;
f)
szczegółowe zasady regulujące przekazywanie Komisji przez EBI audytowanego sprawozdania finansowego funduszu innowacyjnego za każdy rok obrotowy, zgodnie z art. 23 ust. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/856;
g)
szczegółowe zasady regulujące współpracę EBI z Trybunałem Obrachunkowym Unii Europejskiej, Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych oraz Prokuraturą Europejską zgodnie z prawem Unii.
4. 
Umowa wchodzi w życie po jej podpisaniu przez Komisję i EBI.
Sporządzono w Brukseli dnia 25 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Johannes HAHN
Członek Komisji
1 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
2 Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6.
3 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1031/2010 z dnia 12 listopada 2010 r. w sprawie harmonogramu, kwestii administracyjnych oraz pozostałych aspektów sprzedaży na aukcji uprawnień do emisji gazów cieplarnianych na mocy dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii (Dz.U. L 302 z 18.11.2010, s. 1).
5 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1868 z dnia 28 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1031/2010 w celu dostosowania sprzedaży uprawnień na aukcji do zasad EU ETS na lata 2021-2030 oraz klasyfikacji uprawnień jako instrumentów finansowych zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE (Dz.U. L 289 z 8.11.2019, s. 9).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024